2020-06-17, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag ser på det såhär - Och jag hoppas du kan se i min text att jag inte "dömer ut dig" eller förkastar det du säger, utan försöker vara objektiv i detta! "Alternativ gärningsman" kommer jag dock inte diskutera, eftersom jag ser det som bevisat, eftersom det inte finns ett enda spår efter någon annan person i lägenheten. Förutom två avtryck som inte kan identifieras.

Att Tishko kan ha lidit av en så allvarlig psykisk störning, så att han haft en helt skild verklighetsuppfattning och alltså inte haft uppsåt för sina gärningar SKALL ABSOLUT undersökas och prövas i detta målet. Framförallt om det blir ett beslut om RPU här om några timmar. Det är inget snack om den saken! Men man får inte glömma att det oerhört ovanligt och krävs otroligt mycket för att en person skall anses ha varit såpass allvarligt psykisk störd och haft en såpass psykotisk förvrängd verklighetsuppfattning, så att man inte haft insikt och därmed inget uppsåt, vilket isåfall skall leda till en friande dom.

Jag vill också tillägga att det finns moment i detta som talar för att han inte varit såpass allvarligt psykiskt störd, vid tiden före/under/efter gärningen, som du vill göra gällande:
-Tishko har 13/11, dvs dagen innan det misstänkta mordet, jobbat.
-Tishko har under dagen 14/11 arbetat. Han går visserligen hem från jobbet tidigare, men detta säger inte så mycket eftersom det ändå skulle ha varit ett mycket kort arbetspass.
-Efter det misstänkta mordet har Tishko utan problem kunnat ta sig till affären där han handlar. Han har därefter kunnat boka en tågbiljett och satt sig på tåget mot Göteborg/till Ljungskile.
-Jag är fullt medveten om att han beter sig oerhört märkligt och irrationellt när han går längs E6 i Ljungskile. Men poliserna som hämtar upp honom nämner i sitt PM överhuvudtaget ingenting om att han skulle uppfattats som psykotisk eller liknande.
-Dagarna efter det misstänkta mordet har Tishko både jobbat, beställt mat från COOP, hälsat på sin pappa och varit på McDonalds med sina kompisar.
Det är alltså väldigt mycket han gjort och klarat av dessa dagar. Det är dessutom många människor han träffat (arbetskamrater, brukare, polis, grannar, familjemedlemmar, kompisar m fl.) där några visserligen säger att han varit lite frånvarande eller drogpåverkad - Men absolut inte mer än så.

Jag tror absolut det finns "psykiska rubbningar" och psykosliknande perioder i detta. Men jag anser att detta förekommit EFTER gärningen, vilket är anledningen till att han "glömt" eller "struntat" i huvudet. Jag tror heller inte dessa psykoser är på en sådan nivå att han inte haft någon som helst insikt över vad han gjort/gör och att han därför juridiskt inte skall ha någon skuld i gärningen.
Det är klart att en sån gärning gör inte en normal frisk människa. Nån psykisk rubbning måste han haft.
Citera
2020-06-17, 12:28
Medlem
Gonorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Han har kvar lägenheten. Är hyran betald kan han inte bli vräkt. Inte ens ens för nåt sånt vidrigt soM detta.

Tro mig du kan bli vräkt för mindre förseelser än ett styckmord 👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Jag har funderat på en sak som inte har nämnts så mycket här. Det är väl inte bara teknisk bevisning som knyter honom till brottet (fingeravtryck, mobilmaster) utan också hans beteende. Irrat runt vilsen på motorvägen, att han inte försökt att nå Wilma fastän hon varit försvunnen samt att han försökt att ta livet av sig två gånger (fly från problemet). Eller har jag fel?
Självfallet beteendet spelar roll för helhetsbilden. Jag tror att TR går på en helhetsbild för bedömningen. Bevis materialen i det här fallet är väldigt complex och diffust men helhetsbilden är väldigt tydlig.
Han kan inte yrat runt i motorvägen om inget särskild hade hänt den kvällen som han påstår. Han var knappast lugn. Det är ingen normal lugn människa som går och köper en biljett till Göteborg och hoppar av halvvägs.
varför skulle han åka iväg överhuvudtaget. Han kunde lika bra stannat hemma och spelat spelet om inget särskild hade hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allt.o.inget
Det ska inte spela någon roll att kroppen inte hittats. Det är spåren från ett händelseförlopp som är det viktiga och de finns det sannerligen gott om. Spåren gör att man kan dra slutsatser om vad som är den mest rimliga förklaringen. Man lägger ihop bit för bit och får en hel händelsekedja.

