2020-08-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag har nu besökt Hällefors och jävlar anamma. Det var ju verkligen deprimerande på riktigt. Tomma butikslokaler, hus och lägenheter överallt. De människor man såg verkade knappt vid liv. Förmodligen mycket antidepressivt och opiater?

En och samma byggnad innehöll Ica, apotek, vårdcentral, ”friskotek”, arbetsförmedlingen, Systembolaget, bibliotek och säkerligen några fler jag glömmer nu.

Käkade motvilligt på en pizzeria med väldigt oklar och smutsig inredning. Satt några tavlor med typ karibiska havet-motiv på en vägg och två olika tapeter på en annan. Pizzan smakade väl faktiskt okej ändå men det är ju möjligt att mina smaklökar var helt satta ur spel av både bakfylla men framförallt den avgrundsdjupa ångest Hällefors framkallar i sig själv.
Så här i Corona-tider när man så snällt får hålla sig inom landets gränser fastnade jag för detta inlägget. Sagt och gjort, satte mig i bilen i riktning mot Hällefors, Bergslagen, en resa på 30 mil eller en bra bit över 4 timmar på varierande vägar. Och jodå, jävlar anamma! Kan bara instämma. Grått, kallt, dött - och horder av icke bandyspelande individer, förstås.

Så Bergslagen, delar av Småland och Blekinge ligger bra till i tråden.

Off topic: En trevlig bonus blev iofs Grythyttans Gästgivaregård som visade sig ligga några få kilometer därifrån på vägen (upp) där jag tog in för natten. Där "råkade" jag smälla till en wannabe-stekare i bakhuvudet efter en stunds fyllesnack eller snarare - i hans fall då, kokainrus...
Senast redigerad av Cowpunk 2020-08-05 kl. 23:43.
Citera
2020-08-16, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Fast nu går riksvägen genom där samt det finns tågförbindelse direkt med Uppsala. Bil Heby - Uppsala ska gå på 45 min så detta är två mindre bra exempel. Det här är ju två idyller även om ja de också har drabbats av nutidens belastningar.

Ja men det är ju det, vad finns där mer än vägen och tåg? Ica stänger 17 liksom.

Vet inte om jag skulle kalla det för Idyller så.

Längre bort mot Uppsala ligger Vittinge och Järlåsa, det är ju också hålor med en pumpmack och en skabbig pizzeria.
Citera
2020-08-16, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hofbrau
Ja men det är ju det, vad finns där mer än vägen och tåg? Ica stänger 17 liksom.

Vet inte om jag skulle kalla det för Idyller så.

Längre bort mot Uppsala ligger Vittinge och Järlåsa, det är ju också hålor med en pumpmack och en skabbig pizzeria.

Detta är ju framtidsorter i ett Sverige nedlusat med massorna från Afrika och mellanöstern. Kan man bara ha bil så (samt räkna att den inte blir stulen eller vandaliserad när man är på väg på sina ärenden). Bil är i de flesta fall en förutsättning för att sådant boende ska fungera.
Citera
2020-08-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Detta är ju framtidsorter i ett Sverige nedlusat med massorna från Afrika och mellanöstern. Kan man bara ha bil så (samt räkna att den inte blir stulen eller vandaliserad när man är på väg på sina ärenden). Bil är i de flesta fall en förutsättning för att sådant boende ska fungera.

Vettefan om det ens finns den kategorin av såna människor i Vittinge och Järlåsa, sömniga hålor med pensionärer i villor. Möjligen någon familj i villa, som pendlar till Uppsala för jobb. (Det finns ju ingen skola så att tala om direkt, om man inte ska skeppa barnen i 18 år i buss hit och dit..)

Nu när jag tänker på det så kvalificierar sig inte dessa orter i denna kategori "bruksorter", vi måste nog mer åt Bergslagen för det.
Citera
2020-08-18, 14:36
Avslutad
Krylbo! Ett helvete här med negrer och araber.
Citera
2020-08-25, 13:27
Bannlyst
Nykroppta verka inte ha någon framtid, där finns lediga bostäder . Man man river dem eftersom man är rädd för social dumping.

https://www.hemhyra.se/nyheter/granskning-sa-drabbas-hyresgasterna-nar-befolkningen-halveras/

Nyrkroppa verka inte har någon framtid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nykroppa
Citera
2022-07-26, 09:14
Medlem
Maackans avatar
Bruzaholm och Ingatorp verkar vara riktigt små sömniga bruksorter,knappt nån affär eller social service alls.
Någon som bor där eller har bott där?
Citera
2022-07-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maackan
Bruzaholm och Ingatorp verkar vara riktigt små sömniga bruksorter,knappt nån affär eller social service alls.
Någon som bor där eller har bott där?
Har haft nära släkt som bott där, de är tyvärr inte kvar i livet men besöker gravarna lite då och då. Det finns några mysiga caféer i Ingatorp men båda orterna är verkligen på dekis och kommer antingen fyllas med soc.fall eller rivas ner inom en snar framtid.
Citera
2022-07-26, 09:25
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Har haft nära släkt som bott där, de är tyvärr inte kvar i livet men besöker gravarna lite då och då. Det finns några mysiga caféer i Ingatorp men båda orterna är verkligen på dekis och kommer antingen fyllas med soc.fall eller rivas ner inom en snar framtid.

Ok,jag har åkt förbi på 40an ett par gånger och stannat till vid nåt fik i Bruzaholm men det var stängt båda gångerna.

Känns som väldigt fina små orter,jäkla trist utveckling att folk väljer att överge dem.
Citera
2022-07-26, 10:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Det lustiga med såna här småorter är ju att dom ofta numera är fullproppade med invandrare på en per capita nivå som får storstäderna att blekna i jämförelse, har man nån slags praxis numera att afrikaner placeras i hålor?
Citera
2022-07-26, 10:55
Avslutad
Hur är det med utdöende hålor runt Östergötland, Småland, Kalmar län, Västervik eller på liknande avstånd?

Jag har varit i Överum med motorcykeln och det var ingen rolig syn. Utforskade det inte direkt utan körde bara in på huvudgatan och vände då jag ville komma hem igen. Dalgången som låg innan var lite häftig i och för sig.

Har även åkt genom Uknadalen.

Jag kan tänka mig att åka norrut också.

Funderar på att besöka Blackstad och Gusum.

Pluspoäng for obefintlig samhällsservice, fallfärdiga hus osv.
Citera
2022-07-26, 10:59
Medlem
Bizmarcks avatar
Limmared i Tranås kommun gjorde ett obehagligt intryck när jag råkade befinna mig där för ett par år sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in