2020-06-18, 08:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror personligen att Sverige spelar ett oerhört högt spel som just nu ser ut gå illa. Enligt vad jag har förstått från personer som rapporterar från Sverige, så är majoriteten av äldre mycket noga med social distansering. De håller sig inne och undviker att träffa vänner och familj. Detta i direkt motsats till de flesta mellan 15-50 år som formligen skiter i det och sitter på uteserveringar med polare utan att bry sig. Barer och restauranger ser i princip ut som vanligt på kvällarna..

Smittspridningen ökar nu ganska kraftigt och om man ser till utvecklingen i andra länder så vore det MYCKET förvånande om detta inte börjar synas i dödsstatistiken snart. Om man dessutom plockar in sociala händelser som studentfiranden och diverse demonstrationer i ekvationen så inser alla att antalet smittade snart kommer öka ÄNNU mer.

Jag TROR att när Sverige kommer upp i över 1,500 smittade per dag så kommer Sverige införa någon form av restriktioner. Det skulle kunna ske redan i Juni. Jag hoppas verkligen att ni slipper den typ av 'spike' som vi fick här i UK. Antagligen är det bara temperaturen som räddar er just nu, annars hade ni redan varit där, för när antalet smittade når en viss nivå drar det iväg oerhört fort.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det Sverige pysslar med just nu kan sluta riktigt illa.

https://forumfiles.com/J5eeL3A5o8/Screenshot_2020-06-18_at_06.50.59_png
Vi får skilja på smittade och sjuka dock. Problemet för Sverige som inte våra grannländer har och andra som nu fått kontroll på smittan är att vi har potentiellt större risk att få klusterutbrott. Jag skulle tro att provtagning som nu görs blottar hur läget egentligen är i landet där vi redan har betydligt fler smittade många utan antikroppar utspridda över hela landet.

Därför kommer våra relaxade restriktioner få helt andra konsekvenser än i andra länder. Det vi sett de sista dagarna med utbrott i Gällivare och bland studenter i Motala samt på västkustöarna kommer att bli en vanlig syn är jag rädd för. Våra grannländer och andra gör klokt i att ha fortsatt inreseförbud för svenskarna. De besluten har de med stor sannolikhet tagit med stöd av sina experter.
Citera
2020-06-18, 08:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
I våras skildes en nyfödd bäbis från båda föräldrarna direkt efter födseln, på sjukhuset där jag jobbar. Mamman hade Covid19.

Detta måste ha skett över hela landet.

Läkarna är skiträdda för detta virus.

Hemskt! Tänk även på vad det gör för amningen och anknytningen...

Jag tänker, att det hade varit bättre om någon läkare som befann sig på golvet i coronavården, hade fått ingå bland rådgivarna åt Regeringen. FHM är ju helt verklighetsfrämmande. De kör på sina teoretiska modeller (som kan stämma mycket, litet, eller inte alls) och räknar med stora tal. Individens lidande ser de inte alls. De som arbetar där, har förmodligen inte SETT en vårdavdelning på flera decennier.
Citera
2020-06-18, 08:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
I våras skildes en nyfödd bäbis från båda föräldrarna direkt efter födseln, på sjukhuset där jag jobbar. Mamman hade Covid19.

Detta måste ha skett över hela landet.

Läkarna är skiträdda för detta virus.

Du som är på golvet, förresten. Är det sant som vissa säger, att sjukdomsfallen går ner i åldrarna, och att det ligger tonåringar på IVA nu?
Citera
2020-06-18, 08:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du som är på golvet, förresten. Är det sant som vissa säger, att sjukdomsfallen går ner i åldrarna, och att det ligger tonåringar på IVA nu?

Läste också det. Ska framförallt handla om Västra Götaland vad jag förstått.
Citera
2020-06-18, 08:28
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Jo jag är övertygad om att det är nog den förklaringen de komner att försöka att ge, men det kommer att vara svårt för dem att motivera att de räddat då många andra människoliv att det överväger alla nuvarande och kommande dödsfallen i corona. Finns nog ett skäl till att regeringen försöker förhala denna utvärderingen så långt som möjligt.

Det håller jag med om. En utvärdering nu hade inte blivit så bra.
Citera
2020-06-18, 08:29
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Karantänen av det finländska landskapet Nyland, vilket huvudstaden Helsingfors tillhör, lyfts från och med i dag, onsdag. Det meddelade Finlands statsminister Sanna Marin på en presskonferens under onsdagen. Enligt henne är det den finländska grundlagen som sätter stopp för isoleringen."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-haver-karantanen-i-helsingfors
Poängen där var ju att läget förändrats (tidigare än man väntat). När läget förändras är vissa extremåtgärder inte längre förenliga med grundlagen.
Seriöst har det inte påståtts att åtgärden då den inleddes var "olaglig". Den som kanske bekymrat sig mest om saken verkar faktiskt vara justitieminister Anna-Maja Henriksson som var den som formellt fattade beslutet.
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag kan tyvärr inte finska, men jag kommer bestämt ihåg att anledningen till att det sågs som ”olagligt” var att det redan fanns smitta utanför huvudstaden. Det gjorde att man inte kunde åberopa den anledningen som uppgavs, alltså att man skulle förhindra spridning ut från Helsingfors.
Det är en uppgift som debattörer som sno gillar att svänga sig med, men riktigt så enkelt är det inte.

