2020-06-21, 18:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men priserna har fortfarande inte återhämtat sig sedan krisen inträffat.
Och varför ställde du den frågan helt plötsligt till mig i en helt annan diskussion?
Hur jävla relevant är det gällande exakta datumet som ts skapat tråden när TS talar om krisen som helhet.
Speciellt när krisen inte ens är över,
Fan vad du är ointressant att snacka med.
Så jävla korkad alltså.

Man hämtar 0 från dina ord.

Jo det har varit en kraftig återhämtning.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du skrev ordagrant "Det är lite som att säga att det är brist på Mercedesbilar bara för att det finns fler människor än Mercedesbilar.". Men i själva verket finns ingen brist på Mercedesbilar, bara att köpa på blocket. Hade marknaden fungerat lika bra för lägenheter i Stockholm hade man även kunnat hitta sitt boende där.

Du kommer aldrig att förstå vad Marknad betyder. Du är mer intresserad av Privilegier.

Oklart vad det är du inte förstår, din sin bor någonstans och ändå yrar du om bostadsbrist.

Det är som att yra om brist på bilar trots att du har en bil. Att du är för fattig för att köpa den bil du vill ha innebär inte att det är brist på bilar.
Citera
2020-06-21, 18:18
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Tänk att man kan komma så snett. Det är ju JAG som förespråkar en fri marknad i Stockholm och DU som är nöjd när marknaden styrs politiskt ganska likt Nordkorea.

Nej det gör du inte, du gnäller om nuvarande prissättning samtidigt som du tror att du vet bättre än marknaden. Du pratar om din fattiga son som inte har råd att plugga i Stockholm, sen när blev individuella exempel intressant?
Citera
2020-06-21, 18:21
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Så hade du inte skrivit om du var rik. Finns ingen tråkigare ställe att bo än där rika bor, typ centrala delar av Östermalm eller Danderyd. Jag har själv bott i Danderyd i 30 år.

Kul för dig, det ändrar dock inte faktum att Östermalm är det mest eftertraktade stadsdelen att bo i lägenhet i, och att Danderyd är ett av de mest eftertraktade områdena att bo i hus i.
Citera
2020-06-21, 19:19
Medlem
45k/mån för en Civilingenjör med 10 års erfarenhet stämmer inte med mina iakttagelser. Snarare 55-90k/mån i sthlm där de flesta ligger nånstans runt 65 skulle jag gissa.

Många som inte har koll som uttalar sig säkert om saker de uppenbarligen inte har koll på...
Senast redigerad av 124minuten 2020-06-21 kl. 19:24.
Citera
2020-06-21, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 124minuten
45k/mån för en Civilingenjör med 10 års erfarenhet stämmer inte med mina iakttagelser. Snarare 55-90k/mån i sthlm där de flesta ligger nånstans runt 65 skulle jag gissa.

Många som inte har koll som uttalar sig säkert om saker de uppenbarligen inte har koll på...
Det finns lönestatistik. Den ger inte stöd för det du påstår. Utan mer vad andra i tråden skrivit.
Citera
2020-06-21, 19:37
Medlem
Citat:
INGET problem. Då får man vara bra blind. Nåväl, KTH fick inte in de bästa eleverna i år, en del hade inte råd med bostad. Men det är inget problem, B-personer som du kan ju studera där istället.
Hade hyresmarknaden varit fri hade de inte haft några problem med bostad. Då hade de kunna hyra en lägenhet. Desto längre bort desto billigare.

Huvudproblemet med svenskt bostadsmarknad är hyresregleringen. Ta bort den och allt börjar fungera.
Citera
2020-06-21, 19:47
Medlem
Citat:
Det är inte jämvikt i Stockholm. Det fattas bostäder. Vid jämvikt hade vem som helst som ville flytta till Stockholm kunnat göra det. Jag vet en som inte gjorde det, min egen son sökte till KTH men när vi såg att en 1:a nära KTH kostade 2mkr och uppåt så sökte han till Linköping istället. En normal 1:a nära en högskola borde kosta ca 1mkr. Hur jag får fram det värdet? Nybyggnadspris hög Sverige-kvalitet = 50k per kvm x 20 = 1mkr. Det är alltså inte jämvikt. Den låga byggtakten och den låga räntan har dubblat normal-priset.

