2020-06-22, 19:26
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Bra teori, drunknar! Där får du in alla dräggen i en kontext som är möjlig sett från alla tre resp. vinkel.
Bara JG som inte får plats men som tidigare diskuterats så kan JG strykas ur den aktiva delen i själva mordet. Är ändå övertygad om att JG vet mer än han ger sken av i förhör och rättegången.
Med reservation för att han inte har alla indianer i kanoten, sin yrkestitel till trots.

HD och/eller SD kan ha erkänt för JG på samma sätt som man erkänt för SOA. Eller kanske visste han om att HD skulle konfrontera LW den kvällen och har pusslat ihop hur det bör ha gått till med tanke på att han känner alla inblandade väl och kan deras gemensamma historia. Detta kan vara vad som SD informerar JG om några timmar innan mordet då de påstår att de tittar på en trappa. Sen inser Ds att han är ett svagare kort och man börjar manipulation för att få honom osäker på vem av de två som är mördaren, SD tar på sig monsterkostymen för att flytta fokus från HD. Vem vet?

Det man kan vara säker på är att HD morgonen efter vet om att LW är försvunnen och att "hon hoppas att hon är död". Då finns bara två möjligheter: Antingen var hon där vid planket och mördade/hetsade till mord eller så har SD hunnit med att informera henne tiden mellan mordet och samtalet HD - MT ca 7.30. Det senare ser jag som väldigt osannolikt då SD skulle sakna logiskt motiv till att erkänna för HD så pass snart inpå mordet. Han var dessutom väldigt upptagen med cykelturer för att dumpa bevisning och han skulle enligt min bedömning inte planera ett mord så slarvigt och riskabelt om han var ensam gm.
Citera
2020-06-22, 19:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok jag måste ha misstagit mig och blandat ihop dessa husrannsakningar, beklagar förvirringen men bra att ni har bättre koll. Vem vet, kanske att denna uteblivna husrannsakan hade hjälpt fallet till lösning?

Om man prövar att se brottet som ett oplanerat mord utfört av HD så blir alla dessa karaktärers handlande och skyddande mycket mer logiskt. Lite kort:

SD Varför verkar han göra sitt bästa för att framstå som farlig mördare? Väldigt ologiskt när man sopar undan teoretiska spekulationer kring hans personlighet. Flytta fokus från den verkliga mördaren.

HD Varför fortsätter hon skydda SD även långt efter förtrollningen bör ha brutits? Varför försöker hon i förhör dölja sitt hat mot LW? Skydda sig själv utan att bidra till att fälla SD som antagligen kommer berätta sanningen om han fälls.

JG Varför tipsar han om HD? Varför "vet han inte vad han ska tro"? För att han vet vem som hatade LW och ville skada henne. Sedan har Ds från olika håll antytt att SD är mördaren utan att erkänna rakt ut. Han kan mycket väl ha vetat att HD med hjälp av SD den kvällen planerat att lura ut LW och sätta henne på plats ordentligt. Kan nog ha varit det SD berättade om vid påstådda trappinspektionen.

SOA Varför skyddar han SD? Varför tonar han ned otrohetsaffären som pågått i 6år? Han skyddar den verkliga mördaren som erkänt för honom och bett om hjälp med städning etc. Om det är hans egen dotter han skyddar blir det mycket mer logiskt.

SOAs fru/HDs mamma Säger i förhör att hon tror att HD och SD kommer gifta om sig, tyder enligt mig på att hon inte är införstådd i allt kring mordet och vem som är mördaren

Finns säkert mycket, mycket mer att ta upp men där är ett smakprov. Det enda som egentligen talar emot HD är att hon är kvinna, men kvinnor kan de med

Detta är självklart inte 100% men värt att fundera kring som jag ser det. Skriken där mitt i natten 14/5-2018, skriken och frustrationen när HD grips av polisen 2019, det är samma kvinna som skriker.....narcissisten exponerad!
Dina inlägg är mycket intressanta och det kan vara så som du skriver.
Citera
2020-06-22, 19:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu har jag flera ggr sett att Honan tar upp fråga om du har någon teori ang Encrypted Files, men det väljer du bort att svara på. Varför?

