2020-06-18, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandemose
Vel, så lenge politiet kun er interessert i spor som leder til at TH blir dømt, kunne jo vi for eksempel rettet mer fokus mot spor som peker i andre retninger.

Vi kan også bidra til at fokuset rettes mot at det nå er på tide å sette på nye koster, i politiet, som kan snu bunken.

Det er mulig jeg er innbilsk, men at VG leser mye av det som skrives her, er vel nærmest bevist.

Og selv om det ble en veldig tynn suppe, så kokte i hvert fall de journalistene sammen noen saker om tunnelsyn for et par uker siden. Etter at noen av oss dro på litt kraftig.

Jeg tenker for eksempel at det finnes ressurser på dette forumet som kunne funnet ut mer om den X3/X5-en på Ås.

Dessuten, hvis jeg har rett i at denne saken ble begått av amatørkidnappere med litt over snittet interesse for krypto, og - om de eventuelt skulle være norske eller svenske - så er det jo ikke utenkelig at GM-ene av og til er innom denne tråden.

Det er jo det som er problemet, det er ingen spor som leder i andre retninger.

Er det åstedsteknikerne du vil skifte ut. Få inn noen som "finner spor" ... som ikke er der?
Citera
2020-06-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har påpekt dette før lenge siden.
Når det gjelder kritikk av politiet, så har det ikke fremkommet noe kritikkverdig, før etter pågripelsen av TH.
Men det er korrekt at jeg tilhører en minoritet.
Mente du at avisene ikke har publisert noe om kritikk av politiet i denne saken (som bl.a. det brevet som den ene datteren skrev) før etter pågripelsen av TH?
Det er bra at det finnes noen som tenker slik som du tenker og som ser med åpne øyne slik som du gjør
Citera
2020-06-18, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det er jo det som er problemet, det er ingen spor som leder i andre retninger.

Er det åstedsteknikerne du vil skifte ut. Få inn noen som "finner spor" ... som ikke er der?

Vi vet jo ingenting om hva politiet sitter på av tips. Hva som ligger i den store bunken, som de ikke har forfulgt og undersøkt grundig nok.

Men vi vet at ikke alle håndverkerne AEH var i kontakt med, er blitt kontaktet av politiet.

Og vi vet at de ikke interesserte seg nevneverdig for en bil med en dame, som lignet på AEH, og som prøvde å tiltrekke seg et vitnes oppmerksomhet på selveste kidnappingsdagen.

Dessuten tror jeg vi kan fastslå nå, at til tross for at politiet garantert har gjennomsøkt alle skuffer og lommer hjemme hos TH, så har de ikke funnet noe vesentlig som knytter ham tettere til saken.

Palmesaken er jo et godt eksempel på at man til sist må bytte ut etterforskere.

Riktignok løste man aldri saken, men man fikk nye svar, hver gang man satte på nye folk.
Citera
2020-06-18, 01:24
Medlem
Citat:
Vel, så lenge politiet kun er interessert i spor som leder til at TH blir dømt, kunne jo vi for eksempel rettet mer fokus mot spor som peker i andre retninger.

Vi kan også bidra til at fokuset rettes mot at det nå er på tide å sette på nye koster, i politiet, som kan snu bunken.

Det er mulig jeg er innbilsk, men at VG leser mye av det som skrives her, er vel nærmest bevist.

Og selv om det ble en veldig tynn suppe, så kokte i hvert fall de journalistene sammen noen saker om tunnelsyn for et par uker siden. Etter at noen av oss dro på litt kraftig.

Jeg tenker for eksempel at det finnes ressurser på dette forumet som kunne funnet ut mer om den X3/X5-en på Ås.

Dessuten, hvis jeg har rett i at denne saken ble begått av amatørkidnappere med litt over snittet interesse for krypto, og - om de eventuelt skulle være norske eller svenske - så er det jo ikke utenkelig at GM-ene av og til er innom denne tråden.

Du har strålende gode ideer her og gode poeng!

