2020-06-20, 13:32
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Man kan förstås tycka att offentliganställda tjänar för mycket men att föra fram att folk borde strejka för att rätta till detta är befängt. Dessutom en generalstrejk, dvs. att de som tjänar för mycket också ska delta i strejken för att få ned sina löner, jösses

Så är det! Men i praktiken så har SkogsSaab rätt med sina argument. Måhända landet Sverige står utan inkomster om två år då industrin kanske/troligtvis flyttat utomlands?

Kommer då inte finnas en enda spänn att betala de tärandes löner med. Först då kommer resultatet att kunna ses. Det blir nog ingen rolig syn.
Citera
2020-06-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Verkar allmänt som om svenskakunskaperna och kunskap om samhället i dag sviktar lite hos vissa.
Så är det. Men det borde väl inte hindra dig från att få ihop något slags svar.
Jag gjorde frågorna enkla så att de skulle gå att förstå.

Citat:
1. En generalstrejk innebär att ...
Jag vet mycket väl vad det är.
Men det svarar inte det minsta på fråga om varför anställda i privat sektor bör skada sina arbetsgivare och sitt pensionssparande.

Och inte verkar någon annan hitta ett svar heller.

Ser du något problem med att du inte kan få fram ett svar?
(Jag är inte förvånad. Jag förstod att du inte skulle svara).

Citat:
man stänger ner för att visa ett starkt missnöje
Ja, man vill med maktmedel tvinga Riksdagen att inte föra den politik som väljarna valt.

Citat:
Jag är för demokrati
Borde du inte vid det här laget inse att du inte alls accepterar väljarnas val, utan med maktmedel vill tvinga fram en annan politik än vad väljarna valt.

----------------------
Detta har diskuterats många ggr under decennierna.
Termen du skall söka på är "löneledande". Finns mycket tyckt och skrivet om det genom decennierna.
Erlander och Palme och LO/TCO tyckte på sin tid att det inte var så mycket att käbbla om. På sikt skulle alla vara anställda i offentlig sektor. Det var målet.
Det var först med Göran Persson S gav upp att "förstatliga allt". Till stort missnöje hos alla som vill att S skall gå tillbaka till sin gamla politik.

Du får helt enkelt rösta på partier som vill minska ned offentlig sektor och sänka skattekvoten. Då försvinner ditt problem.
Citera
2020-06-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Så är det! Men i praktiken så har SkogsSaab rätt med sina argument. Måhända landet Sverige står utan inkomster om två år då industrin kanske/troligtvis flyttat utomlands?
Röstar vi fram en politik som beskattar mer än på andra ställen så kommer näringslivet inte att vara konkurrenskraftigt. Så är det.

Alliansen sänkte skattekvoten under sina år. Du är väl oändligt tacksam mot dom?
De andra partierna är inte intresserade av att sänka skattekvoten och minska offentlig sektor.
Citera
2020-06-20, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Va?

Du minns väl PIIGS lika bra som jag.
Visst kommer jag ihåg det.

Citat:
Om vi får en ordentlig bostadskrasch, vad tror du själv kommer hända?
Det som avgör är det som leder till sänkta bostadspriser. Kan vara så att minskade bostadspriser är ett försumbart problem jämfört med orsaken.

Citat:
Går bolåneräntan upp till 3-4% så kommer många bolånetagare får problem.
Betänk här att dom köpt under senaste +10 åren till mycket låga räntor.
Nej, när Finansinspektionen räknar på detta har dom högre ränta och högre arbetslöshet och det är ytterst få som får problem.
(Att låntagarna får omfördela mer konsumtion till långivarna är inte ett problem).

Citat:
Eftersom ungefär hälften av bolånestocken är i utländsk valuta och från utländska institut är det valutakänsligt.
Nej. Status sista Maj i år visar att ca 20% av bostadsobligationer är emitterade i utländsk valuta.

