2020-06-22, 16:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Helt rätt, Hoppsann!

Och under tiden så hinner åklagarna och poliserna att samla ihop ännu mer konkreta bevis. Allt finns redan där. Det ska nog bara fördjupas och förtydligas, så inga fler missuppfattningar kan göras.

Det som är illa nu är att den åtalade inte är häktad, men jag utgår från att man håller bra koll på både SD och de närmast honom.

Lider med LW´s anhöriga, grannarna i Hjärsta och vissa kollegor dock. Kan vara tur i oturen att det är sommar och pandemi nu. Då kan man naturligt hålla avstånd, utan att det känns pressande.

#TeamÅsaHiding

Postat 2019-07-04, 12:39 för snart ett år sen.
Citat:
Är inte polisen och åklagare säkra till åtminstone 99%, att de är på rätt spår, så tycker även jag att det är dags att de tar in en ny åklagare och nya poliser som granskar allt material.

Det blir lite motsägelsefullt att hylla Åkl Hiding eftersom du med rätta redan för ett år sen ville byta ut både henne och dom poliser som trots allmänhetens hjälp med tidpunkt för mordet och fynd av BO, ändå lyckades köra utredningen i sank.
Att inte ta notis av vad Björn Lindén skrev Åkl på näsan och fortsätta hylla en Åkl som har ett kriminalhistoriskt rekord i nederlag ter sig ironiskt.
Fövr, instämmer jag att mordet kan inte lösas utan ett omtag med exteriöra morduredare som inte har anknytning till polishuset Örebro.
-------------------------
Vid dödligt våld finns en särskild arbetsmetodik som tydligt beskriver hur en utredning ska genomföras.

Metodstöd för utredning av grova våldsbrott
Vid dödligt våld arbetar polisen efter en särskild handbok, PUG (polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott), som beskriver alla åtgärder som ska genomföras från det brottet kommer till polisens kännedom ända fram till åtal.

Där finns också anvisningar om hur man lämpligen organiserar de stora utredningsteam som ofta blir aktuella, och hur man hanterar de omfattande informationsmängder dessa team producerar.

Vid den här typen av brott är det viktigt att kraftsamla från början, då det är många arbetsuppgifter som ska genomföras samtidigt

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/dodligt-vald/
--------------------------
Leif GW,s utarbetade "polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott" PUG behövde naturligtvis inte polisen i örebro vilka var så duktiga att dom utsåg gäringsmannen flera dagar innan mordet upptäckts.
"Inom polisen finns en nationell bedömandegrupp för grova våldsbrott. Den består av erfarna spaningsledare och aktiveras vid alla fall av dödligt våld där det efter 30 dagar inte finns en skäligen misstänkt. Bedömandegruppen går igenom det aktuella ärendet med syfte att hitta nya infallsvinklar som kan driva utredningen framåt."
----------------------------
Vad som var ett aber är att Åkl (miss)lyckades få SD långt bort i tunneln skäligen misstänkt vilket innebar att Åkl själv fick fortsätta ruva över den katastrofala utredningen.
Har sagt det flera ggr förut. Detta fall har potential att överraska, igen. En extern granskning behövs för att upprätta allmänhetens förstroende för rättsapparaten. Det ska också bli ytterst intressant när riksmedia ger oss insyn hur det egentiligen gick åt H-E . Filmrättigheterna blir väl huggsexa om.
Citera
2020-06-22, 16:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Helt rätt, Hoppsann!

Och under tiden så hinner åklagarna och poliserna att samla ihop ännu mer konkreta bevis. Allt finns redan där. Det ska nog bara fördjupas och förtydligas, så inga fler missuppfattningar kan göras.

Det som är illa nu är att den åtalade inte är häktad, men jag utgår från att man håller bra koll på både SD och de närmast honom.

Lider med LW´s anhöriga, grannarna i Hjärsta och vissa kollegor dock. Kan vara tur i oturen att det är sommar och pandemi nu. Då kan man naturligt hålla avstånd, utan att det känns pressande.

#TeamÅsaHiding

Skojar du! Ännu mer konkreta bevis?

