2020-06-21, 09:04
Medlem
Ett kreditkort är ett lån och det tycker jag att man ska vara försiktigt inställd till.
Citera
2020-06-21, 09:05
Medlem
Hackenbush55s avatar
Använder alltid bankkort men vill inte ha ett kontantlöst samhälle
Citera
2020-06-21, 09:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Men fortfarande: hur vet TS att folk har ett debit och inte ett kreditkort.

Vanligast är nog fortfarande debit, finns väl statistik på utgivna kort får man anta?

Kreditkort kräver en hyfsad årsinkomst och inga betalningsanmärkningar så redan där är väl någon miljon svenskar eller mer uteslutna från kreditkort.
Citera
2020-06-21, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
I många länder betraktas debitkort (sv: bankkort, kontokort, bankomatkort) som något fattiga pundare köper prepaid.

I sverige kan man se överklassen betala med debitkort på NK. Varför? För att den andra typen av kort, kreditkort, ses väldigt misstänksamt på.

Vem är det som ser misstänksamt på kreditkort? Du? Någon annan?

Citat:
Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.

Vilken utgivare ger flera månaders räntefri kredit?

Citat:
*Bonus/cashback som brukar vara mellan 0,1-2 % av beloppet. (Alltså t.ex köper du en bok för 100kr kommer kreditkortsutgivaren att ge dig 1 kr om du har en bonus på 1%)

Vilket kreditkort ger (generell) cachback på 2% av beloppet?

Citat:
Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.

De flesta banker är ju avgiften för debitkort mer eller mindre obligatorisk ändå. Jag känner inte till något sätt att få en fungerande ekonomi utan att betala denna avgift. Gör du? Annars faller ju detta argument platt.
Citera
2020-06-21, 09:20
Medlem
Om man tillbringar sina dagar med att springa runt och kolla om folk betalar med kreditkort eller betalkort, borde man nog ta sig en funderare över om det inte vore på tiden att skaffa sig ett liv...
Citera
2020-06-21, 09:28
Medlem
Bamsetramses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Bara idioter använder kreditkort.

Bankernas avgifter till butiken är ofta skyhöga på kreditkort.

Denna kortavgift på varje köp betalas sen av höjda priser i butikerna.

dvs folk betalar högre priser och är sen så dumma i huvudet att de tycker det är bra att de får tillbaka 10 kronor på en tusenlapp.

på varor/tjänster som de redan betalat dyrare pris för att göra banken och kortföretagen rika och dessutom handlar vissa onödiga extra saker när de inte ser sedlarna i handen vilket gör att de förlorar pengarna många gånger om.

cash is king i resten av europa inga jävla plastkort som hjärntvättade svenskar använder.

trådskaparen är hitskickad av bankföreningen att göra reklam för skiten eller hjärntvättad idiot och parasit som lever på andra och använder företagskortet för att köpa extra dyra business class flygresor som han själv sen tar en extra resa för nångång.

Totalt felaktig analys. Sanningen är istället den att människor som du och andra infantila som envisas att betala med bankkort kraftigt subventionerar oss intelligenta människor som betalar med kreditkort och får cashback eller poäng på köpet. Du betalar alltså för mina varor när du använder bankkort eller cash (som förövrigt också har rätt höga avgifter) - tack för detta.

Är man student och handlar för 1000 kr i månaden så kan man kanske skratta lite åt oss som tjänar 10 kr per tusenlapp. Men handlar man dessutom i tjänsten för tiotusentals kronor i månaden så blir det snabbt rätt stora pengar. Speciellt om man räknar på en hel livstid. Det svenska uttrycket "många bäckar små" passar väl in i detta sammanhang.
Citera
2020-06-21, 09:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Tror jag aldrig har träffat en enda person i mitt liv som går på försörjningsstöd. Vilket säger en del om klasskillnaderna, segregationen och parallella samhällen i Sverige.

Men till topic. Jag vill mena att även bland övre medelklass och ök så är man skeptiskt till kreditkort och tar hellre ett debitkort. Jag menar att svenskar generellt, oavsett klass eller soc eller ej, använder debit framför kredit.

Snyggt ställande av faktum i TS som inte är annat än en ren gissning/åsikt från dig.

Min åsikt är att jag inte känner någon som inte har kreditkort och att svenskar är välvilligt inställd till kreditkort.
Citera
2020-06-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vanligast är nog fortfarande debit, finns väl statistik på utgivna kort får man anta?

