2020-06-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Han måste ju dömas för någonting för att få fängelseförbud och istället hamna på rättspsyk.

Javisst. Griftefridsbrottet kommer han inte att kunna komma undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
(FB) AB: Gunnilse, Våldsam psykopat på rymmen! 19/6-2020
Så här bra har dom det på rättspsyk. Knappast inlåsta? Rena paradiset för honom.
Denna babbe kände dock inte för att fira midsommar där så han stack. 🤷‍♀️

Jo, men ändå bättre att han hamnar på psyket i stället för att vara ute.
Citera
2020-06-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Javisst. Griftefridsbrottet kommer han inte att kunna komma undan.

Jo, men ändå bättre att han hamnar på psyket i stället för att vara ute.

Har en fd vän som sitter på rättspsyk på obestämd tid (livstid). Om folk bara visste hur mycket oövervakade permissioner dom får där! Hade ingen aning förut att den som sätter sig bredvid mig på bussen tex kan bo på rättspsyk. Så definitivt hellre fängelsestraff!!
Citera
2020-06-20, 19:09
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klickklackbang
Har en fd vän som sitter på rättspsyk på obestämd tid (livstid). Om folk bara visste hur mycket oövervakade permissioner dom får där! Hade ingen aning förut att den som sätter sig bredvid mig på bussen tex kan bo på rättspsyk. Så definitivt hellre fängelsestraff!!
Jag pratade med en gammal vän för nån vecka sen som sitter på rättspsyk. Då var hen på väg för att hälsa på föräldrarna samt liten födelsedagsfest hos sina vänner, 15 mil från rättspsyk. Hen sa det var "toppen" där och hade aldrig haft det så bra. Ordning, struktur och fasta måltider. Fick mycket permissioner och andra aktiviteter. Jag rev mig lite i huvet efter det samtalet??
Citera
2020-06-20, 19:11
Medlem
Citat:

Ja så är det säkert.
Men de gör nog ändå riskbedömningar avseende vilka som skall få permis etc.

Vill också att han skall få livstids fängelse. Men skrev tidigare ”Ja frias han för mord så får man be till gudarna om att han får rättspsyk. Och kvarblir där. Länge.”
Menar alltså om det skulle bli så att mord inte kan bevisas (att HR ser det så), då kommer han bara att behöva sitta av ytterligare nåt halvår innan han är på fri fot.
Citera
2020-06-20, 19:25
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Det är offentliga uppgifter och självklart kostar hela rättsapparaten, utredningar, löner till anställda inom rättsväsendet, förvar av GM, MGM osv en himla massa pengar för oss skattebetalare etc.

Vart vill man ens komma med ett resonemang om att allt detta kostar pengar? Tillför det något i fallet Wilma? Hittar vi henne snabbare då? Om vi vet allt som vi redan vet i att det kostar massor av pengar? Och framför allt - kan man ta en sådan diskussion i en annan tråd: samhällskostnader av vikt som vi behöver i vårt samhälle för att få brottslingar inom lås och bom. Inget nytt under solen och oviktigt i denna tråd.
Inte annat än att det kanske skulle vara dags att ändra lagen så man fick jobba av skadorna man orsakat i fängelset. Lönen kunde vara som en industriarbetarlön. De dagar man jobbar räknas lönen och de dagar man trotsar eller maskar så får man ingen lön. Sen sitter man i finkan till straffet gått ut och skadorna är betalda.

Skulle satt lite press på sådana as som gm att erkänna om han vet att det kanske kostar 10 miljoner varje dag man får söka för han inte berättar var kroppen finns... Tar ju ett tag att arbeta av 10 mille..
Citera
2020-06-20, 19:29
Medlem
Citat:

Det där är nog sanning med lite modifikation.
På rättpsyk ( region-klinikerna) finns olika typer av avdelningar och självklart personer som dömts till olika typer av brott.
Det görs riskbedömningar och långt i från alla vandrar runt på stan utan personal.
Vi personal är med på de flesta besök både inne på och utanför kliniken.
Miljön är ganska lik fängelse, dock är den klinik jag jobbar av högsta säkerhetsklass.
Vården är precis som patienterna mycket individuell.

Det finns de som aldrig kommer komma ut, och de ska aldrig ut igen, pga av alleles för sjuka och behandlingsalternativen inte ger effekt.

