2020-06-20, 12:58
Medlem
fotsvetts avatar
Hur funkar det om en preclear under auditering berättar om något olagligt som han gjort, som t ex begått ett bankrån eller annat brott som kan ge fängelse?

Är scientologikyrkan skyldig att anmäla det för polisen? Eller har auditören eller scientologikyrkan någon form av tystnadsplikt för sådant som en preclear berättar under auditering?

Om t ex en katolik som går och biktar sig, berättar under bikten för prästen att han gjort något olagligt, så tror jag att prästen har tystnadsplikt. Prästen behöver inte berätta detta för polisen.

Har en pastor i scientologikyrkan tystnadsplikt på samma sätt som en präst i en kristen kyrka?
Citera
2020-06-20, 16:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja rättegången ska bli intressant att följa!
Jag vet inte hur stark bevisningen i målet är, för jag har inte läst igen saken i detalj!
Det är länge sedan det hände, det verkar vara en massa påståenden som kan vara sanna!
Jag undrar om det finns någon stödbevisning för det dom påstår?
En åklagare i Sverige får bara väcka åtal om han på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom!
Av 100 fall som går till åtal så är det ungefär 96 av dom som fälls, i våldtäktsmål är det ungefär 76 av hundra som fälls, läste jag för några år sen, jag frågade en domare jag känner han sa det var ungefär så!

Det intressanta är att det tidigare fallet med Laura DeCrescenzo är att pc-foldrar blev tillåtet som bevismaterial och att kyrkan inte kan förhindra det, trots att de försökte med alla möjliga knep. Det finns alltså ett precedensfall där pc-foldrar använder användes som bevis.
Åklagaren kan alltså förvänta sig att kunna be CC Int att överlämna pc-foldrarna för alla inblandade för den tidsperioden och även etikfoldrarna.
Och om kyrkan sedan skulle visa sig ha "tappat bort" viktiga delar ur foldrarna för den tidsperioden så blir det bara värre för kyrkan. Då åker de dit på att ha förstört eller undanhållit bevismaterial.
Citera
2020-06-20, 17:07
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Hur funkar det om en preclear under auditering berättar om något olagligt som han gjort, som t ex begått ett bankrån eller annat brott som kan ge fängelse?

Är scientologikyrkan skyldig att anmäla det för polisen? Eller har auditören eller scientologikyrkan någon form av tystnadsplikt för sådant som en preclear berättar under auditering?

Jag ger här en översiktlig sammanfattning, som skulle gå att fördjupa ytterligare.

Sådant som kommer fram inom auditeringen skall inte förmedlas vidare till andra personer än andra auditörer eller personer som övervakar auditeringen i teknisk bemärkelse, såvida detta inte också innehåller detaljer som påverkar personens etiska ställning inom organisationen, vilket auditören skall rapportera om detta framkommer.

Framkommer det att pre-clearn begått handlingar under auditeringen som påverkat scientologi-organisationen som auditeringen sker inom negativt skall detta rapporteras till etik-ansvarig personal inom organisationen, och brott mot det omgivande samhällets lagar räknas också som brott mot scientologi-etiken, så förekomsten av detta kommer att tas upp etiskt inom organisationen.

I sammanhanget väger man också in vad som gjorts för konstruktiva saker av personen i området, och för en person som i dagsläget fortfarande begår destruktiva handlingar kommer personen att behöva sluta med dessa både ifråga om möjligheten att kunna göra framsteg inom scientologin, och för att inte utsättas för etikåtgärder av organisationen (vilket ifråga om faktiska brott i sådant fall slutar med att personen i slutändan blir utesluten ifall denne inte självmant vidtar åtgärder för att förbättra sin situation, och följaktligen då i slutändan utlämnad åt den nationella rättvisan. Hur snabbt detta sker får ställas i proportion mot hur allvarligt brottet är).