Det är typisk svensk flathet att hitta problem där det inte finns ett problem, men att titta bort där det faktiskt finns ett problem.
Varför ska man ha en benämning för dråp? Löjligt. Har man med våld dödat en annan människa är det mord oavsett om det är planerat eller inte. Man ansvarar själv för sina egna handlingar och impulser. Eller det kanske är någon annan som har det ansvaret?
Och varför styckar man en annan människa? För att man har något ruttet att dölja och man döljer det med en ännu ruttnare handling. Sluta krångla till allt.

Angående ditt oerhört märkliga resonemang om Dråp: Isåfall behöver vi väl inte ha brotten Narkotikabrott av normalgraden och Grovt narkotikabrott - Man har ju haft befattning av narkotika oavsett?? Och varför skall vi isåfall ha en skala med Ringa misshandel-Misshandel-Grov misshandel-Synnerligen grov misshandel. Man har ju misshandlat vilket som?

Hade vi dessutom inte haft brottet Dråp hade vi hamnat i många jobbiga situationer där man fått döma ut långa mord-fängelsestraff för folk som av barmhärtighet hjälpt sin närstående att ta livet av sig eller till folk som olyckligtvis använt lite för mycket våld än vad nöden krävde i en ev. nödvärnssituation.
Citera
2020-06-17, 12:30
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Tro mig du kan bli vräkt för mindre förseelser än ett styckmord 👍

Som vad? Familjen står med största sannolikhet för hyran, blir han frikänd så får han tillbaka lägenheten
Citera
2020-06-17, 12:30
Medlem
Det finns vidriga krafter som kommer göra att den där pixlade barbaren - kommer gå fri

Endast dömd för griftefriden eller något liknande, med lite statligt skadestånd dessutom den stackars berikaren.

F.ö anser jag Wilma fått vad hon förtjänade. 9 av 10 killar är reko svenskar men hon valde ändå en kaosblatte

Hoppas föräldrarna skäms
Citera
2020-06-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är klart att en sån gärning gör inte en normal frisk människa. Nån psykisk rubbning måste han haft.

Absolut, jag håller med! Men nu handlade denna diskussionen om allvarlig psykisk störning och brist på uppsåt.
Citera
2020-06-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Han har kvar lägenheten. Är hyran betald kan han inte bli vräkt. Inte ens ens för nåt sånt vidrigt soM detta.
Man kan visst bli vräkt för brottsliga handlingar i en lägenhet är inte tillåtet..
https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1N9
Citera
2020-06-17, 12:32
Medlem
Kl är nu drygt halv ett och fortfarande inget besked från Uddevalla TR i häktningsfrågan.
Intressant, minst sagt!
Citera
2020-06-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Som vad? Familjen står med största sannolikhet för hyran, blir han frikänd så får han tillbaka lägenheten
Knappast, för någon har styckat en person i lägenheten, och även om han får rätt att någon har en kopia till hans lägenhet så har han inte hållt ordning på orginalen .. så han kan bli vräkt.. bara läsa Jordabalken ang brottslighet och försummelse
Citera
2020-06-17, 12:35
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Man kan visst bli vräkt för brottsliga handlingar i en lägenhet är inte tillåtet..

Syftar du på brottslig verksamhet?
Citera
2020-06-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sohefall
Han är ännu inte dömd. Och är hyran betald i tid hela denna häktningstid så finns inget skäl att vräka någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in