2020-06-21, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
I många länder betraktas debitkort (sv: bankkort, kontokort, bankomatkort) som något fattiga pundare köper prepaid.

I sverige kan man se överklassen betala med debitkort på NK. Varför? För att den andra typen av kort, kreditkort, ses väldigt misstänksamt på.

Det finns vanliga missuppfattningar om att man skuldsätter sig och betalar ränta för att använda sitt kreditkort. Det stämmer till viss del men nästan alla kreditkortsutgivare erbjuder en eller flera månaders räntefri kredit.

Dessutom följer fler fördelar med kreditkort, beroende på vilket, bl.a:

*Försäkring ingår vid vissa resor och biluthyrningar

*Rabatter och erbjudanden

*Bonus/cashback som brukar vara mellan 0,1-2 % av beloppet. (Alltså t.ex köper du en bok för 100kr kommer kreditkortsutgivaren att ge dig 1 kr om du har en bonus på 1%)

Dessutom är många kreditkort gratis, och har på detta bonus/cashback. Du får alltså betalt av kreditkortsutgivaren för att använda kortet, kortet som är gratis att skaffa.

Medan vissa debitkort hos storbanker kostar flera hundra kronor per år. Du måste alltså betala för att få använda kortet, med dina pengar på.

Att diskutera:

Varför är just kreditkort belagt med dåligt status i Sverige?
Varför är det mer utbrett i t.ex. USA?
Har du kreditkort eller debitkort?

Och så vidare...

Varför kreditkort är så populärt i USA är för att man behöver det för att bygga ett credit score. Om man inte har ett kreditkort blir det väldigt svårt att bygga credit score och med lågt score är det svårt att få lån.
Citera
2020-06-21, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppslickaren
Varför kreditkort är så populärt i USA är för att man behöver det för att bygga ett credit score. Om man inte har ett kreditkort blir det väldigt svårt att bygga credit score och med lågt score är det svårt att få lån.

Japp, har hört om det. Glad att vi inte har det sinnessjuka systemet i Sverige. Dock baseras ju inte ens credit Score på hur många kreditkort man har?
Citera
2020-06-21, 02:22
Medlem
Märkligt fenomen. Bor själv utomlands (USA) och här har ju alla kreditkort förutom typ pundare och folk som helt saknar kreditvärdighet. Därför känns det konstigt när man besöker Sverige och även högutbildade med finansjobb drar upp ett debetkort och betalar sin del av en nota som en riktig papperslös mexikansk gräsmatteklippare.

Själv har jag ett Amex och två Visakreditkort. Samt ett debitkort. Många har fler kreditkort än så. Har autobetalning på dem så de betalas fullt och automatiskt varje månad innan det tillkommer ränta. Har flugit många interkontinentala flygresor gratis tack vare kreditkortspoäng. Jag sparar ihop till minst en USA-Asienflygning per år enbart på mitt Amex. Att köra debet som många gör i Sverige känns rätt dumsnålt faktiskt.
Citera
2020-06-21, 02:25
Medlem
Citat:
Japp, har hört om det. Glad att vi inte har det sinnessjuka systemet i Sverige. Dock baseras ju inte ens credit Score på hur många kreditkort man har?

Det ingår som en av många faktorer, man ska gärna visa att man kan hantera många kort (men inte heller för många). Därför stänger man helst inte gamla kreditkort. En annan faktor är hur gamla kort man har, man ska helst haft kreditkort länge. Samt att man bör utnyttja mindre än trettio procent av krediten osv.
Citera
2020-06-21, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Märkligt fenomen. Bor själv utomlands (USA) och här har ju alla kreditkort förutom typ pundare och folk som helt saknar kreditvärdighet. Därför känns det konstigt när man besöker Sverige och även högutbildade med finansjobb drar upp ett debetkort och betalar sin del av en nota som en riktig papperslös mexikansk gräsmatteklippare.

Själv har jag ett Amex och två Visakreditkort. Samt ett debitkort. Många har fler kreditkort än så. Har autobetalning på dem så de betalas fullt och automatiskt varje månad innan det tillkommer ränta. Har flugit många interkontinentala flygresor gratis tack vare kreditkortspoäng. Jag sparar ihop till minst en USA-Asienflygning per år enbart på mitt Amex. Att köra debet som många gör i Sverige känns rätt dumsnålt faktiskt.