Som den faktiska praxisen får väl sig sägas (även om just detta inte är något officiellt uttalande för någon scientologi-organisation, det får väl mer sägas vara min åsikt) att om brottet är riktigt allvarligt så kommer det att anmälas, men om det är mindre allvarligt kommer man först och främst försöka hjälpa pre-clearn att hitta ett sätt så att denne kan gottgöra skadan denne har åstadkommit.

Allmänt kan man säga (utifrån scientologins s.k. tillståndsformler) att en skada anses gottgjord när hälften av medlemmarna i gruppen som har åsamkats skadan kan gå med på att personen har gottgjort sin skada, och då kan den räknas som förlåten.

Ställs en medlem i en scientologi-organisation inför nationell domstol skall scientologi-organisationen erbjuda representanter som talar för medlemmen i den processen.

Citat:
Om t ex en katolik som går och biktar sig, berättar under bikten för prästen att han gjort något olagligt, så tror jag att prästen har tystnadsplikt. Prästen behöver inte berätta detta för polisen.

Har en pastor i scientologikyrkan tystnadsplikt på samma sätt som en präst i en kristen kyrka?

Svenskkyrkliga präster har vad jag förstår s.k. absolut tystnadsplikt...vet inte exakt skillnaden mellan olika samfund, även om det sannolikt går att ta reda på, och så väl andra kyrkliga yrkesgrupper samt vissa yrkesgrupper i andra sammanhang har också olika grad av tystnadsplikt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tystnadsplikt
Citera
2020-06-20, 17:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Så som det varit hittills så har auditörerna inte haft anmälningsplikt eftersom scientologikyrkan hävdat att dessa sessioner är samma som bikt, men det gäller inte i USA längre eftersom det under förra året i fallet med Laura DeCrescenzo fastställdes att en pc-folder kan ses av alltför många andra personer än auditören (C/S, DoP, FES, E/O, FA, Snr C/S, Cram Off). Dessa förkortningar är alla förkortningar för olika funktioner inom en scientologikyrka som kan titta i en pc-folder, så domstolen hävdade då att det inte kan räknas som konfidentiellt personlig information om så många personer har fri tillgång till foldrarna. Och dessutom så spelas ju sessionerna in på video och dessa videofilmer är tillgängliga för C/S och Snr C/S och även Cram Off samt inspektörer från RTC, så resultatet blev att domaren beslutade att det inte går att hävda att sessionerna är konfidentiella och att de kan tillåtas som bevis i en rättegång.
Det sades däremot inget om anmälningsplikt för brott. Jag vet inte hur reglerna är i USA, men så vitt jag vet så är det i Sverige bara vissa yrkesgrupper som har anmälningsplikt om de i sitt arbete får höra talas om ett brott (lärare, socialarbetare, läkare).
Citera
2020-06-20, 17:16
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det intressanta är att det tidigare fallet med Laura DeCrescenzo är att pc-foldrar blev tillåtet som bevismaterial och att kyrkan inte kan förhindra det, trots att de försökte med alla möjliga knep. Det finns alltså ett precedensfall där pc-foldrar använder användes som bevis.
Åklagaren kan alltså förvänta sig att kunna be CC Int att överlämna pc-foldrarna för alla inblandade för den tidsperioden och även etikfoldrarna.
Och om kyrkan sedan skulle visa sig ha "tappat bort" viktiga delar ur foldrarna för den tidsperioden så blir det bara värre för kyrkan. Då åker de dit på att ha förstört eller undanhållit bevismaterial.

Scientologins syn på etik skulle (som ytterligare kommentar till föregående fråga) sägas vara att så länge en scientologi-organisation och dess individer själva agerar etiskt förväntas det att man kommer att kunna lösa åtminstone huvuddelen av alla etikärenden internt inom organisationen, eller genom att själv vidta åtgärder för att förbättra sin etiska ställning gentemot ett sammanhang.

Klarar organisationen/individen inte själva att göra det, kommer man också att kunna förvänta sig att omgivningen sätter in rättviseåtgärder mot organisationen/personen.

