2020-06-20, 12:39
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag håller med dig, notis. Ska man se det positiva i det så ger det ÅK och hennes utredare tid att hitta mer bevisning. Tid för fler analyser. Kanske någon som sitter på mer information krackelerar under tiden? 👍🏻

...och Lenas mördare får svettas ännu ett år.
En paria numera i Örebro (och i geokretsar, har jag hört från säkra källor)

Har du hört hur det går för HD med geocaching och övriga sociala sammanhang?
Citera
2020-06-20, 12:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tar det minst viktiga först. Det fetade, alltså.
Du måtte blanda ihop mig med nån annan postare? Hätskhet bör jag inte kunna anklagas för. Sarkasm, ironi, tillplattningar -där har du några av mina "oprerationsinstrument".

Men nu var det inte om mig, utan om rådman Björn Lindén vi skulle prata.
Tolkar jag dig rätt när jag uppfattar som att du menar att BL skrivit en exemplariskt tydlig frikännande dom för att den skall tolkas som att han önskar få den prövad för att han anser den vara felaktig?
Rätt uppfattat?

PS Hur gör vi nu när du inte avser att svara mig? Då "vinner" väl min tolkning?
Det finns en "felaktighet" i TR-domen. Man avvisade 23.34-alibit på felaktiga grunder, annars var domen tydlig och bra.

Sedan det där med troll, definitionen på troll (i den här tråden) verkar vara att man inte håller sig till trådens första budord, "du skall icke andra gärningsmän hava jämte SD", typ.
Citera
2020-06-20, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det är det. Det är bara Björn Lindén och hans gossar som tyckte annorlunda. En felaktig dom eftersom de klart missuppfattat bevis. Eller så ville Lindén se en prövning...

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

OffT Brukar inte svara på dina hätska trollinlägg men gör avsteg här och nu. Men blir ingen mer diskussion med dig.

Man kan nästan tolka det som "gör om, gör bättre". Möjligen.
Det påpekas att det har gjorts missar i utredningen te x.

Domen innehåller däremot några missuppfattningar som åklagarna påpekat i överklagan.
Kanske är domen ett utmärkt instrument att använda sig av för att förbättra och tydliggöra vem som är den skyldige.

Jag hoppas mycket på att det kommer förnyad och förbättrad bevisning.

Och som du säger; under denna väntetid kan lojalitetsband lösas upp.
Jag lyssnade för några dagar sedan på JGs vittnesmål och får en stark känsla av att hans lojalitet mot SD är starkt skadade. Jag tror att det suttit långt inne att sitta i rätten och säga att han inte anser att en vän beter sig så mot en annan vän.

När han pratar om "Lena" är jag övertygad om att han menar LW. Han pratar ju om att han har läst SDs och LWs konversationer och det är det som han avser när han säger att så gör man inte.

Men tyvärr är SD ute i det fria och kan fortsätta att "berätta sin version", påverka och inbilla andra saker. SD är extremt farlig på det sättet!
Citera
2020-06-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drunknar
Ok jag måste ha misstagit mig och blandat ihop dessa husrannsakningar, beklagar förvirringen men bra att ni har bättre koll. Vem vet, kanske att denna uteblivna husrannsakan hade hjälpt fallet till lösning?

Om man prövar att se brottet som ett oplanerat mord utfört av HD så blir alla dessa karaktärers handlande och skyddande mycket mer logiskt. Lite kort:

SD Varför verkar han göra sitt bästa för att framstå som farlig mördare? Väldigt ologiskt när man sopar undan teoretiska spekulationer kring hans personlighet. Flytta fokus från den verkliga mördaren.

HD Varför fortsätter hon skydda SD även långt efter förtrollningen bör ha brutits? Varför försöker hon i förhör dölja sitt hat mot LW? Skydda sig själv utan att bidra till att fälla SD som antagligen kommer berätta sanningen om han fälls.

JG Varför tipsar han om HD? Varför "vet han inte vad han ska tro"? För att han vet vem som hatade LW och ville skada henne. Sedan har Ds från olika håll antytt att SD är mördaren utan att erkänna rakt ut. Han kan mycket väl ha vetat att HD med hjälp av SD den kvällen planerat att lura ut LW och sätta henne på plats ordentligt. Kan nog ha varit det SD berättade om vid påstådda trappinspektionen.

