2020-06-22, 11:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är sjukligt hur du gång efter annan hakar upp dig på enstaka ord.
Nej det är det inte, inte när det är avgörande för argumentet. I det här fallet handlade det om lockdown när man inte skulle umgås med andra hushåll, så visst blir det en avgörande skillnad om man har egen trädgård eller delar den med övriga hushåll i samma hus, särskilt eftersom en trädgård i stadsmiljö kan vara liten.

Citat:
Denna gången är det ordet egna trädgårdar när vi ( ni ) talar om ifall Britterna haft tillgång till en trädgård eller inte vilket startade med att det handlade om de kunde gå ut i solen eller inte!
Naturligtvis, eftersom de förväntades distansera sig från andra hushåll.
Citat:
Det är inte normalt att bli så fixerad vid detaljer, det är faktiskt extremt i ditt fall. Jag ska villigt erkänna att även jag har en tendens att fastna vid vad en person har sagt ordagrant, men inte till närmelsevis så fanatiskt som du gör.
Det verkar snarare vara du som hakat upp dig eftersom du inte förstår hur avgörande det är för sammanhanget. Det började dessutom med att tjackadingdong felaktigt hävdade att 88 % av hushållen har egen trädgård, vilket alltså är fel. Varför skulle hen hävda nåt sånt, tror du?

Citat:
Det är visat med statistik att ca 88% av Britterna har tilgång till en trädgård där de kan gå ut och få sol för att efter 15 minuter ha fått sin dagliga dos av D-vitamin.
Det är inte frågan om 15 minuter. Du lägger dig i en diskussion du inte följt från början och hackar på mig för att jag är noga med fakta. Du kanske skulle ta och läsa på en bit bak i tråden for att bilda dig en uppfattning om sammanhanget innan du börjar skälla som en arg vovve för att jag försöker vara noga med avgörande detaljer.

Har är en artikel om svårigheterna att isolera sitt hushåll i hus med gemensam trädgård. Som du kan se är det av avgörande betydelse om man har egen trädgård eller ej.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/low-rise-lockdown-one-london-block-flats-coping-quarantine/

In London roughly 43 per cent of the population live in flats with small or communal gardens. Or no garden at all.

Typically, there are shared communal spaces both outside and in – making a household-level quarantine complicated.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-06-22 kl. 11:19.
Citera
2020-06-22, 11:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, jag länkade till en video där man tog upp en Indonesisk studie där det klart framgår att D-vitaminbrist kam kopplas till hög dödlighet i COVID-19. Jag gjorde det med orden "Grymt intressant. Igen."

Du har sedan dess försökt tjafsa och tramsa som en tre-åring med nedkissade kalsonger genom att hävda att:
1. Dödstalen i UK sköt i höjden när folk blev "inspärrade"
2. Det excentriska landet UK har tagit ett felbeslut och spärrat in sina medborgare
Dödstalen är den brittiska regeringens fel som inte lät befolkningen ligga på stranden och lapa sol.
3. Det är lockdowns fel att dödstalen i UK skjuter i höjden
4. Den vidriga polisen i UK bötfäller folk om de går till stranden
5. Folk i UK satt hemma och ugglade, rädda för att polisen ska bötfälla dig om man gick utanför dörrn
6. I vanliga fall går alla i UK ut och sätter sig och lapar sol 8 timmar om dagen, men nu är de inspärrade och därför dör de av D-vitaminbrist eftersom de är inspärrade och inte vågar gå ut för att då får de böter av den vidriga polisen i UK

Haha, du bidrar verkligen med ett och annat garv, det får man säga
Det har nog mer att göra med hur du läser och hur lätt du tar på allvaret i frågan. Det var trots allt du som drog upp det föreslagna sambandet mellan sol och överlevnad i covid.
Citera
2020-06-22, 11:27
Medlem
IVA-inläggningarna fortsätter att sjunka som en sten i vatten. Det blir ingen andra våg orsakad av studentfiranden eller BLM-protester. Dags att lyfta restriktionerna i områden som har haft mycket smitta.
Citera
2020-06-22, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, helt rätt. Ut med sanningen bara, nu.

Angående behandlingen av pensionärer, finns mycket att säga. Alltihop är ju politiskt vansinne. Det är inte bara oetiskt att behandla gamla som sopor. Det är korkat.

Fyrtiotalisterna har nyss gått i pension. De är välutbildade, täta och välorienterade, och de är våra konsumenter. De följer också coronakrisen.

Hur känns det att betala skatt prickfritt i 40-50 år, och betala dyrt för hemtjänst och boenden, när staten totalt skiter i om och hur du dör?

Och vi som planerar för vår egen pension, vill vi investera, renovera, skatta och bo i detta jävla land?

Jag misstänker att fler och fler svenska gamlingar sticker från Sverige.

Jag tänker garanterat göra det, och jag tar min förmögenhet med mig.

Coronakrisen är avgörande för mig.

Coronakrisen krocka också med höjd pensionsålder. Hur tänker man där?

Vi ska jobba tills vi stupar, men kommer ett virus som primärt dödar äldre, då rycker regeringen på axlarna.

För mig är det tydligt att pengar verkar komma före att rädda människoliv i det här landet. Det är så cyniskt. De flesta andra länder verkar göra en helt annan avvägning. Tyskland är ett exempel. Merkel sa ju igår att hon inte tvekar om att stänga ned landet igen om sjukfallen drar iväg. De vill isolera och spåra. Långt ifrån hur man arbetar i Sverige där man gör just ingenting förutom att rapportera. Verkar inte finnas någon övre gräns för hur mycket lidande man är villig att acceptera innan man tar till adekvata åtgärder.
Citera
2020-06-22, 11:33
Bannlyst
I Österrike som hade lockdown sänker man nu skatten. Stackars Österrikarna....

