2020-06-23, 11:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det är väl även åklagarens hypotes; att Lena lurats ut av någon hon kände väl (SD) av någon som hade en "betydande dragningskraft på henne (SD).

Med vilka löften har han fått ut henne, bakom planket?

Bilden på kakan som Lena skickar tidigare på kvällen signalerar att de har haft någon kommunikation under dagen. För mig är det tydligt att SD har stämt träff med Lena, och de kommentarer hon har när han lämnar jobbet "oj, sent" och den långt senare vid 23- tiden "Fixar lite inför födelsedagen imorgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?" visar även den att hon förväntar sig att han ska komma.

Det är väl inte osannolikt att han lockat henne med en avskedsstund inför resorna?
Ja, åklagarens förslag är ju att sperman skall ha hamnat på kjolen just i samband med mordet:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vet du vad åklagaren i så fall har för tankar om hur sperman i så fall skall ha hamnat på kjolen? Menar hon att SD först skall ha ejakulerat på och sedan dödat LW, eller menar hon att han skall ha ejakulerat på LW efter att han dödat henne? Eller tänker hon sig att båda sakerna skall ha skett exakt samtidigt?
Senast redigerad av Draifos 2020-06-23 kl. 11:22.
Citera
2020-06-23, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, åklagarens teori är ju att sperman skall ha hamnat på kjolen i samband med mordet:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Vet du vad åklagaren i så fall har för tankar om hur sperman skall ha hamnat på kjolen? Menar hon att SD först skall ha ejakulerat på och sedan dödat LW, eller menar hon att han skall ha ejakulerat på LW efter att han dödat henne? Eller tänker hon sig att båda sakerna skall ha skett exakt samtidigt?

Hur ska jag kunna veta mer än du i den frågan????
Vi läser väl samma handlingar?
Citera
2020-06-23, 11:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hur ska jag kunna veta mer än du i den frågan????
Vi läser väl samma handlingar?
Jag har inte haft tillfälle att fördjupa mig i åklagarens gärningsbeskrivning. Tänkte att du kanske hade bättre koll som ju tydligt driver hennes linje.
Senast redigerad av Draifos 2020-06-23 kl. 11:32.
Citera
2020-06-23, 11:29
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag har för mig att polismannen hört talas om
någon som kallades för porrpastorn. Och att
han tänkt att det kanske var L som menades.
Jag tror att der var grannarna som kallade
henne för det

Stämmer bra, hittade det nu. Tydligen gick LW under namnet porrpastorn av grannarna. Kanske mördaren kände till ordet porrpastorn, och ville ha lite sex med henne som inte LW var beredd eller ville ha som slutade med mord.

Aktb 151 s 136 förhör med P*ter W*ickström ett vittne.

P*eters koppling och kännedom om Lena Wesström? P*eter känner Lena genom Stefan. Det är Stefan som har presenterat dem för varandra. De har träffats hemma hos Stefan vid ca 5 tillfällen och bl.a. fikat. Lena presenterades som en granne och vän till Stefan och Hanna. P*eter kände till att Lena var pastor och när han hörde av grannar i området, när han var där och arbetade, att de nämnde någon kvinna som "Porrpastorn" så lade han ihop ett och ett och kopplade det till Lena. Det var inte någon som uttryckligen sa att det var Lena som det syftades på utan det var P*eters egna antagande. P*eter har vid ett tillfälle geocachat med Lena, han minns inte exakt men det var någon gång mellan åren 20 I 0 till 2013 och efter att han börjat jobba hos polisen. Det var Stefan som satte dem i kontakt med varandra genom att lämna *P*eters mobilnummer till Lena. Lena kände till att P*eter jobbade på polisen och det var p.g.a. det som hon ville cacha med honom.
Senast redigerad av Smhf 2020-06-23 kl. 11:33.
Citera
2020-06-23, 11:32
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ja, det är väl även åklagarens hypotes; att Lena lurats ut av någon hon kände väl (SD) av någon som hade en "betydande dragningskraft på henne (SD).

Med vilka löften har han fått ut henne, bakom planket?

Bilden på kakan som Lena skickar tidigare på kvällen signalerar att de har haft någon kommunikation under dagen. För mig är det tydligt att SD har stämt träff med Lena, och de kommentarer hon har när han lämnar jobbet "oj, sent" och den långt senare vid 23- tiden "Fixar lite inför födelsedagen imorgon. Hoppas det tar mindre än en timme. Hemma nu?" visar även den att hon förväntar sig att han ska komma.

Det är väl inte osannolikt att han lockat henne med en avskedsstund inför resorna?

Jag tror inte att han stämt träff med henne.
Han försöker ju undvika henne. Utan att säga
ett klart nej. Eftersom L inte accepterade att
någon sa nej till henne?