Wilmas mördare verkar sjuk på så vis att han är personlighetstörd och då inte aktuellt med fängelseförbud.
Jag hoppas att livstidsdomen står sig.
Om det mot förmodan skulle visa på "ytterligare störning" lär han hamna på rättspsyk och hållas där under mycket lång tid.

En annan sak, de som får LRV har oftast varit under psykos vid tillfället för brottet.
De medicineras mot sina psykossymptom (det som gjort att "de tappat det ") och därav bedöms de inte farliga för att släppas ut.
Det är sant att de är massor av obevakade promenader /permissioner och frigångar varje dag, men hur ofta begår dessa något våldsbrott brott under dem? Typ inga. så neä, orolig behöver en nog inte vara.

Jag är mer rädd för de som inte är dömda än och går ute i samhället som "tickande bomber "de jag vårdar på jobbet, de står under både medicinering och 24h bevakning.
Citera
2020-06-20, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det var därför de letade efter en hel Wilma utanför garderoben. Varför de inte röjde igenom lägenheten i neandertalarstil är stött och blött till leda något tusental inlägg tidigare i tråden. Orkar inte med frågor i repris...

Håller med dig. Hade dom inte systematiskt sokt igenom lägenheten för att inte förstöra några spår så skulle hundsöket inte funkat. Skulle huvuder hittats lite tidigare skulle det inte ändrat på mycket undersöksmässigt, mer än hennes död skulle bekräftats tidigare och man skulle vetat tidigare att man inte letar efter en kanske levande Wilma.
Citera
2020-06-20, 19:42
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Det var ett begränsat område att sökai. Öresund är dessutom grunt. En kroppdel flöt upp och hittades. Resten plockades upp av dykare som hade hjälp av svenska hundar.

Mycket tid hade väl inte T och vad ska egentligen en "förpackning" vara bra för?
Han hade väldigt mycket tid om man jämför med madsen som var fast på en ubåt och blev ganska snabbt (inom ett dygn efter mordet) blev arresterad.

T hade ju 4-5 dygn på sig efter wilmas försvinnande att både stycka, förpacka och dumpa kroppen.

Bra förpackning är till för att kroppen ska stanna på botten och inte flyta upp.
Citera
2020-06-20, 19:48
Medlem
Citat:

Även livstidsdömda har rätt till permission . Det ska gå en viss tid på anstalten innan du får ansöka om permis . Vid grövre våldsmän brukar 2-3 poliser ( uniforms klädda ) vara med , förut så var poliserna civilklädda . Är det en fånge m riskfaktor så brukar även en polisbil cirkulera . Så m rätt planering så går det rymma från ett övervakat permis . Nu under Corona så har alla permissioner dragits in sedan feb - mars tror jag det var . Lönen de interna tjänar på anstalten dras det någon krona ifrån varje månad, det är som de kallar det permis kassa . Gå och handla något , middag tex . Så om den intagne inte får permis så är det väldigt ovanligt men säkert ett noga bestämt beslut .
Citera
2020-06-20, 19:58
Medlem
det är så kul o höra och se folks kommentarer folk här prata om att han kommer frias 😂😂😂 han kommer dömas för livstid i tingsrätten om han nu inte är ”sjuk” ”psyksjuk” och att HR ska fria det här är som att säga att grisar kan flyga!
Citera
2020-06-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Borde väl gå att kolla på något sätt, är det inte offentliga uppgifter?

Du ger dig inte. Du menar att Wilmas utredning kanske kostar bara i dykning 50 mil kr ett par månader. Dyksök kan kosta upp till 50 000 kr. (Och du menar att det har dykts 1000 ggr efter Wilma?) när Palmeutredningen kostade 20 milj året.
Tycker egentligen att det är en otroligt oviktig uppgift !!! Kosta vad det kan kosta när man letar efter efter en människa som är saknad. Så viktigt att anhöriga får veta vad som hänt henne och får begrava henne!!!
Citera
2020-06-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Någon som vet hur många som satt i rätten?? Nämndemän + Ordförande 3/5 st vet man om dom var överens om domen ?

2 juristdomare och 4 nämndemän. Dock klev en av nämndemännen av pga sjukdom. Så vid överläggningen var dom 2+3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in