Däremot är prisbilden naturligtvis "marknadsstyrd". Ingen tvingar någon att betala 6mkr, men det finns inget alternativ förrän det byggts mer. Då kostar åter den begagnade normal-Huddinge-villan 3 mkr. Dvs 25-50% under nybyggnadspriset för en villa 150 kvm.
Ser ut som du ignorerar markkostnad. Du antar alltså att någon skall tvingas sälja mark till 0 kr.
Blir inte särskilt seriös när du skriver det och samtidig vill göra gällande att du förordar en fri marknad.
Nära KTH är markpriset skyhögt.

Din son hade väl kunnat göra som andra och köpa i periferin. Eller så hade du kunnat låna ut någon miljon åt honom.

Sedan är inte LiTH ett dåligt val. Men med familjens situation är det ju ett dåligt skäl.
Citera
2020-06-21, 19:59
Medlem
Citat:
[/b]

Och vad gjorde man så fort COVID-19 inträdde?
Alla som äger får skjuta på amorteringar och vinst framåt - Det trots att majoriteten som äger är de som har tillgångar. Speciellt då man inte ens måste vara ekonomiskt drabbad för att ta del av fördelarna.
Det om något visar att staten verkligen bryr sig om bolåntagare.
Det handlade om att skydda BNP.

Genom att ge låntagare möjligheten att inte amortera utan i stället konsumera så bidrar det till högre BNP. Eller snarare mindre BNP-fall i detta fall.

Skälet är 0 omtanke om bolåntagare. Regeringen bryr sig om BNP. Inte om bolåntagare.
Citera
2020-06-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja men då har du ju ett ännu större problem än kraschade priser
Om bostadspriserna krascher så lär det bakomliggande skälet vara ett större problem ja.
Om vi t ex talar om en farsot som halverar befolkningen så är det ett större problem.

Citat:
Så hur kunde det bli en bostadskrasch på 90-talet, en IT bubbla, en 2008 krasch osv...
Den sk IT-bubblan ledde inte till några fallande bostadspriser. Under den steg tvärtom bostadspriserna.
Att priserna föll i början på 90-talet berodde på att BNP föll.
Prisfallet under 2008-2009 var så smalt i tiden att det inte syns mätt på årsbasis. Fastighetspriserna steg 2008,2009,2010. Det har att göra med att BNP-fallet var smalt. Dvs under kort tid.

Citat:
Stresstesterna säger alltid att man klarar sig men lik förbaskat kraschar det mellan varven.
Trodde du i December att våren skulle se ut som den gör med snart 10% arbetslöshet?
Stresstester för banker handlar om hur väl de klarar kreditförluster. Inte när ett virus skall dyka upp.

Jag vet inte om bankerna har något direkt problem med kreditförluster. Lite har de väl åkt upp men inte så det driver svenska banker i kk.

Citat:
Du trodde väl precis som jag att räntor var något man fick betala för att låna, inte pengar man får för att låna, negativa räntor tror jag inte fanns som begrepp för 10 år sedan?
Realränta har varit både positiv och negativ genom decennierna. Det är inget nytt. Och att nominell global ränta varit på väg ned mot 0 har varit känt länge. Däremot har det nog varit lite oklart om man skulle gå under noll.

Citat:
Jag kanske talar lite från egen erfarenhet här men en inte oansenlig del av köparna har köpt till runt 1% - 1-5% ränta. Visst har man en kostnad som är ränta + amortering och i ett förstaskede kan stat och bank komma överrens om amorteringsfrihet för att sänka kostnaden.
Visst har en del köpare erhållit ränta på 1-1.5% på 3 mån bindningstid. Men givet att bankerna räknar med 7-8% så finns det god marginal.

