2020-06-21, 09:58
Medlem
Anledningen till att många inte har insett fördelen är för att de inte har problem med att sova. TS påstående om att nästan alla vaknar av ljuset har i stort sett inte stämt in på en endaste av alla kvinnor jag har varit tillsammans med eller har träffat mer regelbundet, utan de har utan en väcklarklocka som ringer kunnat sova till mitten av dagen oavsett hur ljust det är.

Av samma anledning är min sambo inte sugen på att låta mig mörklägga sovrummet, då hon vill att "det ska vara ljust när jag vaknar". Jag ser däremot fördelen med mörkläggning, då jag alltid brukar ha svårt att somna och har lätt för att vakna.
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2020-06-21 kl. 10:03.
Citera
2020-06-21, 10:03
Medlem
Hackenbush55s avatar
Därför att människor är olika och har olika behov. Borde inte vara så svårt att förstå.
Citera
2020-06-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Yep! vill inte kunna urskilja om jag blundar eller har öppna ögon när ligger i sängen. Då somnar man fort!

Haha! Minns när jag sov i en sommarstuga med en kraftig rullgardin.Första natten vaknade jag och trodde jag blivit blind. Väldigt obehagligt! Nej, jag vill kunna urskilja rummet på natten.
Citera
2020-06-21, 10:14
Medlem
DrVonAnkas avatar
Då förstör du den naturliga hjälpen till att komma upp. Jag sover mycket mindre på sommarhalvåret tack vare ljuset. Drar aldrig ner persiennerna när jag ska sova.
Citera
2020-06-21, 10:21
Medlem
Wobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
J
*Först skaffar du persienner och lagar dom om dom är ev. trasiga.
*Köp en rejäl mörkläggningsgardin som du sätter på väggen och inte i själva fönsterkarmen, för då kommer ljus sippra in mellan springorna.
*Därefter köper du riktigt tjocka mörkläggningsgardiner som ytterligare komplement som överlappar rullgardinen med gärna flera decimeter på bredden och höjden. Viktigt är att gardinerna går ända ner till golvet plus ett par cm så inte ljus sippar in där.
*Vill man undvika den sista % ljus som sipprar in via den översta delen där det blir en springa vid gardinstången och rullgardinen köper man en planka i fin färg och lägger över den springan.

Persienner, rullgardin, mörkläggningsgardiner. The holy trinity!

Har dock tagit den lata vägen och lagt lakan ovanpå gardinstången för att täta det sista. Tar man ett lakan i samma färg som gardinen, rullar det fint och knölar in det lite bakom gardinstången så syns det ej.

Sover numera så länge som behövs och vaknar utvilad. En potentiell nackdel är att man får ha lite disciplin med läggdags, speciellt i dessa distansjobbstider då det inte finns något morgonljus som hindrar en från att vrida på dygnet. Av samma anledning är det en bra ide' att utsätta sig för soljus direkt när man stigit upp.

Nästa steg till den perfekta sovmiljön är att ha det ordentligt kallt i sovrummet, men det förtjänar en egen tråd.
Citera
2020-06-21, 11:45
Medlem
Som många redan skrivit, många behöver inte ha kolmörkt i ett sovrum för att kunna sova bra. Att förutsätta att alla behöver det, bara för man själv behöver det, är bara korkat.
Jag har mörkläggningsgardiner i mitt sovrum/vardagsrum pga jag vill kunna mörklägga när jag ska se på tv. Annars brukar dörren vara öppen, så ljuset kommer in via hallen och köket. Som någon skrev, bästa tiden att sova och vakna är ju under våren och sommaren. Ha ett fönster öppet, låta solen titta fram och höra fåglarna kvittra.
Värre är det på vintern, när allt verkligen är kolmörkt och man bara vill skjuta sig själv när man går upp.

Och bara för att nämna, folk som hänger upp lakan, kör med persiennerna konstant nere eller gardinerna fördraget, det ser ju för fan ut som en flyktinganläggning. Just saying. I Sverige öppnar vi upp våra fönster och rum, vi lever inte med konstant mörker och rädda att någon ska titta in.
Citera
2020-06-21, 12:51
Medlem
Tvonds avatar
Jag kör ingen mörkläggning alls tycker det är trevligt vakna upp och det är ljust och fint på morgonen . Kan inte se någon fördel alls med total mörkläggning.
Citera
2020-06-21, 13:23
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Ja?

