2020-06-21, 10:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Intressant att ingen nämner hur enkelt det är att handla en extra grej här och där bara för att man har krediten som man vet täcker köpet. Vips så har du handlat någonting du egentligen inte behöver/ville ha, och spenderat många gånger mer än din totala månads cashback du får från kortet, på dessa onödiga köp.

Det här dock ingenting med att "inte ha råd" att göra. Diskussionen brukar alltid hamna där eftersom allt på internet är svartvitt. Däremot vågar jag lova att många spenderat lite mindre varje månad om dom inte haft kreditkortet, men dom ser inte dom där spontanköpen som kortens fel utan som sitt eget.
Det intressanta är att samma människor som nekar till att dom handlar mer gärna om hur smidigt det är med kreditkorten, utan att inse att en smidigare upplevelse vid köp alltid står i direkt korrelation till en ökad konvertering.

En mycket viktig synpunkt, tyvärr är den redan "körd" pga debitkorten som redan ger tillgång till hela lönen i fickan på ett plastkort, det är ytterst få som betalar med fysiska sedlar och mynt idag och det är det man måste göra om man vill ha den bromsen som du talar om.

Jag använder själv kontanter men jag är uppenbart i klar minoritet...
Citera
2020-06-21, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Men fortfarande: hur vet TS att folk har ett debit och inte ett kreditkort.
Gissningsvis frågat vänner. Jag vet många som gör det, pga studenter. Svårt att få kreditkort utan inkomst. Jag tror fler har kreditkort än vad TS tror, det är bara att folk använder konto delen ofta.
Citera
2020-06-21, 10:07
Medlem
Har alltid sett på kreditkort lite som om det vore något farligt, skuld med höga räntor. Aldrig läst något om dom utan har vänt huvudet iväg när någon reklam kommit gällande kredit.

Nu har jag precis beställt ett kreditkort från remember.
Handlar mycket online, och när jag tittat i listan på extra rabatter ser det ut att ligga i snitt 4% i de butiker som min familj handlar i. Det skulle bli tre-fyra hundra i månaden billigare, förutsatt att det verkligen funkar med redan nedsatta priser som det står.

Som tidigare sagt slipper man ligga ute med pengarna. Om man beställer en tröja i två storlekar och likadant med skor för att säkerställa att någon passar får man ligga ute med en stor summa. Bara detta är värt guld för mig, då man vid vissa returer får vänta flera veckor på återbetalning.

Kommer till en början nöja mig med detta och låta kortet ligga hemma.

Om någon har en bra lista eller hemsida där man kan jämföra kreditkort skulle det vara kul om ni delade med er.

Ser nu att det finns tjänster som gör att man kan betala hyra och andra räkningar med kort, vilket för mig är en stor summa.

Så till TS fråga.. kanske är det helt enkelt mycket mer värt att ha kreditkort i USA? Om man fick 3% cash back på i stort sett allt, inklusive räkningar, skulle det på en månad för en medelsvensson spara 750kr.
Senast redigerad av Putininthepot 2020-06-21 kl. 10:22.
Citera
2020-06-21, 10:10
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.
Det låter väldigt selektivt i mina öron. Är det inte tvärtom? Vissa kreditkort är gratis och har cashback, medan många debitkort är gratis.

Jag själv har båda delarna. Använder ett gratis kreditkort (OKQ8) med cashback som prepaid debitkort eftersom jag får ränta på saldot.

Då jag behöver ett kreditkort som backup letade jag efter som var gratis. Lyckades få Coop MedMera gratis ett år och kommer sedan att säga upp det. Vägrar betala för att ha kort.

Tipsa mig gärna om gratis kreditkort utan några hakar!
Citera
2020-06-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
I många länder betraktas debitkort (sv: bankkort, kontokort, bankomatkort) som något fattiga pundare köper prepaid.

I sverige kan man se överklassen betala med debitkort på NK. Varför? För att den andra typen av kort, kreditkort, ses väldigt misstänksamt på.

Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.