Postat 2019-07-04, 12:39 för snart ett år sen.
Citat:
Är inte polisen och åklagare säkra till åtminstone 99%, att de är på rätt spår, så tycker även jag att det är dags att de tar in en ny åklagare och nya poliser som granskar allt material.

Det blir lite motsägelsefullt att hylla Åkl Hiding eftersom du med rätta redan för ett år sen ville byta ut både henne och dom poliser som trots allmänhetens hjälp med tidpunkt för mordet och fynd av BO, ändå lyckades köra utredningen i sank.

Att inte ta notis av vad Björn Lindén skrev Åkl på näsan och fortsätta hylla en Åkl som har ett kriminalhistoriskt rekord i nederlag ter sig ironiskt.
Fövr, instämmer jag att mordet kan inte lösas utan ett omtag med externa morduredare som inte har anknytning till polishuset Örebro.
-------------------------
Vid dödligt våld finns en särskild arbetsmetodik som tydligt beskriver hur en utredning ska genomföras.

Metodstöd för utredning av grova våldsbrott
Vid dödligt våld arbetar polisen efter en särskild handbok, PUG (polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott), som beskriver alla åtgärder som ska genomföras från det brottet kommer till polisens kännedom ända fram till åtal.

Där finns också anvisningar om hur man lämpligen organiserar de stora utredningsteam som ofta blir aktuella, och hur man hanterar de omfattande informationsmängder dessa team producerar.

Vid den här typen av brott är det viktigt att kraftsamla från början, då det är många arbetsuppgifter som ska genomföras samtidigt

Leif GW,s utarbetade "polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott" PUG behövde naturligtvis inte polisen i örebro vilka var så duktiga att dom utsåg gäringsmannen flera dagar innan mordet upptäckts.
"Inom polisen finns en nationell bedömandegrupp för grova våldsbrott. Den består av erfarna spaningsledare och aktiveras vid alla fall av dödligt våld där det efter 30 dagar inte finns en skäligen misstänkt. Bedömandegruppen går igenom det aktuella ärendet med syfte att hitta nya infallsvinklar som kan driva utredningen framåt."
----------------------------
Vad som var ett aber är att Åkl (miss)lyckades få honom (långt ner i tunneln) skäligen misstänkt vilket innebar att Åkl själv fick fortsätta ruva över den katastrofala utredningen.

Detta fall har överraskat och har potential att överraska igen.

En extern granskning behövs för att upprätta allmänhetens förtroende för rättsapparaten. Av yttersta vikt i Örebro där en gallskrikande kvinna negligeras trots att en serievåldtäckman härjat i området. Det ska också bli ytterst intressant när riksmedia ger oss insyn hur det egentiligen gick åt H-E . Filmrättigheterna blir väl huggsexa om.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-06-22 kl. 16:56.
Citera
2020-06-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tydligen inte övertygande att det var SD:s sperma om jag förstår analysen rätt, från Nederländernas resultat.

MGM:s sädesvätska har högst troligt kommit på BO:et:s kjol flera dagar före brottet begicks av huvamannen och MVM, vilka med mycket stor sannolikhet är de verkliga GM:s.

BO:et hade ju mycket tvätt stående länge i sin tvättkorg innan de tvättades, så kanske att BO:et inte varken hade tvättat eller bytt kjol på flera dagar efter det att BO:et hade haft sex med MGM.

Det skulle vara mycket intressant att få läsa vad du anser och tror om detta ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-06-22, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur skall man tolka det här "inconclusive"? Är det inte konstaterat att det fanns sperma från SD på kjolen?

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Tydligen inte övertygande att det var SD:s sperma om jag förstår analysen rätt, från Nederländernas resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
MGM:s sädesvätska har högst troligt kommit på BO:et:s kjol flera dagar före brottet begicks av huvamannen och MVM, vilka med mycket stor sannolikhet är de verkliga GM:s.

BO:et hade ju mycket tvätt stående länge i sin tvättkorg innan de tvättades, så kanske att BO:et inte varken hade tvättat eller bytt kjol på flera dagar efter det att BO:et hade haft sex med MGM.

