2020-06-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Som sagt. Sverige har fortfarande ingen överdödlighet jämfört med samma tidpunkt andra år. DET är vad som ska jämföras med och det är vad alla andra länder i Europa jämför med när de pratar dessa siffror.

Så lägg av tramset sade jag åt dig. Du utgår jag ifrån att du också gör det. Okey?

Som jag skrivit tidigare, jag har inget problem med att acceptera statistiken. Problemet är när någon påstår att statistiken stödjer att personer numera dör MED wuhan-viruset och inte AV wuhan-viruset. Det är fel.
Citera
2020-06-19, 01:22
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
intressant hur vi ser på munskydd i Sverige.

Har alltid munskydd när jag skall handla eller gå på möten. När man är ute och handlar så går folk i långa omvägar för att undvika kontakt med gubben i munskydd. Däremot har de inga problem att gå nära andra medmänniskor utan munskydd.

Har fått för mig att svenskar tror att de som bär på munskydd är smittade och att dessa just skall undvikas. Utan munskydd är allt okej.

Håller med. Man får vara ifred med munskydd.
Citera
2020-06-19, 01:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Sunt förnuft. Allmänbildning och en titt på närmsta nyhetskanal.

Även du vet såklart om att en ytterst liten andel använder munskydden på det sätt man ska. De flesta har ju inte ens rätt munskydd på sig som WHO rekommenderar och som KAN ha effekt. Observera: KAN HA EFFEKT.

Ännu färre rengör dem garanterat som man ska eller använder dem som man ska. De flesta vet inte ens hur man ska använda dem. De har bara blivit tillsagda att ha nått runt käften...

Ja, på den nivån ligger det...

Då förstår du själv.

Hur ska man rengöra dem?
Citera
2020-06-19, 01:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Jag vet faktiskt inte,

Den troligaste förklaringen är väl att det var sån brist på munskydd innan,

att det prioriterades högst att det som fanns gick till vårdpersonalen i första hand,

är min gissning.

Egentligen inget skäl då hemgjorda munskydd även de bidrar till att minska smittspridningen. Jag köpte tidigt under epidemin munskydd till släktingar som inte hade. Inte svårt att få tag på. Fanns massor som sålde på nätet och finns ännu. Även t.ex. byggvaruhus brukar ha.
Citera
2020-06-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Som jag skrivit tidigare, jag har inget problem med att acceptera statistiken. Problemet är när någon påstår att statistiken stödjer att personer numera dör MED wuhan-viruset och inte AV wuhan-viruset. Det är fel.

Inte alls fel.
Eftersom vi har det system vi har där vi rapporterar de avlidna som döda i Covid-19 om de testats positivt inom 30 dagar oaktat egentlig dödsorsak så är det garanterat många som dör MED Covid-19 just nu och inte AV Covid-19.

Detta togs också upp på dagens PK ifrån Norrbotten där vi förmodligen överrapporterar antalet döda i Covid-19 i det läge vi är i pandemin just nu.
Just pga detta faktum och att vi inte har någon överdödlighet.
Citera
2020-06-19, 01:27
Medlem
arbetets avatar
Vi har studentkluster i Gävleborg också:

30-tal smittade – efter lek på studentfirande
/.../Tidigare i veckan uppstod en sådan i Gällivare – och nu har ytterligare en upptäckts i Gävleborgs län.

Det är efter ett studentfirande som smittspridningen tagit rejäl fart. Enligt uppgifter spreds smittan i en matlek, där mat fördes mellan flera studenters munnar. Christian Ehrenborg, tillförordnad smittskyddsläkare i Gävleborg, säger till Hela Hälsingland att han inte har någon information om att det var orsaken, men säger samtidigt:

– Det är inget jag vet någonting om, men jag skulle inte bli förvånad om det handlar om någonting sådant.

Ehrenborg säger vidare att händelsen är en påminnelse om att pandemin är långt ifrån över.

