Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Fast jag tror att vi skulle märka om det dog miljontals kineser. Kineserna klarar inte av vad som helst och dör det 100 miljoner kineser så kommer de nog att protestera.
Skillnaden mellan Kina och Sverige är att Svenskar inte bryr sig eller protesterar. Vi är skulle jag vilja säga, mer hunsade än kineserna är.....
Nej, jag tror inte heller att Kinas dödssiffror är extremt underrapporterade iofs. En diktatur kan i varierande grad bry sig om sina invånare trots allt, och har sällan intresse av att ha ihjäl så många som möjligt.
Men jag tror också att det finns en extrem naivitet i Sverige kring vad en diktatur innebär.
Du är inte den första som skriver att Kina o Sverige är same same, som relativiserar diktaturer etc.
Du glömmer t.ex. att Kina saknar tryckfrihet och yttrandefrihet. Jag kan lova dig att
exakt ingenting skulle hända dig om du hade skrivit under ditt inlägg med ditt fulla namn. Inte ens om du lagt till "sosse-jävlar" under.
Många diktaturkramare i tråden verkar inte fatta detta utan envisas med att vi lever i en enpartidiktatur i Sverige, som avrättar oliktänkande och förbjuder dem att yttra sig.
Nej, så är det inte.