2020-06-22, 09:13
Medlem
Madagascars avatar
Idag kommer de rapportera dödsfall för fyra dagar på en gång.

Ifall de nya dödsfallen är färre än 77 så minskar dödsfallen (rullande 7-dagars genomsnitt av rapporterade dödsfall). Och ifall de nya dödsfallen är fler än 77 så ökar dödsfallen.
Senast redigerad av Madagascar 2020-06-22 kl. 09:21.
Citera
2020-06-22, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite dåliga nyheter, kanske inte sannolika, men ändå intressanta då vi vet så lite om coronavirus i allmänhet och SARS-CoV-2 i synnerhet. Man har ju misstänkt vissa coronavirus för att orsaka sjukdomar som MS. Det genom att viruset sätter sig i CNS och i hjärnan på människan. Här en studie om det:

Neuroinvasion by Human Respiratory Coronaviruses

https://jvi.asm.org/content/74/19/8913#sec-15

Nu är det bara en hypotes ska man komma ihåg, men om det stämmer kan man ju börja fundera över SARS-CoV-2 och vad det viruset har för överraskningar för oss i framtiden. Man har redan börjat hypotisera om att det eventuellt också ger sig på CNS och hjärnan hos människan. Tyvärr är forskningen kring coronavirus väldigt sparsam. Vi vet helt enkelt inte mycket. Här en artikel om de fyra coronavirus som funnits runt oss i flera hundra år och vad vi kan lära av dem. Så här säger man om just det jag har tagit upp:

What Other Coronaviruses Tell Us About SARS-CoV-2
/.../This has led to suggestions that a coronavirus infection could lead to other neurological diseases, even after the acute infection resolves. We’ve seen no direct evidence of this, but there is reason to be concerned. Patients with multiple sclerosis and other neurological diseases are more likely than healthy controls to have HCoV-OC43 in their brains, and MHV can cause a demyelinating disease similar to MS in rodents and some nonhuman primates. This suggests that we should monitor recovered individuals in the coming years to see if they’re more likely to develop neurological complications akin to MS.
https://www.quantamagazine.org/what-can-other-coronaviruses-tell-us-about-sars-cov-2-20200429/

Återigen vill jag påstå att det bästa är att undvika detta virus helt och hållet oavsett till vilken grad man blir sjuk av det.
Det har redan kommit väldigt mycket forskning på SARS-CoV-2 så vi famlar inte helt i blindo.
Citera
2020-06-22, 09:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och varför förklarar du inte närmare själv då? Du bidrar just ingenting! Det är sent och så mycket har jag förstått att det är complicated, och att 43 % av Londonborna saknar trädgård eller delar den med andra hushåll.

Det var f ö du som drog upp sol och D-vitamin och diskussionen om tillgång till trädgårdar handlar just om tillgången till sol som genererar D-vitamin som skyddar mot viruset och dess effekter. Det är m a o hur on topic som helst! Synd bara att det ska bli så utdraget på grund av ditt tjafs.
Nej, jag länkade till en video där man tog upp en Indonesisk studie där det klart framgår att D-vitaminbrist kam kopplas till hög dödlighet i COVID-19. Jag gjorde det med orden "Grymt intressant. Igen."

Du har sedan dess försökt tjafsa och tramsa som en tre-åring med nedkissade kalsonger genom att hävda att:
1. Dödstalen i UK sköt i höjden när folk blev "inspärrade"
2. Det excentriska landet UK har tagit ett felbeslut och spärrat in sina medborgare
Dödstalen är den brittiska regeringens fel som inte lät befolkningen ligga på stranden och lapa sol.
3. Det är lockdowns fel att dödstalen i UK skjuter i höjden
4. Den vidriga polisen i UK bötfäller folk om de går till stranden
5. Folk i UK satt hemma och ugglade, rädda för att polisen ska bötfälla dig om man gick utanför dörrn
6. I vanliga fall går alla i UK ut och sätter sig och lapar sol 8 timmar om dagen, men nu är de inspärrade och därför dör de av D-vitaminbrist eftersom de är inspärrade och inte vågar gå ut för att då får de böter av den vidriga polisen i UK

Haha, du bidrar verkligen med ett och annat garv, det får man säga
Citera
2020-06-22, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Och det utan att Europas lok, Sverige, rapporterade..

USA och Brasilien har flest smittade, både totalt och under det senaste dygnet. Det är tack vare dessa två vi slår nya rekord.
Citera
2020-06-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZNUTEN
De finns, men inte på ditt sätt vilket aldrig diskuterats.
Forskning pågår på cellnivå, men du verkar ha kommit längre i din "forskning".
Jag har aldrig påstått att jag producerar någon forskning vad gäller SARS-CoV-2 eller COVID-19.

Däremot försöker jag följa den forskning som nu kommer i ämnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Och det utan att Europas lok, Sverige, rapporterade..
Ja, jag tänkte på det också...man kan nog plussa på nån tusen där..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, ni testar inte "mångfaldigt" fler. Ni har sedan 01 Maj fördubblat antalet med tester. Visserligen från en redan extremt låg nivå, men ni har fördubblat antalet tester. Ni testar inte "mångfaldigt fler"

Jag tror att problemet verkar vara att många här inte verkar inse att Sveriges policy för testning är att testa personer med symptom. Det betyder att det inte är viljan att testa sig som styr antalet tester utan behovet av att testa sig. Behovet har ökat. Smittspridningen har ökat. Ju fler smittade ni får desto fler tester utför ni - inte tvärtom.

För att argumentet "det är för att vi testar mer som vi hittar fler smittade" skall vara relevant och korrekt så måste man testa asymtomatiska och även de som vill testa sig.

