2020-06-22, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Min poäng kvarstår. Vi kommer få höra berättelser om hur man låtit folk dö för man inte haft kapacitet mm. Flera sjukhus har ju vittnat om kaos.

Men det kommer dröja med såna reportage. Vi är ju mitt i stormen just nu som det verkar.
Mitt i stormen? Inte i Sverige verkar iaf som.
Citera
2020-06-22, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Överdödlighet var låg v22. Men ökar igen i v23 enligt färska siffror från SCB:

https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/

Helt enligt euromomos estimat: https://ibb.co/tHzBcJk

Det finns det betydlig överdödlighet i förhållande till EU och skillnaden är sannolikt personer som dör av wuhan-viruset.
Citera
Bannlyst
Visir och slöja inom äldreomsorgen 😷😷😷😷😷

https://imgur.com/a/iRGnWrz
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Massiv ökning ???

Nya Zeeland har fått två fall som influgna britter hade. Två st är inte en massiv ökning.

Kina har 100 st i Peking där 21 miljoner bor. Sverige har haft över 200 nya fall.

R talet ökar lavinartat :

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/r-talet-i-tyskland-okar-fordubblats-pa-tva-dygn-/

"Tyskland har tidigare lyfts fram som något av ett framgångsexempel i Europa, med förhållandevis få döda i covid-19. Men nu har R-talet ökat dramatiskt på två dygn:

Från 1,06 i fredags, till 1,79 på lördagen – och 2,88 på söndagen."

samt

"Tyskland började öppna upp igen i slutet av april. "

Tyskland har ju haft en lockdown, alla ni alarmisters våta dröm. Tyvärr funkar det inte, utan så fort man släpper på restriktionerna så ökar smittan.

Sverige visar gång på gång att man haft rätt väg.
Citera
2020-06-22, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu förstår jag inte hur du tänker, faktiskt.
Rent konkret är det ur ett D-vitaminperspektiv sannolikt alltid bättre att vistas ute i solen. Jag tror alla är överens där...

Problemet är att D-vitaminnivåerna hos en befolkning inte uppstår genom en lockdown i Feb-Mars (vilket var perioden då de flesta lockdowns ägde rum) utan att nivåerna minskar i takt med årstiderna för att vara som högst i April. Nu vet jag inte hur många svenskar som generellt sett sitter och lapar sol på stranden i Mars, men här i UK där vi ligger betydligt längre söderut än Sverige gör vi det inte.

Tyvärr är det dessutom så att oavsett om man FÅR gå ut och lapa sol så är det inte alla som gör det, åtminstone inte de äldre som sitter på care homes. En rimlig gissning är att det är precis likadant i Sverige.

Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i UK lider tyvärr ganska många barn (och vuxna) av D-vitaminbrist även på sommaren eftersom de spenderar allt mer tid inomhus.

Hela den här lockdown-diskussionen verkar ha landat fel hos majoriteten av förnekare i Sverige. De tror på fullt allvar att folk "spärrades in och var förbjudna att gå ut i friska luften". De tror på fullt allvar att de svetsades in. Hela det vidriga Auschwitz-scenariot spelas upp i deras fantasi-förvridna hjärnor; soltörstande svultna benrangel som förtvivlat försöker kräla i leran ut ur en inlåst dunkel unkenhet för att få en strimma sol och slippa dö en död orsakad av Tengil-liknande diktatorer som har för avsikt att kallblodigt mörda sin egen befolkning genom att med förhärskande hot om böter tvinga folk in i mörkret där de förtvinar i en desperat kamp på ljus.

Det är fel i huvudet på liknande personer. Ordentligt fel. De här personerna behöver professionell hjälp, och de behöver det FORT.
Du missar ju helt min poäng.

Utgångsläget skulle vara att man inte blir lika sjuk om man får COVID-19 på sommaren.

Då är det givetvis bättre att ha en storskalig samhällsspridning på sommaren än på vintern.
Citera
2020-06-22, 11:47
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mitt i stormen? Inte i Sverige verkar iaf som.

Sverige är ett land som klassas som en total katastrof och vi inte har kontroll. Andra länder vägrar ta emot svenskar och så sent som idag straffar danskar sitt eget folk med sparken om de reser till Sverige under semestern.

Så jag tycker att vi är mitt i stormen. Även om vi har fått ner dödsantalen så är varje vecka antal döda mer än halva Europas länder tillsammans även fast andra länder öppnat upp.
Och i Sverige så skiter folk i FHM nu och gör som de vill, vilket borgar för att vi inte kommer få det lugnare framåt ändå.

Så jag Sverige är farligt ute då det kommer rapporter om svåra lägen (Gällivare mm)

Tycker du att vi i Sverige har det under kontroll och det är lugnt?
Citera
2020-06-22, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nu förstår jag inte hur du tänker, faktiskt.
Rent konkret är det ur ett D-vitaminperspektiv sannolikt alltid bättre att vistas ute i solen. Jag tror alla är överens där...

