2020-06-17, 10:18
Medlem
Jag har funderat på en sak som inte har nämnts så mycket här. Det är väl inte bara teknisk bevisning som knyter honom till brottet (fingeravtryck, mobilmaster) utan också hans beteende. Irrat runt vilsen på motorvägen, att han inte försökt att nå Wilma fastän hon varit försvunnen samt att han försökt att ta livet av sig två gånger (fly från problemet). Eller har jag fel?
Citera
2020-06-17, 10:25
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Blir han friad så är det samma sak som en dödsdom ändå - för att det finns människor som med säkerhet kommer att ha ihjäl honom. Säkrast för honom är ett långt fängelsestraff

Skitsnack. Vi har med svenskar att göra. Ha! Har aldrig hört talas om repressalier från en svensk familj som Wilmas är. Svenskar förlåter allt i sinom tid. Så glöm det. Det händer inte.
Citera
2020-06-17, 10:31
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Säger inte emot dig eller håller med dig.
Men känner du likadant för Mats Alm?
Ingen aning om vem det är så känner ingenting för den personen.
Citera
2020-06-17, 10:32
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fick nyss mail ifrån bohusläningen att rätten inte kommer samla sig i TR. De lämnar skriftligt besked och media publicerar så fort man får veta. Ingen live-bevakning alltså.
Ahh ok tack! Då får vi antagligen infon så snart Bohusläningen fått den!
Citera
2020-06-17, 10:36
Medlem
Gonorres avatar
Tingsrätten är jag inte orolig för. Han kommer förbli i häkte tills dom avkunnas. Jag är mer orolig över överklagandet..

Tror tingsrätten dömer honom för mord och brott mot griftefriden till tidsbestämt straff. För många frågetecken för ett livstidsstraff.

Men i hovrätten är risken påtaglig att han frias för mord.

Bevisbördan ligger på åklagaren.
Kan brott bevisas utom rimlig tvivel ?

Ja, i dagsläget för griftefriden men inte för mord. Men mer bevisbörda kan komma fram under tiden fram tills att hovrätten skall ta ställning.
Citera
2020-06-17, 10:39
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qurera
Håller med. Vem vill offra sitt eget liv och samvete.
Har läst så många jag hade dödat den som gett sig på mitt barn osv. Men nej. Det händer inte för när det kommer till kritan klarar man inte att ta ett liv.
Nej det är väl en spärr som finns hos de flesta och saknas hos ett fåtal som begår denna typ av gärningar.
Om T gjort sig skyldig men frias så anser inte jag att jag kan döma honom, han kommer stå till svars inför Gud och där kommer han få den sanna domen.
Citera
2020-06-17, 10:48
Medlem
vancover89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Tingsrätten är jag inte orolig för. Han kommer förbli i häkte tills dom avkunnas. Jag är mer orolig över överklagandet..

Tror tingsrätten dömer honom för mord och brott mot griftefriden till tidsbestämt straff. För många frågetecken för ett livstidsstraff.

Ja, i dagsläget för griftefriden men inte för mord. Men mer bevisbörda kan komma fram under tiden fram tills att hovrätten skall ta ställning.
tkr samma spec nu när (vittnen) har ändrat sin story sen media vart inblandat
Citera
2020-06-17, 10:54
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Jag har funderat på en sak som inte har nämnts så mycket här. Det är väl inte bara teknisk bevisning som knyter honom till brottet (fingeravtryck, mobilmaster) utan också hans beteende. Irrat runt vilsen på motorvägen, att han inte försökt att nå Wilma fastän hon varit försvunnen samt att han försökt att ta livet av sig två gånger (fly från problemet). Eller har jag fel?

Ja märkligt beteende.

Sen vad jag vet så har han ju heller inte varit hjälpsam (pratglad) i förhör som man kanske hade varit om man är oskyldig
Citera
2020-06-17, 10:57
Medlem
Citat:

Sjukt om han frias medan massor av män döms för våldtäkt och sexuella trakasserier utan bevis och det ifrågasätts aldrig.
Citera
2020-06-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vancover89
tkr samma spec nu när (vittnen) har ändrat sin story sen media vart inblandat

Media är alltid inblandade, i varje större brottsmål. Det har även diskuterats fupar och dyl sedan urminnes tider här på fb. Det är inget nytt fenomen.
Jag tycker personligen inte att vittnesmålen har ändrats nämnvärt i jämförelse med tidigare förhör. Lång tid har gått och det kan finnas andra orsaker till en ändrad story än att man påverkats av media. Som grannen, han gav en förklaring till sitt ändrade vittnesmål eftersom att han kollat loggar osv.
Vittnen kan likväl ha ändrat sin story efter att ha läst fup t ex. Det är trots allt en offentlig handling.

Rämsäll greppar bara efter halmstrån. Det hade inte varit tillåtet med liverapportering under rättegångar om det ansågs äventyra vittnesmål.
Senast redigerad av Enial 2020-06-17 kl. 11:04.
Citera
2020-06-17, 11:03
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thehawk88
Ja, han har ju verkligen betett sig som om han har "lite" att dölja...

Citat:

Exakt. TR är ju "lekmannadomstolen". Men, oavsett vem som vinner i TR, så lär det bli överklagat. Och fram tills nästa rättegång, så hoppas jag innerligt att de har hittat kroppen. Tyvärr lär den väl redan nu vara utsatt för väder, vind, djur och annat så att den knappast kan vara till mycket nytta - mer än att familjen äntligen kan få till en vettig begravning.
Citera
2020-06-17, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Sjukt om han frias medan massor av män döms för våldtäkt och sexuella trakasserier utan bevis och det ifrågasätts aldrig.

OT: Bara 5 av 100 dömdes för våldtäkt 2019, så det är inga "massor" just för att ord står mot ord i de flesta fall.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2020-06-17 kl. 11:17. Anledning: fattas ett ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in