SOA Varför skyddar han SD? Varför tonar han ned otrohetsaffären som pågått i 6år? Han skyddar den verkliga mördaren som erkänt för honom och bett om hjälp med städning etc. Om det är hans egen dotter han skyddar blir det mycket mer logiskt.

SOAs fru/HDs mamma Säger i förhör att hon tror att HD och SD kommer gifta om sig, tyder enligt mig på att hon inte är införstådd i allt kring mordet och vem som är mördaren

Finns säkert mycket, mycket mer att ta upp men där är ett smakprov. Det enda som egentligen talar emot HD är att hon är kvinna, men kvinnor kan de med

Detta är självklart inte 100% men värt att fundera kring som jag ser det. Skriken där mitt i natten 14/5-2018, skriken och frustrationen när HD grips av polisen 2019, det är samma kvinna som skriker.....narcissisten exponerad!

Jag tycker att det som talar mest mot HD är att hon knappast skulle fått LW att lämna sin lgh mitt i paketinslagning och absolut inte utan att LW skrev om det på ngn av sina chattar.
Att hon skyddar SD nu skulle kunna bero på att (1) han inte berättat nog för att fälla honom (2) hon tror att han inte kommer att bli fälld och är rädd för vad han gör om han känner sig baktalad (3) han lämnar mindre underhåll för barnen som fängelsekund än ute (4) att hon eller SOA ändå är inblandad fast SD lurat ut LW (5) att skilsmässan bara är en skenmanöver som del av planeringen (känns väl konsprirationsteori tycker jag men...)

EGT trodde väl, om jag minns rätt att det var ngn annan än LW som skrek.... det är intressant, men jag tror ändå att det var LW faktiskt.
Citera
2020-06-20, 12:50
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
MVM kan mycket väl ha suttit bakom B-p:et efter det att MVM hade slagit ihjäl BO:et, MVM kan ha suttit där i minst en timme och i lugn och ro druckit ur sina ölburkar som MVM hade med sig i sin påse. Sedan efter en timmes tid knycklade MVM ihop sina urdruckna ölburkarna och stoppade ner dom i sin påse.

MVM kan sedan ha raglat ? eller promenerat mycket sakta utmed motorvägen och i bland stannat upp för att göra sina behov, MVM kanske hann med att gå några kilometer från BP:en innan B-bils-mannen upptäckte MVM utmed motorvägen ?

Jag är mer och mer övertygad om att MVM är den verklige GM som slog ihjäl BO:et bakom B-p:et ... men sedan skall jag låta det vara osagt om MVM hade huvamannen som sin medhjälpare. Jag tror i alla fall att det är mycket troligt att huvamannen på något sätt var inblandad i mordet på BO:et.

Mvh/ @JokerMannen

Att MVM kan ha med mordet att gör ska inte glömmas bort, han kan vara en viktig del, vem MVM var kan bli svårt att bevisa, vad påsen innehöll lär nog bli en gåta.
Citera
2020-06-20, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det finns en "felaktighet" i TR-domen. Man avvisade 23.34-alibit på felaktiga grunder, annars var domen tydlig och bra.

Sedan det där med troll, definitionen på troll (i den här tråden) verkar vara att man inte håller sig till trådens första budord, "du skall icke andra gärningsmän hava jämte SD", typ.
Det jag fetat:
Där har du nog alldeles rätt!
Utan att vara datatekniskt begåvad eller intresserad, så har jag inte missat det du har presenterat här i tråden om manuell kontra automatisk datoraktivitet vid det kritiska klockslaget.
Jag är imponerad av ditt arbete, din energi -och inte minst då också ditt tålamod, särskilt när gäller vissa andra i tråden.
Starkt jobbat!

OffT: Min grundprincip är att man inte skall häda, men erkänner att jag skrattade högt åt ditt 'Första Budet'.
Spot on!
Citera
2020-06-20, 13:08
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Att MVM kan ha med mordet att gör ska inte glömmas bort, han kan vara en viktig del, vem MVM var kan bli svårt att bevisa, vad påsen innehöll lär nog bli en gåta.