Mvh/ @JokerMannen
Eftersom vi tack vare tvättkorgen vet att LW inte hade minsta problem med att gå omkring med trosor solkade av sperma från ett antal män, lär det inte ha bekymrat henne det minsta att gå omkring med en kjol det var spermafläckar på.
Kanske till och med snarare tvärtom.

LW var, när hon mördades, i en utförslöpa.
Både socialt och mentalt.
Citera
2020-06-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

En tanke som slog mig är att när man nu skjutit fram det hela till mars 2021 (var det väl?) så hoppas man kanske att åklagaren hinner ta sitt förnuft till fånga under tiden och lägger ner det hela. Jag antar att hon kan göra så, det vill säga ta tillbaka överklagan.

Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Ge mej en anledning till varför överklagan ska läggas ner.

En teoretisk anledning till att dra åter överklagan: Hiding fick ej fram det hon hade hoppats på genom att begära uppskov/med kompletteringen.
Inser att HR då sannolikt kommer att fastställa TR-domen.
Låter då i stället TR-domen vinna laga kraft. Köper sig då gott om tid avs att skicka prover till världens alla labb i förhoppning på konklusiva träffar.
Och blir det träff/ny (och på riktigt) stark bevisning så begär hon resning.

Alltså att hon ser det som större chans att HR beviljar resning i framtiden än att HR nu skulle döma SD på befintligt material.
Citera
2020-06-22, 18:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Hur skall man tolka det här "inconclusive"? Är det inte konstaterat att det fanns sperma från SD på kjolen?

Jo, sperma från SD på kjolen fanns det.

Du kan kanske själv läsa i Aktbil 160 sid 148-149 om proverna som skickades till Holland. Jag skummade snabbt och fattar det som att man ville få fram om DNA från proverna matchade SD och HD. Provet är inskickat 20 sept-19.

Prov till NFC är inskickat 30 aug- 19 och man fick svar 31 okt- 19:

Aktbil 160 sid 136:

"2018-5000-BG52903-3 Kjol, beige. Togs av kroppen vid anträffandeplatsen
DNA
5702/23383-18/S007
DNA
Polismyndigheten
Forums materia/nr: 201901743207
201801008128
Resultat har tidigare redovisats i NFC:s dnr 2018010081.
I tre undersökta områden i nära anslutning till varandra (vid
nedre fickan på vänster sida) samt i en undersökt besudling (på
locket till nedre fickan på vänster sida) påvisades sperma.
Resultaten talar extremt starkt för att sperman i områdena
respektive besudlingen kommer från Stefan Davidsson

(Grad +4), om man bortser från möjligheten att det kommer från
en nära släkting.
I ytterligare en undersökt besudling (nedtill på framstycket)
påvisades en spermie med mikroskopi, men DNA som kan
jämföras mot person kunde inte påvisas. Samma besudling
undersöktes avseende sekret/DNA men DNA som kan jämföras
mot person kunde inte påvisas.
I ytterligare en undersökt besudling (nedtill på framstycket)
kunde sperma inte påvisas. Samma besudling undersöktes
avseende sekret/DNA varvid DNA påvisades. Analysen visar en
blandning av DNA från minst två personer. Resultaten talar
extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t kommer från Lena
Wesström (Grad +4), om man bortser från möjligheten att det
kommer från en nära släkting. Den mindre delen av DNA:t kan
inte utvärderas för jämförelse mot person.
"
Citera
2020-06-22, 18:17
Medlem
Citat:
Kan du vara vänlig och förklara för mig varför två otroligt professionella människor som Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki (vilka äger mycket stora erfarenheter och tillika kunskaper) uttryckte sig enligt citat:

Angående polisens och åklagarnas mordutredning i LW-fallet har vi kunnat konstaterat att citat: "Det här blir bara märkligare och märkligare för varje dag som går" ... slut citat /

Var vänlig och förklara för mig varför Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki skulle ha konstaterat något som inte var fullständigt sant gällande polisens och åklagarnas sätt att driva detta mordfallet mot en oskyldig MGM som utpekad GM ?

Svara gärna även på varför Leif GW Persson kunde konstatera exakt det samma som Sven-Erik Alhem och Jerzy Sarnecki gjorde vid det aktuella tillfället ?

