2020-06-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Människan är - återigen tyvärr - bara en svanslös apa med ett språk.

Har du aldrig hört talas om själ eller samvete?

Förresten, förstör inte tråden med din trista och överlägsna attityd, den ursprungliga frågeställningen och diskussionen är intressant, du må vara intellektuellt superior och veta bäst utan bardon men då borde du vara klok nog att inte döda samtalet.
Citera
2020-06-18, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag är tveksam till att man får ut mer av ett kort liv fyllt med tunga droger än av ett långt stabilt liv. Men det är absolut rationellt att ta livet av sig om man bedömer att ens liv inte är värt att leva.

Din beskrivning av universum är väldigt bra formulerad och i princip så nära sanningen vi har kommit.

Problemet är att vi inte vet hur nära sanning vi har kommit.
Varken han som tror sig veta tillräckligt mycket för att motivera självmord eller de som definierar universum just nu på ett visst sätt.
Citera
2020-06-18, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Har du aldrig hört talas om själ eller samvete?

Förresten, förstör inte tråden med din trista och överlägsna attityd, den ursprungliga frågeställningen och diskussionen är intressant, du må vara intellektuellt superior och veta bäst utan bardon men då borde du vara klok nog att inte döda samtalet.

Själar tror jag verkligen inte på. Var det något som Marx hade 100% rätt i var det vad han skrev om religion.
Citera
2020-06-18, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Själar tror jag verkligen inte på. Var det något som Marx hade 100% rätt i var det vad han skrev om religion.

Bara för att Marx förnekar själen existens gör att jag har lust att bli religiös. Men religioner tror jag lika lite på som på Marx.
Senast redigerad av Frederica 2020-06-18 kl. 19:59.
Citera
2020-06-18, 20:53
Medlem
Citat:
Problemet är att vi inte vet hur nära sanning vi har kommit.
Varken han som tror sig veta tillräckligt mycket för att motivera självmord eller de som definierar universum just nu på ett visst sätt.
Det är inte alls något problem. Det enda vettiga är att utgå ifrån att det ligger till på det sätt åt vilket bevisen pekar och anpassa sig efter det. Att t.ex. undvika självmord bara för att det är möjligt att det kan leda till helvetet är totalt ologiskt så länge ingenting tyder på att helvetet existerar.
Citera
2020-06-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ja precis, det är inte antingen eller. Vi lyder under vissa betingelser men har också fri vilja. Att vi i varje given situation bara reagerar på stimuli som djur, är att reducera en tänkande varelse till ett djur som inte har människans intellektuella och sjäsliga egenskaper.

När -- på en skala om några miljoner år! -- övergick den "djuriska, oreflekterande" apan till att bli en tänkande varelse? När -- på en skala om några år! -- övergår det djuriska, oreflekterande spädbarnet till att bli en tänkande människa?

Men om vi talar om det subjektiva har du helt rätt i att det är en glidande skala..!
Citera
2020-06-18, 23:07
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
delar av det naiva svammel du utan större eftertanke häver ur dig.
Sannolikheten att du har ”rätt” är noll.
0. Zip. Zero.
När nästan alla världens mest framstående vetenskapsmän och tänkare inom hjärnforskning, teoretisk fysik, filosofi m.m. förnekar fri vilja så är det förmätet av dig att hävda motsatsen. Förklara vem du tror att du är och vad det är du vet som vi andra inte förstår. Du verkar behöva enkel logik för att kanske inse att fri vilja inte existerar, som förklaras för dig i denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=OwaXqep-bpk
----------------------------------------
Vi kan inte med säkerhet veta om det någonstans finns en gud eller inte, men isåfall vet vi samtidigt inte vad denna gud anser vara rätt och fel. Människans tid på Jorden är ingen i jämförelse med evigheten.
Endast om fri vilja faktiskt existerar kan vi veta om vi har en sådan, i annat fall kommer vi vara determinerade att tro som vi gör oavsett om det är sant eller falskt. Men om fri vilja finns så borde vetenskapen efter alla år lyckats föra fri vilja i bevis. Så har dock inte skett.
Om fri vilja ska kunna finnas så måste den börja i en människas liv vid en given tidpunkt, en exakt första handling måste gå från fullständigt determinerad till att vara helt fri. När sker isåfall det ..?
Citera
2020-06-18, 23:57
Medlem
nerdnerds avatar
Känns lite som att hela tråden och flera som bidrar till den förtjänar ett Darwin Award. Varsågoda liksom, ta bort er själva från genpoolen bara, med all er depp och livströtthet och meningslösa syn på livet.

