2020-06-18, 07:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
På SVT diskuterades nu att Sverige kommer att hamna långt ner i kön på ett vacsin i och med våran strategi på flockimunitet.
Undrar hur detta skall utvecklas?
Eftersom FHM och Regeringen kör mot flockimmunitet så har de förstås inte brytt sig om att se till att få en bra köplats.
Citera
2020-06-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men 80% av Sveriges befolkning tycks göra det. Säger det dig ingenting?

Tror siffran är lägre.
Men tror även att gemene man inte är så hängiven och sätter sig in i Tegnells rätt eller fel.
De nöjer sig med att han styr och framstår som lugn.
Även om han gör det dåligt om man tittar närmre.
Citera
2020-06-18, 08:01
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tack gode gud för att vi inte stängt ner landet som fascisterna velat. Det finns ingen anledning att överreagera på en pandemi som inte är svårare än en jobbig influensa. På sikt bör dödligheten öka ytterligare, jämför med Belgien och New York, det finns mycket fläsk att bränna av.
Jag tror personligen att Sverige spelar ett oerhört högt spel som just nu ser ut gå illa. Enligt vad jag har förstått från personer som rapporterar från Sverige, så är majoriteten av äldre mycket noga med social distansering. De håller sig inne och undviker att träffa vänner och familj. Detta i direkt motsats till de flesta mellan 15-50 år som formligen skiter i det och sitter på uteserveringar med polare utan att bry sig. Barer och restauranger ser i princip ut som vanligt på kvällarna..

Smittspridningen ökar nu ganska kraftigt och om man ser till utvecklingen i andra länder så vore det MYCKET förvånande om detta inte börjar synas i dödsstatistiken snart. Om man dessutom plockar in sociala händelser som studentfiranden och diverse demonstrationer i ekvationen så inser alla att antalet smittade snart kommer öka ÄNNU mer.

Jag TROR att när Sverige kommer upp i över 1,500 smittade per dag så kommer Sverige införa någon form av restriktioner. Det skulle kunna ske redan i Juni. Jag hoppas verkligen att ni slipper den typ av 'spike' som vi fick här i UK. Antagligen är det bara temperaturen som räddar er just nu, annars hade ni redan varit där, för när antalet smittade når en viss nivå drar det iväg oerhört fort.

Jag hoppas verkligen att jag har fel, men det Sverige pysslar med just nu kan sluta riktigt illa.

https://forumfiles.com/J5eeL3A5o8/Screenshot_2020-06-18_at_06.50.59_png
Citera
2020-06-18, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Men asså för i helvete.
Vilka mördar-rapporter nåddes du av från våra grannländer?
Svara nu.
Hur många massdog under 6 veckor?
Lider du av klaustrofobi?
Bor du i en övergiven bunker?
Hur mycket bättre klarar sig Sverige ekonomiskt- i längden?

Vadå "kört"??!!
Alla som inte begått självmord bor på gatan nu i våra grannländer samt australien nya zeeland etc?

Seriöst nu- vad är din agenda? Vad är ditt problem??

Jag tror som sagt det var fel med lockdown globalt.
Och jag tror många länder redan gjort kalkylen att lockdown varit för dyrt och inget man kan fortsätta med nu eller i framtiden.
I övrigt har jag ingen agenda utan resonerar fritt och ur min synpunkt realistiskt.
Realistiskt är inte samma sak som att vara empatisk alltid tyvärr.
Citera
2020-06-18, 08:02
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kommunerna fick inte köpa skyddsutrustning:

Kommuner stoppades från att köpa skyddsutrustning
Kommuner fick inte beställa skyddsutrustning från flera leverantörer trots den pågående pandemin, istället skulle regionerna prioriteras. Det visar Ekots granskning.

– Vi blev ju fly förbannade. Man drar undan benen för oss, att vi inte ska inte ha något skyddsmaterial, att det bara ska vara till regionen, säger Tarja Viitanen, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Nyköping.

När hon försökte beställa förkläden, munskydd och andningsskydd från leverantörerna fick hon meddelande om att "varorna spärrats för vanliga beställningar och ska fördelas mellan regionernas buffert/beredskapslager”.

