2020-06-21, 12:56
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tror inte, jag vet och det roligaste i sammanhanget är att du och andra kontantbetalare är med och betalar kalaset

Den där ekvationen fungerar bara för the 1%, tror du annat är du såld en lögn
Citera
2020-06-21, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Så det är modellen "Du får 200kr om året ifall du lånar 1000kr i månaden till en kostnad av 100kr per lån"?

I mina öron låter det "Ge oss 1200 kr om året så får du 200 kr tillbaka"

Precis så är det.

Många av dessa kort är dessutom låsta till att du måste tanka på en viss mack eller handla på en viss affärskedja för att få bonus. Om du använder kortet någon annanstans blir du blåst på en eventuell bonus men du betalar så klart inte mindre. Snarare mer i slutändan.
Citera
2020-06-21, 13:01
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Den där ekvationen fungerar bara för the 1%, tror du annat är du såld en lögn

Du har uppenbarligen missat att korten erbjuds:
*avgiftsfritt
*med försäkringar
* oftast med kickback i någon form
* man får låna pengarna räntefritt i 35-60 dagar lite beroende på kort.
* konsumentkreditlagen gäller vilket är viktigt vid köp av resor och kapitalvaror

Har man ordnad ekonomi så är det bara korkat att inte utnyttja, är man däremot fattig och/eller ekonomisk strulputte bör man helt riktigt akta sig.
Citera
2020-06-21, 13:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2020-06-21, 13:07
Medlem
Det är alltid någon som betalar "Varje transaktion kostar handlaren mellan 50 öre och tre kronor i avgift till banken. För kreditkort läggs ytterligare mellan 1,5 och 3 procent av köpesumman på. Avgiften för utländska kreditkort är ännu dyrare.23 aug. 2011."
https://www.dt.se/artikel/handlare-ser-kortkop-som-en-dalig-affar

Så det läggs väl på priset på varan och betalas av alla (kreditkort,debetkort kontanter).
Men även kontanthantering kostar handlarna pengar.
Citera
2020-06-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Bara idioter använder kreditkort.

Bankernas avgifter till butiken är ofta skyhöga på kreditkort.

Denna kortavgift på varje köp betalas sen av höjda priser i butikerna.

dvs folk betalar högre priser och är sen så dumma i huvudet att de tycker det är bra att de får tillbaka 10 kronor på en tusenlapp.

på varor/tjänster som de redan betalat dyrare pris för att göra banken och kortföretagen rika och dessutom handlar vissa onödiga extra saker när de inte ser sedlarna i handen vilket gör att de förlorar pengarna många gånger om.

cash is king i resten av europa inga jävla plastkort som hjärntvättade svenskar använder.

trådskaparen är hitskickad av bankföreningen att göra reklam för skiten eller hjärntvättad idiot och parasit som lever på andra och använder företagskortet för att köpa extra dyra business class flygresor som han själv sen tar en extra resa för nångång.

Japp, det stämmer. Men resonerar du på samma sätt om folk som köper mobiltelefon hos fysiskt butik på elgiganten, att de är dåliga eftersom det är en större kostnad för elgiganten att sälja en mobiltelefon i en butik på regeringsgatan med lokalhyra och personal, larm, liten lagerhållning, osv än att konsumenten endast köper på internet, där butikskedjan kan ha ett lager i Grums eller annan håla och hålla nere priserna?

Priset vid kassan är samma för en betalare med debit eller kredit.
Citera
2020-06-21, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulzer
Jag är sjukt förvånad att ingen, inklusive TS nämner den i särklass största fördelen med kreditkort: Konsumentkreditlagen
Edit: ingen innan ovanstående

Är inne på samma spår som vissa att TS är utsänd i o m att detta missats.

Konsumentkreditlagen i väldigt förenklad form. Det är inte mina/dina pengar. Fram till att vara/tjänst levereras är det kortföretaget problem om den du handlar av kursar/blåser dig/postnord tappar bort mm mm. Skulle aldrig köpa något på nätet med debitkort där jag måste driva ärendet mot banken/företaget/polis för att få tillbaka mina pengar.

