Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Väldigt många finnar är laktosintoleranta. Men där ger man D-vitamin till alla omyndiga.
Visst måste det väl finnas D-vitamin rekommendationer i Sverige också?
Det är ju typ en 30-40tals folkhälsointervention. Att förebygga rakitis är ju ungefär det mest basala man kan tänka sig.
I Finland har vi ju också D-vitamin tillskott i mjölkprodukter (behövs ffa i fettfria dylika) - säkert i Sverige också?
Men det är inget att lita på, vilket jag nu vet av bitter erfarenhet: trodde att jag som storkonsument av skummjölk i kaffe (ca 3-4dl mjölk per dag) inte kunde ha brist på D-vitamin.
Min husläkare var dock misstänksam och tog prover.
Jag låg på 26 nmol/l !
Gränsen för svår brist är 25 nmol/l, gränsen för brist är 50nmol/l. Idealiskt är någonstans mellan 70-150nmol/l.
Så jag tittade litet närmare på hur mycket D-vitamin det nu riktigt är i min vitaminerade mjölk: 1mcg/dl.
Mitt ordinerade D-vitamintillskott är 60mcg per dag, så ca 20ggr vad jag får i mig genom kaffemjölken.
Och detta är en mycket moderat dos (min husläkare är gammal och ganska konservativ) har jag märkt när jag läst bara liten en smula om olika strategier för D-vitamintillskott.
Det skall bli intressant att se vad mitt D-vitaminvärde är i höst, efter ca en månad på 60mcg (2400IU) hade jag just och just segat mig upp över 50nmol/l.
Jag misstänker att jag kommer att fortsätta ta D-vitamin i framtiden också, och antagligen i högre doser på vintern. (Har inte orkat kolla vad gränsen för receptfritt är i Finland eller Sverige, men internationellt verkar upp till 5000IU (~125mcg) vara fritt tillgängligt på många ställen.)
För att återgå till trådämnet: när kommer den stora kohortstudien om D-vitaminnivåer och CoViD19? Det kan ju inte vara så svårt att rutinmässigt mäta D-vitaminnivåer på en riktigt stor grupp som testar positivt, eller åtminstone på alla som behöver läggas in. Följ sedan sjuklighet och dödlighet, korrelera basnivåer och antingen kan vi avfärda D-vitaminets betydelse för den här specifika infektionen, eller också kan vi gå ut med en mycket enkel och billig rekommendation för hela befolkningen.
Detta borde ju redan vara gjort egentligen.
Det är jättetrevligt att det nu finns hållbar data på att behandling med steroider ökar överlevnaden för de mest sjuka, men också om dexmetason (i de modesta doser det handlade om) inte precis är något förknippat biverkningar, så är ju D-vitamin ännu mindre riskfyllt. Plus då sedan att det alltid är bättre ju färre som blir så allvarligt sjuka att steroidbehandling alls behövs.