2020-06-19, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Och vad fan fick du luft ifrån då din lilla jävel? Du är alltså en av alla dessa efterblivna idioter som tror att du ska få det svalare genom att släppa in VARMARE luft i huset
Nej, stängda dörrar och fönster och neddragna persinner dagtid är det som gäller, och sedan vädra kvälls och nattetid.
Hur släpper jag in varmare luft när det är 24 grader ute och 30 grader inne i min lägenhet p.g.a att solen ligger på hela dagen?
Citera
2020-06-19, 12:22
Medlem
iomed att luft utvidgas när den blir varm skapas det ett undertryck som suger ner varm luft från övre atmosfären när man öppnar fönstret.

därav bör man lämna dom stängda.
enkel matematik.
Citera
2020-06-19, 12:23
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Själv har jag alla dörrar och fönster öppna. Det är mysigt och somrigt. Sedan har jag takfläktar i olika rum av huset samt 3st luftvärmepumpar som är igång. även pool och vatten inom 20m

Om det är white trash att springa ut och bada, sola och ha altan dörrar och andra dörrar och fönster öppna så är jag väl det
Är man även WT när man har en utebar med kyl och en ismaskin så man alltid får kalla drycker vid poolen?
Har du värme på när det är varmt ute och dörrar och fönster öppna för att få svalka?
Mm say no more...
Citera
2020-06-19, 12:44
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Har du värme på när det är varmt ute och dörrar och fönster öppna för att få svalka?
Mm say no more...

Har fönster och dörrar öppna för att få luften att snurra i huset. Rotationen och korsdraget gör att det fläktar.
Nyfiken fråga. Bor du i LGH?
Citera
2020-06-19, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vad skönt. Då bockar jag av det och får känna mig stolt över detta

lägger ingen värdering, du räknade bara upp en massa saker jag flrknippar med wt som nåt slags bevis emot
finns ju olika sorter. trailar park exempelvis, dom tror jag öppnar fönstret faktiskt
Citera
2020-06-19, 12:50
Medlem
Rent generellt så är det dumt att öppna upp om det är varmare ute än inne för att få in "svalka".

Betänk även att du kan påverka hela byggnader genom att öppna och stänga fönster och dörrar. Vad du på bottenplan kan uppleva som en skön bris kan leda till att dina kollegor/grannar högre upp i byggnaden får det betydligt varmare än de vill ha det.
Citera
2020-06-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Jo där håller vi nog alla med, men det är inte bara temperaturen som påverkar hur varmt det känns. Mer exakt: hur mycket värmer som avges från en människokropp avgörs av fler faktorer än temperatur, såsom strålning, luftfuktighet och luftflöde.

men om man öppnar fönstret släpper man ju in strålningen?
är det trettio grader i skuggan utomhus och man har 29 grader inomhus så släpper man in varmare luft PLUS strålningen

tänk dig för innan du skrivet, skämmigt fan
Citera
2020-06-19, 13:02
Medlem
Aurora16s avatar
Stämmer såklart i de flesta hus, tycker däremot om att ha fönstret öppet för att höra lite uteliv, bilar, fåglar, människor.
Citera
2020-06-19, 13:04
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishking
Rent generellt så är det dumt att öppna upp om det är varmare ute än inne för att få in "svalka".

Betänk även att du kan påverka hela byggnader genom att öppna och stänga fönster och dörrar. Vad du på bottenplan kan uppleva som en skön bris kan leda till att dina kollegor/grannar högre upp i byggnaden får det betydligt varmare än de vill ha det.
Folk är ju så kända för sin hänsyn mot andra.
Citera
2020-06-19, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
men om man öppnar fönstret släpper man ju in strålningen?
är det trettio grader i skuggan utomhus och man har 29 grader inomhus så släpper man in varmare luft PLUS strålningen

tänk dig för innan du skrivet, skämmigt fan
Kan vi inte försöka hålla god ton?

Jag syftade på solens strålningsvärme. Den släpper man inte in genom att öppna fönstret. Däremot släpper man in den genom att dra upp persiennerna/gardinerna. Men det var inte riktigt det som var poängen heller, utan jag ville bara belysa att det finns fler aspekter än temperatur som påverkar hur varmt ett rum upplevs och där har korsdrag en svalkande effekt. För strålningsvärmens effekt på inneklimatet gör, som jag ser det, öppna eller stängda fönster varken till eller från.
Citera
2020-06-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Kan vi inte försöka hålla god ton?

Jag syftade på solens strålningsvärme. Den släpper man inte in genom att öppna fönstret. Däremot släpper man in den genom att dra upp persiennerna/gardinerna. Men det var inte riktigt det som var poängen heller, utan jag ville bara belysa att det finns fler aspekter än temperatur som påverkar hur varmt ett rum upplevs och där har korsdrag en svalkande effekt. För strålningsvärmens effekt på inneklimatet gör, som jag ser det, öppna eller stängda fönster varken till eller från.

absolut, blev lite frustrerad bara.

grejen är ju att va händer med varm luft, den expanderar eller hur? detta gör att den får lägre densitet och därför börjar den stiga. detta gör att den kommer längre upp i atmosfären och värms ännu mer av solen och expanderar ännu mer. detta skapar ett undertryck nere hos dig och när du öppnar fönstret sugs all denna varma luft in i din lägenhet.

när dessutom jordens avstånd till solen fluktuerar så ändras dessutom trycket i den varma luften och det är det du upplever som "korsdrag". detta blir i praktiken som att sitta mitt i en varmluftsfläkt.

tycker det borde vara tämligen lätt att förstå.
Citera
2020-06-19, 13:34
Medlem
Kul tråd.

Beror väl helt på hur huset är beläget och konstruerat. Bor du på bottenplan i en stor betongkåk så kan svalkan hålla hyfsat bra hela dagen, i synnerhet om lägenheten är skyddad från solen.

I en typisk nätt tvåplansvilla blir ovanvåningen varm direkt när solen ligger på, men beroende på storlek och konstruktion kan nedervåningen hålla svalkan. I princip kan du ha öppet på ovanvåningen, men stängt där nere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in