Kreditkortsföretaget värnar om sina pengar och är väldigt snabba på att stoppa stulna kort när algoritmer säger att det förmodligen inte är du som checkade in på hotellet i Kina (hänt mig).

Japp, detta hade jag dålig koll på själv faktiskt.

Däremot vet jag att bokar man hotell och motel i usa med kreditkort av någon anledning brukar man kunna avboka kostnadsfritt ibland, till skillnad mot debit.
Citera
2020-06-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Och då har jag inte ens nämt skitföretaget klarna som enbart existerar för att krångla till det för människor och göra det svårt för personer att betala..

Japp, har aldrig fattat det där med Klarna, bara att betala direkt med kreditkort på nätet än att blanda in Klarna???

Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Hur vet du om folk har bank- eller kreditkort?
Du vet att det finns andra kreditkort än American express och Dinners club?

Det vet jag inte. Men kreditkort är inte speciellt utbrett i sverige. Sedan har man ju en uppfattning om ens närmaste umgängeskrets. Och kommentarer man får från andra när man tar fram ett kreditkort. "Oj, har du ett creditcard?, varför då? Kostar inte det massa pengar?")
Citera
2020-06-21, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Gör det du!

Men man måste akta sig, för blir man sen med att betala en enda kreditkortsfaktura, så kommer det bli lika dyrt som avgifterna för ett debitkort under flera år.

Räntan på kreditkort ligger på 20-100% och +

Så det är för dom som har bra koll och ev. buffert att ta ifrån.

Precis , efaktura och betala i tid är det som gäller, kan man inte sköta detta är de bättre med ett kort kopplat direkt till ett konto. Har missat en gång på 10 år, det sved
Citera
2020-06-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Använder alltid bankkort men vill inte ha ett kontantlöst samhälle

Förmodligen är avgifterna för kontanthantering för en butik dyrare än kortavgifterna?

Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vem är det som ser misstänksamt på kreditkort? Du? Någon annan?

Vilken utgivare ger flera månaders räntefri kredit?

Vilket kreditkort ger (generell) cachback på 2% av beloppet?

De flesta banker är ju avgiften för debitkort mer eller mindre obligatorisk ändå. Jag känner inte till något sätt att få en fungerande ekonomi utan att betala denna avgift. Gör du? Annars faller ju detta argument platt.

Finns alternativ, Skandiabanken kombinerat med avgiftsfritt kreditkort bl.a. 2% hade rebilla men ska nu lägga ned.

Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Trådens rubrik är
"Varför är svenskar negativt inställda till kreditkort?"

Varje gång jag ser på lyxfällan undrar jag precis tvärt om: varför gilla så många svenskar att handla med kreditkort?

Och inte nog med det, man tar gärna en faktura från Klarna trots att man egentligen har pengar på kontot.

Ren galenskap i min bok.

Dessa människor ska inte ha kredit. Jag vill förtydliga: Använder man den avgiftsbelagda krediten på ett kreditkort så faller hela idén. Då har man förlorat och betalat mer än om man hade haft debit. Man måste ha god ordnad ekonomi och aldrig utnyttja den avgiftsbelagda krediten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Intressant att ingen nämner hur enkelt det är att handla en extra grej här och där bara för att man har krediten som man vet täcker köpet. Vips så har du handlat någonting du egentligen inte behöver/ville ha, och spenderat många gånger mer än din totala månads cashback du får från kortet, på dessa onödiga köp.

Det här dock ingenting med att "inte ha råd" att göra. Diskussionen brukar alltid hamna där eftersom allt på internet är svartvitt. Däremot vågar jag lova att många spenderat lite mindre varje månad om dom inte haft kreditkortet, men dom ser inte dom där spontanköpen som kortens fel utan som sitt eget.
Det intressanta är att samma människor som nekar till att dom handlar mer gärna om hur smidigt det är med kreditkorten, utan att inse att en smidigare upplevelse vid köp alltid står i direkt korrelation till en ökad konvertering.

