2020-06-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Fast jag har 100% rätt vilket kommer att bekräftas av domen senare och om HR kritiserar bevisläget; processrätten var en av mina bästa kurser.

Tingsrätten har sagt att det finns övetygande bevis.
Det hjälper inte av " processrätten var en av mina bästa kurser "
Om det var din bästa kurs tycker jag synd om dig !
Senast redigerad av Pelepelle 2020-06-20 kl. 20:14.
Citera
2020-06-20, 20:26
Medlem
vancover89s avatar
när kommer dem till hovrätten då
Citera
2020-06-20, 20:31
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Inte annat än att det kanske skulle vara dags att ändra lagen så man fick jobba av skadorna man orsakat i fängelset. Lönen kunde vara som en industriarbetarlön. De dagar man jobbar räknas lönen och de dagar man trotsar eller maskar så får man ingen lön. Sen sitter man i finkan till straffet gått ut och skadorna är betalda.

Skulle satt lite press på sådana as som gm att erkänna om han vet att det kanske kostar 10 miljoner varje dag man får söka för han inte berättar var kroppen finns... Tar ju ett tag att arbeta av 10 mille..

Det är så det faktiskt fungerar i fängelset och inom viss vård av frihetsberövade redan i dagsläget. Dock inte men någon industriarbetares kollektivavtalsenliga lön. Interner har sysselsättningsplikt - se länken nedan om detta samt ersättningen för det:

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/873454-sveriges-varsta-mordare-fangelse-lon
Citera
2020-06-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Det är så det faktiskt fungerar i fängelset och inom viss vård av frihetsberövade redan i dagsläget. Dock inte men någon industriarbetares kollektivavtalsenliga lön. Interner har sysselsättningsplikt - se länken nedan om detta samt ersättningen för det:

https://nyheter24.se/nyheter/brott-straff/873454-sveriges-varsta-mordare-fangelse-lon

Lönen är 14 kr timman och en arbetsdag jobbar de 6 timmar . Du kan även studera el gå någon kurs i förebyggande tex våld i nära relation . Nu under Corona så har vissa anstalter endast haft jobba några dagar i veckan och då blir lönen skit . Lönen ska räcka till cigg , snus , frimärken mm. Så får de som de sett ut nu ett tag m en lön på 3-4 hundra i månaden så blir det tufft som nikotinist.får du jobb i köket då kan du tjäna som mest 8-9 hundra i månaden . Ska även tillägga att ” kiosk varor är dyrare på anstalten än ute i det fria ! Att jag vet detta är att en släkt sitter på anstalt sedan i Januari . Pengar får ej skickas till de intagna längre och kortspel är förbjudet pga vissa drar på sig skulder . Så herr T får ett rätt tråkigt och fattigt liv .
Citera
2020-06-20, 20:53
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Lönen är 14 kr timman och en arbetsdag jobbar de 6 timmar . Du kan även studera el gå någon kurs i förebyggande tex våld i nära relation . Nu under Corona så har vissa anstalter endast haft jobba några dagar i veckan och då blir lönen skit . Lönen ska räcka till cigg , snus , frimärken mm. Så får de som de sett ut nu ett tag m en lön på 3-4 hundra i månaden så blir det tufft som nikotinist.får du jobb i köket då kan du tjäna som mest 8-9 hundra i månaden . Ska även tillägga att ” kiosk varor är dyrare på anstalten än ute i det fria ! Att jag vet detta är att en släkt sitter på anstalt sedan i Januari . Pengar får ej skickas till de intagna längre och kortspel är förbjudet pga vissa drar på sig skulder . Så herr T får ett rätt tråkigt och fattigt liv .

Helt rätt - bra att du visste lite mera detaljer i det hela. Tanken är att det ingår i deras rehabilitering (på olika sätt) och att de samtidigt inte enbart sitter i förvar utan gör något för samhället: sitter av sina straff och har frihetsberövats och fråntagits sin rätt att delta i samhället utanför dessa murar/förvar och för att skydda oss övriga ute i samhället.

Under den tiden så finns denna sysselsättningsplikt även för att de ska kunna fungera igen (i vissa fall) när och om de kommer ut från förvaret bidra till att kunna arbeta och fungera i samhället. Annars blir det snart en volta till eller två efter att ha fortsatt i samma spår som innan de blev frihetsberövade.

Skulle de som sitter inne INTE ha sysselsättningsplikt - så odlar vi enbart MER instabila och farliga människor (deras psyken blir inte bättre utav sysslolöshet ... tvärtom) som eventuellt släpps fria.
Citera
2020-06-20, 20:57
Medlem
siisters avatar
Citat:

Vilket är raka motsatsen till det Callebilte pratar om: "ändra lagen så man fick jobba av skadorna man orsakat i fängelset"
Citera
2020-06-20, 21:09
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Vilket är raka motsatsen till det Callebilte pratar om: "ändra lagen så man fick jobba av skadorna man orsakat i fängelset"

Jo - men jag valde att visa HUR det är istället. Har svårt att ta fram ett vettigt lagförslag på hur mycket de skulle "tjäna" inkomst på något som egentligen inte är korrekt att göra, när de sitter inlåsta för brott.