Dessutom följer fler fördelar med kreditkort, beroende på vilket, bl.a:

*Försäkring ingår vid vissa resor och biluthyrningar

*Rabatter och erbjudanden

*Bonus/cashback som brukar vara mellan 0,1-2 % av beloppet. (Alltså t.ex köper du en bok för 100kr kommer kreditkortsutgivaren att ge dig 1 kr om du har en bonus på 1%)

Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.

Att diskutera:

Varför är just kreditkort belagt med dåligt status i Sverige?
Varför är det mer utbrett i t.ex. USA?
Har du kreditkort eller debitkort?

Och så vidare...

Om du tror att det är illa i Sverige ta en titt runtom Europa
Citera
2020-06-21, 10:19
Medlem
Till er som säger att kreditkort inte innebär en merkostnad och med säger att man får pengar av kreditkortsutgivaren. Kan någon förklara hur kreditkortsbolaget tjänar pengar? Om det fungerar som ni påstår har de en fruktansvärt dålig affärsidé som går ut på att ge bort pengar. Så är det naturligtvis inte.
Citera
2020-06-21, 10:19
Medlem
Kreditkort används av de som låter sin ekonomi gå på autopilot. Dvs de som tycker det är jättebekvämt att få en faktura i slutet av månaden på vad den har handlat. Finns det inte pengar så är det bara att betala på avbetalning och ticka ränta. Samma folk som har allt på autogiro.
Använder själv nästan aldrig kreditkort. Jag har ett i nödfall och använder Max 1gång per år. Tex senast vi var i Dubai och hotellet ville ha deposition på 14.000. Detta ville jag inte ligga ute med mina egna pengar.
Citera
2020-06-21, 10:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det låter väldigt selektivt i mina öron. Är det inte tvärtom? Vissa kreditkort är gratis och har cashback, medan många debitkort är gratis.

Jag själv har båda delarna. Använder ett gratis kreditkort (OKQ8) med cashback som prepaid debitkort eftersom jag får ränta på saldot.

Då jag behöver ett kreditkort som backup letade jag efter som var gratis. Lyckades få Coop MedMera gratis ett år och kommer sedan att säga upp det. Vägrar betala för att ha kort.

Tipsa mig gärna om gratis kreditkort utan några hakar!

Fritt debitkort finns det knappt någon bank som har längre, i stort sett hela marknaden tar 300 kr eller mer om året antingen för kortet eller för "bastjänster".

Fria kreditkort däremot finns det gott om. Själv använder jag nowo då jag gillar automatsparandet, komplett banks kreditkort är väl annars det som brukar hyllas mest. Även bensinkedjorna har en del gratiskort. Sedan man cappade avgifterna för kort så har nästan alla kreditkortsbolagen sänkt sin cashback/förmåner.
Citera
2020-06-21, 10:23
Medlem
ormbitens avatar
Bankerna vill att så många som möjligt ska ha kreditkort... Det är ju det som dom tjänar mest pengar på.

Som butiksinnehavare (bensinstation) ser jag bara kostnader när kunden drar sitt kreditkort.

Ett vanligt debitkort kostar mig 99 öre vid varje köp och inget mer... Drar jag 200 debitkort per dag så handlar det om 198 kr per dag... Det kan jag ju leva med.

Ett kreditkort kostar mig också 99 öre i transaktionsavgift men sen tillkommer 1,5 procent på det totala beloppet. DET blir sexsiffrigt belopp till banken varje år bara från mitt lilla landsortsföretag.

Jag retar mig alltid på dom där kunderna som handlar en kvällstidning eller en chokladbit för 8 kr på sitt kreditkort. Fattiga jävlar!

Numera händer det också att 10-12 åringar kommer in med debitkort, lägger upp ett enkronorstuggumi på kassadisken och stoppar i sitt kort.

Själv har jag väl egentligen en önskan över att samhället ska fungera som förr när inga kort existerade.

Jag Hatar bankernas ocker!

Precis samma sak med bolån.
Banken vill att folk ska ha skulden så länge som möjligt och generera så mycket räntor som möjligt.