VG har kartlagt sølvgrå biler i Hagens nabolag: Ingen sier at de har tatt mystisk snarvei
En nabo så en sølvgrå SUV-lignende bil ta en merkelig snarvei samme morgen som Anne-Elisabeth Hagen forsvant. 38 biler i nabolaget kan passe beskrivelsen – men ingen sier at de kjørte der denne dagen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ER4p0/vg-har-kartlagt-soelvgraa-biler-i-hagens-nabolag-ingen-sier-at-de-har-tatt-mystisk-snarvei

Når VG greide å gjøre dette, så greier de nok å kartlegge røde BMW X3 med bensinluke som er stålfarget med noen uthevede tegn på, også!

Her i tv2-artikkelen har dere detaljene om bilen VG
https://www.tv2.no/a/11499053/

Var det ikke også en VG-journalist eller VG-ansatt som postet innlegg her i tråden flere ganger som delte ut informasjon fra morgendagens VG-artikler i AEH-saken?
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-18 kl. 01:38.
Citera
2020-06-18, 01:35
Medlem
Citat:
Vi vet jo ingenting om hva politiet sitter på av tips. Hva som ligger i den store bunken, som de ikke har forfulgt og undersøkt grundig nok.

Men vi vet at ikke alle håndverkerne AEH var i kontakt med, er blitt kontaktet av politiet.

Og vi vet at de ikke interesserte seg nevneverdig for en bil med en dame, som lignet på AEH, og som prøvde å tiltrekke seg et vitnes oppmerksomhet på selveste kidnappingsdagen.

Dessuten tror jeg vi kan fastslå nå, at til tross for at politiet garantert har gjennomsøkt alle skuffer og lommer hjemme hos TH, så har de ikke funnet noe vesentlig som knytter ham tettere til saken.

Palmesaken er jo et godt eksempel på at man til sist må bytte ut etterforskere.

Riktignok løste man aldri saken, men man fikk nye svar, hver gang man satte på nye folk.

Politiet sier de har etterforsket alt som finnes av spor så langt det går, og det ender i intet.

Vi får se hva som kommer ut av dusøren, og om levningene funnet på gravlunden er relevante og eventuelt kan bringe saken videre.
Citera
2020-06-18, 01:38
Medlem
Citat:
Jeg er enig i det, men jeg mener ikke at politiet tilhører den gruppen.

Jeg tenker at politiets handlemåte er forståelig.

De hadde naturligvis ektemannen på mistenktlisten fra dag én. Noe annet ville vært en tjenestefeil.

Og det må ha vært en svært vanskelig sak, helt til å begynne med. Denne saken er jo helt ekstraordinær, og hva skulle de gjøre?

De måtte jo anta at det var en kidnappingssak, men de har knapt vært borte i kidnappingssaker, og her er Fru Milliardær kidnappet.

Når de så søker om hjelp fra internasjonale etterforskere, og de får på kryptoeksperter, får de garantert svar som dette: «Ikke tale om at dette er en kidnappingssak.»

Da er det at det klikker, og de begynner å etterforske dette som en drapssak.

Og hvis de hele veien etter det har vært på et blindspor, så er det nå kun to muligheter: De kan gi opp eller snu.

Men å snu 180 grader er nærmest umulig for den gruppen, som har investert så mange ressurser på å bevise at de har rett i at TH er skyldig.

Derfor mener jeg, at i stedet for å henlegge saken i oktober, bør man bytte ut etterforskningsgruppen.

Selv om det ender med at man sette på de nest beste folkene i landet, vil man få noen som kan se på saken med friske øyne.
ja. Nya friska ögon, det behövs för att utredningen ska gå framåt
Citera
2020-06-18, 01:42
Medlem
Citat:
Politiet sier de har etterforsket alt som finnes av spor så langt det går, og det ender i intet.

Vi får se hva som kommer ut av dusøren, og om levningene funnet på gravlunden er relevante og eventuelt kan bringe saken videre.
Neida det har de ikke. Hvor leste du liksom dette?
Politiet ønsker informasjon om den røde BMW X3-bilen-sporet leste jeg

Irene mener hun så Anne-Elisabeth Hagen – politiet vil ha flere tips.