Kakbilden med inbjudan, och att LW tar för
givet att hon ska få som hon vill, följer det
mönster man kan följa i deras konversationer
under det sista året. LW ger order och SD ska
lyda blint och direkt. Annars hotar hon honom.

Jag tror att det var vad som hände den
kvällen också. När hon förstod att han inte
tänkte komma till henne så skickade hon
bilden på loggremsan. Ett bevis att HD inte
hade loggat cachen på plats? Ett hot om att gå
vidare till HQ med sin och HDs konflikt om
loggade burkar? SD skrev att de kunde träffas
vid planket för att försöka tala henne till rätta?
De var båda arga och det urartade och det slog
över för SD?

Det kanske var det L menade med att hon hade
makt över SD? Att hon använde HDs loggade
burkar för att få SD att göra som hon ville?
Annars skulle hon radera dem?
Senast redigerad av gloriouslife 2020-06-23 kl. 11:42.
Citera
2020-06-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är det samma beigefärgade kjol som hon bär på bilden i Stockholm den 7 maj? (när hon på väg tillbaka till Örebro efter att ha tillbringat några dagar med JH i Stockholm).

På burkletarturen med bl.a. JH den 6 maj skrev hon i en geocachelogg: "rejält varmt i långbyxorna jag tjatat hela eftermidddagen om att jag önskat att jag bytt mot kjol".
Vågar inte gissa om det är samma kjol eller ej.

Du har i alla fall än en gång visat prov på en mycket god observationsförmåga.
Tack!
Citera
2020-06-23, 12:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Visst att bevisningen ska kunna verka kumulativt men det finns ju fortfarande ingen väg runt att åklagarna behöver placera SD på brottsplatsen där väl varken plösen eller tvättmaskinen är någon hjälp? Åklagaren väljer ju att stapla indicier precis på detta vis men för mig som läsare blir det som ett försök till vilseledande och att det därmed naggar trovärdigheten i kanten. Minns vad TR skrev i domen:

Vad jag förstår av överklagandet till HR kommer man genom en bevisvärderingsmodell som man hade i det omnämnda "balkongfallet" lägga upp konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. På det viset kommer man att försöka visa att SD är svaret på frågan VEM.

Indiciemål är ju inte uppbyggda på "the one and only" beviset: en fimp gör ingen mördare. Det är just det som är kruxet. Åklagarna behöver besvara frågorna; hur, när, var och av vem, allt genom en mängd olika indicier och bevisning.

Om man enbart hade blod på en plösen, så vore det inte så lätt.
Men säg att man hade ett femtiotal olika sådana indicier. Då ser man lätt hur de stärker varandra.

Jag ser ingen anledning för åklagaren att försöka "vilseleda". Jag är säker på att de tror på att de har rätt gm.

Visst, det finns fall, där åklagaren verkar driva sin tes mest för att göra sig ett namn, få makten och äran. De kan bli fartblinda i sin tro, få med sig andra på resan. Eller någon annan i utredningen som har en sådan position där de kan driva någon tes som får flera med på tåget. Vi människor är flockdjur, och detta är en fara som är viktig att se upp med.

Citat:
Allmänt sett anses, för fällande dom i ett mål med endast indirekt bevisning (s.k. indiciemål), krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningspersonen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsperson kan uteslutas (se dom från Hovrätten för Nedre Norrland refererad iRH 1998:88. Se även dom från Svea hovrätt refererad iRH 2002:55).

Eftersom åklagarna har tagit upp att TR har gjort felaktiga antaganden och missförstått andra, har TR t ex felaktigt dragit slutsatsen att mgm inte skulle kunnat ha haft tid att utföra mordet. De har också missförstått i vilket konto som det gjorts inloggningar på kl 05:23 på morgonen.

Citat:
Vad gäller SD:s samarbetsvilja tycker jag också man behöver ta hänsyn till omständigheterna. Det förelåg ett reellt hot mot hans frihet. I synnerhet efter det som någon i tråden elegant beskrivit som en gryningsräd från Hiding. Människan är väl konstruerad att ta till ett flyktbeteende såna gånger. Till det kommer, precis som TR skriver, att det fanns andra incitament att ljuga/radera spår.

Om hotet om att frihetsberövas ytterligare en tid under den tid som utredningen behövde för att gå igenom mgm konto, men som kunnat bevisa att han är oskyldig, då låter det ju mycket märkligt. Slutsatsen måste vara att det finns saker att dölja. Personligen tycker jag att det är ett starkt indicium och det borde vara olagligt att hindra utredningen på det viset. Det borde också vara olagligt att radera bevis när man kunnat bevisa att det är omöjligt att göra i misstag. Detta är också ett starkt indicium.