Detta ser ut att börja bli högst aktuellt för Scientologi-kyrkan.

Citat:
JUSTICE, 1. the action of the group against the individual when he has failed to get his own ethics in. (HCOB 15 Nov 72 11)

2. (1) moral rightness; equity. (2) honor. fairness. (3) good reason. (4) fair handling: due reward or treatment. (5) the administration and procedure of the law. (HCO PL 3 May 72)

3. fair and equitable treatment forboth the group and individual. (HCO PL 24 Feb 72)

4. justice safeguards rights. prevents injustice, prevents punishment by whim, and brings order. Justice prevents wrongful disgrace, demotion, transfer or dismissal and protects the staff member's reputation and job from being falsely threatened. (HCO PL 17 Mar 65 11)

5. to us, justice is the action necessary to restrain the insane until they are cured. After that it would be only an action of seeing fair play is done. (HCO PL 14 Dec 70)

6. an effort to bring equity-and peace. (HCO PL 14 Dec 70)

7. the purpose of justice is to make a safe environment for the many. (FO 2257)

8. justice would consist of a refusal to accept any report not substantiated by actual, independent data, seeing that all such reports are investigated and that all investigations include confronting the accused with the accusation and where feasible the accuser, before any disciplinary action is undertaken or any condition assigned. While this may slow the processes of justice, the personal
security of the individual is totally dependent upon establishing the full truth of any accusation before any action is taken. (HCO PL 24 Feb 69)

9. an action to deter disorder and secure the public safety. It is a short-term method of bringing order and it is needed for all dynamics.
(HCOMOJ)

10. the whole subject of justice subdivides for a Scientologist into four phases.

These are

(1) intelligence activities.
(2) investigation of evidence,
(3) judgment or punishment,
(4) rehabilitation. (HCOMOJ)

11. Justice is one of the guards that keeps the channel of progress a channel and not a stopped flow. (HCO PL 17 Mar 65 III)

12. There can be no personal security without easily accessible, swift and fair justice within a group. The jurisprudence employed must
be competent, acceptable to the members of the group and effective in accomplishing good order for the group and personal rights and security for its individual members. Justice used for revenge, securing advantages for a clique increases disorder.

Justice should serve as a means of establishing guilt or innocence and awarding damages to the injured. The fact of its use should not
pre-establish guilt or award. Justice which by its employment alone establishes an atmosphere of guilt or greed is harmful and creates disorder. (HCO PL 7 Sept 63)

13. could be called the adjudication of the relative rightness or wrongness of a decision or an action. W&A, p. 10)

14. the impartial administration of the laws of the land in accordance with the extant level of the severity-mercy ratio of the people. (PAB 96)

15. don't ordinarily put a head on a pike unless it's the right head. But remember that there are times when it's vitally necessary to put some head, any head, on a pike to quell rising disorder. Just remember that justice is an action to deter disorder and secure the public safety. But if you do put the wrong head on a pike, be sure to put it back on the body again as soon as the need for its being on a pike is over. Justice is not always the matter of an individual. It is a short-term method of bringing orders and it is needed for all dynamics. (HCOMOJ)
Citera
2020-06-20, 17:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Scientologins syn på etik skulle (som ytterligare kommentar till föregående fråga) sägas vara ...

Jo, jag hoppas att du med det menade att du ville ge mer information till föregående frågeställare och inte försökte förklara för mig hur scientologikyrkans etiksystem fungerar
Citera
2020-06-20, 18:38
Medlem
isasos avatar
Citat:
Jo, jag hoppas att du med det menade att du ville ge mer information till föregående frågeställare och inte försökte förklara för mig hur scientologikyrkans etiksystem fungerar

Jo, jag tyckte att ditt inlägg även belyste mina resonemang, så därför skrev jag i anslutning till ditt inlägg.