Hoppas det finns någon mer IT-kunnig i tråden som har nån teori.

Honan skriver om uppkopplingar och det är något jag undrat över tidigare (bl a i fråga till dig, men du kom tyvärr inte åt den infon då).

Vet någon hur långt täckning masten har som S mobil kopplas till både vid kl 22 och strax innan 23?

Intressant om uppgiften stämmer att hans mobil inte kopplar upp mot hemnätverket förrän efter kl halv tre på natten. Vad har han gjort den där Dalkullamannen? Han vet inte för han kan endast hålla reda på datum och klockslag som när H träffade fiskegubben och hur lång tid det tar att cykla till polishuset?
Ja, det kan ju SD försöka förklara när han anser att datorn visar att han var hemma.
Hur undvek han att mobilen kopplade upp sig?
Var hans mobil ute på vandring med någon annan?
Citera
2020-06-22, 19:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kloka tankar som inte har belysts.

Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 75 om Uws konflikter med LW
Hur såg konflikterna mellan Ulf och Lena ut enligt dig?

"Det var mycket via mail och samtal och merparten av det rörde barnen men kunde också
handla om ämnen som att Ulf ville ha tillbaka sin hemnyckel av Lena. Lena hade kvar sin
kopia av Ulfs hemnyckel och kom och gick som hon ville. Detta var olustigt för en gång stod
Lena i sovrummet när jag låg i sängen och sov. Plötsligt stod hon bara där, hon skulle hämta
en grej sa hon. När Ulf efter detta ville ha sin nyckel blev hon helt förstörd. Jag tycker att Ulf
var lugn och adekvat och att Lena alltid grät och var förstörd. Deras tjafs var inte så
konstruktiva, jag vet att Ulf och jag pratade om att han var rädd för konflikter med Lena.
"

Appropå UW,s konflikter med Lena framförallt gällande barnen.

Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 74 Mallans beskrivning av LW

"Hur skulle du beskriva Lena som person?
Energisk, hyperaktiv, bestämd, dominant, envis och kunnig. De mindre smickrande
egenskaperna var att jag tyckte att det fanns en liten tjej i den här kvinnan som inte alltid
mådde så bra. Att hon inte alltid fick ihop livet, att hon jäktade sig igenom livet - allt skulle
gå så fort och man skulle hinna med så mycket som möjligt. I vardagen såg jag bevis på det
här, hon tvättade och packade kl. 3 på morgonen och i sin stress kunde hon bli arg på barnen
och det var då barnen ringde till Ulf och ville komma över. Det var ofta hastiga svängar med
henne. Sedan hade hon ju andra egenskaper också. Ulf, jag och barnen skulle åka ihop på
semester till Åland och då sa Ulf att han hade en packiista som Lena gjort för längesedan och
den var ju organiserad och noggrann, I Lenas värld fanns det mycket tid för det som var roligt
och det som var mindre roligt valde Lena bort, ex. städning. Hon var alltid ute i sista minuten
enligt min uppfattning.

Lena var väldigt öppen med sitt sätt att vara. De hade en familjeblogg
som de skrev i men Ulf ville stänga ner den när han bytte jobb. Där skrev hon rätt öppet om
sitt sätt att vara, ex. att hon inte var så noga med städning.
" Slut citat.

Detta är intressant då UW vad jag förstått haft tillgång till inte bara gemensamma bloggar utan Lenas privata inloggningsuppgifter då hon var mycket öppen till sitt sätt att vara. I ett förhör försäkrade UW (utan att frågan ställts) att han inte ägnat sig åt olagligheter när han loggat in i Lenas google drive molntjänster -var det vill jag minnas. Tyvärr har jag inte aktbilagan där det ordagrant återges. Vad jag vill komma till är att UW givet det direkta utpekandet av MGM med största sannolikhet haft tillgång till Lenas och SD,s kommunikationer och förehavanden även utan den information han löpande haft genom barnen.

