Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 21:30
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det där citatet är förvisso djävligt anmärkningsvärt, och även TP har med det i sin bok. Visst, låter lite som ett förtäckt erkännande. Dock bör man nog också nämna att det som följer direkt efter i den intervjun (sumpat länken just nu, men finns ju i tråden) förtar lite av det intrycket: där spekulerar han (SE) nämligen om att det kanske kan ha varit en knarkare som gått och väntat på sin langare, typ, och just därför varit max på spänn. När han nämner det låter det plötsligt inte längre som ett erkännande, utan istället snarare just som en tämligen oskyldig spekulation.

(Borde ge ett citat här, men har som sagt sumpat länken, och börjar dessutom bli lite packad så här på midsommar.)

Annars gillar jag din (spekulativa) gärningsbeskrivning, även om jag inte vet om jag är helt såld på att ha honom vid Grand också.

Sen har vi ju då nästa citat från den intervjun, som känns ännu mer anmärkningsvärt:
– Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som försvann från restaurang Oxen samma kväll, sa han till tidningen.
Jävligt märklig kommentar, måste man säga. Knappast en normal sak att säga i ett sånt här sammanhang. Då även tillsammans med de där uppgifterna vi har från Sigge Cedergren, som citeras nedan i spoiler:

Jag orkar själv inte gräva längre i det här, men det där låter ju fan potentiellt helt sanslöst. Hade det varit en polisroman hade det där typ varit ett förtäckt erkännande för kommande generationer. Men nån måste ju fan grävt i det?

På Ölvebro tyckte jag det lät lite som att trust me, SE är ett villospår, vi vet det, även om vi inte kan avslöja varför till er. Känns lite som jag väntar på att nån ska komma med något som slutgiltigt sänker den teorin. Men då KP presenterar detta som huvudspåret (eller vad man vill kalla det) måste man ju dra slutsatsen att Ölvebro hade fel.

Annars tycks mig att det som starkast pekar på SE är Yvonnes Nieminens vittnesmål om den lilla väskan; mer än vittnesmålen på den omedelbara brottsplatsen.

Inte för att det spelar någon (större) roll, men enligt TPs bok är det en väns dotter som tyckte den gåvan (12 flarror, tror jag det var) var olämplig. Men jag har ingen koll på de olika förhören som visst skett med exfrun. Håller för övrigt med om det svar du gav på mitt förra inlägg. Visst, en i slutändan kanske tragisk existens: men 86 var han ändå en snubbe med ett fast jobb (tämligen bra), hustru, sommarstuga, planerad skidsemester, och kanske ännu inte alltför graverande problem med alkohol. Kan som sagt fortfarande ha varit en mördare, men känns som han dolt det rätt väl.

Du har nog helt rätt i att det var vapensamlarens dotter, som nämnde det där om vinflaskorna, och inte exfrun. Jag håller med, i min värld var han definitivt inte en misslyckad figur 1986.
Citera
2020-06-20, 21:31
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De aktuella kvarteren och särskilt Malmskillnadsgatan var förvisso åtskilligt sunkigare än idag, men inte så att kontorsråttor gick runt med Magnum, nej.

Med det sagt undrar jag fortfarande hur SE kunde ha mer detaljer om ett vapen som stulits från Oxen på mordkvällen än vad polisen hade.
Stals det något vapen från Oxen eller hade SE hittat på det också? Om det verkligen stulits ett vapen från Oxen, och att det var en magnumrevolver, så placerar det ju snarare Christer Petterson (Explorermannen) som gärningsman än Skandiamannen.

Akta dig för kitt! Sabba inte din favoritteori! Du får undvika att blanda in fakta, precis som Krister Peterson, så att din teori inte kan utsättas för analys om den ska bli trovärdig.
Citera
2020-06-20, 21:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Sen har vi ju då nästa citat från den intervjun, som känns ännu mer anmärkningsvärt:

– Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som försvann från restaurang Oxen samma kväll, sa han till tidningen.