Citat:
Vad gäller de 17 slagen är vi överens. Nu kommer min kunskap kring gärningsmannaprofilering och Modus operandi från filmer och tv-serier men nog borde man kunna dra slutsatsen att det inte enbart var av praktiska skäl. Problemet är väl här snarare att SD inte var ensam om att vara känslomässigt involverad i denna soppa.

Här har jag inte heller mer erfarenhet än det som jag har hört sakkunniga säga i frågan.
I princip kan man väl också säga att visserligen visar statistiken på att så brukar vara fallet, men det finns ju alltid avvikelser.

Säg att det är en psykiskt sjuk person i området som tror att Lena är ett monster. Kanske slår personen mot det otäcka huvudet i ren panik.

Statistiken är till hjälp i en utredning, hur man kan tänka för att hitta den skyldige.

Här har nu utredningen kommit så mycket längre och har andra pusselbitar som faller på plats. Då får de 17 slagen en betydelse som passar in.
Citera
2020-06-23, 12:19
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Ojdå, jag skulle kanske ha skrivit att SD kan ha varit på brottsplatsen men för mig är det så självklart att han är mördaren så att det blev lite för definitivt.

Jag svarade på det ovanstående inlägget och ville få fram att spermafläcken kan ha tillkommit före mordet.
Squama skriver som om det enda alternativet är att den måste ha tillkommit efter mordet.

Nja. Diskussionen har först och främst handlat om vad spermafläcken bevisar. Sedan, som jag skriver, är scenariot med att ejakulationen skett P.M. bara ett av alternativen som anförts i tråden. Tror det var från användaren Ulanna. Exakt vad ÅKL vill mena att denna fläck faktiskt bevisar och när den ska ha tillkommit blir jag själv inte riktigt klok på. Att den bevisar något enligt Hiding är väl tämligen fastställt med tanke på att hon ägnar den en egen NFI/NFC-punkt (3) i sin överklagan. Tror att hon dessutom avser detta med sin hänvisning till att bevisningen minsann också är teknisk till sin karaktär.

I något av mina första inlägg efter att ha läst på lite om fallet efterlyste jag en kalibrering av siktet från åklagarhåll, där man tydligt kan följa en hypotetisk gärningsbeskrivning och då naturligtvis gärna med bevisning som stöd. Saknar fortfarande denna tydliga linje även om det blev lite bättre med överklagan. Där det blir luddigt är det sen lite som att man dränker omständigheterna med indicier utan att vidare motivera dem. Något man i sin tur kompenserar genom att dra fram en kanin, eller snarare en balkong, ur hatten.
Citera
2020-06-23, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Enligt vad som framkommer i FUP:et tycker jag snarare hans agerande är väldigt konsekvent. Förvisso skevt men likafullt konsekvent. Det finns egentligen ingenting tidigare som tyder på att han genuint bryr sig om LW. Eller vice versa för den delen. Därför blir det också svårt att ta på sig den kostymen för att tänka sig in i situationen. Mer relevant torde vara att undersöka hur det sett ut historiskt och SD väljer med nästan hundraprocentig precision just meddelanden som kommunikationsform, oavsett sinnesstämning.

Ett avvikande beteende är inte nödvändigtvis ett bevis. Att dra långtgående slutsatser därvidalag kan snarare borga för en rättsskandal. Det var väl Dick Sundevall som konstaterade att Kaj Linna dömdes för att han ansågs skum. Hoppas att det aldrig händer igen.

Det är väl svårt att veta på vilket sätt och hur mycket SD höll av Lena. Han säger själv under rättegången att han fick det bästa av Lena efter 2017 då hon mådde allt bättre pga terapin. Mindre "tjafs" och att det inte bara var sex, utan att de pratade, gjorde saker och geocachade tillsammans.

Nu har jag ingen tilltro till SD, eftersom jag sett hans alltför många anpassningar och lögner. Här har ju SD ett starkt motiv till att framställa sig i sin bästa dager och att vis på hur bra och konfliktfritt deras förhållande var.

Jag tror att SD var starkt bunden till det destruktiva, och försökte liksom Lena att ta sig därifrån, men misslyckades. Samtidigt var han svartsjuk, vilket man kan se genom att han fotar Lena med MgL genom hennes fönster och lämnar dubbeltydiga lämningar vid hennes hus som hon tolkar som hot.

Egentligen undrar jag om han håller av Lena alls (såsom du säger). Håller han av någon och bryr sig på djupet?

För mig är det inte bara skevt som du benämner hans agerande efter hennes försvinnande. För mig som människa så skulle jag tänka inte bara på henne (hon kunde ju faktisk ligga skadad någonstans) utan även på hennes barn.

Vilken hemsk situation det måste vara för varje familj när en person plötsligt och oförklarligt saknas! Man kan ju bara tänka sig in i det själv!

Och nu vet vi; att de alla grät, även UW. Av rädsla och oro.

