Citat:
Ursprungligen postat av
StefanDavidsson
Jag har nu besökt Hällefors och jävlar anamma. Det var ju verkligen deprimerande på riktigt. Tomma butikslokaler, hus och lägenheter överallt. De människor man såg verkade knappt vid liv. Förmodligen mycket antidepressivt och opiater?
En och samma byggnad innehöll Ica, apotek, vårdcentral, ”friskotek”, arbetsförmedlingen, Systembolaget, bibliotek och säkerligen några fler jag glömmer nu.
Käkade motvilligt på en pizzeria med väldigt oklar och smutsig inredning. Satt några tavlor med typ karibiska havet-motiv på en vägg och två olika tapeter på en annan. Pizzan smakade väl faktiskt okej ändå men det är ju möjligt att mina smaklökar var helt satta ur spel av både bakfylla men framförallt den avgrundsdjupa ångest Hällefors framkallar i sig själv.
Så här i Corona-tider när man så snällt får hålla sig inom landets gränser fastnade jag för detta inlägget. Sagt och gjort, satte mig i bilen i riktning mot Hällefors, Bergslagen, en resa på 30 mil eller en bra bit över 4 timmar på varierande vägar. Och jodå, jävlar anamma! Kan bara instämma. Grått, kallt, dött - och horder av icke bandyspelande individer, förstås.
Så Bergslagen, delar av Småland och Blekinge ligger bra till i tråden.
Off topic: En trevlig bonus blev iofs Grythyttans Gästgivaregård som visade sig ligga några få kilometer därifrån på vägen (upp) där jag tog in för natten. Där "råkade" jag smälla till en wannabe-stekare i bakhuvudet efter en stunds fyllesnack eller snarare - i hans fall då, kokainrus...