Straffet är ju en del i sig självt också att de inte SKA tjäna pengar. Annars har vi snart en stat i staten - innanför murarna där de faktiskt har förlorat sina rättigheter att fungera som "fria" att få förhandla sina arbetsvillkor. Det det GÖR är sysselsättningsplikt - inte regelrätt arbete som ute i samhället och dess fria marknad för medborgare, som INTE är frihetsberövade.

Eller för att ta ett ytterligt exempel: Studera FÅR de göra som interner - under vissa premisser. Men OM de ska få tillgång till exempelvis oerhört dyra och exklusiva utbildningar för att bli exempelvis; åklagare, försvarsadvokater eller domare ... vore inte så bra. VART ska de använda denna dyra utbildning till sedan? Inom fängelsemurarna? Eller OM de skulle få studera detta - vilka betalar deras utbildning? Jo vi skattebetalare.

Och för att dra det vidare: OM de nu får studera och sedan idka sina yrkeskunskaper innanför murarna för att tjäna pengar - för att betala sin inkomst till BO och samhället - vem i slutänden får betala LÖNEN? Jo vi skattebetalare ... likaså studieskulderna osv.

Det blir oerhört komplext helt enkelt. Och ÄNDÅ - får vi skattebetalare betala allt för internen ... fast internen egentligen ska sitta inne för att den har begått ett brott.

Därför valde jag att försöka visa hur det ÄR idag och orsaken till att det finns sysselsättningsplikt och då låg med mycket låg timpenning. Jag fann det mer logiskt än att prata om en omöjlig utopi som jag såg frågeställningen.
Citera
2020-06-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yayacrims
Tur du inte är förundersökningsledare, du sitter och säger att han hade massa städande han inte hade hunnit på natten men han skulle alltså ha hunnit städa hela lägenheten under 1 timme och 12 minuter på dagen framför att hinna städa lägenheten under flera timmar på natten? Du skojar va?

Loggade tider Tishko var hemma:

-08:44-08:51(7 min)
-09:52-10:17(25 min)
-11:09-11:28(19 min)
-11:49-11:56(7 min)
-12:53-13:07(14 min)
Vad gjorde han då under de här tiderna?
Jag tror inte att det var musik han lyssnade på.
Citera
2020-06-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
när kommer dem till hovrätten då

Inte säkert att dem kommer dit, inte lönt att ens försöka...
Citera
2020-06-20, 21:29
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen

De pengarna de "arbetar in,studerar" skulle gått till anhöriga och rättegångskostnader vad som helst förutom till de själva.
Det skall inte finnas några kiosk varor att köpa det skall vara ett helvete att sitta inne.
6 tim/dag de skulle ha 10-12-14-16 minst.

Nu får jag nog skit från många men det skall fan svida att sitta inne, det skall inte vara som något äldreboende, så jäkla trött på all skit var dag man öppnar telefonen våldtäkter,rån,sprängningar,droghandel,sexköpare,m ord ja listan kan bli hur lång som helst.

Ja rätt eller fel, även om det är fel så skall det fan svida att sitta, och dessa straff rabatter skall tas bort asap.

ddtciycdtt
Citera
2020-06-20, 21:43
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:

Jo men jag menar att de ska jobba på riktigt tills de tjänat ihop vad deras dumheter kostat samhället.. Så får någon 2 år men har kostat 22 mille för skattebetalarna så får personen vackert jobba kvar inom lås och bom tills allt är betalat. Har någon fått ett straff på 3 år och orsakat skador för 10 000 så får han jobba 2-3 veckor tills det är betalat och sedan sitta av resten av tiden i sin cell.
Citera
2020-06-20, 21:48
Medlem
siisters avatar
Citat:
Jo - men jag valde att visa HUR det är istället. Har svårt att ta fram ett vettigt lagförslag på hur mycket de skulle "tjäna" inkomst på något som egentligen inte är korrekt att göra, när de sitter inlåsta för brott.
//
Eller för att ta ett ytterligt exempel: Studera FÅR de göra som interner - under vissa premisser. Men OM de ska få tillgång till exempelvis oerhört dyra och exklusiva utbildningar för att bli exempelvis; åklagare, försvarsadvokater eller domare ... vore inte så bra. VART ska de använda denna dyra utbildning till sedan? Inom fängelsemurarna? Eller OM de skulle få studera detta - vilka betalar deras utbildning? Jo vi skattebetalare.

1. Okej. "Det är så det faktiskt fungerar i fängelset och inom viss vård av frihetsberövade redan i dagsläget" att du skrev så fick det att låta som att du inte förstod poängen, helt enkelt.
2. Resten hänger jag inte med på riktigt vad du menar. Men en sak, man får väl studera vad man vill? Bara det finns resurser och det inte anses vara olämpligt på något sätt. En av personerna som blev dömd för Uppsalakidnappningen fick permissioner för att gå och utbilda sig till jurist
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in