2020-06-16, 20:47
Medlem
Kan Stasi haft någonting med Palmemordet att göra?

"Att det fanns en mängd STASI agenter i Sverige under kalla kriget är inte längre någon hemlighet. Frågan är hur många? Jag har sett siffror från ett 50-tal upp till 1100. Enligt STASI experten Birgitta Almgren var 57 agenter (plus ett okänt antal ”informatörer”) aktiva vid tiden för MOP, och flera av dem fanns högt upp i det Socialdemokratiska partiet;

”KIESLING” (oidentifierad) rapporterade från 1983 till 1986 om statsbesök i Sverige, reformpolitik i Sovjet och personliga porträtt av kända svenskar.

”SEGEL” (oidentifierad) lämnade ut uppgifter om den svenska säkerhetspolitiken.

”KRONE” värvades av STASI 1980. Han fick som huvuduppgift att bearbeta Olof Palme och överlämnade mycket personliga uppgifter om statsministern. ”KRONE” var en högt uppsatt agent inom det socialdemokratiska partiet. Detta enligt uppgifter som kommit Säpo till del genom CIA. Uppgifterna rör en svensk som varit upptagen i Stasiregistret som uppgiftslämnare tillsammans med nio andra. Gissningsvis en värdefull kontakt. Birgitta Almgren skriver: ”En person av dessa tio betecknar CIA som okänd. När jag undersöker detta mot bland annat tyskt källmaterial visar det sig att det handlar om en avliden, känd, svensk socialdemokrat med FN-uppdrag.”5 Det är relativt enkelt att dra slutsatsen att det rör sig om Berndt Carlsson.

Berndt Carlsson hade mycket nära kontakter med den avslöjade Stasi-spionen “KÖNIG” (Arne Björn Jensen6). I en artikel om “KÖNIG” och hans kontakter med bland annat Berndt Carlsson dyker en mycket intressant uppgift upp om vad Stasi såg som “KÖNIGS” största framgång: En rapport från den 17 Februari -86 och behandlar ”oenigheter i regeringen ang. stridskrafter och militärväsen”. Med tanke på tidpunkten vore det intressant att få veta vad och mellan vilka statsråd oenigheten fanns.

Notera att han var statssekreterare i regeringen vid tiden för mordet på Olof Palme. Tänk tanken att Bernt Carlsson omvändes av CIA/MI6 och Säpo till dubbelagent. Vad hade inte en sådan dubbelagent kunnat avslöja för hemligheter. Den svenska militära underrättelsetjänsten SSI fick på hösten 1985, enligt professorn i underrättelsetjänst Wilhelm Agrell, uppgifter från MI6 att Olof Palme kunde vara sovjetisk inflytelseagent eller som KGB sa; informell kontakt.

https://sanningskommissionen.com/spar/stasi/
Citera
2020-06-16, 20:47
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryScheinen
Om SE var "vit som snö" och bara var ett personlighetsstört vittne som kom för sent till mordplatsen, och därefter likt en hare gömt sig i väntan på "grönt ljus", för att få kila in på Skandia igen, och därefter ha ljugit alla blå och förvirrat utredningen och media, och spelat "viktig". Då tycker jag att Engström förtjänar att hängas ut som misstänkt som han nu har gjort av KP. Lite tilbakakaka för den uppmärksamhet han så ända in i kaklet sökte.

Kanske ångrade Engström sin mediala cirkus på 1990-talet, kanske var det därför som alkoholismen stegrade och han åkte dit för rattfylla och fick fotboja, åkte in på avgiftning tre gånger, etc. Han gapade onekligen efter mycket åren efter mordet.

Vad kan vi lära oss av detta?

Förbjud mytomaner, förbjud alkohol, förbjud handledsväskor, förbjud gubbstruttar, förbjud vapensamlare. Kanske borde vi även förbjuda magasinet Filter?

Kan du rada upp ETT EXEMPEL i världshistorien där en person har mördat random kändis på gatan och agerat som SE efteråt så tycker jag du har en poäng.

Klarar du det så kommer jag att beundra dig!

ETT EXEMPEL räcker.....

KP får gärna ta upp min utmaning också, fast utan 50 miljoner i belöning.

ETT EXEMPEL!!!
Citera
2020-06-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
KP har inte tillräckliga befogenheter och inte den uppbackning han skulle behöva så det fick bli att förtala en avliden för att han inte ville åtala en levande oskyldig. Hedervärt, nej knappast.

