Bankerna vill att så många som möjligt ska ha kreditkort... Det är ju det som dom tjänar mest pengar på.
Som butiksinnehavare (bensinstation) ser jag bara kostnader när kunden drar sitt kreditkort.
Ett vanligt debitkort kostar mig 99 öre vid varje köp och inget mer... Drar jag 200 debitkort per dag så handlar det om 198 kr per dag... Det kan jag ju leva med.
Ett kreditkort kostar mig också 99 öre i transaktionsavgift men sen tillkommer 1,5 procent på det totala beloppet. DET blir sexsiffrigt belopp till banken varje år bara från mitt lilla landsortsföretag.
Jag retar mig alltid på dom där kunderna som handlar en kvällstidning eller en chokladbit för 8 kr på sitt kreditkort. Fattiga jävlar!
Numera händer det också att 10-12 åringar kommer in med debitkort, lägger upp ett enkronorstuggumi på kassadisken och stoppar i sitt kort.
Själv har jag väl egentligen en önskan över att samhället ska fungera som förr när inga kort existerade.
Jag Hatar bankernas ocker!
Precis samma sak med bolån.
Banken vill att folk ska ha skulden så länge som möjligt och generera så mycket räntor som möjligt.
Jag ser min egen far som byggde nytt hus 1988.
Huslånet blev på 30 år.
Men varje gång genom åren som han har gjort någon omläggning av lånen så har banken vänligt sett till att det har blivit en ny 30 års period.
Banken har ingen som helst önskan över att folk ska bli skuldfria.
Själv har jag jag inga lån och inga krediter.
Jag föredrar att spara ihop till det jag vill köpa.
Blev skuldfri när jag var typ 35 år för 11 år sedan.
Känslan är underbar!