Amortering är ingen kostnad.

Citat:
Men om räntorna går upp till säg 3% då har man en kraftigt högre kostnad, jag gjorde bankens utäkning och det såg inte så kul ut.

Om någon i familjen blir av med jobbet kan det bli livligt och vi har väl snart 10% arbetslöshet och ökande.
Finansinspektionen räknar på detta. På faktisk data. Och med både 7% och hög arbetslöshet (kommer inte ihåg om det var 10%) så var det få som får problem.

Att dom kan konsumera mindre är inget problem.

Citat:
Allting brukar komma på en gång, högre arbetslöshet, staten höjer skatterna, ökande räntor pga. ökas risk och fallande bostadspriser.
Kanske man lyckas hålla världen i nån typ av japan-deflation denna gång men om jag förstår det rätt så brukar en våg av det vi ser nu där man formligen vräker ut pengar så småningom följas av hyperinflation om det når den riktiga ekonomin, vilket det såklart inte alltid gör.

En sak har jag lärt mig och det är att allt ställs på ända med jämna mellanrum, man ändrar helt sonika spelets regler, och den situation världen är i nu tycker jag signalerar ett sådant tillfälle.

Tyvärr är det enda som är konstant ens bolån, allt annat kan ändras.

Lägg till detta att banken också sk1ter i dig. Måste du sälja under tvång kommer banken se till att du säljer för billigt till dom eller någon dom vill och sen får du sitta där med ditt blancolån.

EDIT: dom pratar ju om en krasch av obligationsbubblan som är vadå, hundatals triljoner USD.
Du kanske kan förklara vad som skulle hända om den exploderade?
Ökad risk och ökad arbetslöshet kan komma samtidigt. Men jag vet inte om staten höjer pålagorna i sådana lägen.

Vi har i Sverige en historik av att öka M1 med 5-7% per år. Ungefär. Men väldigt liten andel blir faktiskt omsatt M1. Det mesta av ökningarna går till buffert-sparande.
Hushållen sitter på 2188 mdr av M1. Det är ungefär 273 kSEK per vuxen. I snitt. Visa har mer, andra mindre.

En del av det som "vräks ut" är inte ökad M1. Staten lånar upp mer M1 och omfördelar.
Om denna omfördelning jagar varor och tjänster i större utsträckning kan det leda till öka KPI. Men just nu verkar inte det ske.

Ang obligationer så är det företagsobligationer. En del företag går i kk och en del är nära på. Likväl som att deras aktiekurser faller så faller priset på obligationer de gett ut.
Citera
2020-06-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Det handlade om att skydda BNP.

Genom att ge låntagare möjligheten att inte amortera utan i stället konsumera så bidrar det till högre BNP. Eller snarare mindre BNP-fall i detta fall.

Skälet är 0 omtanke om bolåntagare. Regeringen bryr sig om BNP. Inte om bolåntagare.

Finns gott om andra sätt att stimulera BNP i så fall. Istället har man gjort riktade åtgärder mot just bolåntagare, och det är inga så åtgärder heller.

Att kunna skjuta fram beskattning på vinst är enormt.
Citera
2020-06-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Det finns lönestatistik. Den ger inte stöd för det du påstår. Utan mer vad andra i tråden skrivit.

Hittade denna men det är från 2017.

"Civilingenjör, privat sektor: 53 781 kronor/månad."

https://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar/sa-har-ingenjorernas-loner-okat-6898972
Citera
2020-06-21, 21:13
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Finns gott om andra sätt att stimulera BNP i så fall. Istället har man gjort riktade åtgärder mot just bolåntagare, och det är inga så åtgärder heller.

Att kunna skjuta fram beskattning på vinst är enormt.

Det är tvärtom absurt att behöva skatta för kapitalvinster. Det är som att staten är delägare i alla kapitalaffärer och vill staten ha en sådan exponering kan staten göra egna investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in