2020-06-17, 10:27
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp. Så länge som det bara gäller en handfull personer, så kan man ju smittspåra runt dem.

Jag har inte haft tid att hänga med i detta de senaste dagarna. Förnekar Tegnell alltså fortfarande asymptomatisk smitta?

"Stanna hemma om du är sjuk."
Det räcker enligt FHM.
Tyvärr.
Citera
Avslutad
Aftonbladet skriver precis att läget i Gällivare har försämrats och att ett extra krismöte med ledningen i kommunen hålls i eftermiddag.

Jag vet att det dykt upp tidigare men om någon kunde vara en hjälte och dela webbsidan med ordentlig statistik sett till län och orter i landet.
Tack
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Coronapandemin slår hårt mot Sveriges tillväxt. Konjunkturinstitutet (KI) bedömer att Sveriges BNP minskar med cirka tio procent under det andra kvartalet i år. Nedgången dämpas dock något av de ekonomisk-politiska åtgärder som vidtagits, skriver KI i sin senaste rapport.

Coronan kommer tynga svensk ekonomi åtminstone närmsta året.

(Re: "Vi räddar ju ekonomin").

https://www.dn.se/ekonomi/ki-bnp-minskar-10-procent-andra-kvartalet/

Härligt att höra. Mer arbetslösa och konkurser. Det ska äntligen göra ont att rösta fel i årtionden.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej din jämförelse fungerar inte helt.

Smittspridning handlar inte om individen,

"du måste stanna hemma för att inte riskera ditt och alla andras liv"

så blir det rätt.

I denna branden är det vi som brinner.

Smittan finns i person A och om den kommer till person B så fortsätter krisen.

Om smittan inte kommer till person B så bryts smittkedjan och krisen avstannar.

Det är vi befolkningen som är bränslet i epidemin.

Det är så enkelt. Man kan låtsas att det inte är såhär men det kommer inte gå så bra.

Bra beskrivning.
Så enkelt och klart men ändå så svårt för vissa att inse.

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Härligt att höra. Mer arbetslösa och konkurser. Det ska äntligen göra ont att rösta fel i årtionden.

Ja, en fördel med epidemin.
Citera
2020-06-17, 10:28
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Exakt så är det ju och de länder som tillämpar det köper sig värdefull tid. Det är ju bara att jämföra dödstalen länderna emellan så ser man rätt tydligt skillnaderna i strategi.
Jag tror också att mentalitet och inställning, inte bara formell strategi, påverkar rätt kraftigt.

Jag minns inte om jag postat denna artikel (daterad 20 maj) från estniska rundradiobolaget tidigare i tråden, möjligen. Jag anser att den är väldigt belysande, inte bara när det gäller hur aktivt esterna tagit tag i att smittspåra, men framför allt för att den också illustrerar hur man rapporterar.
Rumors of son spreading virus untrue
"Speaking of rumors, the care home director confirmed that their son, who is allegedly back from Australia and, as claimed to the Health Board, is spreading the virus in town, has not visited Estonia in five years and is currently still in Australia," the municipality added.
Grejen här är ju att man går ut och aktivt kommenterar (i detta fall dementerar) också rykten om identifierbara personer. Det är inget hymlande, inget opersonligt gömmande bakom riktlinjer och planer. Det anses vara av allmänt intresse att vi får veta hur 13 av 87 boende på Südamekodu kunde bli smittade.

Om viruset lydde FoHM i Sverige hade denna smittspridning varit omöjlig:
For a long time, no one was sure how the coronavirus had spread to the care home in Lihula. On Wednesday, however, Lääneranna municipal government announced that the Health Board's Western Regional Department had finally determined the source of the infection.

On April 30, an individual from Pärnu who had tested negative for the virus a few days prior attended a job interview at the care home.

"Upon arriving for the job interview, the individual in question was provided with a mask and asked to disinfect their hands," the municipality said. "A total of three people were present at the interview — two care home employees, one of whom was the director who tested positive on May 8. The other person in the room was likewise a care home employee, but they have been tested four times already, and each time tested negative. According to the Health Board, they managed to convince the person at the job interview in question to take a repeat test, which came up positive. According to the care home director, the interviewee did not come in contact with clients at the care home."
Så åtminstone 15 smittade (har inte i minnet om det blev ännu fler av detta kluster) pga en person som trots negativt test ändå var infekterad, och tydligtvis väldigt smittsam. Senare i artikeln nämns att hen fortfarande (20 maj) inte utvecklat symptom.

Det där med att man bara smittar när man är som sjukast är nog kanske det mest destruktiva som kommit från FoHM.
Om människan från Pärnu hade varit i karantän efter kontakt med smittad (jag antar att en sådan kontakt förekommit eftersom hon/han testades) så hade detta kluster aldrig kunnat uppstå.

