2020-06-17, 10:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Precis.
Tänkt dig någon som blir dålig under dagen på jobbet och tar bussen hem i rusningstid (utan munskydd såklart), kanske stannar och handlar mat på vägen hem. Allt när man är som mest smittsam.

Jag hatar Tegnell.
Citera
2020-06-17, 10:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Jag tror också att mentalitet och inställning, inte bara formell strategi, påverkar rätt kraftigt.

J
Också om vi struntar i de gamlingar, tjockisar och mörkhyade som dör, hur dyrt är det att ha sjukvården till åtminstone 50% upptagen av CoViD19? Jämfört med att testa aggressivt och beordra (inte rekommendera!) isolering och karantän?

*John Campbell är en brittisk sjuksköterskelärare med youtubekanal. Han är inte alltid först, eller mest detaljerad, eller perfekt vetenskaplig, om vare sig forskningsläget eller smitt-läget i hela världen, men hans översikter är lätttillgängliga och det är väldigt sällan han har radikalt fel om något. Hans stora styrka, isynnerhet när CoViD19 var nyare, är att han är en van föreläsare om fysiologi.

Det fetmarkerade. Det är en aspekt som sällan lyfts i debatten. Det fungerar möjligen ett tag, men det fungerar inte för alltid. Redan nu cirka 3 månader in i pandemin finns en enorm trötthet inom vården. Det talas om slutkörd vårdpersonal och vårdköer som bara växer. Även om priset med de 5000 döda är högt är priset egentligen ännu högre för alla de som får sina operationer uppskjutna, eller de som kommer kräva mycket lång rehab efter svåra covid 19-infektioner. Jag är inte särskilt säker på att Sverige kommer ut som en vinnare av det här, ens ekonomiskt. Jämför med de länder som nästan helt lyckats kväsa smittan. Då får man en helt annat beteende ute i samhället och människor kan leva mer som vanligt. Vi för ett slags lågintensivt krig hela tiden. Ett krig som skördar allt fler offer på egentligen alla möjliga plan.
Citera
2020-06-17, 10:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Aftonbladet skriver precis att läget i Gällivare har försämrats och att ett extra krismöte med ledningen i kommunen hålls i eftermiddag.

Jag vet att det dykt upp tidigare men om någon kunde vara en hjälte och dela webbsidan med ordentlig statistik sett till län och orter i landet.
Tack

Stod lite om det hos SVT. Jag länkade nyss. Fast en mer utförlig artikel skulle vara intressant.
Citera
2020-06-17, 10:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Så länge som det bara gäller en handfull personer, så kan man ju smittspåra runt dem.

Jag har inte haft tid att hänga med i detta de senaste dagarna. Förnekar Tegnell alltså fortfarande asymptomatisk smitta?

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Förnekar vet jag inte.
Men han lägger ingen vikt vid presymptomatisk (och asymptomatisk) smitta när det gäller åtgärder i alla fall. Det anses som oviktigt för smittspridningen.

Nej det gör han inte.

"vi står fast" sa han om en fråga på asymptomatisk smittspridning från en reporter från Aftonbladet på en presskonferens,

jag blev jätteförvånad för hur man man stå fast kring något man inte erkänt,

så jag började dammsuga på Internet kring FHMs position och hittade egentligen ingenting från FHM,

annat än en SVT artikel där asymptomatisk och FHM nämns, men i klippet säger Tegmark Wisell inget om det,

här är inlägget: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Tidigare har han bara viftat bort det som att det inte var nånting att bry sig om,

men det gör han ju med munskydd för vårdpersonal, munskydd för befolkningen, testning för befolkningen, risk för resa till alperna

också,

plus säkert en hel del annat jag inte orkar komma ihåg nu.
Citera
2020-06-17, 10:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Johan Giesecke hävdar att flockimmunitet nås i mitten av juni i Stockholm

I den polska tidningen Gazeta Wyborcza hävdar Johan Giesecke den 13 juni att Stockholm får flockimmunitet i mitten av juni, vilket går emot alla undersökningari Sverige, inklusive vad FHM hävdar:

https://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,26026860,szwedzki-zakaznik-lockdown-nie-ratuje-nikogo-w-polsce.html

Google översättning (artikeln är bakom en betalvägg, men detta går att få fram):

"Agnieszka Lichnerowicz: When will you get collective immunity in Stockholm?
Johan Giesecke: - Soon. In mid-June.