Håller med helt och hållet. Undra och han singlade slant mellan vem som skulle förtalas av SE och CA.
Citera
2020-06-16, 20:58
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
När brevet inte går att koppla till Engström slutar man utreda brevet.

Ursäkta möjligt dum fråga, men vilket exakt brev är det som det gäller? Ett bekännelsebrev, som man hoppades koppla till SE? Jag skulle gissa att en utredning som denna mottagit både ett och tvåhundra anonyma "bekännelser", finns det något särskilt i just detta som gör det intressant?
Citera
2020-06-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Ursäkta möjligt dum fråga, men vilket exakt brev är det som det gäller? Ett bekännelsebrev, som man hoppades koppla till SE? Jag skulle gissa att en utredning som denna mottagit både ett och tvåhundra anonyma "bekännelser", finns det något särskilt i just detta som gör det intressant?

Berättigad frågeställning. Det undrar jag också. Men uppenbarligen har chefsåklagaren bedömt att just detta brev kan ha varit skrivet av gärningsmannen och lyckats säkra DNA-spår från brevet.

Eftersom en sådan bedömning har gjorts av chefsåklagaren så bör självklart detta DNA-spår utredas så långt det är möjligt.

Men uppenbarligen var brevet bara skrivet av gärningsmannen om det var Engström som hade skrivit det.

Det kallas för ”omvänd logik”, vilket Peterson tycks ha en förkärlek till.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2020-06-16 kl. 21:05.
Citera
2020-06-16, 21:02
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Ja AKs förhör blir intressant, även om man nog inte ska hoppas för mycket. Det lär ju bl.a. innehålla uppgifter om en bil på Luntmakargatan strax efter mordet, och möjligen att det kan kasta nåt mer ljus över SE - det var väl Anér som pratat med henne? Antagligen, om man tänker på vad den överdrivet misstänksamme PH kollade upp, styrker det ALG när hon hävdar att SE kom tillbaka ca 20.10 och inte senare framåt 21, för då hade AK också uppmärksammat det.

Hon utpekas av (Anér?) att vara Holmers älskarinna. Bilen verkar vara en blå Passat vilket vi som flyktigt har grävt i fallet numera vet är samma färg och märke som den flyktbil som HH pratade om i presskonferensen som "den ensamma galningen" helt plötsligt klev in i vid Snickarbacken/BJG. Samma bil som figurerar i kvällstidningarna den 5 mars.

Den blå bilen "försvann" sedan när CP skulle agera "ensam galning" och då fick hemligstämpeln löpa amok på AKs förhör. GMP-analytikerna fick rimligtvis inte veta något om denna bil som torgförts av HH på en presskonferens. "Ensam galning betyder ensam liksom". Den blå bilen måste försvinna!

Vi vet inte ens om bilen hade sollucka eller inte. Så lite vet vi om AKs bil.

Att peka ut SE som KP gör utan att släppa förhören med AK går liksom inte.

Tycker AK som var närvarande när HO påstod att han talade med SE i flera minuter före mordet också att det tog flera minuter i sina förhör så får vi nog omvärdera KPs "geniala" slutsatser.

Låt oss nu läsa hennes förhör då hon träffade den av KP utpekade SE sekunderna före mordet. Hon fick inte vara med i hans "skottsäkra" presentation i alla fall.

Hon var nära platsen och kan sprida ljus över detta. Låt oss få läsa då?

Ni ska se att hennes vittnesmål är "Jättehemligt" då det visar att SE kom för sent till brottsplatsen.
Citera
2020-06-16, 21:07
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
I sin bok "Olof Palmes sista steg" redogör Borgnäs noga för det faktum att det finns
yrkeskategorier som speciellt tränar upp sig för att kunna skjuta med vilkendera
handen i lägen där detta behövs. T ex militärer och poliser.

Min foliehatt är inte lika stor som Borgnäs, men då kanske lösningen ligger där.

Fan trot!

Occam säger att om YN var övertygad att GM var högerhänt och hon är det vittne som sett GM "använda" sina händer mest så blir slutsatsen att GM är högerhänt eller ambidexter.

Borgnäs "smalar" då av sökområdet till ENBART de som är ambidexter i sin stolliga bok.

Borgnäs borde kontakta KP. Han har en verifierad fäbless för stolliga böcker.
Citera
2020-06-16, 21:15
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Berättigad frågeställning. Det undrar jag också. Men uppenbarligen har chefsåklagaren bedömt att just detta brev kan ha varit skrivet av gärningsmannen och lyckats säkra DNA-spår från brevet.