Kreditkort kräver en hyfsad årsinkomst och inga betalningsanmärkningar så redan där är väl någon miljon svenskar eller mer uteslutna från kreditkort.

Ja Det är väl nån lag på vem som får ha kreditkort? I USA får ungdomar en hög brev från kreditkortsföretag samma dag de fyller 18.

Men jag har också hört dem säga på amerikanska tv program att det är bra för ungdomar ha ett kreditkort så de lär sig. I Sverige är vi nog mer uppväxta med mentaliteten att man ska spara ihop sina pengar innan man spenderar dem. Min farfar sa det till min far som sedan sa det till mig. Man lär sig det i skolan osv. Själv tycker jag det är en bra princip och har inga kreditkort - dessutom då att jag blev nekad kreditkort när jag sökte för 10 år sedan och har sedan dess inte fått något nytt erbjudande.
Citera
2020-06-21, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
I många länder betraktas debitkort (sv: bankkort, kontokort, bankomatkort) som något fattiga pundare köper prepaid.

I sverige kan man se överklassen betala med debitkort på NK. Varför? För att den andra typen av kort, kreditkort, ses väldigt misstänksamt på.

Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.

Dessutom följer fler fördelar med kreditkort, beroende på vilket, bl.a:

*Försäkring ingår vid vissa resor och biluthyrningar

*Rabatter och erbjudanden

*Bonus/cashback som brukar vara mellan 0,1-2 % av beloppet. (Alltså t.ex köper du en bok för 100kr kommer kreditkortsutgivaren att ge dig 1 kr om du har en bonus på 1%)

Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.

Att diskutera:

Varför är just kreditkort belagt med dåligt status i Sverige?
Varför är det mer utbrett i t.ex. USA?
Har du kreditkort eller debitkort?

Och så vidare...
Det du pratar om kallas väl betalkort, dvs man får typ 50 dagars räntefri kredit och betalar sedan hela skulden efter den perioden. Dessa ses det väl inte negativt på? Jag har personligen haft sådana kort i årtionden och ingen har varit negativ till det.
Citera
2020-06-21, 09:44
Medlem
Trådens rubrik är
"Varför är svenskar negativt inställda till kreditkort?"

Varje gång jag ser på lyxfällan undrar jag precis tvärt om: varför gilla så många svenskar att handla med kreditkort?

Och inte nog med det, man tar gärna en faktura från Klarna trots att man egentligen har pengar på kontot.

Ren galenskap i min bok.
Citera
2020-06-21, 09:53
Medlem
Kaustis avatar
Intressant att ingen nämner hur enkelt det är att handla en extra grej här och där bara för att man har krediten som man vet täcker köpet. Vips så har du handlat någonting du egentligen inte behöver/ville ha, och spenderat många gånger mer än din totala månads cashback du får från kortet, på dessa onödiga köp.

Det här dock ingenting med att "inte ha råd" att göra. Diskussionen brukar alltid hamna där eftersom allt på internet är svartvitt. Däremot vågar jag lova att många spenderat lite mindre varje månad om dom inte haft kreditkortet, men dom ser inte dom där spontanköpen som kortens fel utan som sitt eget.
Det intressanta är att samma människor som nekar till att dom handlar mer gärna om hur smidigt det är med kreditkorten, utan att inse att en smidigare upplevelse vid köp alltid står i direkt korrelation till en ökad konvertering.
Citera
2020-06-21, 09:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Trådens rubrik är
"Varför är svenskar negativt inställda till kreditkort?"

Varje gång jag ser på lyxfällan undrar jag precis tvärt om: varför gilla så många svenskar att handla med kreditkort?

Och inte nog med det, man tar gärna en faktura från Klarna trots att man egentligen har pengar på kontot.

Ren galenskap i min bok.

En grundförutsättning för att överhuvudtaget få ut ett kreditkort är bakgrundskontroll, årsinkomst som matchar sökt kreditbelopp och inga betalningsanmärkningar. Tippar såldes på att ytterst få av lyxfällans deltagare handlat på kreditkort, då är troligen smslån och liknande snabblånsföretag mer troligt.

Kreditkort brukar vara ett krav vid bilhyra i andra länder, anledningen är enkel - kreditkortsbolaget tar risken och har redan genomfört bakgrundskontrollen så hyrbilsföretaget slipper den biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in