Återkommer till vad som var så viktigt att hämta på en avspärrad potentiell brottsplats att UW nödgas ringa LKC för den pinibla frågan om han och NW får bryta avspärrningarna. Han borde förstått att polisen skulle säga nej om dom skött sitt jobb. Kan det varit så att NW redan brutit avspärrningen och och hämtat något oumbärligt att UW i efterhand vill försäkra sig om att sonen NW inte får problem om det uppdagas.

Det är uppseendeväckande att behoven att ta sig in i Lenas hem inte skulle stå tillbaka av oron över vad som hänt mamman.
Malins uppgifter är ungefär lika trovärdiga som SD:s.
Hennes hat mot LW var gränslöst.
Missade du att läsa hennes blogg?
Citera
2020-06-22, 19:39
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du menar att polisen kan vara aktiv i tråden?
Visst är det möjligt att poliser är aktiva i tråden.
Det var en av SD:s poliskompisar som först myntade uttrycket "porrpastorn" vilket senare upprepades i tråden.
Citera
2020-06-22, 19:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En teoretisk anledning till att dra åter överklagan: Hiding fick ej fram det hon hade hoppats på genom att begära uppskov/med kompletteringen.
Inser att HR då sannolikt kommer att fastställa TR-domen.
Låter då i stället TR-domen vinna laga kraft. Köper sig då gott om tid avs att skicka prover till världens alla labb i förhoppning på konklusiva träffar.
Och blir det träff/ny (och på riktigt) stark bevisning så begär hon resning.

Alltså att hon ser det som större chans att HR beviljar resning i framtiden än att HR nu skulle döma SD på befintligt material.
Ja det var något sådant jag tänkte. TR-domen var ju skriven på ett sådant sätt att en fällande dom kändes ganska långt borta.
Citera
2020-06-22, 19:48
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det var en av SD:s poliskompisar som först myntade uttrycket "porrpastorn" vilket senare upprepades i tråden.
Man får hoppas att Stefan inte visade poliskompisen videon han smygfilmade på LW när de hade sex. Han hotade åtminstone om att visa den för folk. Fast det borde ju polisen förstås anmält då..

Stefan verkar mest vara en sån feminin tönt som anstränger sig alltför hårt för att vara ”manlig”. Lite så ”man ska ha en älskarinna. Man ska dra sexskämt hela tiden. Man ska mecka med prylar. Man ska ha full koll på läget”.

Men så blir det bara pannkaka, minst sagt. Han är bara en patetisk pipig nolla egentligen ju. Förjävligt.
Citera
2020-06-22, 19:53
Medlem
Citat:
Var det verkligen på det viset?
Var det inte så att LW bland folk ute på stan hade fått det epitetet? LW hade fått ett dåligt rykte. Delvis självförvållat p g a sitt osedliga leverne, sin pastorstitel till trots.
Eller kanske just därför?

Varför skulle en poliskompis till SD sitta och mynta det uttrycket?
Citera
2020-06-22, 19:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Nej, det är inte normalt att tänka så men tråden är inte normal heller. Ju mer man läser den desto tydligare blir det att alltför många finns inne och söndrar och härskar i syfte att rättfärdiga mordet på LW och kanske även försöka se till att GM går fri både rättsligt och socialt. Genom att ensidigt smutskasta offret under falsk flagg av mer anständiga motiv (t ex låtsas leta motiv till mordet eller låtsas försöka förstå kvinnomord, vilket förvisso kan vara rimligt men inte behöver upprepas fem gånger per dygn av samma användare, behandla detaljer om offrets barns olika vanor eller inkludera rasistiska epitet på offret mm) så är det väldigt tydligt att deras egentliga syfte är att avhumanisera offret, sätta offerkofta på de misstänkta paret och vända hela narrativet till att bli en svartvit förvrängd bild där allting blir skevt och ensidigt till offrets nackdel. Mord följt av karaktärsmord och rentvättning av de misstänkta. Den enda anledningen till att så mycket energi läggs ner i tråden på att uttryckligen smutskasta offret tror jag är en medveten strategi för att skydda GM(s) från påföljder av deras agerande. Det är inte nog med att LW mördades, hennes mördare tänker även se till att de ska få leva glada dagar med fortsatta omloggade kramkalas i centrum för offrets gamla vänskapskrets medan den som berövats livet ska få skulden för allt.