Det kan ju förstås hända att citerandet av andra personers inlägg gör att de får en notifiering av Flashback som gör att de återvänder till tråden "i onödan" ifall inte svaret är till dem, men i denna tråd föreställer jag mig att du är tillräckligt intresserad av vad som allmänt skrivs, även när ett svar inte är riktat direkt till dig och hoppas därför att det inte är någon fara i området i detta fall...
Citera
2020-06-20, 18:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ja rättegången ska bli intressant att följa!
Jag vet inte hur stark bevisningen i målet är, för jag har inte läst igen saken i detalj!
Det är länge sedan det hände, det verkar vara en massa påståenden som kan vara sanna!
Jag undrar om det finns någon stödbevisning för det dom påstår?
En åklagare i Sverige får bara väcka åtal om han på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom!
Av 100 fall som går till åtal så är det ungefär 96 av dom som fälls, i våldtäktsmål är det ungefär 76 av hundra som fälls, läste jag för några år sen, jag frågade en domare jag känner han sa det var ungefär så!

Jag läste just ett avsnitt ur tidningen Huffington Post om bevisläget, och där står det:
"The evidence includes audiotapes, emails sent to and from Scientology officers at the time the alleged rapes happened, forensic computer evidence and a threatening handwritten letter Masterson sent to one of the alleged victims, according to two people with knowledge of the evidence in the district attorney’s possession."

Om det stämmer så är Masterson riktigt illa ute när sedan bevis från pc-foldrar och etikfoldrar läggs till. Det skulle förvåna mig mycket om inte åklagarsidan kommer att begära att CC Int överlämnar pc-foldrarna för de specifika tidpunkterna.
Citera
2020-06-20, 18:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jo, jag tyckte att ditt inlägg även belyste mina resonemang, så därför skrev jag i anslutning till ditt inlägg.

Det kan ju förstås hända att citerandet av andra personers inlägg gör att de får en notifiering av Flashback som gör att de återvänder till tråden "i onödan" ifall inte svaret är till dem, men i denna tråd föreställer jag mig att du är tillräckligt intresserad av vad som allmänt skrivs, även när ett svar inte är riktat direkt till dig och hoppas därför att det inte är någon fara i området i detta fall...

Jo, mitt inlägg gällde i stort sett hur man tolkar situationen utifrån medan du kompletterade med hur scientologikyrkan ser på det hela och inkluderade det där med "att lösa det internt" snarare än att gå till polisen med något brottsligt som en scientolog har gjort.

Det var det beteendet (att organisationen förespråkade att hålla det internt) som gjorde att Jehovas Vittnen i USA tvingades betala miljontals dollar i skadestånd till offren. Kan bli samma för Scientologikyrkan nu.
Citera
2020-06-20, 19:48
Medlem
isasos avatar
Citat:
Jo, mitt inlägg gällde i stort sett hur man tolkar situationen utifrån medan du kompletterade med hur scientologikyrkan ser på det hela och inkluderade det där med "att lösa det internt" snarare än att gå till polisen med något brottsligt som en scientolog har gjort.

Det var det beteendet (att organisationen förespråkade att hålla det internt) som gjorde att Jehovas Vittnen i USA tvingades betala miljontals dollar i skadestånd till offren. Kan bli samma för Scientologikyrkan nu.

Ifråga om sådant som löses internt, så finns ju till exempel följande policy (och detta skriver jag allmänt, inte i synnerhet till dig):

Citat:
"'To get trained at own expense up to and serve the org two years afterwards' is acceptable amends. But the person's staff pay is also suspended entirely during any auditing or training undertaken as amends. 'To get another department's files in order on my own time' would be acceptable amends. Getting a celebrity into Scientology would be acceptable amends.

/.../

Any bonus specifically given by the person's name also cleans the person's ethics files without comment."