Jävligt märklig kommentar, måste man säga. Knappast en normal sak att säga i ett sånt här sammanhang. Då även tillsammans med de där uppgifterna vi har från Sigge Cedergren, som citeras nedan i spoiler:

Jag orkar själv inte gräva längre i det här, men det där låter ju fan potentiellt helt sanslöst. Hade det varit en polisroman hade det där typ varit ett förtäckt erkännande för kommande generationer. Men nån måste ju fan grävt i det?

På Ölvebro tyckte jag det lät lite som att trust me, SE är ett villospår, vi vet det, även om vi inte kan avslöja varför till er. Känns lite som jag väntar på att nån ska komma med något som slutgiltigt sänker den teorin. Men då KP presenterar detta som huvudspåret (eller vad man vill kalla det) måste man ju dra slutsatsen att Ölvebro hade fel.

Annars tycks mig att det som starkast pekar på SE är Yvonnes Nieminens vittnesmål om den lilla väskan; mer än vittnesmålen på den omedelbara brottsplatsen.

Inte för att det spelar någon (större) roll, men enligt TPs bok är det en väns dotter som tyckte den gåvan (12 flarror, tror jag det var) var olämplig. Men jag har ingen koll på de olika förhören som visst skett med exfrun. Håller för övrigt med om det svar du gav på mitt förra inlägg. Visst, en i slutändan kanske tragisk existens: men 86 var han ändå en snubbe med ett fast jobb (tämligen bra), hustru, sommarstuga, planerad skidsemester, och kanske ännu inte alltför graverande problem med alkohol. Kan som sagt fortfarande ha varit en mördare, men känns som han dolt det rätt väl.

Ja det är en ytterst märklig kommentar som en mördare knappast skulle yttra. Är man däremot oskyldig och inte har något att frukta är det väl en sak som någon skulle kunna säga.
Citera
2020-06-20, 21:37
Medlem
Citat:
Den ultimata 50-miljonersfrågan för mig får nog bli:

Hur kan polisen uttolka signalementet och därefter klä en statist på det sätt som syns i introt här: https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/palmemordet-fantombild-presenteras

Och sen avskriva den enda snubbe man känner till i utredningen som går omkring så här:
https://images.app.goo.gl/eaZ7EPKpeHm63nRh8

För mig är det polisarbete i klass med:
https://www.youtube.com/watch?v=8WYTTTLNK4g
Citera
2020-06-20, 21:38
Medlem
Sobrilbils avatar
Intervjun i Skydd och Säkerhet är inget förtäckt erkännande. Kolla hur CP gjorde för att få stå i centrum. Skillnaden dem emellan är bara att CP gjorde det för pengar och SE för uppmärksamhet. Förövrigt kan det inte ha gått till på det viset som SE fantiserar kring. LP har aldrig sagt något om att en gubbe med stans största huvud och stans minst skräckinjagande blick kom fram till dem för att prata. Och det är varken mänskligt eller omänskligt att från den ena sekunden till den andra växla från vänskapligt kontaktsökande till att mörda personen i fråga. Det är trams.
Citera
2020-06-20, 21:38
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
SE kompis..vapensamlare, officeren och toppdirektören var en USA- Israelvän. Han anordnade en fest på Järntorgsgatan i Gamla Stan mordkvällen.

Järntorgsgatan ligger bredvid Västerlånggatan där Palme bodde.

https://omni.se/skandiamannens-van-var-i-city-vid-mordtillfallet/a/rAorPA

Då tänker du att vapensamlaren ringde SE på mordkvällen från restaurangen/festvåningen, när han sett LOP lämna bostaden, och då begav sig SE ut och nosade upp LOP i en slags "tigerjakt"?

