Citat:
Ursprungligen postat av
Hackenbush55
Använder alltid bankkort men vill inte ha ett kontantlöst samhälle
Förmodligen är avgifterna för kontanthantering för en butik dyrare än kortavgifterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Vem är det som ser misstänksamt på kreditkort? Du? Någon annan?
Vilken utgivare ger flera månaders räntefri kredit?
Vilket kreditkort ger (generell) cachback på 2% av beloppet?
De flesta banker är ju avgiften för debitkort mer eller mindre obligatorisk ändå. Jag känner inte till något sätt att få en fungerande ekonomi utan att betala denna avgift. Gör du? Annars faller ju detta argument platt.
Finns alternativ, Skandiabanken kombinerat med avgiftsfritt kreditkort bl.a. 2% hade rebilla men ska nu lägga ned.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skewie
Trådens rubrik är
"Varför är svenskar negativt inställda till kreditkort?"
Varje gång jag ser på lyxfällan undrar jag precis tvärt om: varför gilla så många svenskar att handla med kreditkort?
Och inte nog med det, man tar gärna en faktura från Klarna trots att man egentligen har pengar på kontot.
Ren galenskap i min bok.
Dessa människor ska inte ha kredit. Jag vill förtydliga: Använder man den avgiftsbelagda krediten på ett kreditkort så faller hela idén. Då har man förlorat och betalat mer än om man hade haft debit. Man måste ha god ordnad ekonomi och aldrig utnyttja den avgiftsbelagda krediten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kausti
Intressant att ingen nämner hur enkelt det är att handla en extra grej här och där bara för att man har krediten som man vet täcker köpet. Vips så har du handlat någonting du egentligen inte behöver/ville ha, och spenderat många gånger mer än din totala månads cashback du får från kortet, på dessa onödiga köp.
Det här dock ingenting med att "inte ha råd" att göra. Diskussionen brukar alltid hamna där eftersom allt på internet är svartvitt. Däremot vågar jag lova att många spenderat lite mindre varje månad om dom inte haft kreditkortet, men dom ser inte dom där spontanköpen som kortens fel utan som sitt eget.
Det intressanta är att samma människor som nekar till att dom handlar mer gärna om hur smidigt det är med kreditkorten, utan att inse att en smidigare upplevelse vid köp alltid står i direkt korrelation till en ökad konvertering.
Japp, här håller jag med. Kreditkorten lockar till ökad konsumtion med massa smårabatter och liknande. Det gäller att ha ordnad ekonomi och inte dra sig till detta, det är vi som vinner på kreditkort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hockeytrunken
Ett kreditkort är ett lån och det tycker jag att man ska vara försiktigt inställd till.
Ett gratis lån, utan ränta, och dessutom med caschback. För oss som kan hålla koll på vår ekonomi.
Exempel:
Ungefär som att du går till Nordeas kontor och ber om ett lån på 30.000 kr varje månad. Utan ränta, och dessutom får du (!) 1% ränta för att få låna dessa pengar av Nordea. Nordea betalar alltså dig 1% ränta på beloppet du lånar gratis, förutsatt att du spenderar alla dessa 30.000kr. Men använder du bara 1000 kr så får du 1% på det. Förutsättningen är att du betalar tillbaka allt inom en månad (cirka)
Slutsats: Du får alltså låna 30.000 kr av Nordea räntefritt och om du spenderar så mycket behöver du bara betala 29 700 i slutet av månade. Låter som en riktigt bra lånedeal, eller hur? Dessutom bjuder t.ex. Nordea på försäkring om du köpt resa och liknande.