Naturligtvis är det oundvikligt att dylika utbrott sker - falskt negativa PCR-tester förekommer. Man kan inte testa alla varje dag. Någonstans måste man dra gränser för både samhällets och den privata paranoian.

Men det som är viktigt om man vill hålla smittan nere är att man aktivt spårar. John Campbell* brukar använda uttrycket "High index of suspicion" - det är den attityden som behövs. Inte bara i det professionella smittskyddsarbetet, utan också ute bland befolkning. Själv skulle jag gärna också se den i media, så som i Estland, men det tror jag kan vara att kräva för mycket av våra integritetsbesatta journalister.

Också om vi struntar i de gamlingar, tjockisar och mörkhyade som dör, hur dyrt är det att ha sjukvården till åtminstone 50% upptagen av CoViD19? Jämfört med att testa aggressivt och beordra (inte rekommendera!) isolering och karantän?

*John Campbell är en brittisk sjuksköterskelärare med youtubekanal. Han är inte alltid först, eller mest detaljerad, eller perfekt vetenskaplig, om vare sig forskningsläget eller smitt-läget i hela världen, men hans översikter är lätttillgängliga och det är väldigt sällan han har radikalt fel om något. Hans stora styrka, isynnerhet när CoViD19 var nyare, är att han är en van föreläsare om fysiologi.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
...och då kan det till och med vara så illa, att man är som mest smittsam runt när symptomen håller på att bryta ut...
Precis.
Tänkt dig någon som blir dålig under dagen på jobbet och tar bussen hem i rusningstid (utan munskydd såklart), kanske stannar och handlar mat på vägen hem. Allt när man är som mest smittsam.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
En fråga.

I början av krisen såldes nästan vartenda munskydd slut i Sverige. Ändå ser man knappt någon som bär dem ute på stan, eller i butik? Kan det vara 1 på 50 eller 1 på 100?

Varför är det sådant stigma mot att bära munskydd i Sverige, samtidigt som det närmast är obligatoriskt i de flesta andra länder? Krävs det att tillräckligt många bryter barriären? Eller är det så att en stor majoritet litar på Folkhälsomyndigheten som säger att de inte behövs, trots att WHO menar att de gör nytta (vilket jag också tror)?
Citera
2020-06-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skulle inte känna dig det minst otrygg om det brann lite här och var i den stan där du bor? Ibland storbrand ibland mindre och varje gång gick myndigheterna ut med en varning om att du måste stanna hemma för att inte riskera ditt liv.

Jag skulle bli mer orolig om myndigheterna sa åt mig att kasta mig rakt ut i branden...
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
De stöder sig troligen på vetenskapen att detta virus må vara farligt men inte så mycket farligare eller ens lika farligt som andra virus vi utsätts för dagligen i stora mängder!
Nu har du väl ändå blivit fullständigt galen?!
Vad pratar du om?
Exempel?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
"Stanna hemma om du är sjuk."
Det räcker enligt FHM.
Tyvärr.

Ja, och även detta att personer som lever i samma hushåll med sjuka personer, ska gå till skolan och jobbet (och då även åka kollektivt o.s.v.). Det är helt sjukt - de KOMMER ju att bli sjuka och smittsamma förr eller senare, om de inte har ett superimmunförsvar. T.ex. Tegnell själv har ju sagt, att det är mest inom samma hushåll det smittar...
Citera
2020-06-17, 10:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En fråga.

I början av krisen såldes nästan vartenda munskydd slut i Sverige. Ändå ser man knappt någon som bär dem ute på stan, eller i butik? Kan det vara 1 på 50 eller 1 på 100?

Varför är det sådant stigma mot att bära munskydd i Sverige, samtidigt som det närmast är obligatoriskt i de flesta andra länder? Krävs det att tillräckligt många bryter barriären? Eller är det så att en stor majoritet litar på Folkhälsomyndigheten som säger att de inte behövs, trots att WHO menar att de gör nytta (vilket jag också tror)?

Tror att folk har bunkrat upp men inte vågar använda dem än "för det gör ingen annan."
Citera
2020-06-17, 10:32
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ja, och även detta att personer som lever i samma hushåll med sjuka personer, ska gå till skolan och jobbet (och då även åka kollektivt o.s.v.). Det är helt sjukt - de KOMMER ju att bli sjuka och smittsamma förr eller senare, om de inte har ett superimmunförsvar. T.ex. Tegnell själv har ju sagt, att det är mest inom samma hushåll det smittar...

Kan än en gång konstatera att de vill att smittan ska spridas. De tror ännu på den där flocken. Finns ingen annan förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in