Citat:
Ursprungligen postat av
siister
Vilket är raka motsatsen till det Callebilte pratar om: "ändra lagen så man fick jobba av skadorna man orsakat i fängelset"
Jo - men jag valde att visa HUR det är istället. Har svårt att ta fram ett vettigt lagförslag på hur mycket de skulle "tjäna" inkomst på något som egentligen inte är korrekt att göra, när de sitter inlåsta för brott.
Straffet är ju en del i sig självt också att de inte SKA tjäna pengar. Annars har vi snart en stat i staten - innanför murarna där de faktiskt har förlorat sina rättigheter att fungera som "fria" att få förhandla sina arbetsvillkor. Det det GÖR är sysselsättningsplikt - inte regelrätt arbete som ute i samhället och dess fria marknad för medborgare, som INTE är frihetsberövade.
Eller för att ta ett ytterligt exempel: Studera FÅR de göra som interner - under vissa premisser. Men OM de ska få tillgång till exempelvis oerhört dyra och exklusiva utbildningar för att bli exempelvis; åklagare, försvarsadvokater eller domare ... vore inte så bra. VART ska de använda denna dyra utbildning till sedan? Inom fängelsemurarna? Eller OM de skulle få studera detta - vilka betalar deras utbildning? Jo vi skattebetalare.
Och för att dra det vidare: OM de nu får studera och sedan idka sina yrkeskunskaper innanför murarna för att tjäna pengar - för att betala sin inkomst till BO och samhället - vem i slutänden får betala LÖNEN? Jo vi skattebetalare ... likaså studieskulderna osv.
Det blir oerhört komplext helt enkelt. Och ÄNDÅ - får vi skattebetalare betala allt för internen ... fast internen egentligen ska sitta inne för att den har begått ett brott.
Därför valde jag att försöka visa hur det ÄR idag och orsaken till att det finns sysselsättningsplikt och då låg med mycket låg timpenning. Jag fann det mer logiskt än att prata om en omöjlig utopi som jag såg frågeställningen.