2020-06-21, 08:15
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du överdriver. Idag ser man ju klart och tydligt vilka kortalternativ man vill ansöka om på bankens hemsida. Rädd att du talar för döva öron tyvärr...

Kanske det men förstår inte riktigt varför så många kallar alla Visa/MC för kreditkort om de nu skulle förstå skillnaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Tror faktiskt klarna kommer att vara vägen in för många. De har börjat ge ut kort med kredit som även samlar dina klarnaköp, såklart. Det blir en enkel övergång.

Klarna i sig är ju en ganska märklig tjänst som knappast hade kunnat uppstå till att börja med om svenskar förstod hur kreditkort fungerade.
Citera
2020-06-21, 08:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Att använda specifika kreditkort mycket handlar främst om att samla poäng som kan användas i andra sammanhang. Och betalar man snällt sina räkningar varje månad är det ingen kostnad att tala om.

Mentaliteten over there där helt annorlunda, kreditkortsskulder byggs ofta upp och rullas framåt som ett sätt att tillåta ökad privat konsumtion med lånade pengar. Den mentaliteten är inte lika vanlig i Europa.

Dels har vi en annan mentalitet, dels har man lagstiftat mot för höga kortavgifter (debit 0.2%, kredit 0.3%) så det är ganska logiskt att det inte är lika stort här, och heller aldrig kommer bli inom eu tack vare eu-direktiv.
Citera
2020-06-21, 08:19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

Jag tyckte det var lite kul att man på bensinmackarna i USA (Florida) fick rabatt om man betalade kontant i stället för med kort eftersom avgiften för mackägaren var så hög..kreditkortens förlovade land.. :-)

Dick

Det där har jag också stött på i usa, handlare som ville att man åtminstone skulle betala delar av större köp kontant, kreditkort är uppenbarligen extremt dyrt för handeln i usa och folk har också en betydligt mer positiv inställning till kontanter där borta tyckte jag mig märka.
Citera
2020-06-21, 08:22
Bannlyst
Hur vet du om folk har bank- eller kreditkort?
Du vet att det finns andra kreditkort än American express och Dinners club?
Citera
2020-06-21, 08:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Hur vet du om folk har bank- eller kreditkort?
Du vet att det finns andra kreditkort än American express och Dinners club?

Står sedan några år på baksidan av kortet, i vänster nederkant debit alt credit. De flesta av oss som har kreditkort har troligen inte amex. Amex brukar det vara folk som reser i tjänsten som har, de försöker samla ihop till gratis semesterresa.
Citera
2020-06-21, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Står sedan några år på baksidan av kortet, i vänster nederkant debit alt credit. De flesta av oss som har kreditkort har troligen inte amex. Amex brukar det vara folk som reser i tjänsten som har, de försöker samla ihop till gratis semesterresa.
Då måste verkligen TS har bra syn om han kan se vad som står på baksidan.
Citera
2020-06-21, 08:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Inte nödvändigtvis, förr var det som du beskrev omöjligt att se på själva kortet men nu står det (antar att det är för personalen i butik). Förstår iof inte vad vitsen skulle vara att någon skall se vilket av korten du halar upp vid ett specifikt köp? Själv har jag 2 kreditkort, ett debit från svensk storbank + debit från revolut. Använder dessutom vanligen google pay så då blir det ännu svårare att se
Citera
2020-06-21, 08:50
Medlem
Citat:
Brukar även stå på skärmen i kortterminalen, iaf på ica. Kräver ungefär lika bra syn.
Citera
2020-06-21, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Inte nödvändigtvis, förr var det som du beskrev omöjligt att se på själva kortet men nu står det (antar att det är för personalen i butik). Förstår iof inte vad vitsen skulle vara att någon skall se vilket av korten du halar upp vid ett specifikt köp? Själv har jag 2 kreditkort, ett debit från svensk storbank + debit från revolut. Använder dessutom vanligen google pay så då blir det ännu svårare att se

Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Brukar även stå på skärmen i kortterminalen, iaf på ica. Kräver ungefär lika bra syn.
Men fortfarande: hur vet TS att folk har ett debit och inte ett kreditkort.
Citera
2020-06-21, 09:00
Medlem
Väldigt intressant ts.
Jag skaffade kredikort enbart för att hyra bil i Italien det är helt omöjligt att hyra bil utan kreditkort i det landet..
Grundtanken att handla för pengar man inte har för tillfället håller jag högt iallafall, och det är bara knarkare och white trash som handlar saker på kredit.
Det är bara ett hittepå system för att sysselsätta personer med låtsasjobb som flyttar fantasipengar fram och tillbaka ännu ett bevis på att människorasen är påväg mot sin avgrund
Citera
2020-06-21, 09:00
Medlem
En stor fördel med kreditkort är att man slipper ligga ute med pengar vid reklamation.
Citera
2020-06-21, 09:01
Medlem
Och då har jag inte ens nämt skitföretaget klarna som enbart existerar för att krångla till det för människor och göra det svårt för personer att betala..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in