– Vi har etterforsket det med ulike skritt og gått bredt ut i den grad vi hadde mulighet. Hvis det skulle komme ytterligere informasjon knyttet til det tipset, i kjølvannet av det som fremkom i media i går, vil politiet ta det imot og jobbe videre med det, sier Hrenovica.

– Men er dette fremdeles et interessant vitne for politiet?

– Hvis det er noen opplysninger som kan bidra til å sette ting i kontekst her, så er det av relevans for politiet.
Men det som politiet etterforsket den gangen, er etterforsket grundig med ulike virkemidler. Vi har kommet dithen at det ikke ga noe mer, så der stoppet det opp.

https://www.tv2.no/a/11501354/
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-18 kl. 02:18.
Citera
2020-06-18, 01:47
Medlem
Bilobservasjonen i Hagens nabolag:
Ifølge naboen var bilen SUV-lignende og trolig sølvgrå, og med norske skilter. Når han i etterkant har gjort egne undersøkelser, er det eldre modeller av Volkswagen Amarok og BMW X3 han mener ligner mest. Han så ikke sjåføren, eller hvor mange som var i bilen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/21ayeB/hagens-nabo-saa-bil-ta-mystisk-snarvei

Han mener bilen kan ha vært en sølvgrå eldre modell av Volkswagen Amarok eller en BMW X3, og tidfester hendelsen til mellom klokken 8.30 og 10.30.
https://www.aftenposten.no/norge/i/VRnePW/nabo-varslet-politiet-om-mistenkelig-bil-i-forsvinningssaken

Dette kan jo stemme med den røde BMW X3 som ble observert på Ås hvis den midlertidig var coatet med sølvgrå farge.
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-18 kl. 01:50.
Citera
2020-06-18, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Bilobservasjonen i Hagens nabolag:
Ifølge naboen var bilen SUV-lignende og trolig sølvgrå, og med norske skilter. Når han i etterkant har gjort egne undersøkelser, er det eldre modeller av Volkswagen Amarok og BMW X3 han mener ligner mest. Han så ikke sjåføren, eller hvor mange som var i bilen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/21ayeB/hagens-nabo-saa-bil-ta-mystisk-snarvei

Han mener bilen kan ha vært en sølvgrå eldre modell av Volkswagen Amarok eller en BMW X3, og tidfester hendelsen til mellom klokken 8.30 og 10.30.
https://www.aftenposten.no/norge/i/VRnePW/nabo-varslet-politiet-om-mistenkelig-bil-i-forsvinningssaken

Dette kan jo stemme med den røde BMW X3 som ble observert på Ås hvis den midlertidig var coatet med sølvgrå farge.
Og det kan forklare et bensinlokk som er utelatt å fjerne coatingen på. Ikke vet jeg hvor lett det er å fjerne en costing. Høres ikke ut som noe man spyler av i en vaskehall?

Men jeg syntes denne damen som observerte bilen var litt for sikker på observasjonene. Veldig detaljert. Over et normalt nivå, med mindre fantasien har blandet seg med virkeligheten. Det er ikke lett å huske slike detaljer eller beskrive en gjerningsmann. Hun beskriver klær på personer i fremsetet, nasjonalitet på skilter, tanklokk osv. I tillegg har hun fokuset på damen i baksetet. Syntes dette blir litt for detaljert.
Citera
2020-06-18, 02:19
Medlem
Citat:
NRK-artikkelen om død person funnet i kum er nylig oppdatert.

En person er funnet død på gravlund i Oslo
"Funnet ble gjort etter at Oslo-politiet hadde fått opplysninger i en savnetsak.

– Vi antar at personen som er funnet er personen som er meldt savnet, sier Anne Alræk Solem leder for drapsseksjonen i Oslo, til NRK."
"De mener det er for tidlig å si noe om hvilken savnetsak de knytter funnet til. De mener også det er for tidlig å si noe om det er en mann eller kvinne som er funnet.

