2020-06-17, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du menar forskare som inte genomfört tillräckligt med studier? Sen är det kul att du och andra är så naiva och okunniga att ni inte ens känner till att även ANDRA sjukdomar kan ge långvariga effekter i vissa fall. Det är känt sedan väldigt lång tid tillbaka men ni verkar tro att det är något nyttt!

Långtids-effekterna av detta helt nya virus är fortfarande oklar. Därför bör försiktighetsprincipen råda. Vi har till exempel ingen kunskap om fertilitet, återinsjuknande, vad som händer om andra vågen kommer med de som bara delvis har antikroppar och bara delvis påverkade organ.
Citera
2020-06-17, 23:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så du tror på allvar att av 213 länder och regioner runt om på jorden så redovisar de allra, allra flesta exakt lika bra som exempelvis Norden??
Ska du kanske prova att läsa inläggen innan du svarar eller är du helt felkopplad?
Jag sa att de flesta är ärliga inte alla 213...
Du försöker inbilla folk att rwste. av världen är elaka och falska , men här i Sverige är vi ärliga...
sånt gick väl hem 1975 , typ
Citera
2020-06-17, 23:19
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
" Vi svenskar har accepterat ett högt dödstal"
Har du frågat alla pensionärer eller barnen till dessa pensionärer om dessa accepterar höga dödstal?

Majoriteten stöder den svenska strategier. Sedan får man läsa det finstilta. Den tysta överenskommelsen.

Löfven sa ju tidigt att tusentals kommer att dö. Det såg du väl? Du skulle räckt upp handen. Självklart har jag inte hunnit prata med alla.
Citera
2020-06-17, 23:20
Medlem
Johan Carlson och Tegnell kan inte sparkas om dom inte gjort formella fel. Nu finns det tillräckligt med felaktiga råd om smittsamhet och smittfrihet för att ge dom foten på måndag.
Citera
2020-06-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du nämnde det i tidigare inlägg. Börjar du bli snurrig?
Denna smitta är klassad som allmänfarlig pandemi av WHO. Världen har inte stängt ned för att de tycker det är kul, utan för att det bedöms helt nödvändigt. Du kanske har missat att Kina infört begränsningar igen, efter att smitta blossat upp i Peking? Ingenting är förbi vad gäller denna pandemi. Tyvärr. Lockdown är något vi kommer få leva med till det finns ett verksamt vaccin. Det är bara att vänja sig.

Lockdown är ett överspelat kapitel. Att Kina fortfarande håller på är jag dock inte förvånad över. Ett vaccin kommer ju inte hjälpa mot smittan på flera år framöver tills jordens befolkning fått det till sig i så fall. Om det nu fungerar... och hur bra det fungerar...

Länder kommer såklart inte hålla på med detta i år framöver, det förstår vem som helst.

I sydeuropa har man ju redan givit upp och välkomnar alla i EU. Testar ingenting i många fall. Man förstår att det inte går att hålla på som man gjort längre. Det gäller bara att hitta ett sätt att leva med detta då det kommer finnas med oss i åratal framöver.

Det är nog mest du själv som får acceptera detta faktum.
Citera
2020-06-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ta fram det där nu, att det bröt mot grundlagen.

Och.., tvåspråkig är jag ifrån födseln. Har inte drabbats av dysleksi vad jag vet. Var är det att karantänen bröt emot grundlagen. Finns inget om det i din länk.

"Karantänen av det finländska landskapet Nyland, vilket huvudstaden Helsingfors tillhör, lyfts från och med i dag, onsdag. Det meddelade Finlands statsminister Sanna Marin på en presskonferens under onsdagen. Enligt henne är det den finländska grundlagen som sätter stopp för isoleringen."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-haver-karantanen-i-helsingfors
Citera
2020-06-17, 23:23
Medlem
Sweden’s coronavirus consensus cracks as deaths top 5,000
Country has world’s fifth-highest death rate at 499.1 per million inhabitants
PM Stefan Lofven insists that strategy of not locking down ‘was not a failure’, citing fall in hospitalisations
(Källa: sump.com)

Sverige uppmärksammas i världen. Men inte för den "humana stormakt" som de så gärna basunerat ut.
Citera
2020-06-17, 23:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Island fick 2 nya fall direkt samma dag de öppnade gränsen samt två nya importerade fall ett par dagar tillbaka... Detta efter veckor utan egna fall.

Ska de hålla på sådär i 10 år är min fråga också?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iceland/

Att kritisera ett land som har 10 döda totalt för att de öppnar gränsen (emot länder de själva tycker gjort rätt) är väl lite väl magstarkt.

Min slutsats att du drar lite väl stora paralleller för öppna ett land samtidigt som du frågar om det ska hålla på så i 10 år?

Ska Sverige vara stängt ett par generationer då?
Citera
2020-06-17, 23:25
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Ja visst kan man vara skeptisk. Personligen tror jag att vi skulle ha haft guldkrona nu om vi hade lyckats med att som sagt skydda våra äldre. Haft en mycket tidigt nedstängning och isolering av våra äldreboenden. Haft samma personal som rullar, bundit vikarier till samma boenden osv.

Tegnell och de är skickliga, vi svenskar har accepterat ett högt dödstal. Jag har accepterat det. De har bibehållit ett lugn vilket inte har stressat upp svenskarna.

Men jag ser framemot Corona kommissionen.
Hur resonerar du, FHM med tegnell har ju gång på gång misslyckats att förutse detta virus och underskattat det vilket nu gör att vi som enda land i europa har en okontrollerad smitta ingem exit strategi allt medans våra grannländer nu har öppnat upp och har fått igång sina ekonomier.

FHM valde att riskera svenskarmas hälsa utan att vi tillsynes vann något på detta, jag kan tyvärr inte se något annat än ett totalt misslyckande.Tyvärr måste jag även säga att FHM framstår som en mycket dysfunktionell organisation som inte var kapabel att hantera denna pandemi.
Citera
2020-06-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Långtids-effekterna av detta helt nya virus är fortfarande oklar. Därför bör försiktighetsprincipen råda. Vi har till exempel ingen kunskap om fertilitet, återinsjuknande, vad som händer om andra vågen kommer med de som bara delvis har antikroppar och bara delvis påverkade organ.
Det mesta talar dock för att detta virus inte skiljer sig särskilt mycket från andra virus och det som ger speciella effekter i vissa sällsynta fall handlar om individuella reaktioner p.g.à andra sjukdomar, medicinering, behandling, immunförsvar etc.
Citera
2020-06-17, 23:26
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Stor komik att utrikesministern idag går ut och avråder från resor till Norge, Danmark och Finland:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-haver-reseavradan-till-tio-lander/

Ja, det verkar ju kanske en smula olämpligt att åka till länder som man inte släpps in i.

Haha.. det är exakt vad jag satt och skrattade då. Svenskar är inte välkomna i visa länder och då går vår utrikesminister ut och avråder resor till de länder.

Min är större än din eller rättar sagt straffar ni oss så straffar vi er. Men vi förstår inte att vi gör bort oss. Sverige 2020.
Citera
2020-06-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/iceland/

Att kritisera ett land som har 10 döda totalt för att de öppnar gränsen (emot länder de själva tycker gjort rätt) är väl lite väl magstarkt.

Min slutsats att du drar lite väl stora paralleller för öppna ett land samtidigt som du frågar om det ska hålla på så i 10 år?

Ska Sverige vara stängt ett par generationer då?

Sverige har aldrig varit stängt.

Läs på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in