Precis. I usa är detta väldigt utbrett. I sverige vet inte ens många vad det är. Vissa personer kallar till och med ens bankkort(debit) för kreditkort.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det ingår som en av många faktorer, man ska gärna visa att man kan hantera många kort (men inte heller för många). Därför stänger man helst inte gamla kreditkort. En annan faktor är hur gamla kort man har, man ska helst haft kreditkort länge. Samt att man bör utnyttja mindre än trettio procent av krediten osv.

Intressant, skönt att man inte har det i sverige. Här baseras det ju på ens tidigare betalningsförmåga och ens inkomst.
Citera
2020-06-21, 02:38
Medlem
Citat:

Inte riktigt säker på deras system. Har för mig att om du har flera kreditkort som du använder och betalar av varje månad ökar ditt score snabbare
Citera
2020-06-21, 02:51
Medlem
boll-svantes avatar
Väldigt många svenskar, inklusive vissa i den här tråden uppenbarligen, har ingen aning om vad kreditkort är eller vad skillnaden mot vanligt bankkort skulle vara.

De kallar ofta sina bankkort för "kreditkort".
Citera
2020-06-21, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Väldigt många svenskar, inklusive vissa i den här tråden uppenbarligen, har ingen aning om vad kreditkort är eller vad skillnaden mot vanligt bankkort skulle vara.

De kallar ofta sina bankkort för "kreditkort".

Japp, det har jag hört många gånger. "Jag bara bara ta fram mitt kreditkort och betala." Så ser man Nordea debit visa...
Citera
2020-06-21, 03:13
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Japp, det har jag hört många gånger. "Jag bara bara ta fram mitt kreditkort och betala." Så ser man Nordea debit visa...

Jag har en teori om varför det blev så här, men mycket möjligt att jag minns fel då jag bara var max 10 år gammal när folk började få bankkort med Visa eller MC.

Innan dessa debetkort med Visa/MC hade man som svennebanan sitt jävla bankomatkort som man fick ta ut kontanter med i sin banks uttagsautomat.

Samtidigt fick man ibland i media eller film höra talas om plastkort/kreditkort som gick att handla med direkt i USA. För svennebanan blev plastkort och kreditkort synonymt. När bankerna strax härefter började ge ut Visa-kort istället för de gamla bankomatkorten antog folk att det de hade fått var ett sånt där kreditkort som de hört talas om.

Och i denna tro lever folk än idag, och lär också ut det till sina barn...
Citera
2020-06-21, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Jag har en teori om varför det blev så här, men mycket möjligt att jag minns fel då jag bara var max 10 år gammal när folk började få bankkort med Visa eller MC.

Innan dessa debetkort med Visa/MC hade man som svennebanan sitt jävla bankomatkort som man fick ta ut kontanter med i sin banks uttagsautomat.

Samtidigt fick man ibland i media eller film höra talas om plastkort/kreditkort som gick att handla med direkt i USA. För svennebanan blev plastkort och kreditkort synonymt. När bankerna strax härefter började ge ut Visa-kort istället för de gamla bankomatkorten antog folk att det de hade fått var ett sånt där kreditkort som de hört talas om.

Och i denna tro lever folk än idag, och lär också ut det till sina barn...
Du överdriver. Idag ser man ju klart och tydligt vilka kortalternativ man vill ansöka om på bankens hemsida. Rädd att du talar för döva öron tyvärr...
Citera
2020-06-21, 05:15
Avstängd
Bara idioter använder kreditkort.

Bankernas avgifter till butiken är ofta skyhöga på kreditkort.

Denna kortavgift på varje köp betalas sen av höjda priser i butikerna.

dvs folk betalar högre priser och är sen så dumma i huvudet att de tycker det är bra att de får tillbaka 10 kronor på en tusenlapp.

på varor/tjänster som de redan betalat dyrare pris för att göra banken och kortföretagen rika och dessutom handlar vissa onödiga extra saker när de inte ser sedlarna i handen vilket gör att de förlorar pengarna många gånger om.

cash is king i resten av europa inga jävla plastkort som hjärntvättade svenskar använder.

trådskaparen är hitskickad av bankföreningen att göra reklam för skiten eller hjärntvättad idiot och parasit som lever på andra och använder företagskortet för att köpa extra dyra business class flygresor som han själv sen tar en extra resa för nångång.
Citera
2020-06-21, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Var läser du att just Svenskar är nå negativa till bankkort? Jag använder oftast nån form av mastercard men jag tycker att kontanter är en bra backup ifall kortterminalen skulle trula säg när man ska betala notan på krogen.

"Någon form av mastercard" säger ju inget. Kan vara såväl debet- som kredit-kort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in