Den avdøde vil bli obdusert. Dette vil kunne hjelpe politiet med å være sikre på hvem den avdøde er. De tror den undersøkelsen kan gjennomføres på torsdag."
Når man ikke kan si noe sikkert om kjønn, da er det vel ikke så mye igjen av levningene.

Jeg tror det er AEH.

Jeg håper vi får vite sikkert svar på hvem den døde personen er, i løpet av morgendagen.

Jeg kan omtrent garantere at den døde personen har tilhørt et rusbelastet/kriminelt miljø. Det er selvfølgelig ikke et oppegående menneske som har kjørt rundt i Oslos gater med AEH i bilen - død eller levende. For så å dumpe liket i en kum på en gravlund, sentralt i Oslo. Omtrent like smart som å dumpe liket i kummen foran garasjen i Sl+raveien .
Citera
2020-06-18, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SurklendeSevje
Og det kan forklare et bensinlokk som er utelatt å fjerne coatingen på. Ikke vet jeg hvor lett det er å fjerne en costing. Høres ikke ut som noe man spyler av i en vaskehall?

Men jeg syntes denne damen som observerte bilen var litt for sikker på observasjonene. Veldig detaljert. Over et normalt nivå, med mindre fantasien har blandet seg med virkeligheten. Det er ikke lett å huske slike detaljer eller beskrive en gjerningsmann. Hun beskriver klær på personer i fremsetet, nasjonalitet på skilter, tanklokk osv. I tillegg har hun fokuset på damen i baksetet. Syntes dette blir litt for detaljert.

Ja, eller kanskje det var et spesielt bensinlokk som skal være stålfarget selv om bilen er rød? Gassa beskrev et slikt bensinlokk som noen velger å kjøpe til bilen sin.

Jeg vet ikke hvordan man fjerner coating. Kanskje coatingen er som et lag med plast som enkelt kan rives av?

Angående vitnets detaljerte observasjoner. Du har rett i at det var veldig detaljert. Hun opplevde situasjonen med frykt, etter det jeg leste. Og mange erfarer å huske veldig godt detaljer fra hendelser der de opplever frykt. Hun var veldig bevisst på at hun måtte forsøke å huske detaljer.

Kanskje hun samme dag som observasjonen også fortalte sin mann og sin arbeidsgiver om de detaljene og kanskje hun også noterte detaljene i en bok samme dag?

Det første som slår Irene er at hun må forsøke å huske detaljer. Hun ser på registreringsskiltet bak på bilen, men det er så tilsølet av gjørme at det er umulig å se noe. Da legger hun merke til en annen detalj.
– Jeg ser at det står «BMW X3», og at bensinluken er stålfarget med noen uthevede tegn på.

– Husker du hva du tenkte du da du sto i situasjonen der?
– Jeg tenkte at jeg bare måtte gå videre. Jeg fikk en følelse av å være i fare. Jeg følte at jeg hadde sett noe jeg ikke var tenkt til å se.

https://www.tv2.no/a/11499053/

Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Slike lokk brukes på sportsbiler eller hos bilbyggere som vil gjøre bilen mer sporty.

https://gundersenmotorsport.no/butikk/bil/bil-tanker_og_beholdere/bil-tanker_og_beholdere-bensintank-fuelcell/sparco-tanklokk-m-las-alu/
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-18 kl. 03:16.
Citera
2020-06-18, 06:03
Medlem

Kan funnet av levninger i en kum ved Vår frelses gravlund være knyttet til hagen-saken?

Det er ikke noen indikasjoner på det. Politiet formulerer det slik: Funnet er gjort med bakgrunn i opplysninger fremkommet i en savnetsak. Politiet har antagelser om identiteten til avdøde, og de pårørende er av den grunn varslet.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/5eeae3964efc4700188bf092?utm_source=vgfront&utm_co ntent=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhet sdognet
Senast redigerad av z-z-z 2020-06-18 kl. 06:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in