(HCO POLICY LETTER OF 1 MAY 1965 - Issue I - STAFF MEMBER REPORTS)

...och så länge som det enbart rör sig om sådant som är emot scientologi-etiken, och inte det omkringliggande samhället, så får den som är intresserad av att ha med scientologin att göra avgöra ifall detta är rimligt.

Däremot blir det ju problem ifall en scientologi-organisation insisterar på det ovanstående som ett sätt att försona förseelser eller brott även mot det övriga samhället, ifall majoriteten av dess befolkning inte ser någon större samhällsnytta i att en scientologi-organisation får ordning på sina arkiv...
Citera
2020-06-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ifråga om sådant som löses internt, så finns ju till exempel följande policy (och detta skriver jag allmänt, inte i synnerhet till dig):

...och så länge som det enbart rör sig om sådant som är emot scientologi-etiken, och inte det omkringliggande samhället, så får den som är intresserad av att ha med scientologin att göra avgöra ifall detta är rimligt.

Däremot blir det ju problem ifall en scientologi-organisation insisterar på det ovanstående som ett sätt att försona förseelser eller brott även mot det övriga samhället, ifall majoriteten av dess befolkning inte ser någon större samhällsnytta i att en scientologi-organisation får ordning på sina arkiv...

Scientologi-organisation får ordning på sina arkiv?
Ja det var nog annat på sextitalet då Hubbard skrev sina direktiv hur arkiv och foldrar ska behandlas, då fanns det inget eller väldigt lite skydd för personuppgifter i USA! Nu har lagstiftningen hunnit ikapp i Sverige, och därför går in i Kyrkans Arkiv och föreskriver en hel del om vad som ska gälla där! GDPR General Data Protection Regulation gäller alla organizationer!

Marknadsföringslagen vad jag vet gäller inte för Jehovasvittnen men den gäller för Scientologikyrkan eftersom deras ”frälsning” kostar pengar! Det Finns ett Beslut hos Datainspektionen 2011-04-27 som visar att kyrkans handhavande av personuppgifter strider mot dåtidens personuppgiftslag PUL.
Bland annat så står det att 11§ i PUL föreskriver att en marknadsförare får inte rikta marknadsföringsförslag till en fysisk person som motsatt sig det! Det är personuppgifterna som inte får användas för det ändamålet!
Marknadsföringslagens 21§ säger samma sak!
19 – 21§§ reglerar alla markandsföringskannaler!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/marknadsforingslag-2008486_sfs-2008-486

Sen har jag ett Beslut hos DM-Nämnden 2018-03-08 till min fördel då den Etiska Nämnden för Direktmarknadsföring konstaterade att Scientologikyrkan bröt mot marknadsföringslagen när dom skickade sin tidskrift START vid några tillfällen eftersom jag är registrerad i deras NIX-Adress, och påpekat detta för Scientologikyrkan i email att sluta skicka START eller annan marknadsföring!
”Nej tack till reklam” skyltar ovanför brevlådan regleras också av 21§ MFL
https://dm-namnden.org/reklamsparr

Kyrkan säger i beslutet att det stämmer det Söderqvist säger, och att tidningarna aldrig skulle ha skickats, dom skickades av misstag, ett misstag som dom nu har korrigerat! Kontroll mot Nix-Adresserat hade dom inte gjort sade dom!
Ärligt att erkänna det tycker jag!
Både externa och interna spärrlistor för adresserad reklam och telefonförsäljning (det är lag på interna spärrlistor också!) måste kontrolleras innan marknadsföring till någon fysisk person startas! Det finns tvättade listor för marknadsförare att köpa! Det vill säga att dom spärrade finns inte med på den Listan!

