2020-06-21, 07:26
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Istället för att mörklägga hela rummet kan man ju bygga en sovalkov. Alltid tyckt att det är en underskattad lösning.

Instämmer tillfullo.

I brist på sovalkov så har jag både mörkläggningsrullgardiner och sovmask, alltså en frottéhistoria med resår som appliceras framför ögonen.

Har en till sovmask med mig när jag är ute och reser. Sover som ett barn på såväl tåg, flyg och hotell.
Hotell brukar iofs ofta ha insett vikten av bra mörkläggning.

Jag håller med om att det faktiskt underskattas av många, vilket är svårbegripligt med tanke på våra ljusa sommarnätter.
Senast redigerad av lemonzhello 2020-06-21 kl. 07:28.
Citera
2020-06-21, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är kolsvart här. Man sover så oerhört mycket bättre då så det är viktigt. Får gå upp och glipa på gardinerna för att kolla om det är natt eller dag.

- Mörkläggningsrullgardiner
- Svart gardin längs hela fönsterväggen
- Svart panel på väggarna
- Svart ögonbindel
- ZZ
Är det en vanesak det där med ögonbindel? jag har provat det men sliter allt av dom i sömnen...

Själv funderar jag på att tejpa hela fönstret, det känns som den mest enkla lösningen.
Sovrumsfönstret "används" ändå aldrig.
Citera
2020-06-21, 07:44
Medlem
Jag har mörkläggningsgardin och tjocka sammetsgardiner men jag använder det inte för att mörklägga.
Jag stiger upp när jag vaknar. är klockan 4 eller halv fem så är det bra vilket som.
Jag blundar när jag sover så det är inget problem om det är ljust. Somnar inom en minut från det jag lägger mig och sover gott tills jag vaknar första gången då jag stiger upp och börjar dagen.
Somnar vid tiotiden.
Citera
2020-06-21, 07:44
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Jag är lite efterbliven med det där och har mörkläggningsgardiner på fönstret men persienner på balkongdörren bredvid. Ska definitivt åka till IKEA och köpa en till gardin. Någon gång. Men det blir tillräckligt mörkt ändå typ..
Citera
2020-06-21, 08:03
Det gick inte dela med partner när man begär helt svart beckmörkt rum.
Ena rum är stark ljus och andra rum är helt svart med små fönstret.
Det blev åtskilda rum...

"Kan INTE sova i beckmörkt rum påminns som i kistan på begravningsplats" påstod partner.
Citera
2020-06-21, 08:27
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Är det en vanesak det där med ögonbindel? jag har provat det men sliter allt av dom i sömnen...

Själv funderar jag på att tejpa hela fönstret, det känns som den mest enkla lösningen.
Sovrumsfönstret "används" ändå aldrig.

Dels en vanesak och dels gäller det att köpa en som sitter bra. Engångsresegrejer typ de som t.ex. Apoteket säljer fungerar definitivt inte. Man måste söka på specialbutiker.
Citera
2020-06-21, 08:38
Medlem
LeXeLs avatar
Föredrar att vakna av solen. Kommer upp i tid då!

Är det beckmörkt sover jag alldeles för länge. Hade varit nice med en automatiserad mörkläggningsgardin.
Citera
2020-06-21, 08:44
Medlem
vitvalens avatar
Vissa som jag har inga sömnproblem. Jag somnar och vaknar som en klocka efter 8-9 timmars rak sömn om jag inte ställt en klocka. Har vanliga lite tjockare gardiner i sovrummet och är trevligt att vakna i ett halvljust rum under sommaren. På vintern är det becksvart oavsett.
Citera
2020-06-21, 08:45
Medlem
Att vakna av ljuset är normalt för människor med en naturlig sömnrytm. Jag har haft perioder med dålig sömn och då har det varit superviktigt för mig med mörker i sovrummet. Nu sover jag bättre än på över tio år. Vaknar halv sex-sex i ett ljust sovrum med fönstret på glänt så man hör fågelkvittret och är pigg och utvilad. Jag har redan hunnit med frukost och en promenad idag.

Så ja, mörker kan vara viktigt, men inte för alla.
Citera
2020-06-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello

Har en till sovmask med mig när jag är ute och reser. Sover som ett barn på såväl tåg, flyg och hotell.
Hotell brukar iofs ofta ha insett vikten av bra mörkläggning.

Har också sovmask med mig på resa. Annars är det väldigt individuellt hur mörkt det ska vara. Har bitvis haft svårt att få omgivningen att förstå hur viktigt mörkret är för min sömn.
Citera
2020-06-21, 09:44
Medlem
momongos avatar
Har hemtex mörkläggningsgardiner utan såndär latex på baksidan o dom släpper igenom så pass mycket ljus att jag numera har en svart t-shirt vid sängkanten som jag täcker mina ögon med på morgonen när solen tittar fram.

Har även en jävla dyson fläkt med irriterande display som jag använt ett 10-tal lager av eltejp på för slippa skenet av den.

Har funderat på bättre -tjockare gardiner men varje gång jag tänker på det känns det som slöseri med pengar eftersom "snart" blir dagarna kortare ändå
Citera
2020-06-21, 09:46
Medlem
makduis avatar
Jag vill ha plywoodskivor som täcker fönstret exakt totalt vore bra finns ju gatulykter precis utanför... som vanligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in