Jag ser min egen far som byggde nytt hus 1988.
Huslånet blev på 30 år.
Men varje gång genom åren som han har gjort någon omläggning av lånen så har banken vänligt sett till att det har blivit en ny 30 års period.
Banken har ingen som helst önskan över att folk ska bli skuldfria.

Själv har jag jag inga lån och inga krediter.
Jag föredrar att spara ihop till det jag vill köpa.
Blev skuldfri när jag var typ 35 år för 11 år sedan.
Känslan är underbar!
Citera
2020-06-21, 10:26
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fritt debitkort finns det knappt någon bank som har längre, i stort sett hela marknaden tar 300 kr eller mer om året antingen för kortet eller för "bastjänster".

Fria kreditkort däremot finns det gott om. Själv använder jag nowo då jag gillar automatsparandet, komplett banks kreditkort är väl annars det som brukar hyllas mest. Även bensinkedjorna har en del gratiskort. Sedan man cappade avgifterna för kort så har nästan alla kreditkortsbolagen sänkt sin cashback/förmåner.
Jag ska nog kolla marknaden lite mer, tack för tipsen!

Sedan är det väl så att det inte finns några fria räkmackor. Alla kortutgivare räknar med att binda upp kunderna på ett eller annat sätt och gå med vinst.

Personligen trivs jag bra med OKQ8 även om de drog ner cashback från 1% till 0,3%. Dock 0,6% om man handlar varor eller tjänster på mackarna. Brukar handtvätta bilen där även om det är dyrt. Men bilkem och dylikt är dyrare där än på Biltema tyvärr.
Citera
Medlem
Don-Dallass avatar
Jag använde kreditkort under en period efter att jag hade flyttat hemifrån. Då hade jag såklart inte jättebra sinne för hushållsekonomi men jag insåg ganska snabbt att kreditkortet möjliggjorde att jag kunde köpa en massa onödiga grejer i slutet av månaden då jag annars hade hållt igen. Tex kunde jag köpa kebab och burgare istället för att äta ur skafferiet hemma. Köpa ett par skor direkt istället för att vänta några veckor extra och spara ihop pengarna. Den månatliga räkningen från kreditkortet bara växte och växte med tiden vilket gjorde att lönen tog slut fortare och fortare. Det var inte hållbart så jag klippte kortet till slut.

Det jag insåg var att med kreditkort så känns det inte i plånboken när man handlar. Förnekelse till att man egentligen inte har råd uppstår. Varje gång man handlar sänker man sin tröskel och tillslut har man inga spärrar.

Därför gillar jag inte kreditkort. Dock har jag ett idag som backup för oförutsägbara händelser.
Citera
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt
Till er som säger att kreditkort inte innebär en merkostnad och med säger att man får pengar av kreditkortsutgivaren. Kan någon förklara hur kreditkortsbolaget tjänar pengar? Om det fungerar som ni påstår har de en fruktansvärt dålig affärsidé som går ut på att ge bort pengar. Så är det naturligtvis inte.

Kreditkortsbolagen cashar in på "strulputtarna", dvs de som glömmer att nolla saldot eller inte har råd att betala av hela räkningen direkt när den kommer. Dels feta räntor dels höga förseningsavgifter. Vi som alltid betalar av direkt är egentligen en förlustaffär för bolagen, helt riktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av flajs
Kreditkort används av de som låter sin ekonomi gå på autopilot. Dvs de som tycker det är jättebekvämt att få en faktura i slutet av månaden på vad den har handlat. Finns det inte pengar så är det bara att betala på avbetalning och ticka ränta. Samma folk som har allt på autogiro.
Använder själv nästan aldrig kreditkort. Jag har ett i nödfall och använder Max 1gång per år. Tex senast vi var i Dubai och hotellet ville ha deposition på 14.000. Detta ville jag inte ligga ute med mina egna pengar.

Själv tankar jag på mitt revolutkort med kreditkortet, får 20 spänn för varje 1000-lapp i cashback och nollar sedan saldot dagen efter genom en banköverföring till kreditkortet. Revolutkortet använder jag sedan som jag hade använt bankkortet. Vad kallar ekonomer detta, räntesnurra?

Annars är jag som dig, låter kreditkorten vara och använder helst kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in