Det går alltså inte att bara skicka brev och ringa ut till fältet efter eget gottfinnande, nej, man måste följa marknadsföringslagens 5§ som föreskriver att all marknadsföring måste stämma överens med god marknadsföringssed!
Hard Sell stämmer inte överens med 6§
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/marknadsforingslag-2008486_sfs-2008-486

SWEDMA är DM-Nämndens huvudman och är en branschorganisation för direktmarknadsföring och har skrivit ned etiska riktlinjer som marknadsförare måste följa!
https://www.swedma.se/juridik/regler/

Nu gäller GDPR som Lag och är mycket strängare!
https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningen---fulltext/

Det kom en dom från EU domstolen sommaren 2018 som säger det att om Jehovas Vittnen ska knacka dörr och prata om Jehova och bibeln och vill ta upp personuppgifter för att kunna göra en uppföljning så måste det finnas ett samtycke till detta! Det kommer nog att få konsekvenser för Scientologikyrkans också, exempelvis om dom säljer böcker på stan!
https://digital.di.se/artikel/eu-jehovas-vittnen-star-inte-over-gdpr

Att kyrkan känner till GDPR och har integrerat GDPR bevisas här, men om dom följer den är ju en annan fråga???
https://www.scientologi.se/privacy-notice.html

Följer den Fria Zonen GDPR och Marknadsföringslagen?????

Jag skickar Datainspektionens och DM-Nämndens beslut till isaso!
I email som bifogade PDF Filer!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-06-21 kl. 00:52.
Citera
2020-06-21, 00:38
Medlem
emot scientologi-etiken, och inte det omkringliggande samhället?
Men hur gör ni med brott som är förestående eller pågående? Brottsbalkens 23kap 6§ föreskriver att en del grova brott måste avslöjas för polisen! Det står i slutbestämmelsen för varje kapitel i brottsbalken om ett visst brott måste Avslöjas för polisen! Olaga frihetsberövande 4kap 2§ straffvärde 1 till 10 års fängelse. Om det är mindre grovt böter eller fängelse upp till 2 år måste man avslöja för polisen Enligt 10§ annars gör man sig skyldig till en straffbelagd handling enligt BrB 23kap 6§!

Så om någon låser in någon i Scientologi rörelsen med motivet att han ska ha en Etikhantering vilket jag vet har hänt i Stockholm på åttiotalet när jag var med i Scientologikyrkan, och det spelar ingen roll vilka statistiker parterna har för Justitia Rättvisans gudinna är blind vilket man kan se på statyn på henne utanför Domstolarna!
Här är en bild på henne hos Åklagarmyndigheten hon är ”blind” hon Bryr sig inte om vem det är, hon väger upp brottet i sin vågskål och mäter ut ett Väl avvägt straff, och straffas med svärdet! Vad tycker du om det att hon är blind för statistiker? Avslöjar ni brott för polisen enligt BrB 23kap 6§ om ni känner till att exempelvis någon Sitter inlåst under etikhantering?
https://via.tt.se/pressrum/aklagarmyndigheten/mi?publisherId=3235540&item=image-3259038

Citat:
Brottsbalken 23kap 6§
6 § Den som underlåter att i tid anmäla eller annars avslöja ett förestående eller pågående brott ska, i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är föreskrivet för den som medverkat endast i mindre mån till sådant brott. Högre straff än fängelse i två år får dock inte dömas ut. I de fall det är särskilt föreskrivet ska för underlåtenhet att avslöja brott även den dömas som inte haft uppsåt till men borde ha insett att brottet var förestående eller pågick.

Den som har ett bestämmande inflytande i en sammanslutning och underlåter att förhindra ett brott inom ramen för sammanslutningen ska, i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att förhindra brottet enligt första stycket.

För underlåtenhet att förhindra brott döms också en förälder eller annan uppfostrare eller förmyndare som underlåter att hindra den som står under hans eller hennes vård eller lydnad från att begå brott.

Ansvar för underlåtenhet att avslöja eller förhindra brott förutsätter att
1. gärningen har fortskridit så långt att den är straffbar, och
2. brottet kan avslöjas eller förhindras utan fara för den handlande eller för någon annan och, i fall som avses i tredje stycket, att brottet kan förhindras utan anmälan till myndighet. Lag (2016:508).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-06-21 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in