Eller tänker du att vapensamlaren skuggade LOP från deras bostad och höll kontakt med SE via walkie talkie till dess att SE "tog över" skuggningen? Det är alltså där - precis där - som SE blir La Grande Man tänker du? Är det korrekt uppfattat? Över och ut.
Citera
2020-06-20, 21:40
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Hur kan polisen uttolka signalementet och därefter klä en statist på det sätt som syns i introt här: https://www.oppetarkiv.se/video/1154340/palmemordet-fantombild-presenteras

Och sen avskriva den enda snubbe man känner till i utredningen som går omkring så här:

Det är väl ingen som sagt att han borde ha avskrivits utan undersökning men det fanns väl många andra hetare spår. CP t.ex. som flera pekade ut.
Citera
2020-06-20, 21:42
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Det där citatet är förvisso djävligt anmärkningsvärt, och även TP har med det i sin bok. Visst, låter lite som ett förtäckt erkännande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Ja det är en ytterst märklig kommentar som en mördare knappast skulle yttra. Är man däremot oskyldig och inte har något att frukta är det väl en sak som någon skulle kunna säga.
I Vilket sammanhang gjordes intervjun? Är det inte sannolikt att blaskan fjäskat för SE för att få till en artikel, typ: "du som är expert på vapen och Palmemordet, skulle inte du kunna ge oss din analys?"

Kanske satt SE och reportern över ett par groggar och filosoferade om tillvägagångssättet, vapenvalet, motivet, etc. och SE kläckte bara ur sig det där i förbigående. Att journalister vrider och vänder på uttalanden för att göra dem sensationella bör ju inte komma som någon överraskning. SE var ju trots allt Palmemordskändis och vad han hade att säga måste många ha velat höra.
Citera
2020-06-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Stals det något vapen från Oxen eller hade SE hittat på det också? Om det verkligen stulits ett vapen från Oxen, och att det var en magnumrevolver, så placerar det ju snarare Christer Petterson (Explorermannen) som gärningsman än Skandiamannen.
Under tiden Cedergren var på Oxen försvann ett av hans vapen - en Magnum med elfenbenskolv. Han placerar tiden han ägde vapnet till fönstret vintern 1985-våren 1986 och vet ej när det försvann. Hans förhör har ju redan citerats här senaste sidorna. I första förhöret säger han att en bekant hade ett likadant vapen men i följande förhör har han tagit reda på att denne ej hade ett sådant, vilket kokar ner kända Oxenrelatarade Magnum med elfenbenskolv till ett enda - som försvann.

Om vi antar att försvann är en synonym för stals så är svaret ja, en Magnum med elfenbenskolv stals från Oxen men den enda som tycks kunna ange en exakt tidpunkt är SE.

SE har hittat på mycket men jag tror inte han har förfalskat förhör med Cedergren och stuckit ner dem i polisens låda...
Citera
2020-06-20, 21:50
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
I Vilket sammanhang gjordes intervjun? Är det inte sannolikt att blaskan fjäskat för SE för att få till en artikel, typ: "du som är expert på vapen och Palmemordet, skulle inte du kunna ge oss din analys?"

Kanske satt SE och reportern över ett par groggar och filosoferade om tillvägagångssättet, vapenvalet, motivet, etc. och SE kläckte bara ur sig det där i förbigående. Att journalister vrider och vänder på uttalanden för att göra dem sensationella bör ju inte komma som någon överraskning. SE var ju trots allt Palmemordskändis och vad han hade att säga måste många ha velat höra.

Ja i ett sådant sammanhang blir det inte lika märkligt så man bör akta sig för att dra konstiga slutsatser av detta. Men helt klart blir det mer märkligt om mördaren säger detta än om en oskyldig gör det.
Citera
2020-06-20, 21:50
Avslutad
Citat:

Haha, ja jävlar! Wow. Vet fan inte vad jag ska säga. (Den lilla väskan är dock central, eller ganska central, just i den bilden.)

Fast du måste väl erkänna att SE elimineras som misstänkt när fantombildens nuna läggs på? En nuna som på nåt sätt passar sällsynt dåligt till den bilden. Vafan kunde inte KP eller åtminstone TV presentera lite av det där materialet? Det hade säkerligen gått att presentera allt det där på ett sätt som gjort det grymt mycket mer övertygande för TV-publiken än det vi fick.

(Tyckte för övrigt KP var lite onödigt von oben mot TPs bok, typ att mig veterligen ingår inte han i spaningskommissionen, eller vad det var. Kunde väl sagt på ett ungefär vad som stämde från TP och vad som inte stämde.)

