Citat:
ProedilVisst kommer jag ihåg det.
Det som avgör är det som leder till sänkta bostadspriser. Kan vara så att minskade bostadspriser är ett försumbart problem jämfört med orsaken.
Ja men då har du ju ett ännu större problem än kraschade priser
Citat:
Nej, när Finansinspektionen räknar på detta har dom högre ränta och högre arbetslöshet och det är ytterst få som får problem.
(Att låntagarna får omfördela mer konsumtion till långivarna är inte ett problem).
Så hur kunde det bli en bostadskrasch på 90-talet, en IT bubbla, en 2008 krasch osv...
Stresstesterna säger alltid att man klarar sig men lik förbaskat kraschar det mellan varven.
Trodde du i December att våren skulle se ut som den gör med snart 10% arbetslöshet?
Du trodde väl precis som jag att räntor var något man fick betala för att låna, inte pengar man får för att låna, negativa räntor tror jag inte fanns som begrepp för 10 år sedan?
Jag kanske talar lite från egen erfarenhet här men en inte oansenlig del av köparna har köpt till runt 1% - 1-5% ränta. Visst har man en kostnad som är ränta + amortering och i ett förstaskede kan stat och bank komma överrens om amorteringsfrihet för att sänka kostnaden.
Men om räntorna går upp till säg 3% då har man en kraftigt högre kostnad, jag gjorde bankens utäkning och det såg inte så kul ut.
Om någon i familjen blir av med jobbet kan det bli livligt och vi har väl snart 10% arbetslöshet och ökande.
Citat:
Nej. Status sista Maj i år visar att ca 20% av bostadsobligationer är emitterade i utländsk valuta.
Det var positivt
Citat:
Erfarenheterna visar att staten struntar fullständigt i bolåntagare.
Under krisen i början på 90-talet tog man tom bort räntesubventionerna. (Ett helt riktigt beslut, men det visar också att man inte bryr sig det minsta om låntagare).
Allting brukar komma på en gång, högre arbetslöshet, staten höjer skatterna, ökande räntor pga. ökas risk och fallande bostadspriser.
Kanske man lyckas hålla världen i nån typ av japan-deflation denna gång men om jag förstår det rätt så brukar en våg av det vi ser nu där man formligen vräker ut pengar så småningom följas av hyperinflation om det når den riktiga ekonomin, vilket det såklart inte alltid gör.
En sak har jag lärt mig och det är att allt ställs på ända med jämna mellanrum, man ändrar helt sonika spelets regler, och den situation världen är i nu tycker jag signalerar ett sådant tillfälle.
Tyvärr är det enda som är konstant ens bolån, allt annat kan ändras.
Lägg till detta att banken också sk1ter i dig. Måste du sälja under tvång kommer banken se till att du säljer för billigt till dom eller någon dom vill och sen får du sitta där med ditt blancolån.
EDIT: dom pratar ju om en krasch av obligationsbubblan som är vadå, hundatals triljoner USD.
Du kanske kan förklara vad som skulle hända om den exploderade?