Redan på 1880-talet i samband med utredningen i London gällande Jack Uppskäraren strömmade det in hundratals mer eller mindre tokiga bekännelser brevledes. För kanske tjugo år sedan försökte författarinnan Patricia Cornwell bevisa att en viss konstnär var mördaren genom DNA-analys av hans tavlor och några av de inkomna breven till utredningen. Så som jag minns det lyckades hon visa att det var en viss sannolikhet att han skrivit något av breven, problemet var bara att det fanns hundratals andra bevisligen falska bekännelser också och även om han faktiskt låg bakom något sådant skämt innebar det inte att han styckmördade ett antal kvinnor.

I fallet Palme så är det klart det är mer intressant om man kan visa att en person som stod i närheten av mordplatsen också skrivit ett brev, men så var det ju tydligen inte här.
Citera
2020-06-16, 21:18
Medlem
Citat:
Det är motsägelsefullt att först hävda att brevet kan vara skrivet av gärningsmannen och då försöka sammanlänka det med Engström via DNA.

När brevet inte går att koppla till Engström slutar man utreda brevet.

Misstanken om att gärningsmannen har skrivit brevet bör ju kvarstå. Och det finns ett DNA-spår. Det är isåfall det enskilda tekniska spår som är mest utredninsbart i hela utredningen.

Självklart kan ett DNA-spår som misstänks leda till gärningsmannen inte sluta utredas bara för att det inte går att länka samman på Engström.

Lämna över det till Sjölund.

Jag trodde i min enfald att breven var kollade mer ingående men det måste ju till teknisk bevisning tydligen o nu får de ta DNA från någon annans familj.
Citera
2020-06-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Jag trodde i min enfald att breven var kollade mer ingående men det måste ju till teknisk bevisning tydligen o nu får de ta DNA från någon annans familj.

”Nu” kommer ingenting hända eftersom förundersökningen är nedlagd.
Citera
2020-06-16, 21:21
Medlem
HarryScheinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Kan du rada upp ETT EXEMPEL i världshistorien där en person har mördat random kändis på gatan och agerat som SE efteråt så tycker jag du har en poäng.

Klarar du det så kommer jag att beundra dig!

ETT EXEMPEL räcker.....

KP får gärna ta upp min utmaning också, fast utan 50 miljoner i belöning.

ETT EXEMPEL!!!

Jag utgår ifrån att du förstod mitt försök till humor, min ironi och sarkasm i inlägget du svarade på?

Jag tillhör dem som tror att SE är gärningsman, av många anledningar. Detta efter att ha läst de två böcker som finns om SE (och andra böcker så klart) och den info som finns om honom på nätet (förhör, tidningsklipp, etc), i kombination med KPs presskonferens. Inte konstigare än så. Dessutom ser jag ingen prestige för fem öre i att gissa, eller att ha rätt gällande gärningsman och teori. Jag tycker att SE är det troligaste alternativet. Dock finns det ju så klart ett par scenarior/teorier till som är intressanta och troliga, utan att de skenar iväg mot foliehattshimlen likt en fulraket.

Jag har heller aldrig påstått i något inlägg att "någon" någonsin har mördat en random-kändis och därefter har agerat exakt som SE. Antingen har du gravt missförstått mig (medvetet eller omedvetet), eller så har jag uttryckt mig oerhört konstigt,

Folk får ha vilka övertygelser de vill gällande MOP, jag respekterar allas teoribyggen. Ser inte poängen med att eventuellt häckla folk för att de eventuellt inte delar ens teori eller ens "favoritgärningsman". Waste of time och space.
Senast redigerad av HarryScheinen 2020-06-16 kl. 21:23.
Citera
2020-06-16, 21:23
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja om 90 % av befolkningen är högerhänta kan det inte ses som nån större sak om CA var just högerhänt,

Vad Borgnäs skriver eller inte lägger jag inget fokus på.
Min poäng var att om CA var högerhänt så är det inte nåt anmärkningsvärt med det.
Det är inget som stärker misstankarna mot honom hade mördaren OCH CA däremot båda varit vänsterhänta så hade det varit en liten faktor iaf.

Skriver du fel? menar du SE?

Om den av KP utpekade mördaren var högerhänt, är väl fallet löst? Eller?

Fan trot. Det kunde kanske varit annan GM som inte ringer och lämnar sitt namn till Polisen. Det finns ett flertal exempel i världshistorien som stödjer just den teorin.

Rada nu upp ETT FALL där en "kändismördare" betett sig som SE i kriminalhistorien så ändrar jag ståndpunkt på stående fot.

ETT FALL!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in