Citat:
Ursprungligen postat av
roidhunter
Okey. Slutade med alla piller förra veckan(alpra, dia, oxazepam, zopiclon, elvanse/amfetamin) förra veckan. Drack mån-fre. Druckit dagligen och tagit annat så fort jag haft tillgång.
Piller har jag slutat med tidigare, så vet vad som väntar där. Aldrig slutat med alkohol tidigare dock, kommer abstinensen så snabbt på alkohol? Finns det nåt man kan göra mot skakningarna kan knappt laga mat...
Men kännt mig äcklad av alkoholen ett tag nu och helt ärligt får jag inte ut nåt av det längre, tvärtom.
Nu får det vara nog, tack för peppandet!
Ska lämna prover på måndag, vad mer bör man göra?
Vill inte falla tillbaka denna gången, gjort det tillräckligt så vill ha en långsiktig strategi.
Skickar också en klapp på axeln härifrån! Strongt att sluta med den pillercocktailen på stört, men är också en sådan som inte trappar ner om ett beteende ska kunna brytas.
Bra start att bli äcklad - det är en stark motivationsfaktor.
Kortsiktiga grejer
Fundera över vad du kan göra när du blir sugen.
Finns det sociala aktiviteter som känns extra enkla även utan alkohol?
Om du umgås med folk kan du säga att du vill sluta med alkohol och skulle uppskatta stöttning.
Mot abstinensen har jag tyvärr inget råd; mot alkoholabstinens i vården används ju just benso som det verkar som att du också haft problem med. Så den första tiden kanske det mer handlar om att härda ut och distrahera sig. Själv tycker jag att det är bra att träna så hårt att hjärnan inte klarar av att tänka samtidigt, i perioder när hjärnan motarbetar en.
Edit: Kom på att om det kommer ett akut sug, så kan du försöka resonera kring dig själv att det inte är någon stress - alkohol finns att få tag hur lätt som helst. Så att du ska vänta några timmar, eller en dag. På det sättet kan impulsen försvinna & du tar dig igenom ytterligare en dag. Nästa gång det händer, så gör du samma sak.
Lång sikt
Om du aldrig slutat med alkohol tidigare kan jag rekommendera en sida som heter alkoholhjalpen.se - innan hade de ett slags nätbaserad 3-månadersprogram där man själv fyllde i vad man hade för mål & sen var det lite text & övning varje vecka, plus ett rätt aktivt diskussionsforum med andra i samma sits. Vet inte om det funkar likadant nu. Jag hade hjälp av den sidan både för att hålla mig motiverad på kort sikt för att man gick in dagligen och registrerade eventuellt intag & hur stort suget var, som en liten dagbok. Men också långsiktigt för att man fick fundera lite mer ingående över relationen till alkohol, vad den bottnade i.
Annars kan PDT så klart vara en långsiktig grej, om du har tid & pengar till det eller kan få remiss.