– Så vi har fått leta högt som lågt, vi tog kontakt med målarfirmor, med kärnkraftverk, alla som kunde ha någon slags skyddsutrustning som fanns här i Sverige, säger hon.

När situationen med coronasmittan var som värst inom äldreomsorgen i Nyköping möttes hon gång på gång av det här budskapet.

– De uttryckte sig 'vi kan inte leverera någonting i fall att staten vill ha'. Att det här ska gå till regionen i första hand, säger Tarja Viitanen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7497858
Kommunerna, som bedriver äldrevården, fick alltså inte köpa skyddsutrustning.

Och de äldre har inte släppts in på sjukhus (som regionerna driver).

Satan vad lite de äldre värderas.
Citera
2020-06-18, 08:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Med tanke på det antal kandidater som redan påbörjat Fas-1, just avslutat Fas2 eller t.o.m. är i inledningen av Fas-3 så är det väl snarare troligt att det finns ett vaccin till årsskiftet.

Jag och många med mig bedömer det som troligt att vaccinationer sker runt årsskiftet. Det är precis som du säger. Sedan om Sverige håller sig framme och säkrar avtal om vaccinleveranser på världsmarknaden känner jag viss oro inför. Nu har det i alla fall utsetts samordnare. Vi får hoppas att han jobbar snabbt och effektivt så tillgången kan säkras.
Citera
2020-06-18, 08:06
Medlem
https://www.ttela.se/nyheter/sverige/covid-19-kan-ge-hj%C3%A4rnskador-1.29819706

En del patienter som vårdas på sjukhus för covid-19 har tecken på hjärnskada, enligt en studie från Göteborgs universitet.
Citera
2020-06-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
https://www.ttela.se/nyheter/sverige/covid-19-kan-ge-hj%C3%A4rnskador-1.29819706

En del patienter som vårdas på sjukhus för covid-19 har tecken på hjärnskada, enligt en studie från Göteborgs universitet.

Positivt för 70% av alla flashbackare, då har dom ju troligtvis redan haft skiten!!
Citera
2020-06-18, 08:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/corona-kan-vara-farligt-for-gravida-och-barnet/

Det här hade jag missat: att det finns rön som tyder på att corona kan vara farligt för gravida och deras foster. Det här brydde sig inte Tegnell och Löfven heller om att vänta in svar på, innan de bestämde att dagis och grundskolor ska vara öppna. Nu har en massa barn säkerligen blivit smittade på dagis och i skolan, och dragit hem det till sina gravida mammor...

Covid19 ÄR en samhällsfarlig sjukdom på många sätt. Det enda rimliga är att skydda så många som möjligt från att bli smittade. Finns en god anledning till att de flesta andra länder stängt förskolor och skolor när smitta brutit ut. Tyvärr satt statsministern i TV och sa att det var rätt beslut att inte stänga ned. Så har vi också mest smittspridning och flest döda också i relation till capita.
Citera
2020-06-18, 08:13
Medlem
Vilken fars! Kommuner pekas ut som ansvariga för äldrevården. Nu visar Ekots granskning att kommuner inte fick köpa skyddsutrustning som reserverades för regionerna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7497858
Citera
2020-06-18, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/corona-kan-vara-farligt-for-gravida-och-barnet/

Det här hade jag missat: att det finns rön som tyder på att corona kan vara farligt för gravida och deras foster. Det här brydde sig inte Tegnell och Löfven heller om att vänta in svar på, innan de bestämde att dagis och grundskolor ska vara öppna. Nu har en massa barn säkerligen blivit smittade på dagis och i skolan, och dragit hem det till sina gravida mammor...

I våras skildes en nyfödd bäbis från båda föräldrarna direkt efter födseln, på sjukhuset där jag jobbar. Mamman hade Covid19.

Detta måste ha skett över hela landet.

Läkarna är skiträdda för detta virus.
Citera
2020-06-18, 08:16
Medlem
madchances avatar
Även människor som inte hamnar på intensiven får hjärnskador..

"Undersökningen visar att patienter med särskilt svår covid-19 ibland får påtagliga symptom på att hjärnan inte fungerar som den ska. Men redan vid måttlig infektion, hos patienter som var inlagda på sjukhus men inte behövde respiratorvård, gick det att upptäcka skador."

https://www.svd.se/covid-19-kan-ge-hjarnskador
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in