Citat:
Ursprungligen postat av
Brulle33
På vilka sätt kan man förbereda sig för plugget på handels? Någon elev som har tips utifrån egna erfarenheter?
Vill du ha ett försprång när det kommer till nationalekonomi (mikro) så rekommenderar jag filmerna på denna sida:
https://www.khanacademy.org/economics-finance-domain/microeconomics
Se alla i ordningen de ligger på hemsidan och förstå den grundläggande logiken och koncepten. Khan Academys filmer om mikroekonomi är fan den största skatten Internet har att erbjuda. Guld värt att kunna sitta hemma och få koncept förklarade för sig i filmformat med möjlighet att pausa och spola tillbaka o.s.v.
I övrigt bör du lära dig studieteknik. Vet inte din bakgrund men jag hade alltid haft lätt för mig i skolan och hade i princip aldrig pluggat en enda dag i mitt liv innan handels så min studieteknik var icke-existerande. Jag hade ingen aning om hur man pluggade och fick lära mig allt från scratch. Misstänker att det gäller för många som kommer in via HP. Folk som kommer in via sina betyg är nog bättre rustade. Hur som helst, läs på om "spaced repetition", det fungerar verkligen.
Du kan också använda inspelningsfunktionen i din telefon (röstmemon på iphone) och banda föreläsningarna. Så kan du lyssna på dem igen på bussen hem efter skolan, på gymmet, på promenaden o.s.v. Dessutom kan du vara mer närvarande under själva föreläsningen och avslappnat lyssna på vad som sägs eftersom du vet att du spelar in allting. Om du inte spelar in så kommer du vara så upptagen med att försöka anteckna allting att du kommer missa saker eftersom föreläsaren pratar snabbare än du antecknar. Det kan vara så att föreläsaren kanske inte uppskattar att du spelar in så sköt det diskret.