Japp, här håller jag med. Kreditkorten lockar till ökad konsumtion med massa smårabatter och liknande. Det gäller att ha ordnad ekonomi och inte dra sig till detta, det är vi som vinner på kreditkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Ett kreditkort är ett lån och det tycker jag att man ska vara försiktigt inställd till.

Ett gratis lån, utan ränta, och dessutom med caschback. För oss som kan hålla koll på vår ekonomi.

Exempel:

Ungefär som att du går till Nordeas kontor och ber om ett lån på 30.000 kr varje månad. Utan ränta, och dessutom får du (!) 1% ränta för att få låna dessa pengar av Nordea. Nordea betalar alltså dig 1% ränta på beloppet du lånar gratis, förutsatt att du spenderar alla dessa 30.000kr. Men använder du bara 1000 kr så får du 1% på det. Förutsättningen är att du betalar tillbaka allt inom en månad (cirka)

Slutsats: Du får alltså låna 30.000 kr av Nordea räntefritt och om du spenderar så mycket behöver du bara betala 29 700 i slutet av månade. Låter som en riktigt bra lånedeal, eller hur? Dessutom bjuder t.ex. Nordea på försäkring om du köpt resa och liknande.
Citera
2020-06-21, 13:39
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Precis så är det.

Många av dessa kort är dessutom låsta till att du måste tanka på en viss mack eller handla på en viss affärskedja för att få bonus. Om du använder kortet någon annanstans blir du blåst på en eventuell bonus men du betalar så klart inte mindre. Snarare mer i slutändan.

Varken Rebilla/Northmill, Komplett eller Remember more är knutna till någon speciell kedja, det kanske var vanligare förr?
Citera
2020-06-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Har alltid sett på kreditkort lite som om det vore något farligt, skuld med höga räntor. Aldrig läst något om dom utan har vänt huvudet iväg när någon reklam kommit gällande kredit.

Nu har jag precis beställt ett kreditkort från remember.
Handlar mycket online, och när jag tittat i listan på extra rabatter ser det ut att ligga i snitt 4% i de butiker som min familj handlar i. Det skulle bli tre-fyra hundra i månaden billigare, förutsatt att det verkligen funkar med redan nedsatta priser som det står.

Som tidigare sagt slipper man ligga ute med pengarna. Om man beställer en tröja i två storlekar och likadant med skor för att säkerställa att någon passar får man ligga ute med en stor summa. Bara detta är värt guld för mig, då man vid vissa returer får vänta flera veckor på återbetalning.

Kommer till en början nöja mig med detta och låta kortet ligga hemma.

Om någon har en bra lista eller hemsida där man kan jämföra kreditkort skulle det vara kul om ni delade med er.

Ser nu att det finns tjänster som gör att man kan betala hyra och andra räkningar med kort, vilket för mig är en stor summa.

Så till TS fråga.. kanske är det helt enkelt mycket mer värt att ha kreditkort i USA? Om man fick 3% cash back på i stort sett allt, inklusive räkningar, skulle det på en månad för en medelsvensson spara 750kr.

Se bara till att din konsumtion inte ökar nu för att dum får "schyssta rabatter" på vissa sidor där du kan köpa teknikprylar och så vidare... Kreditkorten lockar till ökad konsumtion. Detta ska man se upp med.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det låter väldigt selektivt i mina öron. Är det inte tvärtom? Vissa kreditkort är gratis och har cashback, medan många debitkort är gratis.

Jag själv har båda delarna. Använder ett gratis kreditkort (OKQ8) med cashback som prepaid debitkort eftersom jag får ränta på saldot.

Då jag behöver ett kreditkort som backup letade jag efter som var gratis. Lyckades få Coop MedMera gratis ett år och kommer sedan att säga upp det. Vägrar betala för att ha kort.

Tipsa mig gärna om gratis kreditkort utan några hakar!

Finns ett gratis debitkort P.F.C. Sedan tror jag många banker har erbjudanden om gratis ett år. Men kreditkort finns alltid ett par stycken på marknaden utan avgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Till er som säger att kreditkort inte innebär en merkostnad och med säger att man får pengar av kreditkortsutgivaren. Kan någon förklara hur kreditkortsbolaget tjänar pengar? Om det fungerar som ni påstår har de en fruktansvärt dålig affärsidé som går ut på att ge bort pengar. Så är det naturligtvis inte.