Mvh/ @JokerMannen
Leif GW är övertygad om vem den skyldige är i detta mordfall, men eftersom fallet sköttes så illa inledningsvis så brakade allt åt skogen.
Leif GW anser att SD är den skyldige men bevisningen räckte helt enkelt inte. Några MVM eller Huvmän finns inte på kartan

Klipp från tv 4:
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/leif-gw-persson-han-kommer-bli-frik%C3%A4nd-12581502
Citera
2020-06-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Vad tyder 16 slag mot huvudet då?
Vill man ha ihjäl någon så slutar man inte förräns offret inte andas längre oavsett antal slag så du kan inte läsa av hur en mördare känner vid tillfället.
Har du någon idè själv om vad det skulle betyda?
17 slag har en symbolik i sig som vi andra förstår.
Citera
2020-06-22, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Det med sperman du skriver om passar rätt bra in på manda96s teori(citerat av mig ett antal sidor tillbaks) om att SD och LW faktiskt möttes vid planket för att ha sex.

Bra teori, drunknar! Där får du in alla dräggen i en kontext som är möjlig sett från alla tre resp. vinkel.
Bara JG som inte får plats men som tidigare diskuterats så kan JG strykas ur den aktiva delen i själva mordet. Är ändå övertygad om att JG vet mer än han ger sken av i förhör och rättegången.
Med reservation för att han inte har alla indianer i kanoten, sin yrkestitel till trots.
Citera
2020-06-22, 18:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Mvh/ @JokerMannen

Om hon skulle ut hastigast kanske hon inte brydde sig i att ta en ren kjol. Om hon snart skulle iväg till Norge så hade hon kanske packat ned sitt "leisurewear" och drog på sig något som låg i/ovanpå tvättkorgen?
Jag brukar själv ett par omgångar med kläder som är använda men inte skitiga som kan ligga ovanpå tvättkorgen eller hänga på galge i badrummet eller sovrummet (formella jobbkläder som åker av när jag kommer hem, lediga hemmakläder och "skitkläder" till snickeri och trädgårdspyssel, träningskläder) .
En fläckig kjol skulle jag dock kalla skitig (men LW kanske missade fläcken eller drog på sig dem om hon tänkte att den inte skulle märkas om hon gick ut när det var mörkt?) däremot ett par arbetsbyxor med gräs eller jordfläckar från trädgårdsarbete kan jag nog använda någon dag till i trädgårdsarbete.
Citera
2020-06-22, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den första uppfattningen av LW:s hem ändrade de ganska snart när de såg lite mer.
Det var inte ostädat utan mycket saker överallt.

Tycker du att 10 trosor handlar om en full tvättkorg?
Har du hört talas om miljövänlighet och att normala människor numera ser till att, så långt det går, inte tvätta förrän de kan fylla en hel maskin?

Men du kanske tycker att SD:s metod att tvätta en t-shirt i taget är att föredra?
Där kan man tala om oansvarig vatten- och energianvändning.

Det beror väl på hur man tvättar? Jag brukar skölja upp träningskläder i handfatet, med minimal mängd ecovänligt tvättmedel för funktionskläder och en matsked ättika (ättika gör att tvättmedlet blir effektivare och man kan använda mindre, plus att det förebygger dålig lukt och baciller i kläder som inte tål höga temperaturer). Men i övrigt så brukar jag samla till en hyfsat full maskin, även underkläder av bomull som jag gärna kör på 70 grader, så inget ser mer konstigt ut med deras tvättande för mig.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2020-06-22 kl. 19:11.
Citera
2020-06-22, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Det som låter märkligt är att starta en tvätt som tar ca 2 tim för EN T-SHIRT, den skulle man väl skölja upp för hand om den inte är regält nersölad (som den nog var vid detta tillfälle.)Tror även att det var då blodet hamnade på luckan till maskinen.

Det är sant. Om det är funktionskläder som ska tvättas i låga temperaturer är det ju vettigare att tvätta dem i handfat om man bara ska tvätta enstaka plagg. Möjligtvis att man låter dem ligga i blöt ett tag om det är intorkad svett i exempelvis träningskläder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in