2020-06-19, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jasså har du givit källa på allt??

Du svarade "jag vet inte" på min fråga om hur stor andel tror du har de munskydd i tre lager med rätt material som rekommenderas av WHO och som dessutom används på RÄTT sätt och som rengörs på RÄTT sätt.

Det räcker med en snabb titt på närmsta nyhetskanal som är i Europa för att se att det är en ytterst liten andel. Någon större studie än så behöver inte göras.

Nu är det så att när jag säger "jag vet inte" så ger jag inte källa på det. Det borde vara ok.

Sen när jag säger att jag vet, då ger jag källa.

Kan du nu ge din källa?
Citera
2020-06-19, 01:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Nä...du vet inte nä. En oerhört liten andel av de som bär munskydd gör det på ett sätt som skulle ha effekt om vi ska tro WHO.

Resten gör det för syns skull.

Igen, vilket munskydd som helst, även enkla hemgjorda minskar smittspridningen till andra. Det moln av utandningsluft som omger en person blir mindre, betydligt mindre med munskydd än utan. Finns undersökningar om det sedan länge, vilka har länkats i tråden ett stort antal gånger.
Om ex. en smittad som inte vet om det befinner sig ute i samhället så minskar risken för att smittan ska spridas om han använder munskydd. Utandningsluft, vätskedroppar när man pratar m.m. får svårare att spridas om folk använder munskydd.
Att det ska vara så svårt att förstå.
Citera
2020-06-19, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
När normal dödlighet går ner inom EU är det sannolikt att det också händer i Sverige. Jag tror du har fått det förklarad ungefär 10 gånger nu.

Hur kan du fråga med två frågetecken? Har du inte läst dom 10 andra svaren på dina inlägg?

Som sagt. Sverige har fortfarande ingen överdödlighet jämfört med samma tidpunkt andra år. DET är vad som ska jämföras med och det är vad alla andra länder i Europa jämför med när de pratar dessa siffror.

Så lägg av tramset sade jag åt dig. Du utgår jag ifrån att du också gör det. Okey?
Citera
2020-06-19, 01:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Börjar man böla över att mestadels behöva va hemma i 4-6 veckor för att rädda livet på 10 tusentals människor så är man feg.
Det blir inte fegare än så.
Vi är lika fega som under WW II.
Historien går igen.
Ni lurar ingen.
Vem har bölat över att behöva vara hemma? Många har jobbat hemifrån trots att det har varit helt frivilligt och jag har aldrig hört nån böla över det? Bara ditt önsketänkande.
Citera
2020-06-19, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Man kan väl lika gärna gå runt med hönsnät för munnen så att folk förstår hur glesa vissa hemmaknåpade munskydd är. Annars kommer folket att invaggas i falsk säkerhet och tro allt är säkert eftersom de ser att alla bär munskydd. Fast egentligen är det bara hönsnät, så att säga. Alltid fastnar nåt, men mycket går rakt igenom.

Som jag visade i min andra länk så vill hönsnät också fungera då det ökar den sociala distansen.

Det finns i praktiken inte argument alls mot munskydd.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Man kan väl lika gärna gå runt med hönsnät för munnen så att folk förstår hur glesa vissa hemmaknåpade munskydd är. Annars kommer folket att invaggas i falsk säkerhet och tro allt är säkert eftersom de ser att alla bär munskydd. Fast egentligen är det bara hönsnät, så att säga. Alltid fastnar nåt, men mycket går rakt igenom.

Varför använda bilbälte, det ger ändå bara en känsla av falsk säkerhet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Men nu är det ju inte så du kan räkna.
Det finns ju ingen korrelation mellan antal smittade och antal döda på det sätt du fantiserar om.
Det beror ju helt på VART smittan befinner sig.

Du kan ju smitta 50% av befolkningen utan knappt ett dödsfall om du vill det. Bara låta alla friska under 50 år smittas och du uppnår flockimmunitet på 2 veckor med en väldigt liten andel avlidna.

Så du räknar ju totalknasigt.

Hur ska ni ha det, knappt något dödsfall eller en liten andel. För normala personer är det en skillnad på knappt ett och en liten andel.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Poängen är väl att ingen vakt går runt och kollar hur munskydden är gjorda, om de verkligen har tre lager av rekommenderade material. Och i många länder har det tydligt sagts att det viktigaste är att man täcker för ansiktet, om så bara med en scarf.

Det är lite lustigt dessutom att UK inför det först nu. Det har blivit en trend, helt enkelt, eller så följer de slaviskt WHO's minsta vink. Men samma sak där, varför nu om man inte införde det när det var som värst för ett par månader sedan? Det är väl det som gör att det ser lite underligt ut.

Jag vet faktiskt inte,

Den troligaste förklaringen är väl att det var sån brist på munskydd innan,

att det prioriterades högst att det som fanns gick till vårdpersonalen i första hand,

är min gissning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Nu är det så att när jag säger "jag vet inte" så ger jag inte källa på det. Det borde vara ok.

Sen när jag säger att jag vet, då ger jag källa.

Kan du nu ge din källa?

Sunt förnuft. Allmänbildning och en titt på närmsta nyhetskanal.

Även du vet såklart om att en ytterst liten andel använder munskydden på det sätt man ska. De flesta har ju inte ens rätt munskydd på sig som WHO rekommenderar och som KAN ha effekt. Observera: KAN HA EFFEKT.

Ännu färre rengör dem garanterat som man ska eller använder dem som man ska. De flesta vet inte ens hur man ska använda dem. De har bara blivit tillsagda att ha nått runt käften...

Ja, på den nivån ligger det...

Då förstår du själv.
Citera
2020-06-19, 01:21
Bannlyst
Citat:
Sunt förnuft. Allmänbildning och en titt på närmsta nyhetskanal.

Även du vet såklart om att en ytterst liten andel använder munskydden på det sätt man ska. De flesta har ju inte ens rätt munskydd på sig som WHO rekommenderar och som KAN ha effekt. Observera: KAN HA EFFEKT.

Ännu färre rengör dem garanterat som man ska eller använder dem som man ska. De flesta vet inte ens hur man ska använda dem. De har bara blivit tillsagda att ha nått runt käften...

Ja, på den nivån ligger det...

Då förstår du själv.

Källa på det?
Citera
2020-06-19, 01:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vad är fel med teorin om flockimmunitet? Förr eller senare når vi dit även om det går långsammare än vad man tänkte sig.

Det förutsätter dock att immuniteten varar tillräckligt länge för att flockimmunitet skall hinna uppnås. I annat fall blir det som när hunden föga framgångsrikt jagar sin egen svans.

Att så förvånansvärt få tycks ha utvecklat antikroppar kanske berättar något annat. Försvinner antikropparna efter en tid?
Citera
2020-06-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Igen, vilket munskydd som helst, även enkla hemgjorda minskar smittspridningen till andra. Det moln av utandningsluft som omger en person blir mindre, betydligt mindre med munskydd än utan. Finns undersökningar om det sedan länge, vilka har länkats i tråden ett stort antal gånger.
Om ex. en smittad som inte vet om det befinner sig ute i samhället så minskar risken för att smittan ska spridas om han använder munskydd. Utandningsluft, vätskedroppar när man pratar m.m. får svårare att spridas om folk använder munskydd.
Att det ska vara så svårt att förstå.

WHO håller inte med dig. Och de är ju faktiskt de enda som säger sig ha nån vettig studie av detta.

Så jag tror inte en kill-gissning från random snubbe på flashback förändrar detta faktum

Nej, en trasa runt käften gör ingen skillnad enligt WHO´s rapport. Det krävs mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in