Does it mean that these 60 or 70 percent residents will be immune to the virus?
- We can only say that 60 percent. residents will get COVID-19 by then. We do not know if they are resistant, although everything indicates this. Other coronaviruses circulate among us that lead to the building of human immunity. It is therefore unlikely that this would be different."
Han har gudskelov inte dykt upp i svensk media på ett ett par veckor. (Jag är dock orolig att han fortfarande påverkar FHM:s arbete som rådgivare.)

Stackars polacker och andra utlänningar som fortfarande plågas av dödliga gubbgissningar från denna faktaimmuna stolle.

Jag tror på det fria ordets oinskränkbarhet. Men kan man kanske få honom internationellt klassad som en sektledare!?
Citera
2020-06-17, 10:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej din jämförelse fungerar inte helt.

Smittspridning handlar inte om individen,

"du måste stanna hemma för att inte riskera ditt och alla andras liv"

så blir det rätt.

I denna branden är det vi som brinner.

Smittan finns i person A och om den kommer till person B så fortsätter krisen.

Om smittan inte kommer till person B så bryts smittkedjan och krisen avstannar.

Det är vi befolkningen som är bränslet i epidemin.

Det är så enkelt. Man kan låtsas att det inte är såhär men det kommer inte gå så bra.
… [ Visa mindre ]
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte ens Kina lyckas med inlåsning av folket. 5 milj hann fly Wuhan innan de stängde gränserna. Och hur många som har hunnit fly Peking nu innan de införde karantänen av staden?

Inte ens en diktatur som svetsar in folket lyckas.

Googla "hammer and the dance" och vänj dig vid tanken.

Så kommer förmodligen hela världen att ha det tag framöver.

Det som menas med "novel virus"

det finns ingen medicin och det finns inget vaccin -än

då blir det såhär.

Återigen,

Man kan låtsas att det inte är såhär men det kommer inte gå så bra,

eller så låter man de svaga dö som enda eller ett av de få länderna i världen,

och det kommer inte heller att gå speciellt bra,

för om resten av världen har andra värderingar, blir man utstött.
Citera
2020-06-17, 10:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Stod lite om det hos SVT. Jag länkade nyss. Fast en mer utförlig artikel skulle vara intressant.

Krisläge i Gällivare – vill stoppa all busstrafik till och från samhället
Coronaläget i Gällivare försämras ytterligare. Nu stänger kommunen sina fritids- och kulturanläggningar samtidigt som man vädjar till länstrafiken att stoppa kommunikationerna till och från Gällivare.

Det är bara några av åtgärderna som krisledningsgruppen i Gällivare kommun nu tar till. I ett pressmeddelande skriver kommunen:

”Vi har nu en okontrollerad och samhällsfarlig spridning av Covid-19 i kommun. Region Norrbotten redovisar oroväckande hög insjukandefrekvens. Vi uppmanar till stor försiktighet. Alla behöver ta sitt ansvar och bidra till att begränsa smittspridningen. Vi är i ett akut läge.”

Ytterligare åtgärder väntas tas vid ett extra krismöte i eftermiddag.

– Det rusar iväg. Gällivare har nu länets högsta antal smittade sett till befolkning, säger Stefan Nieminen, kommunikationsansvarig vid krisledningsgruppen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krislage-i-gallivare-vill-att-busstrafiken-ska-stoppas

Först Vrångö, nu Gällivare. En vanlig syn framöver är jag rädd.

Var det någon som nämnde Beijing?
Citera
2020-06-17, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jösse. Kan FHM inte sparka gubben från sitt konsultjobb eller äger han FHM? Och är Wallensten fortfarande sjuk? Corona? Eller är det fnurra på tråden på FHM så Wallensten inte längre vill stå bakom FHMs linje? Han är yngre och har många år kvar i karriären och ser att det blir stopp då FHM havererar så nu vill han rädda sig från katastrofen kanske?
"

Han har också gett råd till Indien i slutet av maj:

""The situation that India is in, I think, you should have a soft lockdown, as soft as possible," he said.

"I think for India, you will ruin your economy very quickly if you have a severe lockdown. It is better, skip the lockdown, take care of the old and the frail...," he noted."

Har Indien lyssnat på honom? Igår hade Indien 2000 nya rapporterade döda.

