2020-06-20, 21:51
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jo men jag menar att de ska jobba på riktigt tills de tjänat ihop vad deras dumheter kostat samhället.. Så får någon 2 år men har kostat 22 mille för skattebetalarna så får personen vackert jobba kvar inom lås och bom tills allt är betalat. Har någon fått ett straff på 3 år och orsakat skador för 10 000 så får han jobba 2-3 veckor tills det är betalat och sedan sitta av resten av tiden i sin cell.

Det är Midsommardag just nu och jag tänker inte lägga fram alla ekonomiska kalkyler på vad en intern kostar idag eller skulle kunna att kosta - samhället med våra olika synsätt ur den ekonomiska teori du lägger fram. Ett starkt argument därtill från min synvinkel på det hela som gör att jag förstår - men håller inte med dig i ditt tankesätt är: att då skulle vi få "en stat i staten" innanför murarna. Ohållbart och inte försvarbart heller. Jag förslår att en sådan diskussion INTE ska vara in denna tråden (har sagt det tidigare också) då den HÄR tråden behandlar "fallet Wilma" och INTE kriminalvården och dess organisation och syfte mm. Skapa en helt annan tråd för det du vill diskutera.
Citera
2020-06-20, 21:56
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Jo men jag menar att de ska jobba på riktigt tills de tjänat ihop vad deras dumheter kostat samhället.. Så får någon 2 år men har kostat 22 mille för skattebetalarna så får personen vackert jobba kvar inom lås och bom tills allt är betalat. Har någon fått ett straff på 3 år och orsakat skador för 10 000 så får han jobba 2-3 veckor tills det är betalat och sedan sitta av resten av tiden i sin cell.

Glöm bara inte att hen även kostar pengar när hen sitter inne, mat,väktare,fängelse, uppvärmning, m.m det är ingen som betalar hyra, sophämtning, värme åt Svensson.

De drar bort köttbulle efter köttbulle för våra gamla som varit en stor del i vår välfärd och fått slita "stenhårt" det är f_n inte rätt
Citera
2020-06-20, 21:58
Medlem
Parasolltrolls avatar
Finns här i tråden folk från Uddevalla som är beredda att gå ut och leta efter välgrundade positioneringar?
Ta gärna kontakt via PM
Citera
2020-06-20, 22:00
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
när kommer dem till hovrätten då
Det finns inte ens en överklagan ännu. Det är helg i Sverige!
Citera
2020-06-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
De pengarna de "arbetar in,studerar" skulle gått till anhöriga och rättegångskostnader vad som helst förutom till de själva.
Det skall inte finnas några kiosk varor att köpa det skall vara ett helvete att sitta inne.
6 tim/dag de skulle ha 10-12-14-16 minst.

Nu får jag nog skit från många men det skall fan svida att sitta inne, det skall inte vara som något äldreboende, så jäkla trött på all skit var dag man öppnar telefonen våldtäkter,rån,sprängningar,droghandel,sexköpare,m ord ja listan kan bli hur lång som helst.

Ja rätt eller fel, även om det är fel så skall det fan svida att sitta, och dessa straff rabatter skall tas bort asap.

ddtciycdtt
Dessa värdelösa människor förtjänar egentligen dödsstraff men eftersom vi inte har det så tycker jag att vi ska ha dem i forskningssyfte. Varför ha oskyldiga djur i djurförsök när vi kan ha äckliga mördare i människoförsök... Då gör de någon nytta för eftervärlden.
Citera
2020-06-20, 22:03
Medlem
SweKingCalles avatar
[quote=Parasolltroll|72013234]Finns här i tråden folk från Uddevalla som är beredda att gå ut och leta efter välgrundade positioneringar?
Ta gärna kontakt

Har en bit att åka men kommer gärna, kan ni inte skriva ut
Citera
2020-06-20, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Även livstidsdömda har rätt till permission . Det ska gå en viss tid på anstalten innan du får ansöka om permis . Vid grövre våldsmän brukar 2-3 poliser ( uniforms klädda ) vara med , förut så var poliserna civilklädda .

Precis men min fd vän som sitter på rättspsyk har obevakade permissioner regelbundet. Det vet jag eftersom vi gått på skogspromenader ensamma.
Citera
2020-06-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
när kommer dem till hovrätten då
Först när han varit inne på RPU kommer tingsrättens dom ( om ca 4-5veckor). Sen har man 3 veckors överklaganstid OM man väljer att överklaga. Då är vi inne på 8 veckor. Därefter ska HR bestämma datum för när man tar upp målet. Jag gissar på mitten på september så kanske det är dags för HR...
Citera
2020-06-20, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Vilka övertygande bevis? Missförstå mig inte jag anser att risken att han skulle bli frikänd är nästintill obefintlig men övertygande bevis finns det verkligen inte, kanske för en lekman. Dessutom kan inte hovrätten neka han en prövning på den grunden du angett, ramen för att neka en prövning för ifrågavarande fall är väldigt stram.
Om du har några kilo narkotika i en resväska och fastnar i tullen då är det övertygande bevis. Fast det finna 100 andra möjligheter oxå att godset inte är dina.
Samma sak gäller här. Att brottsplatsen är Ts lägenhet har inte ens försvararen problem med. Det är ju solklart.
Om nån annan har gjort det då måste det vara under de 5 timmarna han var borta och åkte tåg. Vilket behöver väldigt bra taiming. Annars säger han själv att han har varit hemma hela tiden.
Jag är en av de som anser att det inte finns nån anledning för Har att ta upp fallet.
Citera
2020-06-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Säger absolut inte emot dig.
Det enda som i det här sammanhanget inte kostat, det är väl frivilliginsatserna från FIKK och MP när det gäller de tusentals människor som ställt upp och sökt efter stackars Wilma.

All heder åt dem!
Och förstås till alla andra som genom sin profession ägnat tusentals timmars arbete 24/7 bara för att en ynklig, svartsjuk liten lort som Tishko inte kunde hantera att bli dumpad.

De tjejer/kvinnor som redan nu börjar skriva uppvaktande kärleksbrev till Tishko, dem skulle jag vilja säga några sanningens ord!
Låt honom istället få känna av ensamhet, samma ensamhet som för all framtid drabbat Wilmas familj och vänner.
En får hoppas att ev brev inte delas ut! De bör åtminstone censureras med tjocka svarta streck!
Något annat vore otänkbart!
Senast redigerad av DEF1 2020-06-20 kl. 23:10.
Citera
2020-06-20, 22:46
Medlem
Parasolltrolls avatar
[quote=SweKingCalle|72013273]
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Finns här i tråden folk från Uddevalla som är beredda att gå ut och leta efter välgrundade positioneringar?
Ta gärna kontakt

Har en bit att åka men kommer gärna, kan ni inte skriva ut
Nja det är väl inte så bra att folk springer runt och förstör spår eller föregår nått, inte för att det spelar roll vem som hittar, bara polisen får en schysst chans att göra ett bra jobb!
Citera
2020-06-20, 23:01
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
En får hoppas att ev brev inte delas ut eller blir censurerade med tjicka avarta streck!
Något annat vore otänkbart!
Tyvärr är det inte så! Många som sitter inne får brev från kvinnor/flickor som tror sig vara den enda som kan rädda honom. Finns exempel på de som gift sig under fängelsetiden efter brevkonversationer. Så visst finns det både killar och tjejer det är nått fel på. Därför är det samhällets skyldighet att skydda barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in