Om MVM och huvmannen inte är inblandade
så vore det ju bra om de hörde av sig till
polisen så att de kan avföras från utredningen.
Citera
2020-06-20, 13:11
Medlem
Lyssnat till SD i förhör på YT rättegången avsnitt 18 i jakt på Tufsankatts fråga om hur SD visst att dörren stod öppen. Det fanns inte där i alla fall men här kommer andra märkvärda saker som han säger med hänvisning till minuter in på inspelningen de kommer:
0 minuter handlar mest om att SDs passivitet när han fick kännedom om att LW var försvunnen och varför han inte kontaktade någon. Han berättar om HD kontakten, och om vad "raderar löpande" betyder. Menar att det var onödigt att berätta för JG (som han hade kontakt med om annat tidigare).
ca 20 min om mötet 11/5 och saknade media om hur de stämt träff. Stort svammel. Sedan första polisförhöret om irritation och överskrivning av telefonminnet.
ca 44 min Annika som SD var ute med vid påstådda blodtillfället som "arvtagare" till HD. Sedan att han tror att SOA och HD svängt upp förbi BP och då sett polisbilarna och avspärrningar
ca 50 min: Om att han straxt efter upphittandet skrev till andra att de fått "bekräftat" att det var LW resp "att polisen sa det till TG". Slingrande.
ca 55 min SDs olika besök på BP
ca 1 h hur han kunde känna till saker om BP och LWs läge som bara GM borde veta. Också slingrigt påstående om att det fanns "bilder överallt". Här borde åkl visat på vilka bilder som fanns och tydliggjort vad SD visste.
1:04 om blod på tvättmaskinsluckan. Backar om sex och säger nu att LW kanha skurit sig då hon kanske hantverkat på diskbänken intill eller att hon kanske lånat diskmaskinen, men han minns inget av detta. Sedan att de brukade ha sex i tvättstugan när SDs barn var hemma.
1:10 LWs blod kan ha kommit in i hans skor när hon hjälpte honom att knyta dem. Vidare att han tycker att blod är jobbigt och om DNA på ringen (här slingrar han sig inte men säger att han inte har ngn förklaring och inte är expert på detta). Menar att tvärsemot vad UW och LWs föräldrar sagt att LW var ngt av överpedantisk med handtvätt, minns inte han det.
Citera
2020-06-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf

Du kan lägga MVM helt åt sidan. Läs om hela händelseförloppet med MVM och tidsaspekterna, samt vad som konstaterades vid mordplatsen. Ge mig en trovärdig förklaring hur mordet kan ha gått till med MVM som gärningsman.
Citera
2020-06-20, 13:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ja det är det. Det är bara Björn Lindén och hans gossar som tyckte annorlunda. En felaktig dom eftersom de klart missuppfattat bevis. Eller så ville Lindén se en prövning...

OffT Brukar inte svara på dina hätska trollinlägg men gör avsteg här och nu. Men blir ingen mer diskussion med dig.
Bara Björn Linden säger genustrollet i ständig opposition mot män .
Domen var synnerligen välskriven enligt expertis som du självsvådligt utser dig själv som domare över.

Önskar familjen Davidsson en glad midsommar långt bort från den uppenbart njutingsfulla, ondskefulla och hätska förföljelsen fam utsatts för.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-06-20 kl. 13:21.
Citera
2020-06-20, 13:29
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du kan lägga MVM helt åt sidan. Läs om hela händelseförloppet med MVM och tidsaspekterna, samt vad som konstaterades vid mordplatsen. Ge mig en trovärdig förklaring hur mordet kan ha gått till med MVM som gärningsman.

Nu var det Jokermanen jag svarade, som är mer och mer övertygad att MVM kan vara mördaren.

Varför ifrågasätter du inte Jokermannens inlägg?

Jokermannens inlägg

MVM kan mycket väl ha suttit bakom B-p:et efter det att MVM hade slagit ihjäl BO:et, MVM kan ha suttit där i minst en timme och i lugn och ro druckit ur sina ölburkar som MVM hade med sig i sin påse. Sedan efter en timmes tid knycklade MVM ihop sina urdruckna ölburkarna och stoppade ner dom i sin påse.

MVM kan sedan ha raglat ? eller promenerat mycket sakta utmed motorvägen och i bland stannat upp för att göra sina behov, MVM kanske hann med att gå några kilometer från BP:en innan B-bils-mannen upptäckte MVM utmed motorvägen ?

Jag är mer och mer övertygad om att MVM är den verklige GM som slog ihjäl BO:et bakom B-p:et ... men sedan skall jag låta det vara osagt om MVM hade huvamannen som sin medhjälpare. Jag tror i alla fall att det är mycket troligt att huvamannen på något sätt var inblandad i mordet på BO:et.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-06-20, 13:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Nej, det stämmer inte.
Det finns flera fel och missuppfattningar i domen:
Det vet du.