Jetzt geht es darum, die Menschen zu entlasten und den Standort zu stärken. Mit der Senkung der ersten Einkommensteuerstufe von 25 auf 20 % wird ein Teil der Steuerreform sofort wirksam.

Nu handlar det om att lindra människor och stärka platsen. Med sänkningen av den första inkomstskatten från 25 till 20 kommer en del av skattereformen att träda i kraft omedelbart.

https://www.facebook.com/sebastiankurz.at/posts/3031574350267551
Citera
2020-06-22, 11:33
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan ju konstatera att om nivåerna av D-vitamin är kopplade till dödlighet i COVID-19, så är lockdown inför sommaren en massiv fail.

Korrekt strategi skulle vara att öppna slussarna för viruset när det är soligt, och dödligheten är låg, för att bygga upp immunitet inför vintern.
Nu förstår jag inte hur du tänker, faktiskt.
Rent konkret är det ur ett D-vitaminperspektiv sannolikt alltid bättre att vistas ute i solen. Jag tror alla är överens där...

Problemet är att D-vitaminnivåerna hos en befolkning inte uppstår genom en lockdown i Feb-Mars (vilket var perioden då de flesta lockdowns ägde rum) utan att nivåerna minskar i takt med årstiderna för att vara som högst i April. Nu vet jag inte hur många svenskar som generellt sett sitter och lapar sol på stranden i Mars, men här i UK där vi ligger betydligt längre söderut än Sverige gör vi det inte.

Tyvärr är det dessutom så att oavsett om man FÅR gå ut och lapa sol så är det inte alla som gör det, åtminstone inte de äldre som sitter på care homes. En rimlig gissning är att det är precis likadant i Sverige.

Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i UK lider tyvärr ganska många barn (och vuxna) av D-vitaminbrist även på sommaren eftersom de spenderar allt mer tid inomhus.

Hela den här lockdown-diskussionen verkar ha landat fel hos majoriteten av förnekare i Sverige. De tror på fullt allvar att folk "spärrades in och var förbjudna att gå ut i friska luften". De tror på fullt allvar att de svetsades in. Hela det vidriga Auschwitz-scenariot spelas upp i deras fantasi-förvridna hjärnor; soltörstande svultna benrangel som förtvivlat försöker kräla i leran ut ur en inlåst dunkel unkenhet för att få en strimma sol och slippa dö en död orsakad av Tengil-liknande diktatorer som har för avsikt att kallblodigt mörda sin egen befolkning genom att med förhärskande hot om böter tvinga folk in i mörkret där de förtvinar i en desperat kamp på ljus.

Det är fel i huvudet på liknande personer. Ordentligt fel. De här personerna behöver professionell hjälp, och de behöver det FORT.
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-22 kl. 11:42.
Citera
2020-06-22, 11:34
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
IVA-inläggningarna fortsätter att sjunka som en sten i vatten. Det blir ingen andra våg orsakad av studentfiranden eller BLM-protester. Dags att lyfta restriktionerna i områden som har haft mycket smitta.

Ja, kanske en tur över helgen till Gällivare ?
Citera
2020-06-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Sjukhusen tar emot ett mindre antal patienter med Corona till IVA eftersom personalen ska ha semester.
Citera
2020-06-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja, kanske en tur över helgen till Gällivare ?
Gällivare har ju inte haft så mycket smitta, vilket visar hur sårbart Norge är.

Allmänna sammankomster i Stockholm, däremot, borde inte begränsas eftersom det inte föreligger någon risk för ny smittspridning.
Citera
2020-06-22, 11:36
Medlem
80% av Caimitos (Peru) befolkning har Corona - men ingen läkare. Läkaren flydde när viruset började sprida sig. Kvar finns en sjuksköterska som försöker invånarna att inse att religiösa happenings inte är en bra idé under Corona-tider.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/80-procent-har-corona-i-byn-enda-lakaren-har-flytt/
Citera
2020-06-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man kan ju konstatera att om nivåerna av D-vitamin är kopplade till dödlighet i COVID-19, så är lockdown inför sommaren en massiv fail.

Korrekt strategi skulle vara att öppna slussarna för viruset när det är soligt, och dödligheten är låg, för att bygga upp immunitet inför vintern.

Folk borde gå mer ut när det är lockdown. Shopping, resor och annan inomhusaktivitet går ner, medans användning av parker och natur går upp.

Google's mobility report för Norge:

-6% mindre tid hemma.
+136% mer tid i parker
Citera
2020-06-22, 11:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det har nog mer att göra med hur du läser och hur lätt du tar på allvaret i frågan. Det var trots allt du som drog upp det föreslagna sambandet mellan sol och överlevnad i covid.
Jag påpekade det intressanta faktum att man på internationell nivå uppmärksammat en märkbar koppling mellan D-vitaminbrist och dödlighet i COVID-19. Jag infogade en referens till en video på Youtube där detta inte bara diskuterades utan där det dessutom tillhandahölls över 20 länkar till vetenskapliga tidskrifter och publicerade artiklar

Du svarade med att dra upp det närmast obegripligt dumma och irrelevanta faktum att det finns trädgårdar i London som inte har sol, och menade att den excentriska brittiska regeringen skickat ut sin vidriga polis att bötfälla folk när de inte får ligga och lapa sol på stranden i Mars och att det är anledningen till att dödstalen i UK skjuter i höjden.

Sök hjälp.

*dumblock*
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-22 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in