2020-05-14, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Du får skilja på vad du tror om framtiden och vad som har skett samt hur marknaden bedömer framtiden. Det är ingen börskollaps, det är fakta. Vad du tror om framtiden är dina personliga spekulationer.

Flashback är ett disskutionsforum-right ...
Citera
2020-05-14, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Flashback är ett disskutionsforum-right ...

Ja visst och du får tro precis vad du vill om framtiden men nu gällde saken att vi inte har en total kollaps på börsen. Om du sedan tror att vi kommer få det är en helt annan sak.
Citera
2020-05-14, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Tro mig, du är också skuldsatt. Staten använder dig som säkerhet för att kunna låna pengar av bankerna. Våran kära statsskuld äger vi allihopa.
Jo kanske det, haha!
Citera
2020-05-14, 06:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Låter inte som "ett tag sedan" då. Det blir för övrigt mer verifierbart och trovärdigt om du säger det när du gör det och inte ett halvår senare, det finns gott om sådana personer på FB. Som bekant alltid lättare med tajmingen när man sitter med facit i hand ett halvår senare.

Hade du frågat då så hade jag svarat. Men är inte alls så intresserad av börsen och inte speciellt insatt. Det jag har hsr legat mycket länge. Sålde inte av pga corona eller dylikt.
Citera
2020-05-14, 07:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man bör inte läsa av senaste datapunkt då den kan innehålla för lite data.

Tittar man på hela landet, områdesjusterat och lägenheter har det gått upp 3.17% på ett år.
Tittar man på lilla plätten Stockholm, områdesjusterat och lägenheter har det gått upp 1.84% på ett år.

Sedan kan det säkert backa lite i Maj. I Februari var det upp 8.21% så det finns lite att ta av.

Vi som sålde för runt maxpris iår kommer ha det som benchmark när vi letar nytt i sommar/höst. Bara det går ner 20% så sitter jag med fräscha nya miljoner på kontot..Redan nu går bostäder på samma nivå som min sålda för runt 15% lägre priser än vad jag sålde för, men jag tror inte botten är nådd än med råge.
Senast redigerad av flanders 2020-05-14 kl. 07:03.
Citera
2020-05-14, 07:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vår omvärld får man ju anta att allt senare prognoser väger in i större utsträckning. Detta tillsammans med nyare kunskap om hur omvärldsläget ser ut ger ju underlag till att allt bättre kunna prognostisera vad som kommer att ske. Detta med klart högre precision än vad en fd vice riksbankschef lite löst uttalar sig om i Aftonbladet när börsen precis rasat rekordartat.

Problemet är att det är svårt att göra prognoser på något man inte vet så mkt om. Vad vi vet är att folk fortsätter att dö i corona och att vården är hårt ansträngd.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
De case som verkar prognostiseras just nu är en botten till sommaren och en rejäl återhämtning under hösten.

Det tror jag inte en sekund på. Det är alldeles för tidigt och ekonomin är redan skadad pga alla nedstängningar. Det kommer att ta år att laga skador som detta.
Citera
2020-05-14, 07:49
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Man bör inte läsa av senaste datapunkt då den kan innehålla för lite data.

Håller med. Men när flanders påstådda krasch på nästan -20% för ett normalt stabilt segment inte stöds av tillhörande graf blir jag skeptisk.
Citera
2020-05-14, 07:51
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Folk kommer inte betala mer än de behöver.

Har du hört talas om budgivning? Det innebär att någon är beredd att betala mer än alla andra för objektet - händer hela tiden
Citera
2020-05-14, 07:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Har du hört talas om budgivning? Det innebär att någon är beredd att betala mer än alla andra för objektet - händer hela tiden

Ju fler budgivare som uteblir desto lägre blir slutpriset. Så har det alltid varit, även när priserna var lägre.

Det finns inget som säger att priserna måste vara på dessa nivåer som en naturlag. Det kan lika gärna gå tillbaka till 2010:s nivåer. Och det skulle inte ens vara extremt...

Osäkerheten kommer göra att de mest vidlyftiga buden kommer att försvinna.

Skulle inte kalla mig för domedagsprofet för att tro på det, snarare realist.
Citera
2020-05-14, 08:04
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ju fler budgivare som uteblir desto lägre blir slutpriset. Så har det alltid varit, även när priserna var lägre.

Skulle inte kalla mig för domedagsprofet för att tro på det, snarare realist.

Det resonemanget håller bara delvis. Det är säljaren som avgör om priser som bjuds antas.

Har hört prat om prisfall och bubblor från ’realister’ de senaste 15 åren. De tillhör inte vinnarna på bostadsmarknaden.
Citera
2020-05-14, 08:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det resonemanget håller bara delvis. Det är säljaren som avgör om priser som bjuds antas.
Du har fortfarande säljare som är tvingade att sälja, även om det blir en dålig kortsiktig affär. Detta kommer köparna att förhålla sig till i budgivningarna och nya normalnivåer kommer att nås.

Bostadsmarknaden är trögare än börsen och det tar ett tag innan priserna hänger med nedåt. Men det finns inte så mkt som talar för några hetsiga budgivningar i detta läge.

Citat:
Har hört prat om prisfall och bubblor från ’realister’ de senaste 15 åren. De tillhör inte vinnarna på bostadsmarknaden.

Jo jag vet det och jag är i grunden positiv till ägande och har ägt BR sedan 90-talet. Men givet corona är jag ödmjuk och säger som det är. Priserna kommer att gå ner och det kommer att synas i höst.
Citera
2020-05-14, 08:20
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Du har fortfarande säljare som är tvingade att sälja, även om det blir en dålig kortsiktig affär.

Priserna kommer att gå ner och det kommer att synas i höst.

Visst är det så. Men de som är tvingade att sälja är de som redan köpt nytt. En begränsad grupp.

Priserna kommer gå ner, men det är inte detsamma som en krasch. Priserna gick ner ordentligt även 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in