2020-06-22, 18:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr har inte politiker styrt bostadsbyggandet på 50 år utan det tog bankerna över då de såg att de kunde tjäna stora pengar på lånen.

Speciellt under de senaste 20 åren har ju bankerna valt att vilja att de byggs dyra bostadsrätter i centrala lägen. Detta för att kunna låna ut mycket pengar, därav bostadsbubblan.

Dock tror jag att denna bostadsbubbla aldrig kommer att brista eftersom staten och bankerna nu kan sägas vara samma sak.

Se bara vem som blev Swedbanks nya VD....
Det behövs uppenbarligen politikerhjälp. Jag tänker på miljonprogrammet som (s) satte igång kring 1968. Sveriges fulaste hus, visst, men nu är alla fyllda med människor. Det behövs ett nytt miljonprogram. Då kan vi få fason på bostadspriserna igen.
Citera
2020-06-22, 18:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det behövs uppenbarligen politikerhjälp. Jag tänker på miljonprogrammet som (s) satte igång kring 1968. Sveriges fulaste hus, visst, men nu är alla fyllda med människor. Det behövs ett nytt miljonprogram. Då kan vi få fason på bostadspriserna igen.

Kommunisten kommer fram direkt ser jag, du hatar verkligen marknadspriser.
Citera
2020-06-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Här har vi ett riktigt geni. Du tror alltså att den svenska bostadsmarknaden är i ett kapitalistiskt marknadsläge.

Tillåt mig att skratta.

I en riktig marknad så tillåts företag, bostadspriser osv att krascha. Det är RIKTIG kapitalism.

Det vi ser just nu är att majoriteten av svenskarna räddas av den svenska staten.
Citera
2020-06-22, 19:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Här har vi ett riktigt geni. Du tror alltså att den svenska bostadsmarknaden är i ett kapitalistiskt marknadsläge.

Om du provar att läsa det du citerar en gång till så ser du inte att jag skrev det.
Citera
2020-06-22, 19:34
Medlem
Citat:
Varför kan inte folk bygga bostäder frivilligt???

Vad är det som gör att du vill att staten i stället skall skicka ut fogden och plundra folket för att sedan bygga bostäder och subventionera de som bor där?

Att du vill något sådant gör dig om inte till kommunist så iaf vänstermänniska.
Citera
2020-06-22, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Varför kan inte folk bygga bostäder frivilligt???

Vad är det som gör att du vill att staten i stället skall skicka ut fogden och plundra folket för att sedan bygga bostäder och subventionera de som bor där?

Att du vill något sådant gör dig om inte till kommunist så iaf vänstermänniska.

Låter väldigt likt bolånetorskar som får tillbaka 30% av räntekostnaden.

Om kapitalism skulle få råda, utan statens inblandning och subventioner, så hade bostadsmarknaden kraschat.
Citera
2020-06-22, 21:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Berätta hur mycket bättre Sverige varit utan en miljon lägenheter som byggdes 1968-75.

Berätta vilka fördelar Sverige haft de senaste 10 åren, när bostadsbyggande helt och hållet har lämnats till marknadskrafterna.

P.S. wikin om Kommunism: "är en grupp närbesläktade idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle är gemensamt ägda". Länka gärna till mina kommunistiska inlägg.
Citera
2020-06-22, 22:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Berätta hur mycket bättre Sverige varit utan en miljon lägenheter som byggdes 1968-75.

Berätta vilka fördelar Sverige haft de senaste 10 åren, när bostadsbyggande helt och hållet har lämnats till marknadskrafterna.

P.S. wikin om Kommunism: "är en grupp närbesläktade idéer om att produktionsmedlen i ett samhälle är gemensamt ägda". Länka gärna till mina kommunistiska inlägg.

Varför utgår du ifrån att människor inte kan betala för sina egna bostäder?
Föreslår du samma sak för bilar?
Citera
2020-06-22, 22:42
Bannlyst
Citat:
Tyvärr har inte politiker styrt bostadsbyggandet på 50 år utan det tog bankerna över då de såg att de kunde tjäna stora pengar på lånen.

Speciellt under de senaste 20 åren har ju bankerna valt att vilja att de byggs dyra bostadsrätter i centrala lägen. Detta för att kunna låna ut mycket pengar, därav bostadsbubblan.

Dock tror jag att denna bostadsbubbla aldrig kommer att brista eftersom staten och bankerna nu kan sägas vara samma sak.

Se bara vem som blev Swedbanks nya VD....

Ja avregleringen av finansmarknaderna 1985...kanske inte var särskilt bra alls.
EU är inget vidare heller.
Och massinvandringen är den största katatrofen av allting.
Citera
2020-06-22, 23:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Det är bra att politikerna har slutat bygga för de skulle bara bränna upp en massa av skattebetalarnas pengar. Vill man ha en bostad bör man helt enkelt få betala för det själv precis som när man skaffar en bil t.ex.

Fast så funkar det inte i Sverige. Vad du säger är att alla som inte har råd att köpa en lägenhet kan bo på gatan? Tror inte det är någon bra ide.
Citera
2020-06-23, 00:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Fast så funkar det inte i Sverige. Vad du säger är att alla som inte har råd att köpa en lägenhet kan bo på gatan? Tror inte det är någon bra ide.

Tror du att det funkar så i andra länder som har marknadshyror?

Vi har ännu så länge ett socialt skyddsnät även om det håller på och havererar. De som inte kan betala för sin egen bostad får socialen ta hand om men de får då förstås inte de bästa bostäderna och inte i de bästa lägena.
Citera
2020-06-23, 00:09
Medlem
HGs avatar
Citat:

Fast bankerna skulle aldrig tillåta något nytt miljonprogram, ändock om det vore det bästa för Sveriges befolkning. Du kan ju själv räkna ut vad som händer med kostnadsbilden på bostadsrätter om det plötsligt dyker upp en massa hyreslägenheter. Inga höga prisbilder, lägre lån och att värdet sjunker på redan maxbelånade bostadsrätter.

Istället är det bättre med hemlöshet, trångboddhet samt höga lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in