Citat:
Och eftersom det är stora summor så kommer svenska staten inte kunna parera en ökning själv.
Erfarenheterna visar att staten struntar fullständigt i bolåntagare.
Under krisen i början på 90-talet tog man tom bort räntesubventionerna. (Ett helt riktigt beslut, men det visar också att man inte bryr sig det minsta om låntagare).
Citera
2020-06-20, 16:11
Medlem
https://omniekonomi.se/forutsattningarna-for-starkt-krona-ar-battre-an-pa-lange/a/jdoPBw
SEB har kommit med en valutaprognos.
Inom 6 månader stärks kronan till 8.90 mot USD.
Vår ökade optimism runt kronan bygger inte bara på ett bättre risksentiment och en låg värdering utan även att motvinden från mycket låga svenska räntor nästan är helt borta idag, när andra länders räntor har fallit till en likartad nivå.
Citera
2020-06-20, 20:26
Medlem
Citat:
Jag tror också att smällen kommer senare, varslen som nu är laggda inom bl.a Volvo Scania och SKF kommer att påverka folks ekonomi först senare i höst.
Och man skall vara medveten om att det är betydligt fler som berörs än de anställda som får lämna de företagen.
Ser redan en stor nedgång i teknkkkonsult branchen i Göteborg, Södertälje och Eskilstuna bl.a.
Sen kommer det nog slå ganska olika på marknaden både gällande vilka bostäder det handlar om och var i landet man befinner sig.
Men med stigande arbestslösehet så kommer nog inflyttningen av "köpstarka" grupper dvs. folk som har en normal lön avstanna til många orter. Och då kommer nog framför allt efterfrågan på nyproducerade bostadsrätter gå ner.
Men en sättning kommer vi att se i en del av beståndet helt klart, men jag tror inte villor i "normalprisläge" dvs 2.5- 3 miljoner ute i landet och 4-6 runt storstäderna ,kommer att drabbas så hårt.
Lika med det äldre bestånden av br. i medelstora städer och i stockholm. Så hur det kommer att slå generellt och påverka statestiken är nog lite svårt att förespå, men den här lågkonjunturen kommer definitivt driva på den redan påbörjade nedgången på nyproducerade br.

Precis, är hlet med dig.
Att folk inte fattar det visar lite vilken nivå de ligger på intellektuellt.
De tror endast att bara för att vi säger att det eventuellt kommer gå illa så måste det ske imorgon.
De har liksom glömt alla skattestimulanser, a-kassor och inkomstförsäkringar... Det tar tid.

Höjs däremot räntorna 2-3% imorgon, då smäller det på direkten.

Det arbetslöshet sätter stopp för är bostadskarriärer. När man inte längre kan sälja den där förortsettan med 1mkr vinst, för att köpa en innerstadslägenhet drabbar alla steg i ledet, precis lika mycket som den som ska sälja innerstadslägenheten och byta upp sig.
Men sådana scenarion tar tid.. Att köpa en bostad nu som man inte planerar att behålla inom de närmsta åren är inget att rekommendera.

Och förstår jag det rätt med "återhämtningsstimulanserna" så verkar det bara innebära stimulanser till kommuner, utbildning och vård... framöver. Delvis inte som många andra länder där man låter pengarna regna hos alla. Vilket också kommer slå mot bostäder.

Var det inte i Danmark där man blev belönad om man jobbat under COVID-19?
I Sverige så belönas istället de som är arbetslösa och går på bidrag. Riktigt jävla logiskt.
Citera
2020-06-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proedil
Visst kommer jag ihåg det.

Det som avgör är det som leder till sänkta bostadspriser. Kan vara så att minskade bostadspriser är ett försumbart problem jämfört med orsaken.

Nej, när Finansinspektionen räknar på detta har dom högre ränta och högre arbetslöshet och det är ytterst få som får problem.
(Att låntagarna får omfördela mer konsumtion till långivarna är inte ett problem).

Nej. Status sista Maj i år visar att ca 20% av bostadsobligationer är emitterade i utländsk valuta.

Under krisen i början på 90-talet tog man tom bort räntesubventionerna. (Ett helt riktigt beslut, men det visar också att man inte bryr sig det minsta om låntagare).

Och vad gjorde man så fort COVID-19 inträdde?
Alla som äger får skjuta på amorteringar och vinst framåt - Det trots att majoriteten som äger är de som har tillgångar. Speciellt då man inte ens måste vara ekonomiskt drabbad för att ta del av fördelarna.
Det om något visar att staten verkligen bryr sig om bolåntagare.
Citera
2020-06-20, 22:46
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu överdriver du rejält. Men visst är ingångslöner något lägre. Generellt för statliga jobb så är dock ingångslöner bra och slutlöner dåliga. En lärare i Sthlm går idag in på 40 000, och kanske har 46 000 efter 20 år.

En lärare har studerat 4-5 år också på universitet, det har inte en undersköterska. Så vet inte vart du plockar dina fantasilöner ifrån.
Citera
2020-06-20, 23:20
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
[/b]

Och vad gjorde man så fort COVID-19 inträdde?
Alla som äger får skjuta på amorteringar och vinst framåt - Det trots att majoriteten som äger är de som har tillgångar. Speciellt då man inte ens måste vara ekonomiskt drabbad för att ta del av fördelarna.
Det om något visar att staten verkligen bryr sig om bolåntagare.
Staten är i stort bolånetagare. Vidare var staten minst sagt duktig på att sälja ut rabatterade bostadsrätter till sig själv. Missar man korruption blir Sverige ett mycket förvirrande land, annars inte. Det faktum att vi tillåter korruption kan härleda nästan allt "utmärkande konstigt" som händer här (att tillåta korruption är i sig ganska konsigt).

