2020-06-17, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis!

Hammaren och dansen. Som de har nu i Peking - 21 milj stad - där alla skolorna nu är stängda, 30st bostadsområden satta i karantän och ingen får resa ut från Peking utan Corona-intyg.

Nu kan Pekingborna dansa ett tag och slå med hammaren.

Jag anser inte att Kina på något sätt är jämförbart med Sverige, varför jag inte heller jämförde med eller diskuterade dem. Det är uppenbart för de flesta att Kinas siffror alltid har varit en källa till tvivel, varför jag anser det svårt att ens diskutera dessa.

Om det stämmer dock, att det är 100 fall i en så stor stad som Peking, så är det inte ngn större källa till oro, då 100 fall med lätthet kan testas, smittspåras och isoleras.
Citera
2020-06-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag anser inte att Kina på något sätt är jämförbart med Sverige, varför jag inte heller jämförde med eller diskuterade dem. Det är uppenbart för de flesta att Kinas siffror alltid har varit en källa till tvivel, varför jag anser det svårt att ens diskutera dessa.

Om det stämmer dock, att det är 100 fall i en så stor stad som Peking, så är det inte ngn större källa till oro, då 100 fall med lätthet kan testas, smittspåras och isoleras.

Problemet blir ju bara om man måste stänga ner halva stan och ställa in 1000 flyg för att man fått 100 nya fall.
I längden blir det ju monstruöst dyrt. För det lär inte vara sista gången det blossar upp..
Fattar inte riktigt hur detta skall fungera på lång sikt. Det är väl bara vaccinering av riskgrupper som kan rädda oss.

Kul förresten att FHM äntligen fattat att det inte är dödlighet på 0,1%.
Sena på bollen som vanligt
Citera
2020-06-17, 07:46
Medlem
Tegnells besked: Vänta med att krama mormor
Följ restriktionerna – trots antikroppar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GQJyG/tegnells-besked-vanta-med-att-krama-mormor
Citera
2020-06-17, 07:47
Medlem
Löfvén i Expressen:

- "Sverige har inte högst dödstal"

Räcker inte Topp 5 i världen över flest antal döda per capita för fyllot?
Eller att övriga norden flera dagar haft NOLL döda TILLSAMMANS, samtidigt som Sverige har haft hundratals döda?! Mannen är verkligen skvatt galen!

- "Vet inte riktigt varför smittan har blivit så utbredd i Sverige"
Fråga Mördar-Anders.
Citera
2020-06-17, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Skillnaden är att i Sverige var det 1000 pers och majoriteten hade masker. Det var 15.000 i Köpenhamn och folk var fulla och precis kommit ut från karantän och mer en folkfest

Har du Malmö-glasögonen på dig eller gäller siffran 1000 och maskerna även för de stora demonstrationerna i Sthlm och Gbg? Användes maskerna rätt?

Smittspridningen i en kör i Gbg:s skärgård visar väl att det kan gå illa även i grupper som understiger 15K. Fylla tycks inte heller vara en förutsättning. Däremot är trängsel något av det värsta. Du kan inte ha missat inslagen från Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Det ironiska i kråksången är också att Sverige är det enda land som slår ned mot demonstrationerna och upplöser dem om antalet överstiger 50 personer.

Norge och Danmark hänvisar till demonstrationsfriheten.

Det landet som är slappast mot corona är tydligen hårdast gällande demonstrationerna.

Logiken i det?

Upplöser demonstrationerna? Påstår att de gör det, snarare.

Jävla dårar hos polisen som godkänner demonstrationer med förbehåll att max 49 pers får delta och inbillar sig att det ska fungera.

Även arrangörerna borde ställas till svars. Kommer rasismen att minska för att folk bryter mot lagar, bryter mot anvisningar om social distansering, kastar sten och vandaliserar? Eller för att en kvinnlig dialogpolis faller ner på knä och medverkar i ett kramkalas?
Citera
2020-06-17, 07:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Tengeles flockimmunitetsstrategi funkar bäst inom äldreomsorgen och sjukvården. Intressant att de alltid säger "tvärtom".

Dessa och andra liknande analyser ger en tydlig bild att mycket liten andel av Sveriges befolkning utanför personal på äldreomsorg och sjukvården har varit smittade

https://www.dn.se/debatt/fel-att-bara-testa-personer-som-har-covid-symtom/
Citera
2020-06-17, 07:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Problemet blir ju bara om man måste stänga ner halva stan och ställa in 1000 flyg för att man fått 100 nya fall.
I längden blir det ju monstruöst dyrt. För det lär inte vara sista gången det blossar upp..
Fattar inte riktigt hur detta skall fungera på lång sikt. Det är väl bara vaccinering av riskgrupper som kan rädda oss.

Nej det blir det inte, det blir betydligt dyrare att låta smittan härja nära nog fritt som i Sverige.
Med snabba och hårda insatser kan man begränsa och pressa ned och stoppa smittan inom ett par månader inom en region. Alternativet är ett helt land och senare en hel värld som går på knapp styrfart i ett år kanske ett och ett halvt år.
Citera
2020-06-17, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det blir det inte, det blir betydligt dyrare att låta smittan härja nära nog fritt som i Sverige.
Med snabba och hårda insatser kan man begränsa och pressa ned och stoppa smittan inom ett par månader inom en region. Alternativet är ett helt land och senare en hel värld som går på knapp styrfart i ett år kanske ett och ett halvt år.

Tror inte det är riktigt så enkelt att räkna ut..
Citera
2020-06-17, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Men... Enligt det jag sa precis, så behöver man ju inte det, utan man kan arbeta med testning smittspårning och isolering....

Som sagt nu jämförde jag inte ens Kina från början, utan det var den andre skribenten som skränade om det.
Citera
2020-06-17, 08:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja risken är liten men med tiden finns det risk.
Poängen är att det inte gör något. Man kommer vara snabb som satan på att smittspåra etc OM det skulle ske.

Japp. Så länge som det bara gäller en handfull personer, så kan man ju smittspåra runt dem.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Och särskilt viktigt är att den skjuke stannar hemma strax innan denne blir sjuk!

Jag har inte haft tid att hänga med i detta de senaste dagarna. Förnekar Tegnell alltså fortfarande asymptomatisk smitta?
Citera
2020-06-17, 08:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tegnells besked: Vänta med att krama mormor
Följ restriktionerna – trots antikroppar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GQJyG/tegnells-besked-vanta-med-att-krama-mormor

Konstigt att Tengele pratar om försiktighetsprincipen. Tidigare har han sagt tvärtom. Enbart restriktioner o åtgärder som är bevisat effektiva.

"– I nuläget tycker jag att försiktighetsprincipen i det här fallet ska råda"
Citera
2020-06-17, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja risken är liten men med tiden finns det risk.
Poängen är att det inte gör något. Man kommer vara snabb som satan på att smittspåra etc OM det skulle ske.
Den långa inkubationstiden kan ju bli ett problem, förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in