2020-06-20, 23:41
Medlem
Hofors?
Citera
2020-06-21, 00:06
Medlem
Alonens avatar
Tidningen Slitz när den fanns, gjorde en gång ett nummer som hette ”hålorna som Gud glömde”

Skrattade så jag tjöt när jag läste, många år sedan...

Mitt bidrag i tråden får bli - Sveg!

Kan du föreställa dig själv bakom en vinare på den lokala pizzerian...

En säker död för en vit man!
Citera
2020-06-21, 00:24
Medlem
Adelaides avatar
Hela Dalsland är trist. Där har människorna verkligen gett upp. Bönder, WT, och socialfall är vad du hittar där. Glöm allt som har med skjorta och slips att göra; där borta vankas det munkjacka, keps och mjukisbyxor istället.

Kan tänka mig att det är likadant i Värmland. Kanske inte i Karlstad men definitivt i övriga landskapet.

Fast ska man vara ärligt så är all svenska bruksorter trista. Ingen som har ett val flyttar frivilligt till en bruksort. Förstått? Kan vi skippa fler såna här trådar i framtiden? Finns redan typ 20 stycken.
Citera
2020-06-21, 00:29
Medlem
Hagfors. Kolla in "Svidde Bärs" på Youtube så fattar ni...
Citera
2020-06-21, 01:46
Medlem
NativeVLANs avatar
Torpsbruk... Deras masugn har till och med rasat ihop, finns inte mycket kvar nuförtiden, tyvärr
Citera
2020-06-21, 01:53
Bannlyst
Därför är det bra att nya svenskar flyttar hit så de gamla bruksorterna inte dör ut helt och hållet. Om de dog ut så skulle ingen bo där, då skulle det vara en före detta plats där människor levde, ungefär som Birka och alla de samhällen från länge sedan som inte finns längre. Då är det heller ingen kostnad, inga tjänster eller serviceområden som måste besättas.
Det finns ju väldigt mycket som fanns för en tid sedan som inte finns längre men om ingen kommer på det så går det bra att köra i samband med att nya svenskar flyttar hit.
Citera
2020-06-21, 01:56
Medlem
En fd bruksort som är rätt trevlig är Hälleforsnäs

men det var inte vad tråden handlade om. förlåt
Citera
2020-06-21, 02:31
Medlem
Mvks avatar
Hör mycket negativt om Lilla Edet men förstår det inte.
Ligger hyfsat nära Göteborg = förhållandevis rimliga huspriser.

Kollade själv på hus där för ett par år sedan men det blev inget pga separation med exet.

Medborgarundersökningen var inget att hänga i granen heller, under medel på samtliga punkter:
https://www.lillaedet.se/kommunpolitik/dialogochsynpunkter/medborgarundersokning.3424.html

Ni som bor i krokarna, vad är det som är så jävligt där egentligen?
Citera
2020-06-21, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Östergötlands starkaste kandidater är Skärblacka och Gusum.

Skärblacka med sitt pappersbruk är nog det närmsta man kan komma Ruhrområdet i Östergötland.

Boxholm är också en bruksort, men det är långt ifrån lika grått som Skärblacka.

Blacka ja... fast det är väl fortfarande igång där? Minns bara att man som ung åkte buss från Kimstad för badlektionerna där. Stanken är något man aldrig glömmer.

Hela Bergslagen består ju av övergivna hålor. Kolsva, Fagersta har ju kvar sin industri så, men Norberg sen Långshyttan...Vikmanshyttan... där har vi hålor.
Citera
2020-06-21, 07:22
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Bruzaholm
Körde jag förbi häromdagen... jag undrar varför det stavas med z? För att det ska bara coolt, eller vad är storyn? Ser helt sjukt ut ju
Citera
2020-06-21, 08:20
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Åtvidaberg! Sedan Facit(skrivmaskiner) la ner, och fotbollslaget trillade ur högsta serien så har inte framtiden sett ljus ut. Sömnig håla nu för tiden.

Åtvidaberg är sömnigt ja. Det känns att åka tidsmaskin tillbaka till 90-talet.

Perfekt ställe om man är gammaldags och gillar loppmarknader.
Citera
2020-06-21, 08:24
Medlem
Karembeus avatar
Grängesberg. Kan det finnas en värre håla än denna gudsförgätna plats i hela Sverige?

Under 70- och tidiga 80-talet en blomstrande gruvort men när gruvan gick i graven så har hela orten förvandlats till en kollektiv depression där den tunga mäsklukten från ortens stora arbetsgivare Spendrups lägger sig som en tung dimma. De enda jobben som "skapas" i Grängesberg (förutom Spendrups) är förmodligen att hålla soc-tanterna i närbelägna Ludvika igång...

Det finns även en pizzeria i Grängesberg, där skedde förresten ganska nyligen ett omskrivet mord som omgicks av en hel del droger och alkohol.

För att göra saken ännu värre så är det geografiska läget uruselt. Grängesberg omgärdas alltså av Ludvika, Kopparberg och åker man en liten bit längre Fredriksberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in