2020-06-21, 01:28
Medlem
I många länder betraktas debitkort (sv: bankkort, kontokort, bankomatkort) som något fattiga pundare köper prepaid.

I sverige kan man se överklassen betala med debitkort på NK. Varför? För att den andra typen av kort, kreditkort, ses väldigt misstänksamt på.

Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.

Dessutom följer fler fördelar med kreditkort, beroende på vilket, bl.a:

*Försäkring ingår vid vissa resor och biluthyrningar

*Rabatter och erbjudanden

*Bonus/cashback som brukar vara mellan 0,1-2 % av beloppet. (Alltså t.ex köper du en bok för 100kr kommer kreditkortsutgivaren att ge dig 1 kr om du har en bonus på 1%)

Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.

Att diskutera:

Varför är just kreditkort belagt med dåligt status i Sverige?
Varför är det mer utbrett i t.ex. USA?
Har du kreditkort eller debitkort?

Och så vidare...
Citera
2020-06-21, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94

Och så vidare...

Var läser du att just Svenskar är nå negativa till bankkort? Jag använder oftast nån form av mastercard men jag tycker att kontanter är en bra backup ifall kortterminalen skulle trula säg när man ska betala notan på krogen.
Citera
2020-06-21, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Var läser du att just Svenskar är nå negativa till bankkort? Jag använder oftast nån form av mastercard men jag tycker att kontanter är en bra backup ifall kortterminalen skulle trula säg när man ska betala notan på krogen.

Har inte läst någonstans direkt. Men kreditkort är rätt ovanligt i Sverige vad jag tror.
Citera
2020-06-21, 01:37
Bannlyst
Jag föredrar att handla med bankkort då jag direkt vet att pengarna dragits och inte behöver betala senare. Skulle jag dock i framtiden ha råd att handla på NK skulle jag nog överväga att använda kreditkort ja.
Citera
2020-06-21, 01:41
Medlem
Citat:

Men till topic. Jag vill mena att även bland övre medelklass och ök så är man skeptiskt till kreditkort och tar hellre ett debitkort. Jag menar att svenskar generellt, oavsett klass eller soc eller ej, använder debit framför kredit.

Sen så har ju svenskar extrem dålik koll på sin ekonomi...
Citera
2020-06-21, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Jag föredrar att handla med bankkort då jag direkt vet att pengarna dragits och inte behöver betala senare. Skulle jag dock i framtiden ha råd att handla på NK skulle jag nog överväga att använda kreditkort ja.

Det är en klar fördel med debit, att skulden regleras direkt från ditt disponibla saldo. Det går inte att spendera över sina tillgångar.

Men om du kan behärska dig, skulle du då kunna tänka dig kreditkort, och du t.ex. får 1% bonus varje månad.

Handlar du för 10.000 varje månad får du 100 kr gratis, vilket är vad en storbank kan ta betalt för att du ens ska få använda ett debitkort med dina pengar på.
Citera
2020-06-21, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Sen så har ju svenskar extrem dålik koll på sin ekonomi...

Är av uppfattningen att svenskar har bra koll på sin ekonomi och pengar, men dåliga på att spara eller i alla fall ha en buffert.
Citera
2020-06-21, 01:46
Medlem
Citat:
Är av uppfattningen att svenskar har bra koll på sin ekonomi och pengar, men dåliga på att spara eller i alla fall ha en buffert.

Det skulle jag säga är att man har dålig koll på sin ekonomi.
Citera
2020-06-21, 01:47
Bannlyst
Citat:
Det är en klar fördel med debit, att skulden regleras direkt från ditt disponibla saldo. Det går inte att spendera över sina tillgångar.

Men om du kan behärska dig, skulle du då kunna tänka dig kreditkort, och du t.ex. får 1% bonus varje månad.

Handlar du för 10.000 varje månad får du 100 kr gratis, vilket är vad en storbank kan ta betalt för att du ens ska få använda ett debitkort med dina pengar på.
Ja det har du nog rätt i. Får ta en funderare sen när jag är färdigutbildad. Just nu lägger jag inte fokus på vad som är mest lönsamt i längden utan att ha så få skulder i slutet av månaden som möjligt.
Citera
2020-06-21, 01:51
Medlem
Citat:
Ja det har du nog rätt i. Får ta en funderare sen när jag är färdigutbildad. Just nu lägger jag inte fokus på vad som är mest lönsamt i längden utan att ha så få skulder i slutet av månaden som möjligt.

Gör det du!

Men man måste akta sig, för blir man sen med att betala en enda kreditkortsfaktura, så kommer det bli lika dyrt som avgifterna för ett debitkort under flera år.

Räntan på kreditkort ligger på 20-100% och +

Så det är för dom som har bra koll och ev. buffert att ta ifrån.
Citera
2020-06-21, 01:54
Bannlyst
Citat:
Gör det du!

Men man måste akta sig, för blir man sen med att betala en enda kreditkortsfaktura, så kommer det bli lika dyrt som avgifterna för ett debitkort under flera år.

Räntan på kreditkort ligger på 20-100% och +

Så det är för dom som har bra koll och ev. buffert att ta ifrån.
Ja svenskar gillar inte räntor så där jättemycket skulle jag tro. Det är väl ytterligare ett bevis på hur giriga bankerna är efter dina pengar? Hur ser räntorna ut i vettigare länder?
Citera
2020-06-21, 02:08
Medlem
Citat:
Ja svenskar gillar inte räntor så där jättemycket skulle jag tro. Det är väl ytterligare ett bevis på hur giriga bankerna är efter dina pengar? Hur ser räntorna ut i vettigare länder?

Vet faktiskt inte...? Men i Sverige är dom skyhöga för kreditskulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in