2020-06-19, 01:08
Bannlyst
Italienarna lär få nya utbrott 😷😷😷😷😷

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/0n5e2E/gor-ont-att-se-de-har-bilderna
Citera
2020-06-19, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
intressant hur vi ser på munskydd i Sverige.

Har alltid munskydd när jag skall handla eller gå på möten. När man är ute och handlar så går folk i långa omvägar för att undvika kontakt med gubben i munskydd. Däremot har de inga problem att gå nära andra medmänniskor utan munskydd.

Har fått för mig att svenskar tror att de som bär på munskydd är smittade och att dessa just skall undvikas. Utan munskydd är allt okej.

Roligt att du upptäckte det, forskningen visar det, medans Tegnell säger motsatsen, att munskydd kan ge falsk känsla av säkerhet.

Det finns bra forskning på det där som jag länkat till tidigare: https://www.researchgate.net/publication/341668165_COVID-19_and_the_Social_Distancing_Paradox_dangers_and_s olutions

Citat:
Background
Without proven effect treatments and vaccines, Social Distancing is the key protection factor against COVID-19. Social distancing alone should have been enough to protect again the virus, yet things have gone very differently, with a big mismatch between theory and practice. What are the reasons? A big problem is that there is no actual social distancing data, and the corresponding people behavior in a pandemic is unknown. We collect the world-first dataset on social distancing during the COVID-19 outbreak, so to see for the first time how people really implement social distancing, identify dangers of the current situation, and find solutions against this and future pandemics. Methods
Using a sensor-based “social distancing belt” we collected social distance data from people in Italy for over two months during the most critical COVID-19 outbreak. Additionally, we investigated if and how wearing various Personal Protection Equipment, like masks, influences social distancing.
Results
Without masks, people adopt a counter-intuitively dangerous strategy, a paradox that could explain the relative lack of effectiveness of social distancing. Using masks radically changes the situation, breaking the paradoxical behavior and leading to a safe social distance behavior. In shortage of masks, DIY (Do It Yourself) masks can also be used: even without filtering protection, they provide social distancing protection. Goggles should be recommended for general use, as they give an extra powerful safety boost. Generic Public Health policies and media campaigns do not work well on social distancing: explicit focus on the behavioral problems of necessary mobility are needed.
Citera
2020-06-19, 01:10
Medlem
neuron-drones avatar
Något säger mig att vi fortfarande har kvarlevor sedan vi ville ha flockimmunitet. Annars fattar jag inte varför man fortfarande skickar folk till jobbet när de andra i familjen ligger hemma sjuka i corona, fattar inte varför det ska vara OK att resa runt i landet och bo på t ex Böda camping och varför munskydd fortfarande inte ska användas.

Det har inte kommit ett skit nytt hur vi ska göra för att inte smitta varandra trots att vi har mycket mer info om hur denna sjukdom smittar än tidigare.

Dvs smittspridning är fortfarande önskvärd.

Det kommer jag inte förlika mig med.

Jag är själv inte ett fan av mask. Jag asbestsanerade utan mask för att det blev jobbigt med. Idiotiskt så klart, men det drabbar ju bara mig. Däremot skulle jag kunna ha munskydd om det var gängse, för att skydda andra. Lite uppoffringar får man faktiskt göra trots att det vållar en obehag!

Sedan är ändå hälften av de som skriver inlägg totalstyrda trots att de tror de tänker själva. SD:arna vill ha lockdown bara för att S inte ville ha det. Sossarna ville inte ha lockdown för att deras ledare sagt så. Snacka om att följa sina ledare utan minsta kritik. Finns det någon här som inte har röstat i linje med coronastrategin eller är det bara jag???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nä...du vet inte nä. En oerhört liten andel av de som bär munskydd gör det på ett sätt som skulle ha effekt om vi ska tro WHO.

Resten gör det för syns skull.

Källa på det? Jag har gett källa på allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
För att den är det inom EU. Har du kollat https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps ?

Vad har EU med Sveriges överdödlighet att göra?? Lägg ner tramset nu. Det räcker.
Citera
2020-06-19, 01:11
Medlem
Skunken666s avatar
Just nu ligger Stockholms invånare, som är värst drabbat, på en antikroppsnivå av 6,1% av befolkningen. Det är den högsta nivån i landet.
Totalt i hela landet så har det dött mer än 5000personer av Covid-19.
För att komma upp i en fungerande flockimmunitet så behöver vi ca 10ggr fler personer med antikroppar.
Om vi multiplicerar antalet döda med 10 så hamnar vi på över 50 000 döda.

Verkar det som en bra strategi?

Avsätt Stefan Löfven, Lena Hallengren, Johan Carlson och Anders Tegnell snarast innan de dödar 0,5% av Sveriges befolkning!
Citera
2020-06-19, 01:12
Medlem
Citat:
Källa på det? Jag har gett källa på allt.

Jasså har du givit källa på allt??