Allt medan SD sitter och jobbar på, utan att på minsta vis verka orolig. Det trots att han säger att han är det. Inte ett finger lyfter han för att höra med UW eller N*a hur det går!

Så orolig att han tror att hon kan vara kidnappad (eller inte finns längre). Ett antaganade som han verkar vara ganska ensam om.

Jo, det är ett indicum till enligt mig. Att han säger till sin chef att vi kommer att få se rubriker snart, är ett så konstigt uttalande så att nackhåren reser sig.
Citera
2020-06-23, 12:42
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Finns det något som visar att datoraktiviteten inte är fjärrstyrd från mobilen?
Det finns inga antydningar från åklagarhåll om något sådant. 23.34-händelsen (webbsida refreshas) förklaras i stället på ett diffust sätt, man menar att händelsen kan uppstå spontant , men det händer inte en enda gång sedan mellan 23.34-07.00. På min dator har det aldrig hänt under en två månaders period, och det är ett förväntat beteende. En bättre och rimligare förklaring är då självklart att någon (inte något) öppnat datorn och en webbsida refreshas i samband med det.

Om vi trots allt tänker oss ett "fjärrstyrt" alternativ så skulle ett sådant säkert ge liknande spår i cachehistoriken. Tänker du dig då att SD, omedelbart efter att ha slagit ihjäl LW, plockar upp mobilen och kopplar upp sig mot jobbdatorn, varför gör han det i så fall?
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-06-23 kl. 12:49.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har inte haft tillfälle att fördjupa mig i åklagarens gärningsbeskrivning. Tänkte att du kanske hade bättre koll som ju tydligt driver hennes linje.

Då är det dags att du läser både stämningsansökan och överklagandet.
Men du får en bild även om du läser FUP och lyssnar på rättegången.

Eftersom du har en uppfattning om att åklagaren bara går på magkänslan, måste du väl ändå ha läst något? Inte bara årsgamla artiklar och uttalanden från Alheim och GW som baseras inte på utredningen utan på det som kommit fram via media.
Citera
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Vad jag förstår av överklagandet till HR kommer man genom en bevisvärderingsmodell som man hade i det omnämnda "balkongfallet" lägga upp konkurrerande hypoteser om vem som är gärningsman. På det viset kommer man att försöka visa att SD är svaret på frågan VEM.

Indiciemål är ju inte uppbyggda på "the one and only" beviset: en fimp gör ingen mördare. Det är just det som är kruxet. Åklagarna behöver besvara frågorna; hur, när, var och av vem, allt genom en mängd olika indicier och bevisning.

Om man enbart hade blod på en plösen, så vore det inte så lätt.
Men säg att man hade ett femtiotal olika sådana indicier. Då ser man lätt hur de stärker varandra.

Jag ser ingen anledning för åklagaren att försöka "vilseleda". Jag är säker på att de tror på att de har rätt gm.

Visst, det finns fall, där åklagaren verkar driva sin tes mest för att göra sig ett namn, få makten och äran. De kan bli fartblinda i sin tro, få med sig andra på resan. Eller någon annan i utredningen som har en sådan position där de kan driva någon tes som får flera med på tåget. Vi människor är flockdjur, och detta är en fara som är viktig att se upp med.

Jag tycker hänvisningen till balkongfallet verkar långsökt och närmast panikartad just på grund av att man har problem med fundamentala delar i sedvanlig indiciemålsprövning. Märk väl att det är min ringa betydande åsikt och att du säkerligen och Hiding så klart garanterat är mer juridiskt kunnig.

Citat:
Om hotet om att frihetsberövas ytterligare en tid under den tid som utredningen behövde för att gå igenom mgm konto, men som kunnat bevisa att han är oskyldig, då låter det ju mycket märkligt. Slutsatsen måste vara att det finns saker att dölja. Personligen tycker jag att det är ett starkt indicium och det borde vara olagligt att hindra utredningen på det viset. Det borde också vara olagligt att radera bevis när man kunnat bevisa att det är omöjligt att göra i misstag. Detta är också ett starkt indicium.

Jag håller egentligen med dig här generellt sett och menar egentligen bara att omständigheterna skulle kunna förklara ett irrationellt beteende. Tingsrätten menar ju också på att det finns alternativa förklaringar och att det tunnar ut beviset som sådant. Jag har ställt frågan tidigare och kan väl ställa den igen, SD beskrivs ju i åklagarens tes ha planerat detta noga så till den milda grad att det genomförts en generalrepetition. Varför då vänta med att knäppa alla bilder tills han står utanför polisstationen om det nu var något för mordet substantiellt som skulle röjas? Det dessutom till ett möte där förseningen orsakats av polisen själva. Polisteknikerkompisen säger ju också att det passerat ganska många år sedan de avhandlat denna fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in