Problemet är att D-vitaminnivåerna hos en befolkning inte uppstår genom en lockdown i Feb-Mars (vilket var perioden då de flesta lockdowns ägde rum) utan att nivåerna minskar i takt med årstiderna för att vara som högst i April. Nu vet jag inte hur många svenskar som generellt sett sitter och lapar sol på stranden i Mars, men här i UK där vi ligger betydligt längre söderut än Sverige gör vi det inte.

Tyvärr är det dessutom så att oavsett om man FÅR gå ut och lapa sol så är det inte alla som gör det, åtminstone inte de äldre som sitter på care homes. En rimlig gissning är att det är precis likadant i Sverige.

Jag vet inte hur det är i Sverige, men här i UK lider tyvärr ganska många barn (och vuxna) av D-vitaminbrist även på sommaren eftersom de spenderar allt mer tid inomhus.

Hela den här lockdown-diskussionen verkar ha landat fel hos majoriteten av förnekare i Sverige. De tror på fullt allvar att folk "spärrades in och var förbjudna att gå ut i friska luften". De tror på fullt allvar att de svetsades in. Hela det vidriga Auschwitz-scenariot spelas upp i deras fantasi-förvridna hjärnor; soltörstande svultna benrangel som förtvivlat försöker kräla i leran ut ur en inlåst dunkel unkenhet för att få en strimma sol och slippa dö en död orsakad av Tengil-liknande diktatorer som har för avsikt att kallblodigt mörda sin egen befolkning genom att med förhärskande hot om böter tvinga folk in i mörkret där de förtvinar i en desperat kamp på ljus.

Det är fel i huvudet på liknande personer. Ordentligt fel. De här personerna behöver professionell hjälp, och de behöver det FORT.

Det där tror inte jag på om du inte kan bevisa det. Så klart är nivåerna HÖGST under sommarhalvåret - inte i april.

Citat:
Under sommarhalvåret får du i dig dagsbehovet av D-vitamin genom att vara ute i solen mellan 15 och 30 minuter. Exponera framförallt ansiktet och underarmarnas insida för solen. Där tas D-vitaminet upp bäst.
Citera
2020-06-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Folk borde gå mer ut när det är lockdown. Shopping, resor och annan inomhusaktivitet går ner, medans användning av parker och natur går upp.

Google's mobility report för Norge:

-6% mindre tid hemma.
+136% mer tid i parker
Min poäng var inte att man fick D-vitaminbrist av lockdown.

Min poäng var att man kört "hammaren" för att få så lite fall av COVID-19 som möjligt under sommaren.

Sen går man in i vintern utan immunitet.
Citera
2020-06-22, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du missar ju helt min poäng.

Utgångsläget skulle vara att man inte blir lika sjuk om man får COVID-19 på sommaren.

Då är det givetvis bättre att ha en storskalig samhällsspridning på sommaren än på vintern.

Självklart. OM nu D-vitaminhalterna är avgörande på något sätt då har ju folk bättre motståndskraft på sommaren - inte i april.
Citera
2020-06-22, 11:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
IVA-inläggningarna fortsätter att sjunka som en sten i vatten. Det blir ingen andra våg orsakad av studentfiranden eller BLM-protester. Dags att lyfta restriktionerna i områden som har haft mycket smitta.

BLM demonstrationernas effekt borde vi ha sett nu. Noll hittills. Öppna upp allt och deklarera den här hoaxen passé.
Citera
2020-06-22, 11:54
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Har de kommit nå siffror än? Tror ni fort. på den här bluffen? Om ett fake virus..
Citera
2020-06-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Inte alla:

”De senaste månaderna har inte liknat något han upplevt tidigare, säger Michael Broomé. Som i resten av intensivvården har man på Ecmo med inlånad personal och utökade arbetstider lyckats tredubbla antalet platser, från 3 till runt 10.

– Trots detta har vi ofta känt vanmakt och otillräcklighet. Vi har förlorat flera unga, tidigare friska, patienter med särskilt allvarliga sjukdomsförlopp. Vi har också upprepade gånger tvingats säga nej till patienter vi normalt skulle ha accepterat på grund av brist på erfaren personal, lämpliga lokaler och utrustning, säger han och fortsätter:”
Källa

https://www.dn.se/nyheter/sverige/overlakare-logn-att-patienter-inte-prioriterats-bort/

Enligt FHM & SS så har belastningen på sjukvården aldrig legat över max-kapacitet. Vilket ju officiellt har varit det enda målet med strategin som man kommunicerat utåt. Nu tyder alltmer alltså på att inte heller det målet uppfylldes och att ett antal som normalt sett borde få intensivvård inte fick det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in