2020-06-21, 08:28
Medlem
Anaiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Körde jag förbi häromdagen... jag undrar varför det stavas med z? För att det ska bara coolt, eller vad är storyn? Ser helt sjukt ut ju
https://www.isof.se/sprak/namn/aktuellt-namn/aktuellt-namn-2019/2019-04-04-bruzaholm.html
Citera
2020-06-21, 08:46
Medlem
utan.att.stannas avatar
Spännande med Gustavsberg som ett exempel. Det är ett spännande särfall. Under den fina ytan och poppiga porslinskvarteren så finns trots absoluta närhet till Stockholm det deprimerande som i andra bruksstäder. Gav själv orten 6 månader av mitt liv men någon form av lappsjuka tog sedan över. Det finns något oförklarligt kvar utav en bruksort, trots det centrala läget, som utbölingar helt klart lessnar på...
Citera
2020-06-21, 09:03
Medlem
Lägger till med Överum. En annan sorglig ort som nästan blev en stad är Kisa.
Citera
2020-06-21, 09:03
Medlem
Hyltebruk är ingen höjdare. Mitt inne i skogen, dött och ensligt.
Citera
2020-06-21, 10:07
Medlem
Cocaine-Cowboys avatar
Hade vägarna förbi Lessebo för ett par år sedan. Bilden av en avfolkad, trött och sömnig småhåla sitter kvar på näthinnan än idag.
Citera
2020-06-21, 10:13
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
En fd bruksort som är rätt trevlig är Hälleforsnäs

men det var inte vad tråden handlade om. förlåt

Trevlig och trevlig. När jag såg ämnesrubriken tänkte jag direkt på Hällforsnäs. Tycker att det ser nedgånget ut de gånger jag blir dittvingad för att shoppa på Lager 157 (att ngn vill handla förvånar mig, fula sunkiga kläder).

Stora problemet med Hällforsnäs är att det ligger i mitten av ingenstans, långt från alla motorvägar. Man måste köra små jobbiga landvägar för att komma någonstans.

"Någonstans" betyder här en av de närmsta städerna Eskilstuna eller Katrineholm. Hur deprimerande är det inte att sätta sig i bilen och köra 30 minuter för att hamna i Eskilstuna? Det är ju inte heller grädden på moset.
Citera
2020-06-21, 10:17
Medlem
De bruksorter som "Gud glömde" måste ju vara de som inte har någon framtid som antingen pendlarort eller arbetsort, turistort, fritidsort eller ens som pensionsort.

Om någon nämner Lesjöfors måste man därför fråga sig: är husen inte attraktiva som sommarstugor? Är de för dyra?
Citera
2020-06-21, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocaine-Cowboy
Hade vägarna förbi Lessebo för ett par år sedan. Bilden av en avfolkad, trött och sömnig småhåla sitter kvar på näthinnan än idag.
Mycket invandrartätt idag.
Citera
2020-06-21, 10:19
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Spännande med Gustavsberg som ett exempel. Det är ett spännande särfall. Under den fina ytan och poppiga porslinskvarteren så finns trots absoluta närhet till Stockholm det deprimerande som i andra bruksstäder. Gav själv orten 6 månader av mitt liv men någon form av lappsjuka tog sedan över. Det finns något oförklarligt kvar utav en bruksort, trots det centrala läget, som utbölingar helt klart lessnar på...

Möjligt att man kan hitta det. Men stan med omgivningen bjuder ändå på ett gott utbud av riktigt bra konditorier, restauranger m.m. av hög klass som man INTE hittar i en byhåla i inlndet.
Jag bor i Stockholm men åker skapligt ofta ut till Gusavsberg och har även haft en tjej där för 10år sedan.
Tycker det är en trevlig stad. Visst finns en bruksmentalitet men i mycket liten omfattning och utan de genomnegativa tillhörigheterna som följer med andra hålor.
Citera
2020-06-21, 10:20
Medlem
Imnshos avatar
Jag tror tråden redan nått konsensus om att de mest isolerade brukshålorna i Bergslagen är värst. Vi har redan fått väldigt bra nomineringar till vinnare.

Jag veckopendlade under många år genom regionen från kaffestad till kaffestad och har sett ångesten i bybornas ögon när jag stannat för att fika och tanka. Så låt mig bidra till en subjektiv kandidat: Hällefors (ska icke förväxlas med Hälleforsnäs).
Citera
2020-06-21, 10:20
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
De flesta orterna som kommer att nämnas här finns antagligen nämnda i den här tråden redan.
(FB) Sveriges Värsta Skithåla? (Motivera varför)

Dock uppskattar jag namnet på denna tråd mer, då den sannolikt är mer deskriptiv och utesluter omnämnanden av Sveriges tio största städer som var vanliga oneliners i den ovan nämnda tråden.

Hur som helst tror jag att tråden ovan lyckades nå konsensus om att Lesjöfors antagligen är en välförtjänt vinnare.
Håller med om att flest röster fallit på Lesjöfors. Men! Det här inlägget i den tråden verkar ha missats av de flesta och jag vill nog hävda att det är det sjukaste jag hittat hittills i dessa trådar.
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ett litet bostadsområde som faktiskt är intressant är Sandtorp utanför Lidköping. Under kriget byggde man baracker åt arbetarna som skulle utvinna olja ur alunskiffer. Runtom ligger stora berg med rödfyr som man då "byggde", med massa giftiga kemikalier i, och det växer skog på dem nu. Men man kan se den röda sanden.

Själva Sandtorp är numera "villor", vilket innebär att vissa baracker inte ändrats mycket sen kriget och vissa byggts om mycket. Men de ser ändå för jävliga ut. Bostadsområdet ligger på en åker kan man nog säga. De som bor där är WT, skrotbilar på tomterna, leksaker utspridda. Husen ligger nästan på varandra.

Folk kör hoj på rödfyrskullarna, trots att man inte ska inandas rödfyr. Det odlas på åkrar runtomkring trots att det finns gifter i grundvattnet.

I området omkring finns en massa intressant, gamla kyrkor, runstenar och annan historia, så man får kryssa för att missa den. Kinnekulle och Vänern är också fina, man får ta en omväg så man slipper dem.

Blev tvingad att äta på en jättetråkig vägkrog rätt nära, men har glömt var den låg tyvärr. Rekommenderas. Husmanskost som smakar potatis i burk.

Citat:
Ursprungligen postat av fcukoff
Krylbo. En gång i tiden hade Banverket en stor verksamhet i Krylbo som sedan lades ner.
Här stod lägenheter tomma för 10 år sedan. Det kanske var en lägenhet i varje hus som var uthyrd.
Idag är det fullt. Alla lägenheter fyllda. Det har inte startats nya industrier eller företag. Här flödar det droger, gängkrig och allmänt kaos. Här hänger IS flaggor i fönstren.

https://www.expressen.se/nyheter/slumomradet-mitt-i-sverige/
Wow.. Bisarr läsning! Krylbo är värst, helt klart.
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-06-21 kl. 10:48.
Citera
2020-06-21, 11:04
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickebus
Flen...say no more

Fullt av invandrare och tattare redan på 90-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in