Avskärmningen av Nyland hade många olika syften, inte enbart att bromsa smittspridningen utanför landskapet. Jag läste just en intervju från slutet av maj med justitieministern, och en intressant poäng hon framhöll var att läget då det beslöts om nylandskarantänen var att man var rädd att vården i Nyland skulle bli extremt ansträngd, och man ville med alla medel förhindra att man här skulle behöva avsätta några som helst resurser på folk från resten av landet. Avskärmningen ledde ju bl.a. till att ganska många studerande reste "hem" till föräldrarna i andra delar av landet.
Att skydda resten av landet från ökad smitta var egentligen en andrahands prioritet.

Sedan visade det sig att distanseringsåtgärderna bet mycket bättre än man vågat hoppas på*. Läget i resten av landet visade sig också vara stabilt, smittspårningen där hann med, det tickade in nya fall ganska jämnt utan explosiva kluster.

Och som någon redan nämnde så var den psykologiska effekten av det hela inte att förakta. Vill minnas att jag skrivit i tråden om det tidigare.
(Naturligtvis inget man strikt formellt juridiskt kan ta i beaktande, men jag är iaf övertygad om att det verkligen hjälpte till att hålla folk engagerade i frågan.)

* Min personliga, ovetenskapliga, tippning är att Sveriges nedgång i dödstal de senaste veckorna är resultatet av något liknande. Mindre åtgärder än i Finland har gett en långsammare nedgång, men tillräckligt många tog fram till början-mitten av maj saken på allvar också i Sverige. Nu befarar jag dock en kommande explosion av först vårdbehov och sedan dödstal som inte blir trevliga - isynnerhet som det antagligen kommer att handla mindre om 80+ och mer om folk <60.
Tidsaspekten i den här epidemin är grym.
Citera
2020-06-18, 08:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tack gode gud för att vi inte stängt ner landet som fascisterna velat. Det finns ingen anledning att överreagera på en pandemi som inte är svårare än en jobbig influensa. På sikt bör dödligheten öka ytterligare, jämför med Belgien och New York, det finns mycket fläsk att bränna av.
Ättestupa som nu tillämpas i det här landet är fascism.
Citera
2020-06-18, 08:31
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nja. Förvisso finns det olika undersökningar, och de negativa tenderar till att genast "begravas" under nya mer positiva undersökningar. I bästa Kim Jong-Un- stil.

Men denna var ändå anmärkningsvärd och värd att nämna i sammanhanget:

Svenskarnas förtroende för regeringens och Folkhälsomyndighetens förmåga att hantera coronapandemien faller kraftigt, enligt en ny undersökning från Novus.
Andelen som har mycket eller ganska högt förtroende för regeringens förmåga rasar närmare 20 procentenheter.
.

(...)

De som hade "mycket eller ganska högt förtroende för regeringens förmåga att hantera coronaviruset sjunkit till 45 procent i juni, jämfört med 63 procent i Novus förra undersökning i april. ".

Du svänger dig med rätt självsäkra uttalanden i dina inlägg. Men testa gärna att bidra med källor ibland också, det ger ett mer seriöst intryck och bättre debatt, om man kan backa upp tvärsäkra uttalanden.. I all välmening.

https://www.svt.se/nyheter/fortroendet-for-regeringen-och-folkhalsomyndigheten-rasar-i-ny-undersokning

Men så är det, det håller jag med om. Stödet var ju starkare i början än nu. Vi stirrar oss dock blinda på dödsantaletu.
Citera
2020-06-18, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Två hårfrisörer som hade Covid-19 med symtom behandlade 140 kunder

46 kunder testades negativt. Resten gjorde en 14 dagar karantän.
Ingen blev sjuk.

Alla hade munskydd.

källa: https://youtu.be/pnS4MbRribw?t=310
Martenson länkar sina källor i videobeskrivningen

Jag skulle snarare fråga varför de gick till jobbet MED symptom?
Citera
2020-06-18, 08:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Var det inte i Motala eller Gällivare som det skrevs om igår.
Citera
2020-06-18, 08:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Det vore bra om någon som verkligen arbetar där, kunde bekräfta det!
Citera
2020-06-18, 08:40
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det känns otroligt osannolikt att FHM tänkar så, ovetenskapligt och rakt ut korkad. Så fel FHM haft när det gäller i princip allt så finns det inte på kartan att FHM har kompetens att göra någon beräkning alls med "större perspektiv" - komplexa modeller. Dom klarar inte av att se hur COVID-19 sprider sig inom dom nästa 7 dagar. Tegnell gillar ju "enkla modeller" och då utgår att fokusera på effekter hos 0.000001% av barnen.

De representerar Sveriges folkhälsa. FHM är ju ett team med många professioner. Inte bara pandemier. Jag tror de har räddat åtskilliga jobb, många kvinnor som skulle dödats av sina män, ett otaligt antal barn med skelettskador utfört av vårdnadshavare. Det finns en bigger picture det är det jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in