– Smäller det till så här kan det gå snabbt och det får konsekvenser, framför allt för de i riskgrupp. Det är inget långt steg mellan några tecken till en allvarlig situation.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/30-tal-smittade-efter-lek-pa-studentfirande-/
Citera
2020-06-19, 01:27
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
WHO håller inte med dig. Och de är ju faktiskt de enda som säger sig ha nån vettig studie av detta.

Så jag tror inte en kill-gissning från random snubbe på flashback förändrar detta faktum

Nej, en trasa runt käften gör ingen skillnad enligt WHO´s rapport. Det krävs mer än så.

Du tror att din utandningsluft, dina spottdroppar sprutar ut genom munskyddet?
Citera
2020-06-19, 01:28
Bannlyst
Citat:
Inte alls fel.
Eftersom vi har det system vi har där vi rapporterar de avlidna som döda i Covid-19 om de testats positivt inom 30 dagar oaktat egentlig dödsorsak så är det garanterat många som dör MED Covid-19 just nu och inte AV Covid-19.

Detta togs också upp på dagens PK ifrån Norrbotten där vi förmodligen överrapporterar antalet döda i Covid-19 i det läge vi är i pandemin just nu.
Just pga detta faktum och att vi inte har någon överdödlighet.

Men det har vi.
Citera
2020-06-19, 01:28
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Om vi multiplicerar antalet döda med 10 så hamnar vi på över 50 000 döda.

Verkar det som en bra strategi?

Ja, om vi vill bli av med svenskar (som ofta har den mest sårbara blodgruppen), de gamla som bara kostar pengar (även de som lever hemma utan mycket stöd, de kostar iaf pensioner och tar upp lägenheter), de mindre företagen som inte kommer repa sig utan de stora jättarna tar över, om vi vill ha ännu mindre respekt för mänskligt liv, då är det en bra strategi.

Nästa pandemi då? För detta är inte den sista. Samma strategi? Samma ovilja att inse att alla smittor beter sig olika?

Man har börjat tro att digerdöden var tre separata sjukdomar och att iallafall en var ett virus. Inget stämmer på att det skulle vara en och samma bakterie. Det verkar inte som sjukdomar konkurrerar ut varandra på det sätt man trott, det händer bara om de är genetiskt väldigt lika. Annars så är det vanligt att mer än en pest inträffar samtidigt. Så... om nästa kommer, då kör vi samma strategi igen. För denna funkar ju bevisligen på influensa så den ska funka på corona (vilket den inte gör) och kommer inte funka på nästa pandemi.

Eftersom dessa människor är experter börjar man nästan tro att de njuter av varje dödsfall, det är inte troligt att det egentligen rör sig om rena misstag och feltänk.
Citera
2020-06-19, 01:30
Medlem
Citat:
Hur ska man rengöra dem?

De ska kokas efter varje användning eller tvättas i 90 grader.

Tror du många i Europa sysslar med detta?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/sa-har-anvander-du-ett-munskydd-pa-ett-sakert-satt-vi-reder-ut-fragetecknen-kring
Citera
Medlem
Citat:
Hur ska man rengöra dem?

Mask management:
Masks should only be used by one person.
All masks should be changed if soiled or wet; a soiled or wet mask should not be worn for an extended period of time.
Non-medical masks should be washed frequently and handled carefully, so as not to contaminate other items.
Clothing fabrics used to make masks should be checked for the highest permitted washing temperature, which is indicated on the clothing label.
Non-woven polypropylene (PP) spunbond may be washed at high temperature, up to 140°C.
The combination of non-woven PP spunbond and cotton can tolerate high temperatures; masks made of these combinations may be steamed or boiled.
Where hot water is not available, wash mask with soap/detergent at room temperature water, followed by either i) boiling mask for one minute OR ii) soak mask in 0.1% chlorine for one minute then thoroughly rinse mask with room temperature water, to avoid any toxic residual of chlorine.
Citera
Bannlyst
Citat:
De ska kokas efter varje användning eller tvättas i 90 grader.

Tror du många i Europa sysslar med detta?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/15/sa-har-anvander-du-ett-munskydd-pa-ett-sakert-satt-vi-reder-ut-fragetecknen-kring

Källa på att de inte gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in