Citat:
Ursprungligen postat av
Pulzer
Jag är sjukt förvånad att ingen, inklusive TS nämner den i särklass största fördelen med kreditkort: Konsumentkreditlagen
Edit: ingen innan ovanstående
Är inne på samma spår som vissa att TS är utsänd i o m att detta missats.
Konsumentkreditlagen i väldigt förenklad form. Det är inte mina/dina pengar. Fram till att vara/tjänst levereras är det kortföretaget problem om den du handlar av kursar/blåser dig/postnord tappar bort mm mm. Skulle aldrig köpa något på nätet med debitkort där jag måste driva ärendet mot banken/företaget/polis för att få tillbaka mina pengar.
Kreditkortsföretaget värnar om sina pengar och är väldigt snabba på att stoppa stulna kort när algoritmer säger att det förmodligen inte är du som checkade in på hotellet i Kina (hänt mig).
Levde också i den tron men en polare skulle enligt (av bensinkedjan utfärdade kreditkortet) kunna handla i Sverige och i Kina i princip samtidigt, trots att Internetköp var spärrat. Han
Vann till slut men det blev ARN och mängder med brevväxling.
Jag tror att det är en generationsfråga och vi inom 10-15 år har det som i USA. Det kommer gå snabbt.
När jag växte upp varnade mamma mig för de hemska kortet som drev en i fördärvet. Debetkort skulle det vara, är pengarna slut så är de slut. Yngres syn på konsumtion är ju generellt sett en helt annan än vi 70-talister tex. Det är avbetalningar överallt. Skulle vara smidigare för dem att ha kreditkort och samla allt på ett ställe... sms-lånen borde ju egentligen inte heller ha en marknad med tanke på kreditkortet.
Jag skulle tro att det är kreditkortet själva som sätter ribban för högt. Jag har alltid haft ett kreditkort i reserv, banken har utfärdat det. När jag bytte bank och kort gick min kredit ner till 50.000 från 100.000 inget jag reagerade på då det inte var speciellt mycket använt men när de själva upptäckte att min lön borde ge mig högre limit så har de skickat brev en gång i månaden om att jag kan höja den hur enkelt som helst.
Om man kan hantera ett kreditkort är det ju egentligen bättre än ett debetkort med tanke på poängen. Kan du inte hantera din ekonomi och övertrasserar det är det ett dåligt alternativ då du får betala höga räntor (vilket du gör med sms-lån när ditt debetkort är tomt det också).
Tror faktiskt klarna kommer att vara vägen in för många. De har börjat ge ut kort med kredit som även samlar dina klarnaköp, såklart. Det blir en enkel övergång.