På transaktioner. Butiken måste betala ett visst belopp för varje transaktion. Se bensingubben nedan.

Men framförallt: FOlk som inte betalar sin kreditkortsfaktura (som inte ska ha kreditkort från början) Och sedan måste betala avgifter och ränta på inte sällan 20%

Citat:
Ursprungligen postat av flajs
Kreditkort används av de som låter sin ekonomi gå på autopilot. Dvs de som tycker det är jättebekvämt att få en faktura i slutet av månaden på vad den har handlat. Finns det inte pengar så är det bara att betala på avbetalning och ticka ränta. Samma folk som har allt på autogiro.
Använder själv nästan aldrig kreditkort. Jag har ett i nödfall och använder Max 1gång per år. Tex senast vi var i Dubai och hotellet ville ha deposition på 14.000. Detta ville jag inte ligga ute med mina egna pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Bankerna vill att så många som möjligt ska ha kreditkort... Det är ju det som dom tjänar mest pengar på.

Som butiksinnehavare (bensinstation) ser jag bara kostnader när kunden drar sitt kreditkort.

Ett vanligt debitkort kostar mig 99 öre vid varje köp och inget mer... Drar jag 200 debitkort per dag så handlar det om 198 kr per dag... Det kan jag ju leva med.

Ett kreditkort kostar mig också 99 öre i transaktionsavgift men sen tillkommer 1,5 procent på det totala beloppet. DET blir sexsiffrigt belopp till banken varje år bara från mitt lilla landsortsföretag.

Jag retar mig alltid på dom där kunderna som handlar en kvällstidning eller en chokladbit för 8 kr på sitt kreditkort. Fattiga jävlar!

Numera händer det också att 10-12 åringar kommer in med debitkort, lägger upp ett enkronorstuggumi på kassadisken och stoppar i sitt kort.

Själv har jag väl egentligen en önskan över att samhället ska fungera som förr när inga kort existerade.

Jag Hatar bankernas ocker!

Precis samma sak med bolån.
Banken vill att folk ska ha skulden så länge som möjligt och generera så mycket räntor som möjligt.

Jag ser min egen far som byggde nytt hus 1988.
Huslånet blev på 30 år.
Men varje gång genom åren som han har gjort någon omläggning av lånen så har banken vänligt sett till att det har blivit en ny 30 års period.
Banken har ingen som helst önskan över att folk ska bli skuldfria.

Själv har jag jag inga lån och inga krediter.
Jag föredrar att spara ihop till det jag vill köpa.
Blev skuldfri när jag var typ 35 år för 11 år sedan.
Känslan är underbar!

Kul att du berättar. Hur mycket kostar kontanthanteringen för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Don-Dallas
Jag använde kreditkort under en period efter att jag hade flyttat hemifrån. Då hade jag såklart inte jättebra sinne för hushållsekonomi men jag insåg ganska snabbt att kreditkortet möjliggjorde att jag kunde köpa en massa onödiga grejer i slutet av månaden då jag annars hade hållt igen. Tex kunde jag köpa kebab och burgare istället för att äta ur skafferiet hemma. Köpa ett par skor direkt istället för att vänta några veckor extra och spara ihop pengarna. Den månatliga räkningen från kreditkortet bara växte och växte med tiden vilket gjorde att lönen tog slut fortare och fortare. Det var inte hållbart så jag klippte kortet till slut.

Det jag insåg var att med kreditkort så känns det inte i plånboken när man handlar. Förnekelse till att man egentligen inte har råd uppstår. Varje gång man handlar sänker man sin tröskel och tillslut har man inga spärrar.

Därför gillar jag inte kreditkort. Dock har jag ett idag som backup för oförutsägbara händelser.

Exakt, återingen, kredit uppmanar oss till ökad konsumtion. Det gäller att motstå detta och ha en ordnad ekonomi.
Senast redigerad av psvinggr94 2020-06-21 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in