2020-06-21, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Ge blod regelbundet om ni har högt hb. Frågan är om man får det på trt dock.

Det får man, så länge det administreras via vården. Man fyller i att man står på Nebido i hälsodeklarationen, får lite frågor om varför, vem som injicerar och var och så är det go förutsatt att alla värden ser sjyssta ut när de testar blodet.

Jag fick till mig att de gärna ser att det går någon vecka eller två mellan injektion och blodgivning dock. Oklart varför.
Citera
2020-06-22, 11:12
Medlem
Så här står det på FASS;

” Efter den första intramuskulära injektionen på 1000 mg testosteronundekanoat till hypogonadala män, uppnåddes medelvärdet för Cmax på 38 nmol/l (11 ng/ml) efter 7 dagar. Den andra dosen administrerades 6 veckor efter den första injektionen och maximala testosteronkoncentrationer på ca 50 nmol/l (15 ng/ml) uppnåddes. Ett konstant doseringsintervall på 10 veckor upprätthölls under de kommande 3 administreringarna och steady-state uppnåddes mellan den tredje och den femte injektionen. Medelvärdet för testosterons Cmax och Cmin vid steady-state var ungefär 37 (11 ng/ml) respektive 16 nmol/l (5 ng/mL). Medianvärde för Cmin på den intra- och interindividuella variabiliteten (variationskoefficient, %) var 22% (intervall: 9-28%) respektive 34% (intervall: 25-48%).”

Det borde väl innebära att män med relativt höga/normala testosteronvärden kommer öka sitt testo på trt med Nebido. Om steady-state är mellan 16-37 för hypogonadala män borde det väl vara ungefär det samma för män som startar på mer normala nivåer. Snittet för 40-åriga män är cirka 16 nmol. Eller tänker jag fel?
Citera
2020-06-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennethRothman
Så här står det på FASS;

” Efter den första intramuskulära injektionen på 1000 mg testosteronundekanoat till hypogonadala män, uppnåddes medelvärdet för Cmax på 38 nmol/l (11 ng/ml) efter 7 dagar. Den andra dosen administrerades 6 veckor efter den första injektionen och maximala testosteronkoncentrationer på ca 50 nmol/l (15 ng/ml) uppnåddes. Ett konstant doseringsintervall på 10 veckor upprätthölls under de kommande 3 administreringarna och steady-state uppnåddes mellan den tredje och den femte injektionen. Medelvärdet för testosterons Cmax och Cmin vid steady-state var ungefär 37 (11 ng/ml) respektive 16 nmol/l (5 ng/mL). Medianvärde för Cmin på den intra- och interindividuella variabiliteten (variationskoefficient, %) var 22% (intervall: 9-28%) respektive 34% (intervall: 25-48%).”

Det borde väl innebära att män med relativt höga/normala testosteronvärden kommer öka sitt testo på trt med Nebido. Om steady-state är mellan 16-37 för hypogonadala män borde det väl vara ungefär det samma för män som startar på mer normala nivåer. Snittet för 40-åriga män är cirka 16 nmol. Eller tänker jag fel?

Jag läste någonstans att snittet för 85 åriga män ligger på runt 16. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det, men det var inte i Kalle Anka tidningen iaf
Citera
2020-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag läste någonstans att snittet för 85 åriga män ligger på runt 16. Kommer dock inte ihåg vart jag läste det, men det var inte i Kalle Anka tidningen iaf

Blir väl 13 i den åldersgruppen om man kollar studien som länkas till artikeln nedan , det är dock få "subjects"

https://www.artofmanliness.com/articles/normal-testosterone-levels/

16 nmol i medel för en genomsnittlig 40 åring idag låter inte helt orealistiskt eftersom man inte lever jättesunt jämfört med år 1996 som studien ovan referar till, dessutom utsätts vi för betydligt fler hormonstörande ämnen.
Citera
2020-06-22, 15:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Username2323
Jag antar att det var en privatläkare? I så fall, skulle du kunna dela med dig vem/vilken klinik?

Tack!
Snabb utredning som satan och insatt på gel ett tag, sedan Nebido.
Det var på nimh.se
Citera
2020-06-22, 16:06
Medlem
Mina sköterskor har varit väldigt duktiga med mina injektioner. Noggranna med att dra undan huden/fettet lite och måtta upp kvadraten på skinkan innan injektion. Knappt känts något under eller efter injektionen. Långsam injicering (säkert 5 minuter iaf).

Låter lite som en mardröm det där med sköterskan som bara pressade in nebidon.
Citera
2020-06-23, 00:17
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GutsAndGlory
Mina sköterskor har varit väldigt duktiga med mina injektioner. Noggranna med att dra undan huden/fettet lite och måtta upp kvadraten på skinkan innan injektion. Knappt känts något under eller efter injektionen. Långsam injicering (säkert 5 minuter iaf).

Låter lite som en mardröm det där med sköterskan som bara pressade in nebidon.
Måste de sätta i skinkan, kan man inte få välja, typ låret eller axeln?
Måste sköterskor sätta det, kan man inte få verktyg och skjuta själv? Vad är problemet med det? Finns det inga undantagafall?
Citera
2020-06-23, 09:16
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Måste de sätta i skinkan, kan man inte få välja, typ låret eller axeln?
Måste sköterskor sätta det, kan man inte få verktyg och skjuta själv? Vad är problemet med det? Finns det inga undantagafall?

Skinkan är det absolut bästa stället. Jag skulle hellre dö (nåja) än låta en sköterska injicera 4 ml i axeln/låret.

I normalfallet får du inte göra det själv.
Citera
2020-06-23, 19:09
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Skinkan är det absolut bästa stället. Jag skulle hellre dö (nåja) än låta en sköterska injicera 4 ml i axeln/låret.

Man kan väl dela upp 2ml i högerlår och 2ml I vänster? Jag har alltid skjutit i lår förut utan problem?
Citera
2020-06-23, 19:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777

nu är jag amatör men 0.5ml i axeln tyckte jag va lite jobbigt.
Citera
2020-06-23, 19:12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
nu är jag amatör men 0.5ml i axeln tyckte jag va lite jobbigt.
Får du skjuta in nebido själv? Hur bar du dig åt för det?
Citera
2020-06-23, 19:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Får du skjuta in nebido själv? Hur bar du dig åt för det?
får å får, det sjukvården inte vet om har dom inte ont av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in