Finns annars ganska många som är glada för att iaf få en chans att göra något sorts avtryck. Eller kanske bara ha lite kul.
Citera
2020-06-19, 01:31
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Känns lite som att hela tråden och flera som bidrar till den förtjänar ett Darwin Award. Varsågoda liksom, ta bort er själva från genpoolen bara, med all er depp och livströtthet och meningslösa syn på livet.

Finns annars ganska många som är glada för att iaf få en chans att göra något sorts avtryck. Eller kanske bara ha lite kul.
Att jag och min kropp dör, det skiter jag fullständigt i så länge kvinnor bär mina barn. Jag vill dö och jag kommer så småningom att döda mig själv. Det är vad jag vill, men att jag skulle åsidosätta evolutionen och mina gener finns inte på kartan. Nej nej, glöm det. Vänta tills corona är över.
Ni kan ha så mycket kul ni vill, göra vad som helst. Jag bryr mig inte om det. Lev ni, jag är inte det minsta avundsjuk.
Citera
2020-06-19, 01:54
Citat:
Ursprungligen postat av glamoureus
Visst är det lustigt att det alltid är de trolösa som mest vill ta livet av sig...
Alla andra fruktar ju gud, så det är väl inte så konstigt när mord, inkl. självmord, är en synd. Men glöm inte att Jorden har flera miljarder människor som inget hellre vill än blåsas ut och gå upp i rök. Jag tänker främst på buddhister och hinduer.
Min tro ligger nära hinduismen men minus alla gudar, all mysticism, riter, rökelser och allt annat dylikt. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att bli bränd på Ganges.
Jag var förresten där i Januari och badade och knullade horor. Massor av bilder.
Min gamle polare, dock ej indier: http://www.youtube.com/watch?v=V2dDXydv7Fg
Senast redigerad av Finlandsstarkeman 2020-06-19 kl. 01:57.
Citera
2020-06-19, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandsstarkeman
Att jag och min kropp dör, det skiter jag fullständigt i så länge kvinnor bär mina barn. Jag vill dö och jag kommer så småningom att döda mig själv. Det är vad jag vill, men att jag skulle åsidosätta evolutionen och mina gener finns inte på kartan. Nej nej, glöm det. Vänta tills corona är över.
Ni kan ha så mycket kul ni vill, göra vad som helst. Jag bryr mig inte om det. Lev ni, jag är inte det minsta avundsjuk.

Varför vill du att kvinnor skall bära dina barn, när dessa barn i bästa fall bara kan upprepa vad du och miljoner andra redan gjort? Och i och med detta har du ju faktiskt själv gjort dig till en lydig tjänare åt evolutionen..!
Citera
2020-06-19, 02:50
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Varför vill du att kvinnor skall bära dina barn, när dessa barn i bästa fall bara kan upprepa vad du och miljoner andra redan gjort? Och i och med detta har du ju faktiskt själv gjort dig till en lydig tjänare åt evolutionen..!
Mina barn bär och kommer inte att bära mitt medvetande, de är andra människor. Men om jag helt säkert vetat att universum kommer förintas antingen i en big crunch, ice eller big rip så hade tom befruktning varit meningslöst. Men iom att det finns en minimal chans att framtida civilisationer kan bränna upp ett hål till ett annat universum och fortsätta där så ska "jag" med på den farkosten.

De enda seriösa mig veterligen som på ett vetenskaplig sätt argumenterar för verklig fri vilja är Roger Penrose, och Stuart Hameroff med Deepak Chopra som i videon nedan. De två kommer fram till att universum pågår i en oändlig följd av nya skepnader och att vårt medvetande återupprepar sig i all oändlighet.

"CONSCIOUSNESS - A conversation with Deepak Chopra and Stuart Hameroff":
http://www.youtube.com/watch?reload=9&v=erSd5xep30w
Jag tror detsamma, tom övertygad men inte om fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in