Han har även berömt Vitryssland, och intervjuats i vitrysk press:

https://www.tvr.by/eng/news/glavnyy-efir/intervyu_s_nauchnym_sovetnikom_pravitelstva_shvets ii_i_generalnogo_sekretarya_voz_yukhanom_gizeke/

Han blir alltså intervjuad internationellt i sin egenskap som rådgivare till FHM. Hans linje förknippas alltså med Sverige. Det här är en missionär inställning.
Citera
2020-06-17, 10:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Det går ner ganska snabbt på IVA nu, -24% senaste veckan.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-06-17, 10:51
Medlem
Snapcounts avatar
Gällivare..

I.o.m att det står så här :

SVT Norrbotten rapporterade igår om den stora ökningen av smittade på äldreboenden. Smittan sprider sig också bland personalen i omsorgen där man på vissa enheter har en sjukfrånvaro på uppåt 70 procent. Även på stora arbetsplatser som LKAB får kommunen rapporter om stor smittspridning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/krislage-i-gallivare-vill-att-busstrafiken-ska-stoppas

Då kan man nog vänta fler dödsfall. Har du en frisk släkting på ett äldreboende där uppe, så evakuera nu, idag. För det kommer återigen att sluta illa.
Citera
2020-06-17, 10:52
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Konstigt att Tengele pratar om försiktighetsprincipen. Tidigare har han sagt tvärtom. Enbart restriktioner o åtgärder som är bevisat effektiva.

"– I nuläget tycker jag att försiktighetsprincipen i det här fallet ska råda"

Ja ett ord jag inte hört statsepidemiologen säga någon gång.
Citera
2020-06-17, 10:53
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Väldigt många finnar är laktosintoleranta. Men där ger man D-vitamin till alla omyndiga.

Visst måste det väl finnas D-vitamin rekommendationer i Sverige också?
Det är ju typ en 30-40tals folkhälsointervention. Att förebygga rakitis är ju ungefär det mest basala man kan tänka sig.

I Finland har vi ju också D-vitamin tillskott i mjölkprodukter (behövs ffa i fettfria dylika) - säkert i Sverige också?

Men det är inget att lita på, vilket jag nu vet av bitter erfarenhet: trodde att jag som storkonsument av skummjölk i kaffe (ca 3-4dl mjölk per dag) inte kunde ha brist på D-vitamin.
Min husläkare var dock misstänksam och tog prover.
Jag låg på 26 nmol/l !
Gränsen för svår brist är 25 nmol/l, gränsen för brist är 50nmol/l. Idealiskt är någonstans mellan 70-150nmol/l.
Så jag tittade litet närmare på hur mycket D-vitamin det nu riktigt är i min vitaminerade mjölk: 1mcg/dl.
Mitt ordinerade D-vitamintillskott är 60mcg per dag, så ca 20ggr vad jag får i mig genom kaffemjölken.
Och detta är en mycket moderat dos (min husläkare är gammal och ganska konservativ) har jag märkt när jag läst bara liten en smula om olika strategier för D-vitamintillskott.
Det skall bli intressant att se vad mitt D-vitaminvärde är i höst, efter ca en månad på 60mcg (2400IU) hade jag just och just segat mig upp över 50nmol/l.
Jag misstänker att jag kommer att fortsätta ta D-vitamin i framtiden också, och antagligen i högre doser på vintern. (Har inte orkat kolla vad gränsen för receptfritt är i Finland eller Sverige, men internationellt verkar upp till 5000IU (~125mcg) vara fritt tillgängligt på många ställen.)

För att återgå till trådämnet: när kommer den stora kohortstudien om D-vitaminnivåer och CoViD19? Det kan ju inte vara så svårt att rutinmässigt mäta D-vitaminnivåer på en riktigt stor grupp som testar positivt, eller åtminstone på alla som behöver läggas in. Följ sedan sjuklighet och dödlighet, korrelera basnivåer och antingen kan vi avfärda D-vitaminets betydelse för den här specifika infektionen, eller också kan vi gå ut med en mycket enkel och billig rekommendation för hela befolkningen.
Detta borde ju redan vara gjort egentligen.

Det är jättetrevligt att det nu finns hållbar data på att behandling med steroider ökar överlevnaden för de mest sjuka, men också om dexmetason (i de modesta doser det handlade om) inte precis är något förknippat biverkningar, så är ju D-vitamin ännu mindre riskfyllt. Plus då sedan att det alltid är bättre ju färre som blir så allvarligt sjuka att steroidbehandling alls behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in