Citat:
Ursprungligen postat av Marco Fu på Twitter
Feeling unsafe to travel to the UK at this moment, so sadly l've decided to pull out of this year's World Championship
Dessvärre tror jag inte att han är den enda asiatiska spelaren som inte kommer ta sig till Storbritannien för VM. Som jag förstått det var det till stor del Dings eget val att inte komma till Tour Championship. Jag vet inte om det finns någon typ av press uppifrån i det kinesiska systemet att inte åka eller om det bara är egen oro.
Vissa menar att det inte blir ett riktigt världsmästerskap om flera kinesiska spelare saknas under VM, vilket jag inte riktigt håller med om när det kommer till kampen om VM-bucklan. De två senaste åren har det bara varit två kinesiska spelare per år som tagit sig förbi första omgången i The Crucible, så slutfasen av turneringen lär se ut som vanligt. (Dessutom har tex. Wenbo och Bingtao stannat i Storbritannien hela tiden under pandemin, så helt tomt blir det inte.)
Däremot blir det en stor nackdel rankingmässigt för de spelarna som inte kan/vill delta, vilket är lite trist inför kommande säsong(er).