2020-06-22, 14:55
Medlem
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!
Citera
2020-06-22, 14:57
Moderator
rancors avatar
Bara att bita i det sura äpplet och planera bättre nästa gång.

Ingen normalt funtad person ber om pengar retroaktivt efter att man bjudit in vänner.

// rancor
Citera
2020-06-22, 14:58
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GissaMittJobb
Kan man med att be folk swisha retroaktivt för kalaset? Kommer folk be om kvitton i så fall? Tänkte man kanske kunde få in lite mer än vad jag lagt ut för då de även fick sova över på vår gård samt bada vid stranden vi har nära. Inget som alla direkt får tillgång till. Hjälp!

Allvarligt? Vem fan gör en sån sak?

Säger man till om det innan är det en sak.. Men efter? Jeezus.. Att sen vilja "gå plus"??? Igen, vem gör något sånt?
Citera
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Hej!

Jag och min fru bjöd hem våra vänner till sommarstugan för en weekend över midsommar. Vi hade tänkt bjuda våra gäster på hela kalaset. Men mitt i firandet börjar maten vi trott skulle räcka ta slut och vi får surt åka till affären och köpa nästan lika mycket till för att täcka behovet hos våra gäster.

Nu när helgen är över och vi ska handla för veckan ser jag att kassan nästan är tom för det kostade typ dubbelt upp vad jag trodde det skulle kosta.

Du berättar för dina gäster att det är en bjudning, men vill ändå ha betalt, snäppet värre än kuvertavgift på bröllop. Har man inte råd, ordnar man inte tillställning, knappast raketforskning.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Jag skulle personligen inte be folk att swisha pengar om ni inte har pratat om det tidigare. Känns lite oförskämt.
Citera
Medlem
Antigen ber man folk att ta med sig mat och dryck eller så säger man klart och tydligt att man delar på det men vi som värdar handlar.

Man kommer inte i efterhand och ber att folk ska betala. Det är sniket som fan.
Citera
2020-06-22, 14:59
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Hej!

Vi känner väl inte era vänner och bekanta?

Mina vänner skulle swisha över stålar om jag bad dem.
Citera
2020-06-22, 15:01
Moderator
evilhoneys avatar
Din snåle fan! Inte nog med att du försöker få betalt för att du bjudit på fest(kan man ens säga bjudit då?) så försöker du dessutom gå med vinst på det.
Nej, det är klart att du inte kan be dem swisha dig i efterskott! Vill man inte stå för fiolerna på en fest så ska man göra det ytterst klart i förskott alternativt bjuda in till knytkalas.
Citera
2020-06-22, 15:02
Medlem
kristofferGs avatar
Bara i Sverige... din snåla jävel. Du får stå ditt kast. Det är inte som att du kommer svälta ihjäl precis...
Citera
2020-06-22, 15:04
Medlem
OddDs avatar
Bit det sura äpplet din snåle fan. Om gästerna ska vara med och betala för att du vill bjuda på kalas ska detta meddelas innan såklart. Eller bjud inte alls.
Citera
2020-06-22, 15:06
Medlem
pantherTypeGs avatar
Om er ekonomi är så begränsad borde ni inte bjudit hem folk från början.
Citera
2020-06-22, 15:06
Medlem
Har man bjudet så har man, nu får ni ta av semesterpengarna för att komma ifatt. Nästa gång, om ni inte har råd att bjuda, så bjud in till ett knytkalas istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in