Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Exakt så är det ju och de länder som tillämpar det köper sig värdefull tid. Det är ju bara att jämföra dödstalen länderna emellan så ser man rätt tydligt skillnaderna i strategi.
Jag tror också att
mentalitet och inställning, inte bara formell strategi, påverkar rätt kraftigt.
Jag minns inte om jag postat
denna artikel (daterad 20 maj) från estniska rundradiobolaget tidigare i tråden, möjligen. Jag anser att den är väldigt belysande, inte bara när det gäller hur aktivt esterna tagit tag i att smittspåra, men framför allt för att den också illustrerar hur man rapporterar.
Rumors of son spreading virus untrue
"Speaking of rumors, the care home director confirmed that their son, who is allegedly back from Australia and, as claimed to the Health Board, is spreading the virus in town, has not visited Estonia in five years and is currently still in Australia," the municipality added.
Grejen här är ju att man går ut och aktivt kommenterar (i detta fall dementerar) också rykten om identifierbara personer. Det är inget hymlande, inget opersonligt gömmande bakom riktlinjer och planer. Det anses vara av allmänt intresse att vi får veta hur 13 av 87 boende på Südamekodu kunde bli smittade.
Om viruset lydde FoHM i Sverige hade denna smittspridning varit omöjlig:
For a long time, no one was sure how the coronavirus had spread to the care home in Lihula. On Wednesday, however, Lääneranna municipal government announced that the Health Board's Western Regional Department had finally determined the source of the infection.
On April 30, an individual from Pärnu who had tested negative for the virus a few days prior attended a job interview at the care home.
"Upon arriving for the job interview, the individual in question was provided with a mask and asked to disinfect their hands," the municipality said. "A total of three people were present at the interview — two care home employees, one of whom was the director who tested positive on May 8. The other person in the room was likewise a care home employee, but they have been tested four times already, and each time tested negative. According to the Health Board, they managed to convince the person at the job interview in question to take a repeat test, which came up positive. According to the care home director, the interviewee did not come in contact with clients at the care home."
Så åtminstone 15 smittade (har inte i minnet om det blev ännu fler av detta kluster) pga en person som trots negativt test ändå var infekterad, och tydligtvis väldigt smittsam. Senare i artikeln nämns att hen fortfarande (20 maj) inte utvecklat symptom.
Det där med att man bara smittar när man är som sjukast är nog kanske det mest destruktiva som kommit från FoHM.
Om människan från Pärnu hade varit i karantän efter kontakt med smittad (jag antar att en sådan kontakt förekommit eftersom hon/han testades) så hade detta kluster aldrig kunnat uppstå.
Naturligtvis är det oundvikligt att dylika utbrott sker - falskt negativa PCR-tester förekommer. Man kan inte testa alla varje dag. Någonstans måste man dra gränser för både samhällets och den privata paranoian.
Men det som är viktigt om man vill hålla smittan nere är att man aktivt spårar. John Campbell* brukar använda uttrycket "High index of suspicion" - det är den attityden som behövs. Inte bara i det professionella smittskyddsarbetet, utan också ute bland befolkning. Själv skulle jag gärna också se den i media, så som i Estland, men det tror jag kan vara att kräva för mycket av våra integritetsbesatta journalister.
Också om vi struntar i de gamlingar, tjockisar och mörkhyade som dör, hur dyrt är det att ha sjukvården till åtminstone 50% upptagen av CoViD19? Jämfört med att testa aggressivt och beordra (inte rekommendera!) isolering och karantän?
*John Campbell är en brittisk sjuksköterskelärare med youtubekanal. Han är inte alltid först, eller mest detaljerad, eller perfekt vetenskaplig, om vare sig forskningsläget eller smitt-läget i hela världen, men hans översikter är lätttillgängliga och det är väldigt sällan han har radikalt fel om något. Hans stora styrka, isynnerhet när CoViD19 var nyare, är att han är en van föreläsare om fysiologi.