Jag tror att mordet faktiskt var planerat länge och med flera involverade. Och en del i mordet var att även svärta ner offrets eftermäle för att få utlopp för hämndbegär och upplevda oförätter som mördarna upplevde var så svåra att tåla att de menade sig få all moralisk rätt att mörda henne för. LW hotade deras "keeping up the appearances" och måste bort och sedan socialt suddas ut så att fasaden kan fortgå inför geocachinghovet runtom. Hela tråden känns som ett uttryck för ett sådant tänk. Och det är inte normalt.

Offret kan ha burit sig åt på ett sätt som gjorde att hon utsatte sig för risker, hon kan ha varit inblandad i en rad konflikter och haft dåliga sidor men hon bär aldrig någonsin skulden för mordet på sig själv. Hur man än vrider på det så är det GM(s) som i valet mellan att hantera en social konflikt vuxet och friskt eller primitivt och sjukt, väljer det senare. Vad LW än gjorde så är det den eller de som mördade henne som bär skulden. Så länge de inte agerade i direkt nödvärn och självförsvar mot en starkare person som fysiskt anföll dem så finns det inga ursäkter för det val de gjorde vid planket.

Men detta, att någon gjort valet att ta en annan människas liv, förstöra livet för tre barn och lämna efter sig anhöriga i sorg och eviga frågor verkar tyvärr vara en petitess för många i tråden som tar lätt på detta och hellre dömer offret för påstådd omoral. Jag vill nog ändå tro att det normala, normen i samhället, ändå borde vara att offret är just ett offer hur hon än levt och att den som mördat henne är den som bär skulden och på alla sätt genom dödandet begått det allra största omoraliska en människa kan göra. Men tråden är som sagt, vad det verkar, inte ett uttryck för denna samhällsnorm utan för något annat, mest troligt en obehaglig riktad söndra- och härskataktik från ett fåtal.

Nu får vi avvakta och se hur juridiken har sin gång. Förhoppningsvis kommer mer teknisk bevisning som kan svara på luckor. Att någon av de inblandade skulle ha sådan inre moralisk kompass att hen erkänner eller anger någon annan tror jag dessvärre inte kommer att ske. Min gissning är att inblandade med vetskap hyser precis lika stort gränslöst hat mot offret som innan och lever i illusionen att de agerat rättfärdigt. Vårt hopp att GM(s?) blir fälld(a) står till den tekniska bevisningen som kan tänkas finnas kvar att redovisa för. Eller att HD gör en annan bedömningen om indiciekedjan. Alternativt kombo och om teknisk bevisning kommer fram som knyter en eller två till personer till gärningen och på så sätt kanske kan förklara andra luckor i beskrivningen av hur det kan ha gått till.

Jag hör till de som tror att GM inte varit ensam och utifrån denna spekulation så har jag alltid varit rädd för att utredningen blivit bortfintad mellan flera aktörer. Fler aktörer inblandade innebär inte bara större risk för att någon läcker (ifall alla drivs av samma hat och upplevelse av moralisk rätt på sin sida att begå mordet), utan kan tvärtom vara en styrka för dem då de kunnat fördela uppgifter och skapa förvirring kring alibi och tidsfönster. Och som denna tråd gestaltar sig så finns det inte några tvivel länge om att flera verkar haft ett sådant hat mot den mördade att de kunnat rättfärdiga att döda henne. Tråden och mordet känns obehagligt nära varandra där det ena avspeglar tankevärlden som föranlett det andra.
Bra inlägg.
Om det är flera mördare så är den andra (förutom SD) med största sannolikhet HD. Däremot har jag lite svårt att tänka mig att fler än två skulle vara inblandade.