Nätan alla människor vaknar av ljuset. Speciellt i sommartid. Sömn är det viktigaste vi har. Att vakna för tidigt är inte bra. Många vaknar av ljuset.

Hemma hos polare så ser jag att många har endast persienner och någon rullgardin. Ibland inte ens en rullgardin utan en sådan vit som släpper igenom typ 99% av allt ljus.

Varför ordnar inte flera med rejäl mörkläggning så man slipper vakna av ljuset.

Tips från coachen:

*Först skaffar du persienner och lagar dom om dom är ev. trasiga.
*Köp en rejäl mörkläggningsgardin som du sätter på väggen och inte i själva fönsterkarmen, för då kommer ljus sippra in mellan springorna.
*Därefter köper du riktigt tjocka mörkläggningsgardiner som ytterligare komplement som överlappar rullgardinen med gärna flera decimeter på bredden och höjden. Viktigt är att gardinerna går ända ner till golvet plus ett par cm så inte ljus sippar in där.
*Vill man undvika den sista % ljus som sipprar in via den översta delen där det blir en springa vid gardinstången och rullgardinen köper man en planka i fin färg och lägger över den springan.

Att diskutera

Har ni ordentlig mörkläggning i sovrummet? Är det viktigt för dig?
Hur står ni ut som bara har persienner att mörklägga med? Vaknar ni av ljuset hela tiden?

Har persienner inuti fönstren + mörkläggningsgardin. För att kunna ha öppet fönster + myggnät och få luftväxling när det är varmt så kan jag inte dra ner mörkläggningsgardinen helt, då stryps luftväxlingen. Så nedersta 10cm på myggnätet har jag satt svart tyg. Detta fungerar ganska bra.

Innan jag skaffade rullgardin så hade jag ett draperi för sängen för att få det riktigt mörkt, det kan också rekommenderas.

Ännu bättre hade varit att ha sovrummet västerut...
Citera
2020-06-21, 19:05
Medlem
Fullkomligt väsentligt med totalt mörker. Då sover jag som bäst. Skulle lätt kunna bli förälskad i en person som bemästrade den ädla konsten att mörklägga ett sovrum och dessutom uppskattade det lika mycket som jag. Tyvärr har jag hitintills aldrig stött på någon som delar denna grundläggande livsinställning. De flesta verkar nöja sig med trasiga persienner eller tunna gardiner i något blommigt tyg.
Citera
2020-06-21, 20:02
Medlem
smoerreboms avatar
Jag tycker oxå det är skitlyxigt med mörkläggning på hotell men det är lite svårt att fixa hemma. Jag skulle gärna ha beckmörkt om det gick och alltid bara sova utan väckarklocka.

Det bästa sättet att lösa detta på om man inte har möjlighet att mörklägga är att lägga sig i tid och att träna konditionsträning regelbundet.
Citera
2020-06-21, 20:45
Medlem
Det ska va kolsvart när man sover tycker jag med...
Och det senaste tillskottet i mitt hem blev "Pliességardin" från Jysk.

Plisségardin Mörkl. FUR 80x130

Denna gardin (finns i olika bredder och längder) går att kapa 5-10cm på var sida.
Sen är det minimala vinkelfästen som sitter på ovansidan, så du kan kapa dessa i precis bredd för fönstersmygen, max 1-2 mm springa mot smygbrädan.
Skaffa tillräckligt lång så den når till fönsterbrädan och inte hänger för högt.

Hos mig kan jag nu mörklägga sovrum & tv-rum fullständigt.
Hett tips från mig, lär skaffa fler här hemma!!
Citera
2020-06-21, 20:47
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grin0lle
Tack för tipset!
Själv sover jag helt utan gardiner eller liknande. Tycker det är nice att vakna av solen helst med fåglarnas kvitter till. Är alltid utvilad! Kanske något Du borde prova?

Gillar du att vakna kl 03:30?

Själv skulle jag vilja bo i villa med källare. Vilken dröm att få sova i ett svalt, kolsvart rum på sommaren! Då skulle jag känna mig helt utsövd på morgonen.
Senast redigerad av Sonny00 2020-06-21 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in