Troll, de låter trovärdiga. Men de far med desinformation.
Det är detta som några i tråden ihärdigt gör.

Nu måste vi hålla gluggarna öppna.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ett par exempel på missförstånd och felaktigheter som åklagarna tar upp i sin överklagan till HR:

sid 9
"Tingsrätten har felaktigt skrivit att det också har skett en inloggning på Lena Wesströms One-mail-konto den 7 oktober 2018 och att det skapar osäkerhet kring vilka slutsatser som kan dras av inloggningen den 15 maj 2018 kl 05.23. Inloggningen den 7 oktober 2018 har inte skett på Lena Wesströms One-mail-konto utan på hennes Google-konto dvs ett helt annat konto. Den inloggningen förtar inte värdet av den bevisning som åklagaren fört gällande inloggningen den 15 maj 2018 kl 05.23.

Omfattande bevisning har förts gällande att Stefan Davidsson inte har något alibi vare sig för tiden för mordet eller vid tiden för inloggningen i Lena Wesströms One-mail på morgonen den 15 maj 2018.
"

sid 9

"Tingsrätten har resonerat runt det faktum att Lena Wesströms mobiltelefon kopplat upp sig mot masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV kl 00:07, som en osäkerhet kring Stefan Davidssons tidmässiga möjlighet att döda Lena Wesström, transportera bort hennes mobiltelefon till området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker, ta sig hem och sedan öppna en PDF-fil i sin dator kl. 00:00. Detta torde bero på en missuppfattning. Telefonen flyttades från brottsplatsen redan kl. 23:38. Från denna tidpunkt har Stefan Davidsson haft 22 minuter på sig att lämna telefonen i området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker och ta sig hem till sin bostad. Det tar mindre än två minuter att cykla från brottsplatsen till Stefan Davidssons bostad (uppmätt av utredare). Det tar ytterligare någon/några minuter om turen sker via området som masten Hjalmar Bergmans väg 54 NV täcker. Det finns alltså gott om tid för Stefan Davidsson att ta sig från brottsplatsen och hem via området där telefonen befunnit sig.

Det finns ingen noterad tid för när telefonen kom till området som täcks av den aktuella masten. Det kan alltså ha skett helt kort efter kl. 23:38. De mastuppkopplingar som finns sker automatiskt när sk datasessioner upphör. I Lena Wesströms telefon har det löpt två datasessioner från kl. 21:07. En datasession är max 180 minuter. När en session löper ut startas automatiskt en ny. Det är inget som användaren gör utan helt automatiska funktioner i telefonen. Den som förflyttat telefonen har alltså inte behövt befinna sig inom området som täcks av den aktuella masten kl. 00:07. Det finns alltså ingen osäkerhet kring frågan om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att begå mordet och flytta telefonen.
"

https://www.docdroid.net/La10xw1/2705overklagan-pdf#page=9

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du får kalla det fantasier om du vill (förminska mig).
Jag har "fakta" på att åklagarna anser att TR missuppfattat/att det finns felaktigheter i TR bedömning.

Detta är min tro att åklagarna kommer att förtydliga dessa delar så att det inte kan missförstås eller att dessa HR inte kommer att dra samma felaktiga slutsatser pga av otydlighet.

Det finns ingen anledning av dig att vara spydig.

"Åklagarna anser att det förekommer missförstånd och rena felaktigheter i den friande domen om Hjärstamordet."

"Enligt åklagarna förekommer det även felaktigheter och missuppfattningar i den friande domen. Det handlar bland annat om att tingsrätten ska ha blandat i hop de konton som någon loggat in på efter Lena Wesströms död.

Efter mordet kopplade Lena Wesströms mobiltelefon upp sig mot en mast i Baronbackarna sju minuter efter midnatt. Enligt tingsrätten råder det osäkerhet om 46-åringen verkligen skulle ha tid att frakta dit telefonen.

"Detta torde bero på en missuppfattning", skriver åklagarna i sin överklagan, och menar att 46-åringen har haft gott om tid på sig att ta sig från brottsplatsen och sedan hem via området där telefonen kopplade upp sig.

Åklagarna uppger att de kommer att lämna in nya bevis inför en hovrättsförhandling
."

https://www.na.se/artikel/aklagarna-overtygade-om-fallande-dom-bevisningen-fullt-tillracklig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in