Samtidigt måste jag vidhålla att jag finner resonemanget här under väldigt övertygande:

Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Idén om att Stig Engström spontant skulle skjutit Olof Palme är för mig så osannolik att möjligheten är försumbar. Grundar detta på att det inte finns några indikationer på att han åren före MOP innehaft vapen. Kopplingen till vapensamlaren har aldrig gett något som styrker detta.

Ännu mer än vapnet är det faktum att SE aldrig vare sig dömts eller misstänkts för våldsbrott något som gör tanken på spontanmord närmast orimlig. Det är ovanligt att 52-åringar brottsdebuterar .i synnerhet när det gäller våldsbrott är det extremt ovanligt. När det sker är det nästan alltid i hemmet, mot närstående och grundat på svartsjuka och någon gång arvstvister.

I det läget är SE för mig endast en möjlig mördare i en konspiration. Han måste få veta att paret Palme är på väg mot honom . Då han befinner sig inne på Skandia måste väktarna antingen vara inblandade eller i alla fall höra när en kommunikationen äger rum. Allt sammantaget som berättats gör att jag inte tror på SE som GM. Istället vrider flera förespråkare fakta för att koppla SE till brottet . Det imponerar inte och mönstret känns igen sedan Christer Pettersson .

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell

Tja, är väl inte helt otänkbart med någon som medvetet vill göra narr av alla de som försökt få fast mördaren. Åtminstone är det något man känner igen från fiktionens värld, även om jag inte vet hur vanligt förekommande det har varit i verkligheten. Han vill liksom visa sin intellektuella överlägsenhet genom att leka med polisen/allmänheten.

Men visst, kan ju också vara så att han helt enkelt var oskyldig.
Citera
2020-06-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Det är pinsamt när folk inte förstår och kan se en röd tråd.

Innan 28 februari 1986 : SE dricker mer och mer och har problem med alkoholen. Det är känt. Varför dricker man? Mår man bra då?? Har man inre harmoni? NEJ, man dricker för att döva något. Detta kan exfrun bekräfta i sina förhör. De var gifta mellan 1968-1999.

Efter mordet 1986: Ökad alkoholförtäring. Har utvecklat mytoman sedan länge. Folk tror att en grafiker som jobbar på Skandia skall vara helt normala. SE drack på fritiden men klarade sitt jobbande.

1992: Då förtidspensioneras SE pga att alkoholen även påverkat hans arbete. Han får gå i förtid

1999: Då har alkoholen även förstört hans 2:a äktenskap.

2000. Då vill han inte leva längre. Då tar han självmord i sin ensamhet.

Vissa fattar inte vad alkoholmissbruk kan förstöra för ett helt liv. Hur alkohol personlighetsförändrar folk.

SE hade druckit alkohol under mordkvällen, han blir irriterad när han blir avsnäst av Palme och han plockar upp sin revolver och skjuter Palme. Det är inte så att Palme-hatet försvinner när man har druckit alkohol..snarare tvärtom
Jag tycker att det är lite pinsamt att engagera sig i denna diskussion, men nåväl. Så låt gå: Skandiamannen hade ett alkoholproblem. Det är i sammanhanget lika ointressant som att Christer Pettersson hade ett amfetaminproblem. Att CP var en missbrukare gjorde honom inte till palmemördare.

Att Skandiamannen var en mytoman är inte klarlagt. En mytoman är en "tvångsmässig lögnare". Skandiamannen var inte såvitt vi vet en tvångsmässig lögnare. Han var av hans beteende att döma en narcissistisk personlighet som ville framställa sig i god dager, framstå som en stor man och blev upprörd av falska anklagelse mot sin egen person. Det är något annat än "mytoman", henryskumberg.

Du påstår att Skandiamannen hade en historik av "psykisk ohälsa", att han "levde ett dubbelliv" och att han "tog livet av sig". Men du har ingen källa för något av dessa (eller otaliga andra) påståenden. Du är full av skit, kort och gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in