Mycket av åtgärderna är även indirekt riktade mot bostadsmarknaden. Exempelvis höjdes maxtaket för a-kassan för slarpellar som inte betalat inkomstförsäkring - samtidigt som fattiga ignorerades helt. D.v.s. man höjer maxtaket från något som redan ligger över existensminimun, istället för att hjälpa folk på existensminimum. Fattiga beviljas nämligen inte bostadslån, det gör däremot medelmåttiga slarvpellar. De har rent av drivit kreditexpansionen via bostadslån de svårligen bär upp, så enda sättet att försöka rädda bostadsmarknaden är att rädda just den gruppen som är medelmåttig och ekonomiskt slarvig. Alltså: höj bidrag för den dräglande undre delen av medelklassen, ignorera fattiga (som har mer eller mindre noll chans att göra något åt sin situation just nu).
Citera
2020-06-21, 05:07
Medlem
Citat:
ProedilVisst kommer jag ihåg det.

Ja men då har du ju ett ännu större problem än kraschade priser

Citat:
Så hur kunde det bli en bostadskrasch på 90-talet, en IT bubbla, en 2008 krasch osv...
Stresstesterna säger alltid att man klarar sig men lik förbaskat kraschar det mellan varven.
Trodde du i December att våren skulle se ut som den gör med snart 10% arbetslöshet?

Du trodde väl precis som jag att räntor var något man fick betala för att låna, inte pengar man får för att låna, negativa räntor tror jag inte fanns som begrepp för 10 år sedan?

Jag kanske talar lite från egen erfarenhet här men en inte oansenlig del av köparna har köpt till runt 1% - 1-5% ränta. Visst har man en kostnad som är ränta + amortering och i ett förstaskede kan stat och bank komma överrens om amorteringsfrihet för att sänka kostnaden.

Men om räntorna går upp till säg 3% då har man en kraftigt högre kostnad, jag gjorde bankens utäkning och det såg inte så kul ut.

Om någon i familjen blir av med jobbet kan det bli livligt och vi har väl snart 10% arbetslöshet och ökande.

Citat:
Det var positivt
Citat:
Allting brukar komma på en gång, högre arbetslöshet, staten höjer skatterna, ökande räntor pga. ökas risk och fallande bostadspriser.
Kanske man lyckas hålla världen i nån typ av japan-deflation denna gång men om jag förstår det rätt så brukar en våg av det vi ser nu där man formligen vräker ut pengar så småningom följas av hyperinflation om det når den riktiga ekonomin, vilket det såklart inte alltid gör.

En sak har jag lärt mig och det är att allt ställs på ända med jämna mellanrum, man ändrar helt sonika spelets regler, och den situation världen är i nu tycker jag signalerar ett sådant tillfälle.

Tyvärr är det enda som är konstant ens bolån, allt annat kan ändras.

Lägg till detta att banken också sk1ter i dig. Måste du sälja under tvång kommer banken se till att du säljer för billigt till dom eller någon dom vill och sen får du sitta där med ditt blancolån.

EDIT: dom pratar ju om en krasch av obligationsbubblan som är vadå, hundatals triljoner USD.
Du kanske kan förklara vad som skulle hända om den exploderade?
Senast redigerad av Africanized 2020-06-21 kl. 05:09.
Citera
2020-06-21, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalix888
Självklart ska staten inte ligga under rikssnittet gällande lön. Statens ska vara med och pressa till att lönerna blir högre.
Samt, vad vill du ha för kvalité på våra statstjänstemän? Sänk lönen och du får resultat därefter. Idioti!

Deras uträkning gällande lön är dessutom baserat på rikssnittet inom diverse område.

Men gå du ut och strejka, gör det uppenbart för omgivningen vilken bittergök du är som jobbar för en snål arbetsgivare. Samt vilken idiot du är som tror att din privata arbetsgivare vill göra sig själv fattig och dig rik. Han gör allt med betoning på ’allt’ för att håla din lön nere och tjäna mer pengar själv.

Du tycker att vi har bra statstjänstemän? Jag tycker alla dessa skattepengdiare ska få lön baserad på prestation, levererar de något vettigt till svenska folket så belönas de därefter. Det är så det funkar i verkligheten i näringslivet där inkompetens inte premieras till skillnad mot staten.
Citera
2020-06-21, 06:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KetchupJude
En lärare har studerat 4-5 år också på universitet, det har inte en undersköterska. Så vet inte vart du plockar dina fantasilöner ifrån.

Lönestatistik i Stockholm för utbildade lärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in