Ja, lite beroende var man räknar ifrån så är det mångfaldigt (mars-april) eller dubbelt så många (maj). Orsaken till att antal tester ökat under denna tid är att vi har testmaterial (framförallt tops var en bristvara) samt organisationen för testningen. Sedan 10 dagar får alla i Region Stockholm testa sig och även ute i landet har administrationen kommit igång på allvar där alla som haft några som helst symptom får testa sig. Utöver detta har även privata alternativ kommit igång.

Att då tro att denna utökade testning inte skulle ha någonting med antalet konstaterade fall, särskilt med tanke på att IVA-platser och antalet döda minskat under två månaders tid, är så aningslöst att man får utgå från att du är helt omdömeslös alternativt trollar.
Citera
2020-06-22, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mancosureinholf
Att neka vård, prioritera bort. Det är något som sket i Sverige så fort läget började bli illa.
Återigen: när vårdsystem kollapsar blir man tvungen till det. I hela världen.
Nu kan man fråga: jaha, så det är inget konstigt med Sverige då?
Ja, det är det. Ingenstans i världen har man gått ut för att skryta att "det här klarar vi minsann, går bra här".
Inte alls. Inget land i världen har gjort nåt sånt.
Det som har hänt är raka motsatsen. I länder som Italien, Spanien etc man har bara skrikit om att det är fullständigt kaos.
Så. Nu kan man undra. Varför har man inte gjort det i Sverige? Av vilken anledning har man behövt ljuga så mycket, hitta på en massa lögner som att tex ingen prioriteras bort, inga nekas vård, 80% överlever IVA osv? varför?

Svaret är väldigt enkelt. Man behövde dölja skiten för annars hade man fått höra att strategin var fel.
Så man har ljugit så in i helvete från dag ettt och ännu idag. Tex IVA som blir med så jävla snygga siffror. Ska man lita på det? Inte alls. Så som man ljugit om att vården klarade sig, så ljuger man om IVA platser som minskar också. Det finns redan en massa rykten om det.

Sverige har varit tvungen att ljuga. För att kunna rättfärdiga en unik och avvikande strategi. Men inte ens med en massa lögner har det varit möjligt att dölja saninngen. Att Sveriges strategi är en total katastrof. Och enda anledningen till att man klarat sig sämst i världen.

Jag instämmer helt i din analys.

Jag noterar också att extraavdelningarna (med enorm arbetsbörda) aldrig nämns i media.

Under hela våren har media lurat allmänheten, som tror att bara IVA är mätaren för krisnivån.

Runt IVA har det hela tiden funnits coronaavdelningar som fungerar som IVA.

På mitt sjukhus fanns bla en snabbfixad covidavdelning som rymde 15 resp-patienter, människor nära döden.

Detta är egentligen intensivvård, med annat namn.

Det mörkas på alla nivåer.
Citera
2020-06-22, 09:19
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vore verkligen intressant att få veta varför svenskar och polacker tycks ha störst motståndskraft gentemot C19 i Sverige, medan finnarna och turkarna stryker med som flugor..

När de ändå har dött några från Polen, Norge eller Tyskland, då har de varit extremt gamla:

Högst medianålder bland avlidna hade personer födda i Tyskland, Norge och Polen, 88 år.

Medianåldern bland avlidna med covid-19 oavsett födelseland var 84. Bland svenskarna 85år (och somalierna 68år).

Det vore också intressant att få feta varför fler turkiska och chilenska män insjuknar medan bland etiopier, somalier och svenskar är det tvärtom fler kvinnor som insjuknar än män.
Jag är själv väldigt intresserad av just det du nämner i första stycket ovan.

Vad det gäller Somaliska och Etiopiska kvinnor finns det teorier om att deras extremt låga D-vitaminnivåer gör dem extra sårbara (alltid påklädda, burka etc.)
Senast redigerad av Takadongtakadang 2020-06-22 kl. 09:30.
Citera
2020-06-22, 09:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det har redan kommit väldigt mycket forskning på SARS-CoV-2 så vi famlar inte helt i blindo.
Nja, en hel del spretiga hypoteser ja. Det vi saknar är de långsiktiga konsekvenserna. Där kan vi oftast bara spekulera än så länge. Mycket p.g.a. den magra grundforskningen kring coronavirus öht.
Citera
2020-06-22, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du ljuger. I min post framgick det att de 50% gällde för äldre och dem med underliggande sjukdomar. Du säger att andra ljuger när det är du själv som gör det.
Kul att du tog åt dig men det är ju flera här som har skrivit att SARS var jättejättedödligt med runt 50% som dog utan att nämna att det var i princip bara äldre och redan sjuka som dog i den omfattningen. De som sprider den lögnen just got busted.
Senast redigerad av Nibiru2011 2020-06-22 kl. 09:26.
Citera
2020-06-22, 09:24
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag instämmer helt i din analys.

Jag noterar också att extraavdelningarna (med enorm arbetsbörda) aldrig nämns i media.

Under hela våren har media lurat allmänheten, som tror att bara IVA är mätaren för krisnivån.

Runt IVA har det hela tiden funnits coronaavdelningar som fungerar som IVA.

På mitt sjukhus fanns bla en snabbfixad covidavdelning som rymde 15 resp-patienter, människor nära döden.

Detta är egentligen intensivvård, med annat namn.

Det mörkas på alla nivåer.

Tipsa IVO eller skicka in lite material till Uppdrag granskning. Kan göras anonymt. Hemliga video- eller ljudupptagningar kanske kan vara schyst, men spånar fritt.

Kanske bara mynnar ut i nåt gnälligt reportage om ett halvår, men alltid nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in