Du svarade "jag vet inte" på min fråga om hur stor andel tror du har de munskydd i tre lager med rätt material som rekommenderas av WHO och som dessutom används på RÄTT sätt och som rengörs på RÄTT sätt.

Det räcker med en snabb titt på närmsta nyhetskanal som är i Europa för att se att det är en ytterst liten andel. Någon större studie än så behöver inte göras.
Citera
2020-06-19, 01:13
Bannlyst
Citat:
Vad har EU med Sveriges överdödlighet att göra?? Lägg ner tramset nu. Det räcker.

Var är siffrorna för vecka 25? Kom igen nu
Citera
2020-06-19, 01:14
Bannlyst
Citat:
Jasså har du givit källa på allt??

Du svarade "jag vet inte" på min fråga om hur stor andel tror du har de munskydd i tre lager med rätt material som rekommenderas av WHO och som dessutom används på RÄTT sätt och som rengörs på RÄTT sätt.

Det räcker med en snabb titt på närmsta nyhetskanal som är i Europa för att se att det är en ytterst liten andel. Någon större studie än så behöver inte göras.

Källa på det? Vilken tv kanal? Eller killgissar du som vanligt...
Citera
2020-06-19, 01:14
Medlem
Citat:

När normal dödlighet går ner inom EU är det sannolikt att det också händer i Sverige. Jag tror du har fått det förklarad ungefär 10 gånger nu.

Hur kan du fråga med två frågetecken? Har du inte läst dom 10 andra svaren på dina inlägg?
Citera
2020-06-19, 01:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Jag vet inte, men effekten är oavsett kvalite på munskydd * antalet som bär den kvalitén. Folk som bär sämre kvalité hjälper också. Det är komplicerad och som WHO skriver finns det tusentals olika materialval och WHOs rekommendation är Q=3

Alla dom här material är godkända över minimumsnivån för WHO:

Polypropylene Interfacing material, purchased as-is, Spunbond (Nonwoven), Q=16,9
Cotton 1 Clothing (T-shirt), Woven, Q=5,4
Cotton 2 Clothing (T-shirt), Knit, Q=7,4
Cotton 3 Clothing (Sweater), Knit, Q=7,6
Polyester Clothing (Toddler wrap), Knit, Q=6,8
Cellulose Tissue paper, Bonded, Q=5,1
Cellulose Paper towel, Bonded, Q=4,3

Sannolikt är allt du har sätt på TV över nivån WHO rekommenderar som minimum.

Material
Polypropylene
Cotton 1 Cotton 2 Cotton 3 Polyester Cellulose Cellulose
Silk
Cotton, gauze Cotton, handkerchief
Nylon
Source
Interfacing material, purchased as-is
Clothing (T-shirt)
Clothing (T-shirt)
Clothing (Sweater)
Clothing (Toddler wrap)
Tissue paper
Paper towel
Napkin
N/A
N/A
Clothing (Exercise pants)
Structure
Spunbond (Nonwoven)
Woven Knit Knit Knit Bonded Bonded Woven Woven Woven
Woven
Initial Filtration Efficiency (%)
6
5
21
26
17
20
10
4
0.7
1.1
23
Initial Pressure drop (Pa)
1.6
4.5
14.5
17
12.3
19
11
7.3
6.5
9.8
244
Filter quality factor, Q ** (kPa-1)
16.9
5.4
7.4
7.6
6.8
5.1
4.3
2.8
0.47
0.48
0.4
Man kan väl lika gärna gå runt med hönsnät för munnen så att folk förstår hur glesa vissa hemmaknåpade munskydd är. Annars kommer folket att invaggas i falsk säkerhet och tro allt är säkert eftersom de ser att alla bär munskydd. Fast egentligen är det bara hönsnät, så att säga. Alltid fastnar nåt, men mycket går rakt igenom.
Citera
2020-06-19, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Just nu ligger Stockholms invånare, som är värst drabbat, på en antikroppsnivå av 6,1% av befolkningen. Det är den högsta nivån i landet.
Totalt i hela landet så har det dött mer än 5000personer av Covid-19.
För att komma upp i en fungerande flockimmunitet så behöver vi ca 10ggr fler personer med antikroppar.
Om vi multiplicerar antalet döda med 10 så hamnar vi på över 50 000 döda.

Verkar det som en bra strategi?

Avsätt Stefan Löfven, Lena Hallengren, Johan Carlson och Anders Tegnell snarast innan de dödar 0,5% av Sveriges befolkning!

Men nu är det ju inte så du kan räkna.
Det finns ju ingen korrelation mellan antal smittade och antal döda på det sätt du fantiserar om.
Det beror ju helt på VART smittan befinner sig.

Du kan ju smitta 50% av befolkningen utan knappt ett dödsfall om du vill det. Bara låta alla friska under 50 år smittas och du uppnår flockimmunitet på 2 veckor med en väldigt liten andel avlidna.

Så du räknar ju totalknasigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in