Citat:
Det där citatet är förvisso djävligt anmärkningsvärt, och även TP har med det i sin bok. Visst, låter lite som ett förtäckt erkännande. Dock bör man nog också nämna att det som följer direkt efter i den intervjun (sumpat länken just nu, men finns ju i tråden) förtar lite av det intrycket: där spekulerar han (SE) nämligen om att det kanske kan ha varit en knarkare som gått och väntat på sin langare, typ, och just därför varit max på spänn. När han nämner det låter det plötsligt inte längre som ett erkännande, utan istället snarare just som en tämligen oskyldig spekulation.
(Borde ge ett citat här, men har som sagt sumpat länken, och börjar dessutom bli lite packad så här på midsommar.)
Annars gillar jag din (spekulativa) gärningsbeskrivning, även om jag inte vet om jag är helt såld på att ha honom vid Grand också.
Sen har vi ju då nästa citat från den intervjun, som känns ännu mer anmärkningsvärt:
Jag orkar själv inte gräva längre i det här, men det där låter ju fan potentiellt helt sanslöst. Hade det varit en polisroman hade det där typ varit ett förtäckt erkännande för kommande generationer. Men nån måste ju fan grävt i det?
På Ölvebro tyckte jag det lät lite som att trust me, SE är ett villospår, vi vet det, även om vi inte kan avslöja varför till er. Känns lite som jag väntar på att nån ska komma med något som slutgiltigt sänker den teorin. Men då KP presenterar detta som huvudspåret (eller vad man vill kalla det) måste man ju dra slutsatsen att Ölvebro hade fel.
Annars tycks mig att det som starkast pekar på SE är Yvonnes Nieminens vittnesmål om den lilla väskan; mer än vittnesmålen på den omedelbara brottsplatsen.
Inte för att det spelar någon (större) roll, men enligt TPs bok är det en väns dotter som tyckte den gåvan (12 flarror, tror jag det var) var olämplig. Men jag har ingen koll på de olika förhören som visst skett med exfrun. Håller för övrigt med om det svar du gav på mitt förra inlägg. Visst, en i slutändan kanske tragisk existens: men 86 var han ändå en snubbe med ett fast jobb (tämligen bra), hustru, sommarstuga, planerad skidsemester, och kanske ännu inte alltför graverande problem med alkohol. Kan som sagt fortfarande ha varit en mördare, men känns som han dolt det rätt väl.
(Borde ge ett citat här, men har som sagt sumpat länken, och börjar dessutom bli lite packad så här på midsommar.)
Annars gillar jag din (spekulativa) gärningsbeskrivning, även om jag inte vet om jag är helt såld på att ha honom vid Grand också.
Sen har vi ju då nästa citat från den intervjun, som känns ännu mer anmärkningsvärt:
– Jag skulle personligen ha använt ett smidigare, ett mindre vapen – om jag varit mördaren. Inte ett så kraftigt vapen, möjligen också dyrbart, kanske utfört med elfenbenskolv i utsirat mönster som försvann från restaurang Oxen samma kväll, sa han till tidningen.Jävligt märklig kommentar, måste man säga. Knappast en normal sak att säga i ett sånt här sammanhang. Då även tillsammans med de där uppgifterna vi har från Sigge Cedergren, som citeras nedan i spoiler:
Jag orkar själv inte gräva längre i det här, men det där låter ju fan potentiellt helt sanslöst. Hade det varit en polisroman hade det där typ varit ett förtäckt erkännande för kommande generationer. Men nån måste ju fan grävt i det?
På Ölvebro tyckte jag det lät lite som att trust me, SE är ett villospår, vi vet det, även om vi inte kan avslöja varför till er. Känns lite som jag väntar på att nån ska komma med något som slutgiltigt sänker den teorin. Men då KP presenterar detta som huvudspåret (eller vad man vill kalla det) måste man ju dra slutsatsen att Ölvebro hade fel.
Annars tycks mig att det som starkast pekar på SE är Yvonnes Nieminens vittnesmål om den lilla väskan; mer än vittnesmålen på den omedelbara brottsplatsen.
Inte för att det spelar någon (större) roll, men enligt TPs bok är det en väns dotter som tyckte den gåvan (12 flarror, tror jag det var) var olämplig. Men jag har ingen koll på de olika förhören som visst skett med exfrun. Håller för övrigt med om det svar du gav på mitt förra inlägg. Visst, en i slutändan kanske tragisk existens: men 86 var han ändå en snubbe med ett fast jobb (tämligen bra), hustru, sommarstuga, planerad skidsemester, och kanske ännu inte alltför graverande problem med alkohol. Kan som sagt fortfarande ha varit en mördare, men känns som han dolt det rätt väl.
Du har nog helt rätt i att det var vapensamlarens dotter, som nämnde det där om vinflaskorna, och inte exfrun. Jag håller med, i min värld var han definitivt inte en misslyckad figur 1986.
Wow. Vet fan inte vad jag ska säga. (Den lilla väskan är dock central, eller ganska central, just i den bilden.)
En nuna som på nåt sätt passar sällsynt dåligt till den bilden. Vafan kunde inte KP eller åtminstone TV presentera lite av det där materialet?
Det hade säkerligen gått att presentera allt det där på ett sätt som gjort det grymt mycket mer övertygande för TV-publiken än det vi fick.