Citat:
Inte särskilt tydligt.
Hursomhelst, en annan fråga. Säg att du jobbar med en chef som är dålig på att vara just chef. Inte ger direktion, ingen tydlig feedback mm till de som rapporterar till dem. Kanske inte har 1on1s med varje person som man ska osv.
Vad gör du med en sån? Kan du eskalera att de inte gör sin plikt mot både anställda och indirekt företaget genom att inte ta ledarskap på allvar?
Hursomhelst, en annan fråga. Säg att du jobbar med en chef som är dålig på att vara just chef. Inte ger direktion, ingen tydlig feedback mm till de som rapporterar till dem. Kanske inte har 1on1s med varje person som man ska osv.
Vad gör du med en sån? Kan du eskalera att de inte gör sin plikt mot både anställda och indirekt företaget genom att inte ta ledarskap på allvar?
Haha sorry, men vet inte hur jag ska vara mer tydlig. Det är så brett. Du kanske kan ställa mer specifika frågor så ska jag försöka svara på dem så gott jag kan.
Det du frågar om efteråt är en av de stora utmaningarna med att jobba som chefsstöd. Vi måste självklart agera med chefer som inte gör sitt jobb, oavsett om det beror på kompetensbrist eller av annan anledning. Som t.ex. HRBP som jobbar med chefsstöd är du heller inte närmsta chef till de chefer du stöttar, utan de har en högre chef över sig. I inledande skede handlar det om mycket dialog, kartlägga behov av stödinsatser, utbildning eller annan kompetenshöjning, kanske diskussioner med vederbörandes chef osv. Tycker det är bra mycket lättare med chefer som rent behöver stöd att utveckla sig i sin roll än de som missköter sig, behandlar personal illa osv. Det kan bli rätt tråkiga historier. Men visst, vår uppgift är ju i första hand att stötta cheferna så vi kan ju hamna i kläm och det blir en avvägningsfråga vad man behöver göra. Är ju verkligen inte så att jag har ansett att alla chefer jag stöttat varit bra chefer.
Edit: förtydligande till texten ovanför; pratar alltså mest om de som inte riktigt klarar av sin roll. Att bli bättre och utvecklas kan vi alla och det är en del i jobbet.