När någon utför ett mord går de långt utanför normala gränser och jag har lite svårt att tänka mig att tre till synes normala (normaliteten kan ifrågasättas men de är i alla fall ostraffade) personer skulle gå över den gränsen samtidigt.
Det är lite av "Folie a deux" över SD:s och HD:s relation.
Men här kanske det handlar om något "Folie a trois" även om det är ovanligt.
SD, HD och svärfar?
SD, HD och JG?
Citera
2020-06-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Nu har jag flera ggr sett att Honan tar upp fråga om du har någon teori ang Encrypted Files, men det väljer du bort att svara på. Varför?

Hoppas det finns någon mer IT-kunnig i tråden som har nån teori.

Honan skriver om uppkopplingar och det är något jag undrat över tidigare (bl a i fråga till dig, men du kom tyvärr inte åt den infon då).

Vet någon hur långt täckning masten har som S mobil kopplas till både vid kl 22 och strax innan 23?

Intressant om uppgiften stämmer att hans mobil inte kopplar upp mot hemnätverket förrän efter kl halv tre på natten. Vad har han gjort den där Dalkullamannen? Han vet inte för han kan endast hålla reda på datum och klockslag som när H träffade fiskegubben och hur lång tid det tar att cykla till polishuset?

Citat:
Ja, det kan ju SD försöka förklara när han anser att datorn visar att han var hemma.
Hur undvek han att mobilen kopplade upp sig?
Var hans mobil ute på vandring med någon annan?

Tack! Nu trillar ju polletten och det blir mycket klart varför SD inte ville lämna GPSdata för sin mobil ifrån sig - verkar ju inte som om någon av hans hemmascenarion skulle stämma. Jag trodde i min enfald att han lämnat mobilen hemma - men var var den egentligen? Förstås inte olagligt av honom att t.ex. vara hemma hos HD, men....
Citera
2020-06-22, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW kanske hade ytterliggare en klädhög; kläder
för möten med hennes KKs. Det kanske stärkte
hennes ego att känna sig åtråvärd av många.
Det kanske blev ett personligt skämt för henne;
Nu kommer jag direkt från Sthm och Beholder
och träffar SD och TT. De skulle bara veta hur
många som vill ha mig. Det kanske var det hon
menade med att hon fått makt.

Jag undrar vad TT och Beholder har för alibi.
Mgl hade också motiv. LW hade lekt med hans
känslor länge. Liksom UW och JS. Och LagAmie. Vore intressant att få veta alla dessa
mäns alibin. Dessutom kan det finnas någon
mer som vi inte vet om. Hon hade väl spanat in
någon musiker på något bröllop hon varit på
strax innan?

Jag har länge funderat på om MVM och huvamannen kan hittas i det stora Geocaching-gänget som BO:et höll till i då BO:et var ute och jagade olika manspersoner för sex ?

Vad tror du om den teorin ?

Kan det finnas en möjlighet tror du att MVM och huvamannen är Geocachare ? i så fall måste dom ju ha känt BO:et mycket väl före mordet begicks bakom Bu-p:et.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-06-22 kl. 20:31.
Citera
2020-06-22, 20:33
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
MGM:s sädesvätska har högst troligt kommit på BO:et:s kjol flera dagar före brottet begicks av huvamannen och MVM, vilka med mycket stor sannolikhet är de verkliga GM:s.

BO:et hade ju mycket tvätt stående länge i sin tvättkorg innan de tvättades, så kanske att BO:et inte varken hade tvättat eller bytt kjol på flera dagar efter det att BO:et hade haft sex med MGM.

Det skulle vara mycket intressant att få läsa vad du anser och tror om detta ?

Mvh/ @JokerMannen
Mycket tvätt stående länge i tvättkorgen innan den tvättades, vart får du det ifrån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in